יצחק רבין ז״ל: תרבות דמוקרטית

#משבר_הדמוקרטיה #עיצוב_זיכרון

רצח ראש ממשלת ישראל במסגרת מחלוקת פוליטית מהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה. האלימות, ההסתה וההתנערות מזיכרון הרצח לאורך השנים מוארים השנה באור המשברים הנוכחיים. המלחמה הארוכה והשכול, מסיתים את הקשב הציבורי מן המאבק על דמותה של מדינת ישראל כחברה דמוקרטית ליברלית. יחד עם זאת המשבר ההנהגתי והאיומים על הדמוקרטיה עוד נוכחיים ופועלים לשנות את מדינת ישראל. יום הזיכרון לרצח רבין הוא תזכורת אחת לכך שהדמוקרטיה הייתה מאוימת גם בעבר והיא מאותגרת ומאוימת שוב ושוב בישראל וברחבי העולם כולו בצורות של פופוליזם, קיטוב, פייק-ניוז, הסתה וחקיקת חוקים אנטי דמוקרטיים. לצד זאת, חשוב לזכור שהדמוקרטיה עומדת גם בפני אתגריים פנימיים במהותה הדורשת מעורבות אזרחית גבוהה ואחריות. גם השנה חשוב שנזכור כי זיכרון הרצח הוא חלק מחינוך למעורבות ותרבות דמוקרטית חזקה. המערך הנוכחי מתמקד באיומים הנוכחיים על הדמוקרטיה ובחיזוק התרבות הדמוקרטית כמענה למתקפה.

מטרות

  • הבנה של אתגרי הדמוקרטיה – החיצוניים והפנימיים – במשבר הנוכחי.
  • חיזוק תפיסת הדמוקרטיה הליברלית כתרבות חברתית שיש לבסס.
  • חיזוק המעורבות והאחריות של המשתתפים כאזרחים בחברה דמוקרטית

תוכן עניינים

חלק
פתיחה
חלק א’- אתגרים חיצוניים
חלק א’- אתגרים חיצוניים
חלק ב' - אתגרים פנימיים
חלק ב' - אתגרים פנימיים
תוכן
אתגרים חיצונים ופנימיים
טקסט+דיון
דוגמאות
פעילות צירים
קלפי שיר
משך
5 דק’
15 דק’
20 דק’
5 דק’
15 דק’
הערות
טוש ללוח/בריסטול גדול וטוש
טקסט -נספח א’
לינקים, מקרן, רמקולים
לינקים לכתבות
שירים וקלפי שאלות (נספח ב+ג)

פתיחה

אתגרי הדמוקרטיה

שאלה ראשונה: אילו אתגרים ואיומים אתם מזהים שהיו בתקופת רצח רבין על הדמוקרטיה ?

נכתוב את התשובות על הלוח או על הקיר בעזרת בריסטולים על פי חלוקה לשתי קטגוריות:

אתגרים חיצוניים: כלומר שהם חיצוניים לאזרחים, למבנה ולמהות המשטר הדמוקרטי – והם צעדים אנטי דמוקרטיים כמו הסתה, אלימות, שחיטות, פופוליזם, פייק ניוז…

אתגריים פנימיים אתגריים שהם חלק מהותי מהאופן שבו דמוקרטיה ליברלית איתנה מתקיימת וקשורים באזרחים – פלורליזם, מעורבות והשתתפות האזרחים, אחריות..

מטרת החלוקה בין אתגרים פנימיים וחיצוניים הינה להרחיב את התפיסה של משבר נקודתי, בעיה פרסונאלית או עניין נקודתי שיש לפתור, לעניין מהותי ומתמשך שמחייב את כולנו.

החלוקה על הלוח תשמש אותנו לאורך כל הפעילות ואנו נוסיף אליה עוד ועוד אתגרים על פי רצף הפעילות, על כן יש לשמור עליה ולא למחוק אותה. וכך יכול להיות שבשלב הזה עוד לא יהיו אתגרים פנימיים על הלוח וזה בסדר.

