בשנה שעברה כתבה יעל וורגן, הרבה של מועצת שער הנגב: “אני סבורה שיש מקום להקדים לדיון בשאלה ‘איך נחגוג’ – את השאלה העקרונית והיסודית: את מה נחגוג”. שנתיים מה- 7.10 ובמציאות של ימינו’ שאלה זו רלוונטית אפילו עוד יותר. בשעת משבר, חגי תשרי מציעים הרבה מעבר לתפוח בדבש ושרשרת נייר לסוכה, הם הזדמנות לעסוק בשאלות קשות – הם זמן של חשבון נפש אישי וחברתי על מי אנחנו ומה אנחנו רוצים להיות כחברה. זו הזדמנות לעצירה, ולהתבוננות פנימה על מנת לבחון את סולם הערכים שלנו. יותר מהכול, בתוך מציאות של מלחמה עצימה ומתמשכת, איום על חיי החטופים וערעור של יסודות הדמוקרטיה, החגים הם הזדמנות לחלום על תיקון ועל תקווה ועל מה יש לעשות על מנת להוציאם מן הכוח אל הפועל. אז את מה נחגוג? אולי את האפשרות עצמה, ובמילותיה של נעמי שמר: “תן להם לשוב הלום, כל שנבקש לו יהי.”
אושפיזין וצדק חברתי – מערך שיעור לסוכות
חומר רקע למורה – המסורת של האושפיזין
חג הסוכות כולל מסורת יפה של הזמנת “אושפיזין” – אורחים – לסוכה. מנהג זה מופיע לראשונה בספר הזוהר, המפרש את מצוות התורה “בַּּסֻכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים” (ויקרא כג, מב) כהזמנה לא רק לבני המשפחה אלא גם לדמויות רוחניות חשובות. בעוד שרבים מכירים את המנהג להזמין דמויות רוחניות חשובות כמו אברהם, יצחק ויעקב, ספר הזוהר מלמד שישנם שני סוגי אורחים: האורחים העליונים וה”אורחים הארציים”. האורחים הארציים הללו הם אנשים בשר ודם מן העולם הזה, כמו עניים, בודדים, חיילים בודדים או עולים חדשים, שאין להם היכן לחגוג. הזוהר מדגיש כי הדאגה למוחלשים והנדיבות של פתיחת שולחן החג כלפי העניים והחלשים הם ליבת המצווה. אנו מצווים “להאריך את שולחנו” ולשתף את החלשים והבודדים בסעודת החג, לא רק מתוך חובה אלא בשמחה ומאור פנים. למעשה, הזוהר מספר שאברהם ויתר האושפיזין העליונים כועסים מאוד ומסתלקים מהסוכה אם מגלים שהעני או החלש בחברה לא הוזמנו. בכך, האושפיזין העליונים מלמדים אותנו שאי אפשר להתעלם מהצרכים הממשיים של העולם הזה. הקריאה לדאוג לאורחים הארציים – העניים, הבודדים והחלשים – היא תנאי הכרחי לקיום ראוי של מצוות האושפיזין בסוכה, ומדגישה שחיבור אמיתי לחג עובר דרך פתיחת הלב והשולחן לכל נצרך ורעב. (מקור: מאמרה של ד”ר ביטי רואי, “מי יישב איתי השנה בסוכה? מה אומר ספר הזוהר על האושפיזין”. מכון הרטמן, 2024).
שלב 1: פתיחה והקדמה
- הצגת המושג “אושפיזין” – קריאת חומר הרקע. אפשר להשתמש בהצגה בצורת פודקאסט קצר ומגו’נרט.
- שאלה פותחת לדיון: מי הם ה”אורחים הארציים” של היום בישראל?
שלב 2: חלוקה לקבוצות וחקירה
חלקו את הכיתה ל-4 קבוצות. כל קבוצה תתבקש לחקור באמצעים שונים את הקבוצה אותה קיבלה. השאלות המנחות יכולות לשמש את התלמידים והתלמידות כמצפן מכוון בעת שהם לומדים על הקבוצות. ניתן להנחות את התלמידים בחקר עצמי באמצעים דיגיטליים שונים או להשתמש בדפי המידע המתייחסים לארבע הקבוצות הבאות :
קבוצה א’: נשים
- אילו נורמות חברתיות או ציפיות תרבותיות עלולות להגביל את חופש הפעולה של נשים?
- אילו שינויים מבניים, מעבר לייצוג, נחוצים כדי להבטיח שקולן של נשים יישמע ויוביל לשינוי אמיתי?
קבוצה ב’: ערביי ישראל
- כיצד משפיעים סטריאוטיפים ותפיסות קדומות על היחס של החברה הישראלית לערביי ישראל?
- באילו דרכים ניתן להבטיח ייצוג הולם של התרבות וההיסטוריה הערבית בתוכניות הלימודים בבתי ספר יהודיים?
קבוצה ג’: מבקשי מקלט
- מהן הסכנות בחיים ללא מעמד משפטי יציב?
- אילו סיכונים וקשיים נוספים עומדים בפני מבקשות מקלט שהן נשים, ילדים או חלק מקהילת הלהט”ב?
קבוצה ד’: קהילת הלהט”ב
- מה התפקיד של התקשורת, האמנות והתרבות בהגברת נראות וקבלה חברתית של קהילת הלהט”ב?
- כיצד נשמור על בית הספר שלנו כמקום בטוח המקבל בברכה את שלל הזהויות המגדריות והמיניות?
שלב 3: הצגת הממצאים
כל קבוצה תציג בקצרה את הממצאים שלה והצעותיה.
שלב 4: יצירת קישוטי סוכה
פעילות זו מתאימה לכל הגילים. “קישוטי הסוכה” יכולים להיתלות בכיתה גם מעבר לחג הסוכות כחלק מהצגת תוצרי הלמידה בכיתה. כדאי לתת להכנת הקישוטים זמן מספק.
- הכינו מראש חומרי יצירה: נייר צבעוני, טושים, חוט, דבק, מדבקות
- כל קבוצה תיצור קישוט לסוכה שמייצג את הקבוצה שחקרה
- הקישוט צריך לענות על השאלה: “איך הקישוט הזה יעזור לבני הקבוצה להרגיש בנוח ומוזמנים בסוכה?”
סיכום וחיבור למסורת
שאלות לדיון:
- איך הקישוטים שיצרנו יכולים להפוך את הסוכה למקום יותר מזמין?
- איך אנחנו יכולים “להאריך את השולחן” גם מחוץ לסוכות?
הצעות למערכי שיעור לחגים השונים

בקדמה בחרו לחבר בין ראש השנה ליום השלום שחל בצמוד אליו – כדי לפתוח את השנה החדשה בחיפוש אחר תקווה, פיוס ואפשרות לחיים של שלום.

בקישורים תמצאו מערכי שיעור לגילים מגוונים העוסקים בהיבטים החברתיים השונים של חגי תשרי
קישורים לחומרים נוספים על החגים

אסופת טקסטים מגוונים העוסקים בתקווה ובדמוקרטיה

דפי צביעה לסוכה – ללמוד על א.נשים ששינו את העולם וקידמו את השלום דרך חוברת צביעה שגם תקשט את הסוכה

הצעות לאירועים ופעילויות מגוונים שנאספו מארגונים שונים, ומקהילות שונות. “המערכים שיצר כל ארגון נוסחו בהתאם לאופיו של כל מנחה ולייחודיות המרכזים, וכך נרקם מארג רחב יריעה ומגוון במיוחד, המאפשר לכל משתמש ומשתמשת למצוא את מבוקשם”