שותפות גורל יהודית ערבית | בני גנץ

פנייה מנהיגותית לאזרחי ישראל יהודים וערבים בתקופת מלחמה.

מצפן: גבורה בדואית בשבת השחורה וברית הדמים

רקע

מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר לא הבחינה בין אזרחים יהודים וערבים. אזרחים בדואים ואזרחים יהודים נרצחו בעוטף עזה ובמתקפת הטילים על יישוביהם, ושישה בדואיםנחטפולעזה. מעשי ההצלה של בדואים שהיו בעוטף באותה שבת, לצד אלה של אזרחים יהודים אחרים וכוחות הביטחון, הצילו רבים וגילו גבורה ראוייה לציון. הברית היהודית-ערבית שעומדת בבסיס החיים המשותפים היא לא רק כותרת יפה, אלא מציאות בשטח.

אזרחים בדואים שותפים במערכה

יוסף אלזיאדנה הציל את חייהם של כ-30 צעירים וצעירות שהשתתפו במסיבה בחניון רעים, כשחילץ אותם תחת אש המחבלים, בהפגינו אומץ לב וקור רוח יוצאי דופן:

ד”ר טארק אבו עראר סיכן את חייו כדי להגיש סיוע רפואי, בדרכו למשמרת מביתו בערערה לבית החולים ברזילי באשקלון:

עאמר אבו סבילה שילם בחייו על נסיונו להציל את בנות משפחת סוויסה בפאתי שדרות, וסיפורו המדהים הוא עדות נוספת לסולידריות האנושית הבסיסית שקיימת בנגב:

חמיד אבו ערער התחבא עם בנו התינוק, וממקום מחבואו שמע את המחבלים מתכננים לפגוע בחיילים. הוא יצא מן המחבוא תוך סיכון חייו וחיי בנו התינוק, והגן על החיילים:

בשיר זיאדנה, סטודנט מרהט שפונה ממעונות הסטודנטים בשדרות לתל אביב והחל להתנדב במטה המשפחות של החטופים והנעדרים למען בני משפחתו הנמצאים בשבי החמאס:

הזכות לביטחון: בעיית המיגון ביישובים הבדואים

במתקפה האיראנית על ישראל ב- 14/4/24 פגעו רסיסים מיירוט הטילים בישובים בדואים ופגעובאמינה בת ה-7שנפצעה אנוש. היעדר המיגון בכפרים הבדואים צף עוד ב-7 באוקטובר, כאשר נפלו טילים רבים במרחב שבו חיה החברה הבדואית בנגב, וכתוצאה מהיעדר מקלטים ומיגוניות נהרגו לא פחות מ-17 תושבים, בהם 6 ילדים. קולות אזעקה לא נשמעו בחלק גדול מהמקומות, והתושבים נפגעו בביתם ללא כל יכולת להתגונן.

כ-100 אלף אזרחים בדואים חיים בלמעלה מ-30כפרים בלתי מוכריםבדרום הארץ. בכפרים אלו אין כל אמצעי מיגון ובטיחות מפני ירי הטילים, מה שהוביל למותם של עשרות תושבים, גברים נשים וילדים, במתקפות טילים בעשור האחרון.

ב-2014, בעקבות ההסלמה של צוק איתן, הוגשה לבג”צ עתירה בדרישה לספק פתרונות מיגון לכפרים הלא מוכרים. העתירה נדחתה, אבל בג”צ הטיל את האחריות לדאוג לבטחון התושבים בכפרים על פיקוד העורף, בשם השוויון האזרחי.

ברית דמים

והיו גם מחוות מצד השלטון, שלא עשה די כדי להגן על החברה הבדואית מפני איום הטילים, אך נציגים שונים שלו ביקשו לגלות סולידריות עם החברה הבדואית, כמו למשל בני גנץ:

או טל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם, שדאגה לאספקה מיידית של מיגוניות זמניות לכפר רח’מה הסמוך לירוחם, עד שהמדינה תדאג לתושבים למיגון ראוי:

דיון:

  • איזה תחושות עלו בכם כששמעתם את הסיפורים?
  • איזה שיעור אפשר ללמוד מגילויי הסולידריות הללו בין ערבים ליהודים בנגב?
  • מה צריך לעשות כדי שיוקמו אמצעי מיגון בכפרים הבדואים?

להרחבה:

מערך ״שותפות יהודית-ערבית״

מכון אקורד – לנווט בים סוער

מודל והמלצות להתמודדות חינוכית בעתות הסלמה ביחסי יהודים-ערבים.

