מצפן: המירוץ לנשיאות בארה”ב

#חינוך_פוליטי #פוליטיקה_על_סדר_היום

המירוץ לבית הלבן נכנס לישורת האחרונה שלו, והנשיאה או הנשיא החדשים ישפיעו על גורלה של ישראל

הקדמה: למה חשוב לעסוק בפוליטיקה האמריקאית

ב-5 בנובמבר ייערכו הבחירות לנשיאות בארה”ב, והציבור האמריקאי יבחר בין קמלה האריס הדמוקרטית לדונלד טראמפ הרפובילקאי.

התלות הגבוהה של מדינת ישראל בארצות הברית בהקשרים תרבותיים, כלכליים ובטחוניים הופכת את הפוליטיקה האמריקאית לחשובה ביותר עבור הציבור הישראלי, שנייה רק לפוליטיקה הישראלית. הבנה בסיסית של הפוליטיקה האמריקאית חשובה גם בגלל ההשפעה שלה על ישראל, וגם בזכות החשיפה המשמעותית של הציבור כאן למחלוקות הציבוריות שם. גם הימין וגם השמאל הישראליים מושפעים מהדיון האמריקאי ושואבים ממנו רעיונות וקמפיינים.

מהן המחלוקות הגדולות?

קמפיין בחירות ממקד הרבה תשומת לב לשאלות פוליטיות, אבל חלק ניכר מהעיסוק נוגע לסטריאוטיפים ודימויים של המתמודדים. מכיוון שפוליטיקה היא לא רק קרב בין כנופיות, אלא מאבק על רעיונות, חשוב לעצור ולשאול:

מהן המחלוקות בין הדמוקרטים לרפובליקאים? על מה טראמפ והאריס מתווכחים, מעבר להכפשות?

אנחנו נתמקד כעת בשלוש מחלוקות מרכזיות: פופוליזם מול ממלכתיות; בריאות ציבורית; המאבק על ההפלות.

בין פופוליזם ימני של טראמפ לממלכתיות ליברלית של האריס:


נאום הסיכום של טראמפ:

“היא (קמלה) התחילה בלהגיד שתעשה את זה ואת זה, ואת כל הדברים הנפלאים. למה היא לא עשתה את זה עדיין? היא שם 3.5 שנים. היו להם 3.5 שנים לתקן את הגבול, ליצור עבודות, וכל מה שדיברנו עליו. למה היא לא עשתה את זה? היא צריכה ללכת עכשיו, לרדת לבית הלבן היפהפה, לקפיטול, לאסוף את כולם ולעשות את מה שהיא רוצה. אבל היא לא עשתה את זה, ולא תעשה את זה. כי היא מאמינה בדברים שהעם האמריקאי לא מאמין.

את מאמינה בדברים כמו “אנחנו לא נקדח ונמצא נפט, אנחנו לא נשתמש בדלקים פוסיליים (=שתורמים למשבר האקלים).” אנחנו נהפוך את המדינה הזו לחזקה יותר, אם תרצו או לא תרצו. גרמניה ניסתה (לא להשתמש בדלקים פוסיליים), וחזרה אחרי שנה להשתמש בתחנות כוח נורמליות. לא נוכל להקריב את המדינה שלנו לטובת חזונות רעים.

אני בסך הכל שואל שאלה פשוטה: למה היא לא עשתה את זה? אנחנו אומה שוקעת, אנחנו בשקיעה רצינית. צוחקים עלינו בכל העולם. אני מכיר את המנהיגים היטב, הם באים לפגוש אותי, מתקשרים אלי, וצוחקים עלינו בכל העולם. לא מבינים מה קרה לנו כאומה. אנחנו לא מנהיגים יותר. אין לנו מושג מה קורה. יש מלחמות שקורות במזרח התיכון, באוקראינה ורוסיה. אנחנו נסיים במלחמת עולם שלישית, ותהיה זו מלחמה שלא היה דומה לה, בגלל שישתמשו בנשק גרעיני.

אני אבנה את הצבא שלנו. היא ויתרה על חלק גדול ממנו לטאליבן, לאפגניסטן. מה שהדמוקרטים עשו למדינה שלנו… הדבר הכי קשה הוא שנתנו למיליונים להכנס למדינה, מיליונים מהם פושעים. הם הורסים את המדינה שלנו. זה הנשיא הכי גרוע, סגנית הנשיאה הגרועה ביותר, בהיסטורה של המדינה שלנו.”

