פתיחה- מה פופוליסטים עושים? (10 דק’)
כפי שהזכרנו במפגש הקודם, לא פחות חשובים מהאמירות הפופוליסטיות, הם המעשים של מנהיגים פופוליסטיים שמגיעים לשלטון, והם למעשה הסכנה הממשית לדמוקרטיה הליברלית. במחקר שנערך על מנהיגים פופוליסטים מכל העולם נמצאו צעדים זהים להחלשה של הדמוקרטיה והמוסדות הדמוקרטיים.
להלן רשימה של צעדים מעשיים של מנהיגים פופוליסטיים שעולים לשלטון. מבוסס על מחקר שערכה פרופ’ קים ליין שפלי, 2018, במגוון מדינות בעולם (“רודנות בחסות החוק”/ קים ליין שפלי).
(על-פי יונתן לוי, מתוך המחקר של שפלי, 2018).
את הרשימה נכתוב / נקרין על הלוח:
שאלות לדיון:
- איזה קשר ניתן לראות בין הפעולות האלה לבין האמירות הפופוליסטיות שנחשפנו אליהן במפגש הקודם?
- האם ישנם צעדים שמוכרים לנו מהמציאות הישראלית?
חלק א’- פעולות פופוליסטיות בישראל (35 דק’):
נתאים בין כל אחד מהצעדים לדוגמאות מבנק הדוגמאות הבא:
(להדפיס את הכתבות מן הטבלה, ללא ההסברים, ולפזר בחדר. יכולות להיות כמה דוגמאות לצעד אחד).
1- ניצחון הפופוליסט בבחירות חופשיות
2- פירוק מנגנונים שמגבילים את הרשות המבצעת דוגמאות:
קבלת חוות דעת משפטית ממזכיר הממשלה במקום היועמ”שית
פיטורי יועמ”ש המשטרה והתעלמות המפכ”ל מהווטו של היועמ”שית
החלשת לשכת עורכי הדין
התעלמות הממשלה מהמלצות היועמשית והחלטות בג”צ (סבסוד מעונות היום לאברכים)
3- השתלטות על הפרלמנט או הפיכתו לבלתי רלוונטי
דוגמאות:
העברת חוקים דרך ועדת השרים לענייני חקיקה- עוקף כנסת
4- הכפפת ביהמ”ש לרשות המבצעת באמצעות “רפורמות משפטיות” ומינוי נאמנים
דוגמאות:
ביטול שיטת ה”סניוריטי”
שינוי חוק בחירת שופטים
הרחבת הסמכויות לבתי הדין הרבניים
5- הצבת נאמנים בתפקידי מפתח (התובע הכללי, הוועדה לבחירת שופטים, ועדת הבחירות המרכזית)
דוגמאות:
ניסיון להשתלט על הועדה לבחירת שופטים, הימנעות מכינוס הועדה לבחירת שופטים
מינוי נציב שירות המדינה ע”י ראש הממשלה
6- שינוי המפה התקשורתית כך שכל התקשורת ישמשו תיבת תהודה למסרי הממשלה
דוגמאות:
הצעת חוק להשתלטות על מדידת הרייטינג
שליטת הממשלה בתקציב התאגיד
חקיקה המטיבה עם ערוץ 14
7- קמפיין רדיפה נגד ארגוני החברה האזרחית ומפלגות האופוזיציה
דוגמאות:
חוק סימון העמותות
חוק “שוברים שתיקה”
משרד החינוך מבטל תכנית של “פורום המשפחות השכולות”
מנגנון השקיפות של אבי מעוז
8- שכתוב חוקי הבחירות באופן שיבטיח ניצחון בבחירות עתידיות
דוגמאות:
הקואליציה מקדמת הצעת חוק שתקל על פסילת מועמדים ערבים בבחירות
לאחר שהתאמנו בין הדוגמאות לצעדים, נעבור יחד על הדוגמאות ונשאל:
- מה המשמעות של הצעד כפי שבא לידי ביטוי בדוגמא?
- מה המנגנון/ המוסד הדמוקרטי שנפגע?
- באיזה אופן זה מהווה פגיעה בדמוקרטיה?
לדיון:
ממה אנחנו צריכים לחשוש כאשר המנהיגות היא פופוליסטית?
חלק ב’- מה בכל זאת אפשר לעשות (15 דק’)?
ראינו דוגמאות לכך שישנה סכנה אמיתית לדמוקרטיה הליברלית כאשר מנהיגים פופוליסטים נמצאים בשלטון.
נשאל: מה בכל זאת לדעתכם.ן אפשר לעשות?
- קודם כל חשוב לדעת ולזהות את זה, להבין כיצד זה פוגע בנו, ולשאול את עצמנו איזה מנהיגות נרצה לראות כאן? איזה מנהיגים מייצגים אותי? במה אנחנו מאמינות.ים? איזה מנהיגות מביאה לידי ביטוי את הדעות והאמונות שלי?
(חשוב לזכור שפופוליזם הוא אידיאולוגיה רזה ומגיע עם אג’נדה נוספת עמוקה יותר- של ימין או של שמאל).
- שנית, חשוב להתנגד, למחות. ההתנגדות למנהיגים פופוליסטים מתרחשת גם בכנסת ע”י האופוזיציה (ע”י הח”כים), אבל גם ברחובות ע”י הציבור, ואף ברשתות החברתיות.
- ולבסוף- ללמוד וללמד. על עכשיו כשאנחנו יודעים מהו פופוליזם ומדוע הוא מסוכן, נוכל לוודא שהסביבה שלנו מכירה וערה לסכנות גם, ואף פועלת בהתאם- ברשתות, בהפגנות וכשיש בחירות.
סיכום (5 דק’):
השיעורים האחרונים עסקו בפופוליזם. בהם למדנו למה מתכוונים (באמת) כשמדברים על פופוליזם. בנוסף, ראינו איך מנהיגים בישראל מתבטאים באופן פופוליסטי, וכלפי מי. לבסוף, זיהינו מה הן הפעולות הפופוליסטיות שכבר קרו בישראל, ומה הסכנות העתידיות של שלטון פופוליסטי, אך גם מה אפשר לעשות כשנזהה מנהיגות פופוליסטית.
המערך הקודם:
אמירות פופוליסטיות