ד״ר לינה קאסם – ראיון ב״חצי היום״

יו”ר ארגון רופאים לזכויות אדם: “מה שחמאס עשה זה פשע מלחמה – לא יכולתי לעמוד בשקט”.

רוב העיר חיפה

ארגון יהודי-ערבי התגייס לפרויקט של הכנת מקלטים לשימוש ציבורי.

שותפות יהודית ערבית בעת מלחמה

מהלך המערך

מטרות:

  1. חינוך לשותפות יהודית-ערבית דרך חיזוק הקול המתון וההומניסטי של יהודים וערבים.
  2. הכרות עם תפיסות ועמדות של ערבים/פלסטינים אזרחי ישראל.

מנהיגות אחראית

צפו יחד בסרטון של ח״כ בני גנץ, אשר יצא לאחר מספר אירועים שלחשדנותואףאלימות כלפי ערביםבישראל:

פתחו דיון קצר עם הקבוצה:

  • למה לדעתכם בני גנץ הוציא את ההצהרה בזמן הזה?
  • מהו תפקיד מוסדות הביטחון של המדינה ולמה גנץ רואה לנכון להדגיש זאת?
  • מה משמעותה וחשיבותה של הצהרה כזאת מחבר בממשלה? האם זה משנה את תפיסתכם כלפי האוכלוסיה הערבית בישראל?

הערה למדריכ.ה / מורה:

השתמשו במומנטום שנוצר להעלות את הנקודה שהפחדים והחששות עולים כאשר אין הכירות ואמון בין הקבוצות, וכמה חשוב ללמוד ולהכיר את האוכלוסיה הערבית בישראל (ובאיזור) ולנסות להבין את המורכבות של האוכלוסיות הללו ולבנות פה עתיד טוב יותר לכולם.

יישור קו – מי הם הערבים/פלסטינים אזרחי ישראל:

מפגש של החניכים עם ערבים: 

חלק מהחניכים לא יודעים להגיד איפה עובר הגבול ומי נחשב במדינת ישראל ומי לא. 

מקריאים משפטים על חיים משותפים. אחרי כל שאלה מתפצלים לפי התשובה (כן או לא).

בשאלה הבאה מי שלא שמע/ראה/פגש/הכיר חוזר לעמוד במיקום המקורי, כל מי שכן שמע/ראה/פגש/הכיר נשאר לעמוד בגוש. המטרה היא שהגוש יקטן ויקטן.  

  • כל מי ששמע פעם ערבית שיעמוד שם
  • כל מי שראה פעם בחור.ה ערבי.ה שיעבור לשם  
  • כל מי שפגש פעם בחור.ה ערבי.ה שיעמוד שם  
  • כל מי שהכיר באופן אישי בחור.ה ערבי.ה פעם שיעמוד שם  
  • כל מי ששוחח בטלפון עם בחור.ה ערבי.ה  
  • כל מי ששוחח שיחה שטחית עם בחור.ה ערבי.ה שיעמוד שם  
  • כל מי ששוחח שיחה משמעותית עם בחור.ה ערבי.ה שיעמוד פה  
  • כל מי שהיה שותף ליצירה משותפת/ עשייה משותפת עם בחור.ה ערבי.ה שיעמוד פה  
  • כל מי שהיה בקבוצה כלשהי עם בחור.ה ערבי.ה  
  • כל מי שיצא לבילוי עם ערבי שיעמוד פה

שייכות הערים/פלסטינים הישראלים לזהות הישראלית וחברה הישראלית:  

קטע מתוך הסרט “לא פה לא שם”: 

הסרט הזה הוא הצצה לדילמה של צעירים ערבים המגיעים לערבים המעורבות (במקרה של הסרט ליפו) ועוברים תהליך של חילון וגם מרד במוסכמות השמרניות המקובלות בחברה הערבית מחוץ לערים הגדולות.  

שאלות לדיון: 

  • בעד מי אתם? בעד הגבר או בעד האישה? 
  • עם מי אתם יותר מזדהים?  
  • מדוע לדעתכם צעירים ערבים ילידי שנות ה-80 וה-90 מאמצים בהמוניהם את הזהות הפלסטינית?  
  • מה נותנת הזהות הפלסטינית לצעיר ערבי-ישראלי משכיל, עם תפיסות ליברליות?  מה האתגר שהיא מציבה לישראלים?

תגובת המנהיגות:

צפייה משותפת בקטע של איימן עודה בכנסת:

ראיון עם מנסור עבאס, המוביל בעקביות קו של מתינות ושותפות יהודית-ערבית, לנוכח ההזדהות המסיבית של הציבור הערבי בישראל עם המדינה (70%, שיא של כל הזמנים):

דיון

  • מה אפשר ללמוד מהעמדה המתונה של עודה ועבאס?
  • איזו הזדמנות ישנה בשותפות איתם אחרי המלחמה?

