חוסן קבוצתי ואישי – גשר מאח”ד

מערך לשעת חירום

מערך זה הוא חלק מלקט של מערכים ופעילויות אשר קיבצנו או יצרנו במיוחד עבור אנשי חינוך ומדריכים לשימוש בשעת חירום לאומית לחיזוק הרוח, החוסן האישי והקבוצתי ולתיווך המציאות

רקע

מצב החירום הבטחוני בעקבות ההסלמה בחזית הצפונית, יכול לעורר תחושה של חוסר אונים וחרדה. קיימים מודלים שונים לסיוע עם מצבי לחץ וחרדה שחשוב להכירם. כך נוכל לעזור לעצמנו להרחיב את הכלים העומדים לרשותנו וגם לעזור לסביבה שלנו שאולי נמצאת במצוקה.

מטרות

  • להרחיב את המודעות של אנשים לגבי הערוצים השונים להתמודדות.
  • היכרות עם מודל גשר מאח”ד ככלי להתמודדות

חלק ראשון: תרגיל גשר מאחד

  •   מנחים את המשתתפים לחשוב על אירוע שהיה להם קשה להתמודד איתו, אבל הם מרוצים מהאופן בו התמודדו איתו. (להדגיש כי אין צורך להקצין לחוויות טראומטיות מאוד, כל קושי או התמודדות). 
  • ‘ניתן להנחות לצייר או לכתוב את האירוע ואת אופן ההתמודדות וכו’.
  • כל אחת מספרת את האירוע ואופן ההתמודדות והמנחה מחלצת מתוך הדברים את אופני ההתמודדות וכותבת על הלוח בתוך טבלה עם 7 עמודות על פי המודל של גשר מאח”ד אך ללא הכותרת (ראו בהמשך). (אפשר לעשות בקבוצות קטנות)
  • חושבים יחד עם המשתתפים על הכותרת המתאימה לכל עמודה, ונותנים יחד את הכותרת על פי המודל של גשר מאח”ד ועוברים על המודל יחד.

מודל גשר מאחד – התמודדות עם מצבי משבר ולחץ

פותח ע”י מולי להד ועפרה איילון

גוף

בריאות הגוף, התמודדות עם תחושות גופניות הקשורות לחרדה או למשבר. כאשר אנחנו בלחץ או במשבר גם גופנו מגיב לכך ומתמודד בדפיקות לב, עומס, כאב ואף קשיים בשינה. התמודדות זו מאפשרת לאדם לעזור לעצמו דרך התמודדות גופנית עם הקושי: למשל ביצוע תרגילים גופניים שונים, ספורט, טיפול גופני, הרפיה גופנית ועוד.

שכל

שימוש במשאב לוגי על מנת לפתור בעיות. לכולנו קיימת היכולת לחשוב באופן לוגי על הדברים אך לעיתים בעיקר במצבי לחץ גם החשיבה הקוגניטיבית הלוגית נפגעת וקשה לחשוב בבהירות ולראות את הפתרון והדברים כמות שהם . ניתן להעריך את הדברים באופן רציונלי, להתמודד באמצעות החשיבה הקוגניטיבית וההכרתית עם הקושי ולמצוא את הפתרונות למשבר או לתחושות באופן לוגי וקוהרנטי. תכנונים לטווח ארוך, להבין מה המצב כרגע לאשורו, האם זו אכן המציאות שמאיימת או פרשנות אישית, לבדוק את המחשבות ולקרוא תיגר על מחשבות שאינן מקדמות או אף מעכבות.

רגש

חץ וחרדה הם כר פורה ליצירת רגשות סותרים מבלבלים המייצרים תחושה של סבל וכאב. תחושות קשות של חרדה. במקרה זה אפשר לעזור לאדם להתמודד באמצעות ארגון הרגשות, הבנתם, הכרה בהם וקריאה בשמותיהם. דרכים אחרות לעזור לאדם להוציא רגש ולארגן אותו: יצירה, כתיבה, תרפיה באמנות. ביטוי הרגשות וקריאתם בשם עוזרת לנו להתבונן בהם. כתיבה אינטואיטיבית יכולה לעזור לנו לארגן אותם מחדש ולבטא אותם מול הדף, שיתוף חברים ברגשות, ציור ודיבור עליהם יכול להקל ולעזור לארגנם.  לתת ביטוי לכל הרגשות שמרגישים מול המצב המלחיץ

משפחה

מערכת תמיכה משפחתית, עוגן משפחתי יכול לעזור רבות במקרים שבהם לאדם יש משפחה או דמות תומכת בתוך המשפחה.

אמונה

זהו למעשה אחד המשאבים שיש בהם כוח עצום. כאשר האדם מגלה בעצמו עוגנים שונים כמו אמונה בקיומו של אל מגן, אמונה בהגנה של חבר או אדם אחר התומך בו ואף ניתנת לו היכולת להאמין בעצמו, משאב זה יוצר כלי חיוני ועוצמתי מאוד להתמודד עם תחושות כמו אי ודאות וחרדה. שימוש במשאב זה יכול לבוא לידי ביטוי בכתיבה, ניסוח תפילה, טיפוח התקווה והאמונה הקיימת.

חברה

שיתוף בקשיים, בקשת עזרה, בקשת תמיכה, שיתוף באחריות. קשרים בתוך הקהילה וכן קשרים חברתיים ותמיכה הם משאב חיוני עבור כמעט כל אדם, בעיקר אלו הנמצאים בתקופות של לחץ וחרדה או משבר. היכולת לבקש עזרה מאחרים, לקיים קשרים חברתיים ואף עידוד האדם לעזור בעצמו לקהילה ולאחרים, יכול לייצר תחושה של כוחות ואמונה פנימית בכוחותיו, היכולת לעזור לאחרים מסוגלת לייצר תחושה של שליטה בעיקר כאשר אדם מרגיש תחושות שונות של אי ודאות ופסימיות. היכולת להנהיג, לקיים קשרים. ניתן להתחיל במעגל קטן ולהרחיבו למעגל של קבוצה וקהילה גדולים יותר.

דמיון

שימוש בדמיון, באינטואיציה, שימוש ביצירתיות וכן בהומור כדי להתמודד עם המשבר. דמיון מודרך יכול מאוד לעזור.

המודל באנגלית – BASIC PH
Beliefs, Affect, Social, Imagination, Cognition, Philosophy
סיכום למדריכ.ה: לרובנו מנגנוני התמודדות שעובדים היטב גם במצבים קשים כמו עכשיו, אנו יכולים למצוא בתוכנו את התשובות לקשיים ולהתמודד איתם, אבל לעיתים הקשיים שצפים משאירים את האדם חסר אונים ובתחושה של חרדה גדולה ואי ודאות. כאשר דפוס התמודדות מסוים אינו עובד עוד ולא מקדם את האדם, הוא עשוי לחוש במצוקה ואף להרגיש שהוא תקוע בתוך תחושה של סכנה וחרדה.

ניתן להשתמש בכל הערוצים גם יחד או רק בערוץ אחד, בהתאם לצרכים האישיים של האדם הנתון במשבר או לחץ.

חלק שני: סיעור מוחות

  •   מתחלקים לשבע קבוצות, כל קבוצה מקבלת כותרת מתוך המודל וכותבת דברים שאפשר לעשות היום במציאות שהם נמצאים בה (במכינה\ש”ש\קבוצה ) ובמצב הנוכחי שמתאימים לכותרת שקיבלו
  •   כל קבוצה משתפת את הקבוצה בדרכי ההתמודדות שכתבו

הישארו בקשר





    Skip to content