נאום הסיכום של האריס:

“אומר לך. התחלתי את הקריירה שלי כתובעת משפטית, והייתי סנאטורית ועכשיו סגנית נשיא. יש לי לקוח אחד: העם. בתור תובעת מעולם לא שאלתי קורבן או עד, האם הוא רפובליקני או דמוקרטי. הדבר היחידי ששאלתי: האם אתה בסדר? זה סוג הנשיא שנחוץ לנו כעת. מישהו שאכפת לו מאיתנו, שלא שם אותנו בפני אחרים. אני אהיה נשיאה של כל האמריקאים, ואתמקד במה שנעשה בעשור ובעשרים השנה הבאות, לבנות מחדש את המדינה באמצעות השקעה בכם, בעם האמריקה.”

לדיון:

  • מה ההבדלים הבולטים ביניהם?
  • אל מי בציבור כל אחד מהם פונה?

הוויכוח על הבריאות הציבורית:

מול:

לדיון:

*בארה”ב, אין ביטוח בריאות ממלכתי לכל האזרחים, ומיליוני אמריקאים לא זכאים לטיפול רפואי בסיסי

  • מה ההבדל בין העמדות של האריס וטראמפ?
  • למה בישראל יש ביטוח בריאות ממלכתי שמכסה טיפול רפואי לכל אזרח באשר הוא?

זכותה של אישה על גופה: הוויכוח על הזכות להפלה

אחד הנושאים שנמצאים במוקד המחלוקת הפוליטית בין רפובליקנים ודמוקרטים הוא מרחב ההחלטה שיש לאישה לקבוע אם יתאפשר לה לעבור הפלה אם נכנסה להריון לא רצוי.

בעוד שהדמוקרטים בעד זכות בחירה מלאה לאישה בשלבי ההריון הראשונים, ועל כן נוטים לתמוך בשמירה פדרלית על הזכות להפלה, רבים מהרפובליקנים דורשים למנוע זאת, ולתת לכל מדינה להחליט אם לאפשר לנשים לעבור הפלה.

לנושא הזה יש היסטוריה ארוכה, ועל כן אם רוצים להבין את הוויכוח בין טראמפ (נגד הפלות, חוץ מבמקרים של אונס, גילוי עריות וסכנה לאישה), ובין האריס (בעד לתת לנשים זכות מלאה להחליט על גופן), צריך להבין את הסיפור לאחור:

לדיון:

  • מה הבעיה בכך שפוליטיקאים מחליטים לנשים על הגוף?
  • מה ידוע לכם על המצב בישראל?

ישראל בוויכוח בין האריס לטראמפ

לדיון:

  • איך הייתם מנסחים את העמדות השונות בין האריס לטראמפ ביחס לישראל?
  • למה התמיכה בקיומה של ישראל היא תמיכה חוצת מפלגות?
  • למה הרפובליקאים אינם מקדמים את פתרון שתי המדינות?

הטראמפיזם: פוליטיקה של שקרים מוחלטים

טראמפ חזה שאם האריס תיבחר, ישראל תחדל מלהתקיים בתוך שנתיים. מכירים תחזיות נוספות שלו?

העובדות: הכלכלה האמריקאית חוותה מיתון רציני במהלך 2020 (כהונת טראמפ), אבל במהלך כהונת ביידן נהנתה מצמיחה כלכלית ממושכת.

העובדות: ממשל ביידן-האריס הגיע לשיעורי פתיחת בתי ספר של 95% בסוף 2021, בעיצומה של הקורונה, ולא אסר על חתונות וחגיגות משפחתיות.

העובדות: ממשל ביידן והמפלגה הדמוקרטית לא ניסו לבטל את התיקון השני לחוקה, אבל ביידן הצליח להגביל מכירת נשק לאנשים עם רקע בעייתי במיוחד שמהווים סכנה לציבור. גם האריס וגם סגן הנשיא המיועד שלה, תומכים בזכות לשאת נשק.

העובדות: דבר מזה לא קרה.

לסיכום: מה הבעיה בשימוש בשקרים בוטים כל כך בפוליטיקה?

הישארו בקשר





    Skip to content