קולות מהרחוב הערבי:

מתחלקים לקבוצות וכל קבוצה מקבלת קול אחר: 

  1. לואי חאג’ מעכו 
  2. שרה זועבי
  3. יאיר רביבו, ראש עיריית לוד 
  4. נאס דיילי, משפיען הרשת
  5. מורה ערבי בבי”ס צמרות
  6. גדיר האני, פעילה פוליטית
  7. רוב העיר – ארגון חברתי ערבי-יהודי בחיפה מסדר מקלטים
  8. מקבץ מסרים של סולידריות

סקר דעת קהל:

חניכים רבים ואזרחים רבים נוטים לחשוב שזה לא מייצג. ולכן חשוב גם לשלב סטטיסטיקה.

סקר חדש: 80% מערביי ישראל הביעו התנגדות למתקפת הפתע שביצע חמאס ביום שבת בעוטף עזה והסביבה, שבה נרצחו כ-1,000 אזרחים ונהרגו מאות מאנשי כוחות הביטחון. מתוך 20 האחוזים הנותרים, 5% הביעו תמיכה בתקיפה והיתר סירבו להשיב.

הסקר המקיף ביותר בקרב הציבור הערבי בישראל, שנערך לאחר פרוץ המלחמה על ידי החוקר נמרוד ניר ממכון אגם והאוניברסיטה העברית יחד עם חוקרים מאוניברסיטאות נוספות חושף כאמור כי רוב הציבור הערבי בארץ מתנגד למתקפת הפתע של חמאס. לצד זאת, מתוך כלל המשיבים, 75% הצהירו על מוכנות להתנדב ולסייע לאזרחים שנפגעו במתקפה.

הממצאים הללו מלמדים על נקודת מפנה בעמדות הציבור הערבי, שבסבבי הלחימה הקודמים הביע תמיכה וסולידריות עם הצד הפלסטיני, וכיום מתנגד לתוקפנות של חמאס. 66% מערביי ישראל תומכים בזכותה של המדינה להגן על עצמה מפני מתקפת חמאס, ו-85% מהמשיבים מתנגדים לחטיפתם של אזרחים.

סיכום – קריאה משותפת של אמיר פח’ורי:

אמיר פחורי 11.10.2023 יום 5 למלחמה                                   

אכתוב בעוד שיש קצת אוויר בריאות ורגע לפני שהאוויר הזה יצא שוב מהריאות.

****

רצח והריגה של חפים מפשע הוא פשע מלחמה נתעב. הפרה של האיסור המש פטי והאתי הבסיסי לפיו אין לפגוע במכוון באלה שאינם חלק מהמאמץ המלחמתי. רצח והריגה של משפחות וכלל הזוועות שמתגלות לעינינו הם תועבה מוסרית ולא רק פשע מלחמה, התקפה ישירה על צלם אנוש. את האמירה הזו צריך לכתוב ולהגיד בקול רם, ברור, בוטח וצלול. שום הקשר (הוצעו עד כה: אפרטהייד, כליאה המונית, מרד עבדים, כיבוש, קולנילאיזם התיישבותי ובכלל פשעי מלחמה) לא הצדיק ולא יצדיק רצח אכזרי המוני וחסר הבחנה. התקפה של ממש על המוסר האנושי ועל צלם אנוש. נקודה. 

**** 

על בני האומה הערבית הפלסטינית להגיד זאת בגלל השיוך הלאומי הערבי הפלסטיני שלהם,  ולא למרות השיוך הזה. על בני האומה הערבית פלסטינית להגיד זאת בגלל עניינם הצודק בחירות, כבוד ועצמאות, ולא למרות עניין זה.

****

המוסר האנושי אינו ניתן לחלוקה. להתנגדות לטבח שהתרחש ביום שבת השחורה צריכה להתלוות התנגדות נחרצת לא פחות לפשעים המבוצעים והמתוכננים להתבצע  ברצועת עזה (“בעזה אין חשמל – סוףסוף” אמר עיתונאי בכיר), וכן לפשעים שבוצעו שם כנגד העם הפלסטיני. אי אפשר לאחוז במוסר האנושי בצד אחד ולהכות בו ביד השנייה. 

