פתיחה
עברנו קיץ מלא באירועים ואתגרים לדמוקרטיה הישראלית. פתיחת השנה והמפגש המחודש הם הזדמנות לעבד את החוויות האישיות ולעסוק בדברים שקרו בזירה הציבורית. מומלץ בחום להביא זווית אישית על אירועי הקיץ.
כאשר מזמינים תלמידים לספר על החופש שלהם, חשוב לשים לב שזו נקודה רגישה, כי היא חושפת פערים כלכליים בין המשפחות. יש תלמידים שהיו יכולים לנסוע לחו”ל, ואחרים שהיו חייבים לעבוד לפרנסתם. דווקא שיחה על אירועים שקרו במדינה מאפשרת ליצור שיחה שמשותפת לכולם, ויש בה החלפת דעות ורעיונות – ולא רק השוואות מי עשה יותר דברים כיפיים בחופש.
עיבוד החופש הגדול
אפשר להשתמש בקובץ הבא כדי להציף תחושות ומחשבות של התלמידות והתלמידים, ביחס לאירועים שעברו עלינו ביולי-אוגוסט האחרונים. יוצרים ‘קירות מדברים’: מדפיסים מראש את כל הכרזות, ומפזרים אותן על הקירות או השולחנות ברחבי הכיתה. ליד כל כרזה תולים דף לבן נקי. מחלקים כלי כתיבה, ומנחים את התלמידים להסתובב בכיתה ולרשום על הדף הלבן תחושות ואסוציאציות לכרזה.
אזרחים סוג ב’
מכל נאומי הקיץ, מומלץ לבחור אחד ולדבר עליו בכיתה. ניתן להיעזר בנאום הנאום הבא, המעורר חשיבה ותחושות בקרב התלמידות והתלמידים:
עו”ד רינה איילין גורליק, מנכ”לית אגודת יהודי אתיופיה, בנאום בעצרת בת”א, אוגוסט 2023
שאלות לדיון
- מה התחושות שעולות נוכח הנאום של רינה והאירועים הרבים שראינו על הקירות? מה כל אלו משקפים על מצבה של החברה שלנו
- למה מתכוונת הדוברת ביחס לסדר הישן?
- מה הוא הסדר החברתי המתוקן לו היינו מצפים נוכח כל האירועים שאירעו בקיץ?
- מה תפקידה של הדמוקרטיה בקידום שיוון חברתי, שיוון בפני החוק והתמודדות עם גזענות וכיצד תפקיד זה בא לידי ביטוי?
מומלץ לערוך תיאום ציפיות לגבי שיח משותף בנושאים אקטואליים ופוליטיים לאורך השנה ולהניח כללים ועקרונות מנחים לניהול מסוג זה.
תכנים מומלצים נוספים
תתת
אבגדמוקרטיה: יוזמה משותפת של כמה ארגונים, מומלץ ביותר גם לגילאי חטיבת הביניים