כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים

מערך לשעת חירום | מאת פרדס - המרכז לחינוך ערכי

מערך זה הוא חלק מלקט של מערכים ופעילויות אשר קיבצנו או יצרנו במיוחד עבור אנשי חינוך ומדריכים לשימוש בשעת חירום לאומית לחיזוק הרוח, החוסן האישי והקבוצתי ולתיווך המציאות.

סדנה ראשונה – התכונות האישיות שלי שיעזרו ויקשו עלי לעבור את התקופה הזו:

איך אני שואף להיות בתקופה הקרובה? 

משחקים פלונטר תכונות- מפזרים על הרצפה (בשורות מסודרות( תכונות שונות: אומץ, חריצות, יוזמה, מנהיגות, יכולת אלתור, עקשנות, יהירות, רגישות, אמונה באדם, אקטיביות, יצירתיות, פשרן, מחפש קונפליקטים, חוש הומור, דעות מגובשות, עצלנות, אינטואציה חינוכית, שלווה,
מורים לחניכים להניח:

. רגל ימין על התכונה שהכי חשוב שיהיה לי בתקופה הקרוה
2. יד שמאל תכונה שעלולה להפריע לחוסן הקבוצתי שלנו בתקופה הזו3. רגל שמאל על תכונה שיש להם\ הם רכשו בשנה האחרונה שתעזור להם עכשיו
4. יד ימין על תכונה שיש להם שתפריע להם בתקופה הנוכחית
5. יד שמאל על תכונה שהם היו מעוניינים לרכוש
6. רגל ימין על תחושה שנחלשה בי בשנה האחרונה ואני מעוניין לחזק ביחד


תוך כדי מעודדים אותם לספר סיפורים שקשורים בזה, לתת דוגמאות וכו’
[אופציה נוספת- לתלות סט אחד של תכונות ברחבי החדר ולבקש מהם לעמוד ליד כאומרים היגד רלבנטי]

שיתוף: אילו חוויות חוויתי בחיים שיעזרו לי להתמודד עם התקופה הזו? 

מטרות אישיות: כל אחד רושם לעצמו שלוש מטרות שהוא מגדיר לעצמו
[אופציה נוספת] שיכתבו לעצמם מכתב לסוף התקופה הזו, אפשר לשמור]

סיכום: יש הרבה דברים שנרצה להיות, ויש לנו כבר הרבה כלים שרכשנו במהלך שנות נעורינו, ועם זאת לבטח ניתקל בקשיים בתקופה הזו, במשבצת הבאה ננסה להבין מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם קשיים אלו.

סדנה שניה – כלים להתמודדות עם אתגרים

מטרות:

  • קבלת כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים ופיתוח תחושת מסוגלות להתגברות עליהם.
  • היכרות עם תהליך ההסתגלות המנטאלי והפנמת השלבים השונים שצפויים להתרחש בתהליך הזה. 
  • מניעת תחושות של חוסר משמעות וייאוש על ידי הבנת התהליכים הנפשיים שמובילים אליהן.  

חבילה עוברת: כל אחד מקבל כלי להתמודדות עם קשיים. בכל שכבה בחבילה יש קושי מסוים. כל פעם האדם שפותח את השכבה + עוד שני אנשים נותנים פיתרון לקושי דרך הכלי שהם קיבלו. בסוף תולים רשימה עם כל הכלים על הקיר.

כלים:

שמירה על יומיום מלא עבודה (1,3,5), עבודת צוות (2,3,4,5,6,7,8), שיחה עם מלווה (הכול), גורמים מקצועיים (הכשרות) (2,3,6,7,8), למידה והתפתחות אישית (1,3,5,6,7,8), ניסוי וטעייה (2,3,5,6,7), השקעה במערכות יחסים קרובות (1,2,5,6,7,8), הצבת גבולות (2,3,4,5,7,8), ראייה ארוכת טווח (הכול), לדבר על הקושי (הכול), עיסוק בערכים (1,2,3,5,7). לימוד עמיתים (3, 4, 5, 6, 7, 8), הצבת יעדים ברורים לכל יום\ שבוע (3, 4, 5), זמן לעצמי להתרעננות (1,2, 4), מחקר (באינטרנט\ חוברות הדרכה) (3, 5, 6, 7,8)

קשיים: 

1. חוסר הערכה מהסביבה (משפחה, חברים…) 

2. קשיים בתוך הקבוצה 

3. קושי לבצע את המשימות (להוביל פעילות, לייצר יומיום) 

4. עומס 

5. שעמום 

6. פערים תרבותיים ביני לבין הסביבה 

7. הצפה רגשית

8. קשיים או בעיות שאין לך כלים לפתור אותם

הצגת ה- U ההסתגלותי:

שרטוט התרשים והסבר על השלבים השונים. נתינת דוגמא שמצמידה את זה לש”ש

  • כל אחד ממקם את עצמו על מודל ומשתף בזוגות-שלישיות. 

שיחת עיבוד –האם זה מלחיץ או מרגיע להכיר את ה- U ההסתגלותי? למה חשוב להכיר אותו? מבקשים מאנשים לשתף בלקח/ מסקנה/ תובנה לקראת התקופה הקרובה שעלו להם מתוך הפעילות.  

דגשים וסיכום שלנו:

  • אנחנו הבאנו רק מספר דוגמאות לכלים. יש הרבה כלים שלא דיברנו עליהם, וחלק מהכלים שציינו בכל לא יתאימו לכם. חלק מהעניין הוא ללמוד אילו כלים מתאימים לכם, מה עוזר לכם ואיך אתם מגיבים לסיטואציות מאתגרות. ההיכרות הזו עם עצמכם תתרום לכם בכל סיטואציה חדשה שתימצאו בה אחרי שנת השירות. חשוב לחפש ולברר מה הכי עוזר לי באילו מצבים, ולזכור שתמיד יש יותר מערוץ התמודדות אחד עם קושי נתון.
  • תהליך ההסתגלות (U) קורה אחרת אצל כל אחד. התהליך כולו, כמו גם השלבים השונים, יכולים להשתנות במשך הזמן שלהם (אפשר לעבור את כל התהליך תוך שבועיים, ואפשר להיות בשלב המשבר חודשיים). טבעי שחברי צוות שלכם לא יהיו באותו שלב שאתם נמצאים בו. טבעי שתגלו על עצמכם דברים שלא ידעתם על עצמכם – ככה זה תמיד במציאות שאנחנו נפגשים בה לראשונה. בכל מקרה, המודעות לעובדה שאני בתהליך שמתקדם, ושהוא נורמטיבי, חשובה לשם הפרופורציה על מה שעובר עלי.

חבילה עוברת פרגונים

  • אסור להיות צינים! כל אחד נותן את החבילה למישהו אחר. 
  • למי שייתן את הנשמה שלו בתקופה הזו
  • למי שכל החניכות\ חניכים יתאהבו בו\בה
  • למי שהיית רוצה שיהיה בצוות של
  • למי שהיית נותן לו לנהל כפר נוער
  • למי שיכין את הפעולות הכי טובות
  • למי שיתחבר לחניכים הכי מהר
  • למי שלדעתך הוא “מנהיג/ה שקט/ה”
  • למי שהיית מוכן/ה ללכת אחריו/ה לשדוד בנק
  • למי שהיית רוצה שידריך את האחים הקטנים שלך
  • למי במבשל את האוכל הכי טוב בקומונה שלו
  • למי שהכי מסודר
  • למי שהכי יודע לדרוש מהשותפים שלו
  • למי שלא יפרוש לא משנה כמה המצב יהיה קשה
  • למי שישמור על הקומונה הכי נקייה
  • למי שיודע לשמור על קשר טוב עם כולם 
  • למי שיוכל להתמודד גם עם החניכים הכי קשים
  • למי שיוצא לש”ש/מכינה מתוך תפישת עולם הכי רחבה
  • למי שיעמוד הכי טוב בפני לחצים

תודה לפרדס – המרכז לחינוך ערכי, על שיתוף המערך

הישארו בקשר





    Skip to content