מטרות:
- בסיסה הערכי של הדמוקרטיה היא האמונה שהבן אדם הוא יצור חושב שיכול לכונן את מציאות חייו בעצמו.
- החניכים יכירו את הבסיסים המכוננים של הדמוקרטיה , ויבינו את חשיבות המרכיבים השונים, הכרעת הרב , הפרדת רשויות , שוויון זכויות.
מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות, כל קבוצה מקבלת 2 חבילות של כרטיסיות, חבילה אחת של עקרונות דמוקרטים, החבילה השנייה מורכבת מציטוטים שמסבירים את העקרונות.
מבקשים מהחניכים לעשות תחרות ולסדר בסדר הנכון את העקרונות והציטוטים.
שאלות לדיון:
צופים בסרטון שיר של “יובל המנוול”, שמסביר את עיקרון זכויות האדם, לאחר מכן מחלקים את הכיתה ל-4 קבוצות כל קבוצה צריכה לכתוב את מסמך זכויות האדם שלה, משתפים במעגל
שאלות לדיון:
מראים סרטון על הפרדת רשויות בישראל:
שאלות לדיון:
מציגים את המצגת על התפתחותה של הדמוקרטיה בעולם. המצגת הינה מצגת היסטורית שמראה איך הדמוקרטיה “משתכללת” ומתפתחת לאורך השנים, תולך כדאי המצגת המדריך יציג את התפתחות של עקרונות הדמוקרטיה לאורך השנים.
מצגת – ציר זמן דמוקרטיה על ידי Mariana Kazarnovskyשאלות לדיון:
מחלקים את הקבוצה לשני קבוצות קבוצה אחת “אנטי-דמוקרטים והקבוצה השנייה “הדמוקרטים” כל קבוצה מקבלת כרטיס המשימה. האנטי דמוקרטים צריכים לכתוב שלוש דברים שהם היו משנים על מנת לבטל את הדמוקרטיה במדינה, הקבוצה השנייה רושמת אילו שלושה דברים הייתם עושים על מנת לוודא שלא יוכל להיות מצב שהדמוקרטיה נופלת.
העקרונות אותן הצגתי היום הן תוצאה של התפתחות היסטורית רבת שנים ותוצאה של מאבקים חברתים שקרו לאורכה של ההיסטוריה, הדמוקרטיה הלכה ו”שיככלה עצמה” ויצרה מנגנונים שונים על מנת לוודא שחרויות האדם ישמרו. כיום אנו עדים לוויכוחים הולכים וגדלים על עקרונות אלו וחשוב שנעמיק ונגבש את עמדתנו ביחס לכך.
מאבקים חברתיים-פוליטיים המדגישים את חשיבות המעורבות האזרחית לשמירה והרחבה של המשטר הדמוקרטי.
קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.
אילו משטרים שונים קיימים לניהול היחסים והמחלוקות בחברה? מה יתרונותה של השיטה הדמוקרטית?