הערה: יכול להיות שיש דברים שיכולים להיות גם גם פה או גם פה או שהם איפשהו על הרצף. התלבטות היכן ממקום כל אתגר היא הזדמנות לחידוד והעמקה ולאו דווקא לדייק במיקום של כל אתגר.

הסבר ביניים: גם בימנו, המשטר הדמוקרטי בימינו נמצא בנקודת מבחן היסטורית משמעותית להמשך קיומו. איומים מבחוץ ומבפנים מאתגרים את הדמוקרטיה ומערערים על קיומה. במשבצת הזו נלמד עוד על האתגרים השונים.

חלק א’: אתגרים חיצוניים

טקסט (15 דקות)

קוראים יחד את הקטע (נספח א’) מתוך חוברת זיכרון שהוציא המכון הישראלי לדמוקרטיה ביום הזיכרון ה-20 לרצח רבין. ומזהים באמצעותו, יחד עם המשתתפים את המשברים שהדמוקרטיה העולמית, ובמיוחד הישראלית, מתמודדת איתם לאורו של הטקסט. ומוסיפים תשובות ללוח.

שאלות לדיון:

  • לאחר הקריאה, אילו אתגרים נוספים אנחנו מזהים שעומדים בפני הדמוקרטיה בישראל כיום?
  • באיזה אופן המלחמה משפיעה על הדמוקרטיה לדעתכם?
  • האם בכלל חשוב להתעסק בדמוקרטיה הישראלית בזמן מלחמה? או שמדובר בשיח פריבילגי?

הכרות עם דוגמאות (10 דקות)

על אף שהמהפכה המשפטית בצורתה הקודמת הופסקה לאחר המלחמה, נראה כי הממשלה עוד ממשיכה לקדם מהלכים בפועל שמחלישים את הדמוקרטיה בישראל ומשפיעים על תפקוד המדינה והחוסן שלה וממשיכים לקטב ולשסות הציבור.

נכיר כמה דוגמאות למהלכים שקוראים היום בממשלה.

נחלק את הקבוצה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תקבל דוגמא למהלכים הפוגעים בתקינות המשטר הדמוקרטי בזמן המלחמה ותדון עליו:

שאלות לדיון:

  • מה דעתכם על המהלכים הללו? מדוע להבנתכם המהלך הזה יכולה לפגוע בדמוקרטיה?
  • איך זה משפיע על כישרותה של מדינת ישראל בתקופת מלחמה?
  • איך המהלכים האלו משפיעים על הציבור הישראלי באופן כללי ועל רוחו?

אספו את הקבוצות ובקשו מכל קבוצה להציג בקצרה מה התכנים בהם היא עסקה. שאלה לדיון משותף:

  • מה אתם חושבים על כך שהדברים הללו מקודמים בימים אלו?
  • האם יש לכך קשב ציבורי?

חלק ב’: אתגרים פנימיים

פעילות צירים (15 דק׳)

מגדירים קצה אחד בחלל כ-10 וקצה שני כ-1. המנחה אומר בכל פעם משפט על פי הרשימה מטה, ומבקשים מהמשתתפים למקם את עצמן על גבי הציר ביחס למשפט, כאשר 10 זה מסכים במידה רבה ו-1 זה לא מסכים בכלל.

לאחר שהמשתתפים נעמדים מבקשים מהם התייחסויות, שואלים אותם שאלות ביחס לבחירה שלהם כמו למה נעמדת כאן? מדוע זה כך? מה ישנה את המיקום שלך? האם טוב לך במיקום זה?

1.יש לי עמדה מוצקה לגבי הוויכוח על סמכויות מערכת המשפט

2.אני מבינה ומודעת לגבי מהלכים מדיניים שמבוצעים בימים אלו הפוגעים בדמוקרטיה הישראלית.

3.תקינות ומקצועיות ניהול המלחמה מטרידה אותי.

4.אני מעדיפה לא לקחת חלק בשיח המעורר מחלוקת ציבורית בזמן זה

5. רוב בני גילי מעורים במה שקורה בפוליטיקה בזמן זה.

6. רוב בני גילי בסביבתי מעורבים (עושים משהו אקטיבי כמו הפגנה) ביחס למה שמתרחש.

7. יש לי עמדה מוצקה ביחס להגעה להסכם עם חמאס שישיב את החטופים.

8. אני מרגיש/ה שאני יכולה להשפיע על החברה ועל העתיד שלי.

9. פוליטיקה היא חלק מהשיחה היומיומית שלי עם חברים

10. אני מרגישה מבולבלת מהדעות השונות והטענות השונוות כלפי המציאות, לא ברור לי מה נכון.

11. בסביבה שלי יש הרבה דעות מגוונות ביחס לסוגיות חברתיות.

12. בסביבתי, כל מי שיכול להצביע בבחירות מצביע.

13. הייתי בהפגנה בעבר שלא קשורה למהפכה המשפטית או לחטופים (בעד או נגד)

14.הייתי רוצה להיות מעורב/ת יותר בנעשה במדינה שלי אבל אני לא יודע/ת איך.

הערה: במידה והתרגיל המשותף לא מתאים לקבוצה, ניתן גם לערוך תרגיל אישי, בו כל משתתף מקבל דף עם ציר אישי וימקם את עצמו על הציר לפי כל משפט. בסוף כל המשפטים לערוך דיון משותף על התמונה האישית שמצטיירת.

קלפי שיר (15 דק׳)

חלוקה לקבוצות- על הרצפה מפזרים כרטיסיות עם שירים (נספח ב’). שמים כ 3-5 עותקים מכל שיר, בהתאם לגודל הקבוצה. כל אחד מהמשתתפים בוחרים שיר שמעניין אותם מסקרן אותם כך שנוצרות קבוצות קטנות של 3-5 לפי בחירת השיר (אפשר גם לחלק את המשתתפים כרעות עיניכם)

עבודה בקבוצות- הזמינו אותם לשמוע את השיר עם אזניית ולאחר מכן להתייחס לשאלות שתחלקו להם (נספח ג’)

למדריכ.ה – עברו בין הקבוצות ואתגרו את השיח.

שאלות לעבודה בקבוצות:
1.איזה תחושות השיר מעורר בכם/ן?
2.איזה אתגר העומד בפני הדמוקרטיה זיהיתם במילות השיר ?
3.האם אתן/ם מזהות את האתגר הזה גם בחברה הישראלית, אם כן הסבירו למה?

בסיום התרגיל בקשו מכל קבוצה להגיד אתגר אחד משמעותי שהיא מזהה בחברה לאור והוסיפו אותם לחלוקה שיצרתם בתחילת השיעור על הלוח.

שאלה לדיון משותף:

מה לדעתכם יש לעשות נוכח האתגרים הפנימיים שהועלו?

סיכום

הדמוקרטיה הליברלית כפי שאנחנו מכירות ומכירים אותה נמצאת בנקודת מכרעת בהיסטוריה. האתגרים מבחוץ ומבפנים פוגעים ביכולת שלנו כאזרחים וכאזרחיות לפעול בתוך המציאות החברתית של חיינו ועלולים להשפיע על חינו. התקופה האחרונה בה נראית מעורבות חברתית גבוהה ודיון ציבורי ער נוכח האירועים ומה שמתרחש בזירות השלטון מלמדות אותנו משהו על דמוקרטיה מהותית לא רק בעתות משבר. אסור לנו להיות אדישים לגבי מה שקרה אצל מקבלי ההחלטות ביום יום. חשוב שנעקוב, נבין ונעמיק בסוגיות החברתיות השונות וביחס בין השלטון לאזרחים. חשוב שנהיה ביקורתיים כלפי המתרחש. מעורבות חברתית חשובה גם להבעת תמיכה במשטר, לוודא שהמשטר פועל באופן תקין, מבצע את תפקידו, מציף סוגיות שמפריעות לנו למעלה ולחתור להשפיע עליהן גם אם זה קשה. זו חלק מתרבות דמוקרטית וחלק מיצירה ובניה של מדינה דמוקרטית. שזה לא נגמר רק בבחירות. כעת, אל מול האתגרים העומדים בפני הדמוקרטיה הליברלית, יש צורך שנפעל במשותף כדי לייצר חזון דמוקרטי לישראל.

הישארו בקשר





    Skip to content