מהלך המערך
מטרות:
- להסביר את השינויים בדימוי של צבא העם שהתגלו מאז ה-7.10
- לעמוד על ההשלכות של מצב החירום וההתגייסות הכללית
- לעורר דיון על דילמות מוסריות וחברתיות
משחקים אינקוגניטו לפתיחה. מבקשים שלושה מתנדבים שיושבים מול הקבוצה (חלק מהמעגל).
כל אחד מהמתנדבים צריך לנחש בתורו את הדמות שרשומה להם על המצח, בעזרת שימוש בשאלות של כן או לא. הקבוצה צריכה להגיד כן או לא על כל שאלה. המתנדב שמנחש ראשון מנצח. בכל פעם מתנדב אחר שואל, ואז התור עובר למתנדב הבא. דוגמאות לשאלות: אני גבר? אני ישראלי?
מכינים מראש שלושה פתקים עם סלוטייפ שאפשר להדביק על המצח של כל אחד מהמתנדבים (אפשר גם לשנות את הפתקים, מה שחשוב זה העיקרון): “מג”ד הומו מוצהר”, “מפקד בסיס חרדי”, “מפקדת חטיבת חי”ר”.
אחרי המשחק שואלים:
“הגדוד שלי הרג סה”כ כמאה מחבלים. אני מקווה שלאף אחד יותר לא יהיו ספקות לגבי בנות לוחמות. כל מה שאימנו אותם ואותן בא לידי ביטוי בקרבות. אין יותר סימני שאלה לגבי בנות לוחמות. הן נלחמו, הן הצילו חיים והן גיבורות.”
(אור ליבני בן יהודה, מג”דית קרקל, אחרי הקרב על מוצב סופה, 7.10.23)
“מהיום אני אלמן צה”ל. תיאור שהייתי נותן כל דבר בעולם כדי לוותר עליו, תואר שבחיים לא חשבתי שאקבל. שישה ימים לפני שהיינו אמורים להתחתן יצאת להציל חיים ולחלץ משפחות שבויות בבארי. נפלת בקרב מול מחבלים אכזריים. היום בזכותך, קיבלנו בכנסת שוויון במוות. עכשיו נמשיך לדרוש שוויון גם בחיים”.
(עומר אוחנה, בן זוגו של קצין הלוט”ר שגיא גולן, שנפל בקרב על בארי)
גדוד קרקל המעורב בין גברים ונשים, בסיוע צוותי טנקים של לוחמות שריון, שייטת 13 וסיירת נח”ל, הכריע את הקרב על מוצב סופה בשבת השחורה:
דיון:
סיפורו של שגיא גולן, קצין הלוט”ר שנפל בקרב על בארי, שהיה אמור להתחתן כמה ימים לאחר מכן:
כעבור חודשהכירה הכנסתבמעמדם השווה של בני זוג מאותו המין של חללי המלחמה, למרות שבשנה החולפת היוהתבטאויות קשות נגד התנועה הלהט”ביתמצד שורה של אנשי ציבור, ובראשם חה”כ פינדרוסשטעןשהיא יותר גרועה מחמאס.
דיון:
עלייה בגיוס חרדים לצבא, במטרה לתרום למאמץ הלאומי. 120 חרדים מסיימים טירונות מקוצרת במלחמה:
לא מדובר בהתגייסות קהילתית, אלאבמגמה שצומחת מלמטהונובעת ממוטיבציה אישית של חרדים להתגייס. עם זאת, התגייסותם של חרדיםלא מעידה על שינוי פתאומיבעמדת ההתנגדות העקרונית של ההנהגה החרדית לגיוס לצה”ל.
דיון: