מערך 11: פערים חברתיים סכנה לדמוקרטיה

דמוקרטיה במבחן

התמיכה הציבורית במוסדות הדמוקרטיה קשורה ביכולתן להבטיח זכויות חברתיות לרוב הציבור; האידיאל הדמוקרטי של השתתפות ציבורית והבנה פוליטית של רוב הציבור, קשור ביכולת של רוב הציבור ליהנות מהשפע החברתי, החינוך המיטיב, וההזדמנויות השוות; מושג האזרחות מביא איתו באופן מובנה שורה של זכויות חברתיות (חינוך, בריאות, דיור, ביטחון סוציאלי), שניתנות לאדם מעצם שייכותו לציבור האזרחים, ללא תנאים והגבלות.

מטרות:

  1. דמוקרטיה בריאה לא מעניקה רק חרויות, אלא גם מעניקה זכויות חברתיות.
  2. הרחבתם של פערים כלכלים מעלה את רמות הקיטוב בחברה ומגדילה את חוסר האמון של אזרחים במוסדות המדינה.

מהלך המערך

חלק
הפקרה בזמן מזלחמה
אחריותה של המדינה
פערים חברתיים בישראל
הפקרה בזמן מלחמה
סיכום
עזרים
תמונה של תינוק, קטע ברל כצנלסון
קטע ז׳בוטינסקי
גרפים
מקרן
זמן
20 דק׳
15 דק׳
15 דק׳
15 דק׳
5 דק׳
“תינוק בא לעולם, מה יהא עליו? ייזרק על מעלות החיים והם כבר יכוונו אותו? או שיבוא בקהל בני האדם שמתעניינים בו, ולכן גם רוצים לכוונו? שתי האפשרויות קיימות, אלא שהתינוק בכל מקרה איננו נופל לחלל ריק. בכל אחד משני המקרים הוא יפגוש בבני אדם חיים, פועלים על ידי Mariana Kazarnovsky

תינוק בא לעולם

קוראים ביחד את קטע של ברל כצנלסון.
שמים תמונה של תינוק על הלוח מבקשים מהחניכים לרשום את כל מה שצריך תינוק ילד על מנת להתפתח בצורה תקינה. (אוכל , בגדים, אהבה, חינוך , טיפול רופאי וכו..)

שאלות לדיון:

  • מה כוונתו של ברל כצנלסון? מה הם שתי האפשרויות שבר כצלנסון מניח שקיימות עבור תינוק שמגיע לעולם?
  • איך האפשרויות השונות ישפיעו על התפתחותו של התינוק?
  • מה מבין הדברים שרשמנו זאת אחריותה של המדינה שכל האזרחים יקבלו?
  • מה יקרה עם המדינה לא תקח אחריות על הדברים הללו? האם לדעתכם היא צריכה לקחת אחריות על זה?
  • האם לדעתכם המדינה היום לוקחת אחריות על התחומים האלו?

אחריותה של המדינה

קוראים קטע של ז׳בוטינסקי ביחס לאחריותה של המדינה על העוני.

שאלות לדיון:

  • האם אתם מסכימים עם זבוטינסקי שזו מחובתה של המדינה לדאוג לתחומים אלו?
  • האם יש קשר בין דאגה לתחומים אלו לבין מדינה דמוקרטית?

פערים חברתיים בישראל

מראים לחניכים טבלאות ונתונים על הרחבת הפערים הכלכליים ומצב העוני בישראל.

שאלות לדיון:

  • מה אתם מבינים ביחס למציאות מהנתונים והטבלאות המוצגות?
  • איך זה משקף את רמת האחריות שהמדינה לוקחת על אזרחיה? האם לדעתכם מציאות זו משקפת את העמדות בציבור ביחס לתפקידה של המדינה?
  • מה הסכנה שמשתקפת לדמוקרטיה מהנתונים הללו?

הפקרה בזמן מלחמה

מראים לחניכים קטע מכתבה של יגאל גאוטה על שכונת העתיקות באשקלון בזמן מלחמת חרבות ברזל:

שאלות לדיון:

  • מה לדעתכם תפקידה של המדינה בעת מלחמה?
  • מה תושבי אשקלון חושבים על תפקוד המדינה בזמן המלחמה?
  • מה קורה לאמון במוסדות המדינה במציאות כזאת?

סיכום

מחובותיה של הדמוקרטיה הליברלית לא רק לאפשר חירות לכל אלא גם להעניק את הזכויות הבסיסיות של כל אדם באשר הוא אדם. הרחבת הפערים החברתיים מייצרת חוסר אמון וטינה אצל קבוצות הולכות וגדלות כלפי המערכת השלטונית של הדמוקרטיה הליברלית, האמירה שעליה קמה הדמוקרטיה שכל בני האדם שווים לא יכולה לעצור רק בחירויות הניתנות וחייבת גם להגיע אל התחום של החיים הכלכליים קח שכל אזרחי המדינה יהנו מ”פירות” הקדמה שהדמוקרטיה הביאה לעולם.

המערכים הבאים בקורס:

המערך הקודם (שיעור 10)

ממלכתיות vs סקטוריאליות

במערך נעמיק בניסיון להניח במרכז הישראליות את האתוס הממלכתי המאגד את כולם ונבחן את התחזקות הסקטוריאליות.

לעיון בכל הקורס

קורס: דמוקרטיה ליברלית

קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.

הישארו בקשר





    Skip to content