מילוי מצברים 

מערכים לזמן חירום | מבוסס על מערך של פרדס - מרכז לחינוך ערכי

מערך זה הוא חלק מלקט של מערכים ופעילויות אשר קיבצנו או יצרנו במיוחד עבור אנשי חינוך ומדריכים לשימוש בשעת חירום לאומית לחיזוק הרוח, החוסן האישי והקבוצתי ולתיווך המציאות.

תוכן עניינים

חלק במערך
פתיחה: שוחים בערפל
חלק א': כתיבה אישית
חלק ב: עקרון הרציפות
דיאגרמת גשם
משך זמן
10 דק'
10 דק'
25 ד'
15 ד'
עזרים והערות
(שקופית 2) מקרן ורמקולים ולינק לצפייה, מצגת עזר
דפים, עטים וקטע שיר (שקופית 3)
מצגת עזר, שקופיות 4-5
כותרות של הרציפויות השונות, רצועות נייר באורכים שונים לכל משתתף, שקופית 6

מטרות:

  • הענקת כלים לחשיבה קוגניטיבית על מצבנו הרגשי
  • הענקת כלים למודעות עצמית וחברתית והגברת החוסן

חלק ראשון: שוחים בערפל

צופים ביחד בקטע מתוך הסרט נימו בה שני חברים מגיבים באופן שונה לערפל ולחוסר ידיעה.

מפו עם המשתתפים אילו אופני התמודדות לאי הודאות היו לדמויות? לשימושכם שקופית במצגת עזר

חלק א’ :כתיבה אישית

  • תרגיל חימום: מבקשים מהמשתתפים להתחיל בכתיבת רצף ולכתוב במשך 3 דק’ כל דבר העולה בראשם מהלי להפסיק.
  • לאחר מכן מבקשים מהמשתתפים להפוך את הדף ולהתחיל כתיבה אישית המתחילה במילים: “כשתגמר המלחמה…”
הערה למדריך: אנחנו חייבים לזכור שהמצב הנוכחי לא יישאר לעד. הוא מצב זמני. אנחנו לא יודעים כמה זה זמן הוא יימשך וגם הימים שאחרי יהיו אחרים ממה שאנחנו מכירים אבל חשוב לזכור שזה יגמר.

קוראים יחד את השיר של נעם חורב על חוסר ודאות המופיע במצגת העזר (שקופית 3)

חלק ב’: עקרון הרציפות

  • קוראים את הקטע “עקרון הרציפות – גישה מורחבת לאסון ולטראומה” (שקופית מספר 4במצגת)
הצורך ברציפות הוא בסיס חיוני בקיום האנושי. תחושת הרציפות היא זו שמאפשרת לנו להתמקד בהווה של חיינו. עקרון הרציפות הוא כשהאתמול מנבא את מחר. מכאן, שההגדרה שלו למשבר היא כשהאתמול איננו מנבא את המחר. (רוג’רס)

רוג’רס סבר כי המניע האנושי העיקרי הוא השאיפה למימוש עצמי. לדעתו שורשן של בעיות נפשיות הוא באי הלימה בין “העצמי האידיאלי” וה”עצמי בפועל”. חוסר התאמה זה בין הרצוי למצוי יכול להימנע באמצעות חינוך השם דגש על קבלה בלתי מותנית, היינו נכונות לקבל את תחושות האדם ורגשותיו כלגיטימיים.

  • עוברים יחד עם המשתתפים על סוגי הרציפויות השונים (שקופית מספר 5)
  • שולחים למשתתפים לינק של “בחן את עצמך” המבוסס על עקרון הרצף. ונותנים להם למלא אותו באחת משתי האפשרויות על פי אופי הקבוצה.,
אפשרות א- ביחדיםאפשרות ב’- קבוצות קטנות
כל אחד מקבל לינק לשאון רציפות אישי.
בסיום המילוי אפשר לחלק את המשתתפים לזוגות ולבקש מהם לשתף קצת ממה שעלה
מחלקים את הקבוצה לקבוצות קטנות של 3-5 ונותנים להם למלא כל אחד בנפרד אבל במקביל, כך שבכל שאלה הם יוכלו לשתף מה הם חווים ומרגישים

דיאגרמת גשם וטיפים

כעת נצור בקבוצה דיאגרמה משותפת שתציג את התחושות השונות של חבריה ביחס לסוגיית הרציפות:

  • על הרצפה נסדר בשורה את שמות הרציפויות כפי כמופיע בשקף מספר 5 במצגת.
  • כל משתתף מקבל רצועות נייר בארבעה אורכים שונים.
  • המשתתפים ניגשים לכותרות ומניחים את אורך הרצועה מתחת לכל כותרת לפי כובד הפגיעה שאותה רציפות ספגה בחוויה האישית שלהם. ככה שהרצועה הארוכה ביותר מתחת לרציפות שהכי נפגעה.
  • בסיום הנחת הרצועות, נוכל לראות דיאגרמה המשקפת את התמונה הקבוצתית .
למדריך.ה: תרגיל זה יכול לאפשר תיקוף ונירמול של השונות ושל הפגיעה ברצפי החיים השונים
  • מאפשרים למשתתפים להתייחס לתמונה שנוצרה
  • עוברים עמודה עמודה ולכל רצף נותנים טיפים להתמודדות עם הפגיעה ברצף. (שקופית 6)
  • שאלה- אילו פעולות נוכל לעשות יחד כקבוצה כדי לעזור לנו לשמור על הרצף ולהתמודד עם האתגרים המאיימים לפגועה בה?

הישארו בקשר





    Skip to content