מצפן: שביתה נגד הפרטת החינוך

#1_בספטמבר #הפרטת_מערכת_החינוך

.השביתה בתיכונים היא חלק מהמאבק על הדמוקרטיה, ונועדה למנוע תהליכי הפרטה קשים שמקדמים פורום קהלת ונציגיו במשרדי הממשלה

מאז ה-1 בספטמבר מושבתים התיכונים בישראל, ותלמידי י’ עד י”ב לא מגיעים לבית הספר. ארגון המורים מנהל מאבק נחוש במשרד האוצר ומשרד החינוך, שמנסים לקדם את הפרטת מערכת החינוך, דרך הסכם העבודה עם מורי התיכון.

לדיון:

  • מה ידוע לכם על השביתה?
  • מדוע המורות והמורים מותקפים מכל הכיוונים?

העובדות

  • מאז פברואר 2022 אין הסכם שכר קיבוצי לכלל המורים. באוגוסט 2023 הגיעו ארגון המורים ומשרד האוצר לסיכומים בעל פה, מבלי לחתום על הסכם חדש.

  • בדצמבר 2023 דרשו במשרד האוצר לפתע להוסיף סעיף העסקת מורים בחוזים אישיים (‘מורה טאלנט’), בהיקף של כ-6% מהמורים בתיכונים. בארגון המורים מתנגדים בקביעות לסעיף כזה, שנחשב לצעד של הפרטת המערכת.

  • בארגון המורים התריעו כבר לפני כמה חודשים, שללא סילוק סעיף החוזים האישיים מן ההסכם, הם לא יחתמו על ההסכם, ולא יפתחו את השנה. שר החינוך קיש תומך בהעסקת מורים בחוזים אישיים, ומגבה את עמדת האוצר נגד ארגון המורים.

רוח פורום קהלת והעסקת מורים בחוזים אישיים

סופי בן ארצי, מנהלת תיכון ותיקה, טוענת שהאידיאולוגיה של פורום קהלת נמצאת ברקע של עמדת משרד האוצר והעומד בראשו:

“[חוזים אישיים] זה לשבור את כל האיגודים המקצועיים. אתה יודע של מי האג’נדה הזאת? של מי שמנסה לעשות פה את ההפיכה המשטרית. זו בדיוק הדרך למשטר מסוים. איפה נשמע דבר כזה ששר האוצר קורא למורים לצאת נגד הארגון שלהם? מה זו החוצפה הזאת לאיים על המורים ‘אתם לא תקבלו משכורת’. מה, אנחנו במדינה טוטליטרית? מהלכים עלינו אימים”.

כל החוזים האישיים מכוונים רק לדבר אחד – לתחרות בתוך החברה. אין תפקיד יותר גדול, יותר משמעותי, ויותר חשוב במדינת ישראל מאשר תפקיד המורה והמחנך ובשיטה החדשה הם ישכחו את כל הערכים האנושיים, שגם ככה קשה נורא להנחיל. זה יהיה על אחת כמה וכמה יותר קשה אם יהיה פה חוזים שמכוונים רק להישגים.”

יאיר טרצ’יצקי, ממובילי העבודה המאורגנת בתחום העיתונות,הסבירשהמאבק בין האוצר למורים הוא הרבה מעבר להסכם שכר ספציפי:

המשמעות [של העסקת מורים בחוזים אישיים] היא אחת: פחות כוח לארגוני המורים, פחות עובדים שיכולים” לשבות – והרבה יותר כוח לממשלת ישראל לקדם כל מה שתרצה במערכת החינוך ללא איזונים ובלמים. בדיוק כמו עם בית המשפט העליון, עם היועצת המשפטית לממשלה, עם השלטון המקומי, עם התקשורת והרשימה עוד ארוכה.

כדברי מירי רגב על השידור הציבורי, בשביל מה הממשלה צריכה את מערכת החינוך אם אי אפשר לשלוט בה? מבחינתם המערכת צריכה לשרת קודם את הממשלה ורק אחר כך, אולי, גם את הציבור. אם ארגוני המורים עלולים להפריע לתהליכי הפרטה במערכת החינוך, למינוי מקורבים ולהעברת משאבים לזרמים סקטוריאליים, אז המסקנה המתבקשת מטעם הממשלה היא שצריך לנסות להחליש אותם.”

לדיון:

  • איך המאבק על הסכם השכר משקף תפיסה רחבה של התנגדות להפרטה?
  • מה הנזק של חוזים אישיים?

המורים נגד הפרטת החינוך

בזמן ששר האוצרמאיים על ציבור המוריםבאיומים של בוס מטיל-אימה, ושר החינוך רודף מורים ביקורתיים ומחליש את החינוך הממלכתי דרך מימון ציבורי נדיב לחינוך החרדי המפלגתי, בארגון המורים יוצאים למאבק נגד מגמות אנטי-דמוקרטיות של הפרטת החינוך.

מאז אפריל 2024 מתריע רן ארז שהוא הולך למאבק בדרישות האוצר לסעיף החוזים האישיים. כך דיבר רן ארז חמישה חודשים לפני השביתה. אי אפשר להגיד שהמורים חיכו לרגע האחרון בשביל המאבק הזה:

לסיכום חשוב לציין: בארגון המורים מוכנים להתפשר בסוגיית החוזים האישיים, ולקבל סעיף חלופי של בונוסים למורים. רן ארזאמר את זה בעצמובראיון טלוויזיוני. מי שמתעקשים על העסקה מחוץ לארגון המורים, אלה שרי האוצר והחינוך.

קרדיט לתמונות: יוסי זמיר, שתיל סטוק

הישארו בקשר





    Skip to content