***

 התעלמות מההקשר של האלימות הוא לא רק חוסר מוסריות, אלא ובעיקר חוסר תובנה פוליטית, שכן הוא לא יאפשר לנו לפתח פוליטיקה שתמנע אלימות נוספת בעתיד.  הוא לא יאפשר לנו להתמודד עם האלימות ולהחליף אותה בפוליטיקה (במובן הרחב של המלה) של דיבור והתפייסות.

****

קץ הדמים, קץ מלחמת ה100 שנים – הוא בכינון שלום, פיוס וצדק בין העמים – זהו כמעט כלל אוניברסלי (לא מעניין עכשיו באיזה מתכונת). מי שלא מושקע בכך, כל אחד/ת לפי יכולתו ובהתאם למיקומו, מי שלא הופך זאת לחלק מסדר יומו, תורם במחדל להמשך אורגיית הדמים. אי אפשר עוד להתעלם או לנסות “לחיות עם הסכסוך”. 

****

הערבים הפלסטינים באזרחות הישראלית מגלים אחריות, תובנה פוליטית, אתיקה והבנה אנושית ופוליטית מורכבת ואף מופלאה – כצפוי ממיקומם הייחודי (תקראו ו/או תקשיבו לאיימן עודה, חנין מג’אדלה, סאמר סוויד, ראיף זריק, מרזוק חלבי, ת’אבת אבו ראס ועוד רבים ונוספים). אל להם להסתפק בכך. הם, באמצעות מנהיגיהם, צריכים לחתור לתפקיד אקטיבי יותר בהצבת חזון של פיוס, שלום וצדק בין שני העמים ושכנוע שני העמים שהוא אפשרי. עליהם לחתור להובלה ברגעי אופל אלה כדי להציל את שני העמים – מתוך אחריות מוסרית, חובה אזרחית והבנה דו-לאומית מורכבת למקום הזה.

***

המיזמים המשותפים הדו-לאומיים בתוך האזרחות הישראלית העולים ופורחים בשעות אלה הם קרן אור, דוגמה, מופת ואוויר לנשימה. הם יציר והמשך לחברה האזרחית המשותפת ואיי השותפות והשפיות. הם בבחינת הצצה לאחד העתידות האפשריים כאן, והיחיד שהוא בר-קיימא. יש להרחיב אותם ולהפוך אותם למגדלור המאיר על כל המולדת ועל כל האזור. מי שעדיין לא מושקע בהם – זהו הזמן. 

****

אם וככל שנשרוד את הקטסטרופה וישאר מקום לפוליטיקה ביום שאחרי, יהיה מאבק על איך להבין את הקטסטרופה ומה להסיק ממנה. שנאה ואלימות, המשך האפרטהייד והעמקתו כמו גם גירוש יקבלו רוח גבית. פתרון הג’ינוסייד יונח אף הוא על השולחן (כל גשרי איילון לשני הכיוונים עם שלטים “להשמיד את עזה”). רק חזון של שותפות לאומית ואנושית על בסיס שותפות גורל וצדק לכולם יוכלו להדוף אותם. זו מעולם לא הייתה מסקנה אינטואטיבית לא כאן ולא בשום מקום בעולם. על קהילת הצדק, השלום והפיוס להסביר ולשכנע ובעיקר לממש זאת הלכה למעשה תוך כדי גילוי הבנה ואמפתיה לפחדים, הכעסים והתסכולים כמו גם תוך התמודדות רצינית איתם – זה תמיד היה נכון, וזה יהיה נכון ודחוף  יותר מתמיד ביום שאחרי.

Friends of Jahalin

הקבוצה עוסקת בעזרה במצוקות ההישרדות של בני השבט, בהתמודדותם מול האכיפה הסלקטיבית וההתנכלויות, כמו גם בעידוד תעסוקה, פרנסה ועזרה במקרים רפואיים ללא מענה. פעולותיה כוללות הכשרות שונות, תמיכה ביוזמות מקומיות של יצירת פרנסה, עידוד תיירות ואירוח, קידום היכרות ושיח וקידום מעמדן ברשויות.

איתן צור

איתן צור, יזם חברתי, איש חינוך, תרבות וקהילה. רב חילוני הומניסט. מייסד ומוביל את הפורום לחברה משותפת ועוסק במגוון דרכים לקידום לכידות, חוסן, תרבות מחלוקת מכבדת, שיח רעיל ברשתות ופיוס.

שאלות ותשובות: יום האדמה

מידע וסרטונים על יום האדמה ועל האפליה בתחום התכנון והבנייה כלפי החברה הפלסטינית בישראל.

הבעיה הרצחנית שלכולם נוח להתעלם ממנ‪ה‬

על האלימות והרציחות בחברה הערבית, האדישות והמדיניות הממשלתית בנושא

Skip to content