מהלך המערך
מטרות:
- חיזוק הסולידריות ותחושת האחריות החברתית
- מרכיב של למידה – של גישות שונות ביחס לתפקיד העורף
- חיבור לסיפורים על תפקיד העורף באירועים ומלחמות ובהיסטוריה של מדינת ישראל – הציפיות שלנו מעצמנו (חיבור לאתוס ציוני)
קוראים ביחד את הקטע הבא מתוך חינוך להומניות בעיתות מלחמה / יגאל אלון
לכן גם שליבנו עם המתרחש בחזית, אל נעצום עינינו מפני ההתפתחויות בעורף. הכל יודעים, כי מלחמה משמעה סולם עדיפויות סלקטיבי גם בחיי המשק ובתכנון היעדים החברתיים, ההשכלתיים והתרבותיים. עם זאת, אסור כי נוותר בשם נימוקי ביטחון, כביכול, על חתירתנו לחברת מופת צודקת, שככל שתהיה צודקת יותר, כן תגדל נכונותם של בניה להזדהות עמה ולהגן עליה. לא ייתכן להשאיר את האחווה והערבות ההדדית רק בשדות הקרב. אלו מחייבות- וביתר שאת- את העורף. מכאן, שעלינו לבנות את חברתנו כאילו לא חיינו במצור, ולקיים את חברתנו כבעת מלחמה. הוא הדין בפיתוח החינוך, ההשכלה, התרבות והאומנויות. לא זו בלבד שבלעדיהם יהדות היא כמעט חסרת משמעות אלא שבהם גם מקור העוצמה שלנו. |
“ההכרח בהתגוננות אזרחית במקרה של מלחמה נובע מהאופי של המלחמה… ההבדל היסודי בין מלחמות בימינו ובין מלחמות עד אמצע המאה ה-19 הוא שתמיד היו מלחמות בין צבאות, אבל העם האזרחי עמד תמיד מחוץ לשטח המלחמה ובדרך כלל לא שימש מטרה להתקפת האויב. לא כן המלחמה בימינו, היא פוגעת בכל איש”.
עוד אמר, כי “יהיה זה משום עוון וסכנה, אם יחד עם התכוננות למקרה של מלחמה, לא נאחז באותם האמצעים העלולים להגן על האזרחים, אשר אמנם אינם משתתפים בקרב, אבל הם משמשים מטרה להתקפות האויב. הניסיון המר ממה שהיה לנו במלחמת השחרור, הוכיח לנו את האמת המרה והאכזרית של אופייה החדש של המלחמה”.
שאלות לדיון:
מחלקים אותם ל-4 קבוצות. כל קבוצה מקבלת גישה אחרת לגבי התפקיד של העורף בעיתות מלחמה.
להרחבה – לחניכים עם יכולת קריאה באנגלית ואפשר להרחיק למלחמה באוקראינה ולבחון את הסוגיה ממבט מעט יותר מרוחק:
4. התגייסות מביאה לחיזוק יחסים חברתיים ויכולת עמידה חזקה יותר.
שאלות לדיון:
מתוך “העורף כחזית” סקירה של תפיסת החזית והעורף לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל”.
אפשרות נוספת היא לבחון את הנושא דרך הגדרת קו העימות.
להרחבה: העורף הוא החזית – אל״מ ד״ר חיליק סופר
קטעים מתוך: ׳חזית העורף׳ וההתגייסות במלחמת העצמאות – משה נאור
בן גוריון, פרוטוקול מועצת מפא”י, 1948.2.6
בן גוריון, בהילחם ישראל, עמ’ 163 .
קירות מדברים. תולים על הקירות כל מיני אפשרויות לתפקידי העורף (הרשימה המצורפת) ואז מבקשים מהם לעמוד ליד לפי המשפטים הבאים:
אפשרויות לתפקיד העורף: