מכניסים את החניכים לכיתה , כאשר מראש המדריך תולה בכיתה את התערוכה , מביאים לכל חניך דף עבודה שמלווה את התערוכה. התערוכה מציגה דמויות ומאבקים ששינו את העולם לדוגמא: מרתין לותר קינג והמאבק לשוויון עבור השחורים בארה”ב , המאבק לזכות הצבעה לנשים, המאבק הלהטבי , המאבק להורדת כמות שעות העבודה ביום, הפנתרים השחורים, הנכים ועוד…
שאלות לדיון:
תספרו על מאבק או דמות שתפס אתכם במיוחד למה?
מה לדעתכם גרם לאותם אנשים להחליט שהם נאבקים ולא ממשיכים לקבל את המציאות כפי שהיא?
האם המציאות שלנו היום היית נראית אותו דבר בלי אותם מאבקים?
מה החשיבות של אותם אנשים עבור הדמוקרטיה?
איך לדעתכם החברה הגיבה לאותו מאבק? מי היו המתנגדים, למה היו כוחות שהתנגדו לאותם אנשים?
האם אתם מאמינים כי דברים שאתם לא מסכימים איתם יכולים להשתנות?
מה הכוונה שדמוקרטיה צומחת מלמטה?
אילו דברים אתם חושבים שדורשים שינוי בחברה שלנו היום?
יש לי חלום
מראים לחניכים את נאומו של מרתין לותר קינג “יש לי חלום” נותנים לכל חניך פתק עם הכיתוב ״יש לי חלום ש….״ על החניכים להשלים ולכתוב חלום שיש להם לחברה הישראלית.
שאלות לדיון:
מה החלומות שרשמתם?
האם החלומות האלו יכולים להתגשם? במה הדבר תלוי?
האם אתם רואים סביבכם אוכלוסיות שעדים צריכות להיאבק על מנת לקבל את ההכרה והחירויות שלהן?
סיכום
בכל חברה בהיסטוריה האנושית מתקיים בצורות שונות חוסר שוויון, בחברה דמוקרטית בריאה תמיד מתקימים מאבקים בניסיון לצמצם את חוסר השוויון, קבוצות מוחלשות נאבקות על הזכיות שלהן, ללא אותם מאבקים שראינו היום בשיעור היינו חיים במציאות שונה לחולטין ממה שאנו מכירים היום, אנו כאזרחים תמיד צריכים לשאול את עצמנו מה במציאות שלנו זקוק עוד לתיקון.
המערכים הבאים בקורס:
למערך הבא: מערך 4
מנגנוני הדמוקרטיה
אילו מנגנונים חברתים ומדינתיים מבטיחים את המשך קיומה של הדמוקרטיה?
סקירת ההתפתחות החברתית שהובילה ליצירת המשטר הדמוקרטי, מהיווצרות השיטה הדמוקרטית ועד לביסוס היסודות עליהן הדמוקרטיה המערבית מבוססת: הכרעת הרוב והגנה על המיעוט, שוויון זכויות, הפרדת רשויות וכו’.