מערך 8: זכויות מיעוטים מול עריצות הרב

דמוקרטיה במבחן

מראשיתו, המפעל הציוני התמודד עם שאלת היחס למיעוט הערבי. במערך זה נבחן מודלים שונים כיצד מדינות דמוקרטיות מתמודדות עם מיעוטים לאומים ואתנים ואת ההקשר המקומי כאשר המיעוט הערבי בישראל מחובר בזהותו ושורשיו לעם הפלסטיני, ביתר שאת בתקופת מלחמה.

מטרות:

  1. לעמוד על כך שקיימים סוגים שונים של שייכות לרוב או למיעוט, וכמוהם – גם סוגי אפליה שונים.
  2. להגדיר מהו רוב ומהו מיעוט ולבחון את היחס הראוי בינהם.
  3. להציף את הסוגייה של היחסי רב מיעוט בין יהודים וערבים בארץ.

מהלך המערך

חלק
חווית המיעוט
מיעוטים בחברה הישראלית
עריצות הרב
להיות ערבי בישראל
הציונות והחברה הערבית
סיכום
עזרים
עזר יחסי רב מיעוט
קטע מרים נאור
מקרן
כרטיסיות
זמן
20 דק׳
10 דק׳
10 דק׳
20 דק׳
5 דק׳
5 דק׳

חווית המיעוט

מבקשים מהחניכים לחשוב על דוגמא שבה הם הרגישו מיעוט.
מחלקים לחניכים עזר היחסים בין הרב למיעוט:

שאלות לדיון:

  • מה החוויה של להיות מיעוט?
  • איזה יחס משקף את האופן בו החברה התייחסה אליכם כשאר הייתם מיעוט?
  • איך היחס של הרב למיעוט משנה את האופן בו המיעוט חווה את עצמו?
  • מה מבין הדיאגרמות משקף את היחס הרצוי בעיינכם?

מיעוטים בחברה הישראלית

מתוך הדוגמאות של החניכים כתבו על הלוח רשימה של סוגי מיעוטים שקיימים בחברה (מיעוט בדעה; מיעוט אתני; רוב תרבותי; מיעוט של בעלי צרכים מיוחדים; מהגרים; פליטים; רוב דומם; מיעוט דומם; מיעוט בהרגשה, במחשבה ובמעשה).
.בהסתכלות על הרשימה תערכו רשימה של המיעוטים השונים הקיימים בחברה הישראלית

שאלות לדיון:

  • אילו מתחים יש בחברה בה יש מגוון רחב של מיעוטים? האם יש חברה שאין בה מיעוטים?
  • האם זה מביא רק קשיים הנוכחות של מיעוטים או שיש לכך יתרונות?

עריצות הרב

קוראים קטע מתוך דבריה של השופטת מרים נאור בטקס השבעת שופטים:


יש המזהים את הדמוקרטיה עם שלטון הרוב. יטען הטוען כי אם החלטה כלשהי נתקבלה ברוב דעות ממילא היא החלטה דמוקרטית. זו טעות, שלטון הרוב הוא תנאי הכרחי לדמוקרטיה – אך הוא אינו תנאי מספיק. באין ריסון לכוחו של הרוב הוא עלול להפוך לעריצות, וכבר היו דברים מעולם. שלטונו של רוב השולל מן הפרטים את זכויותיהם, רוב הנוגש את המיעוט החי בקרבו – אינו שלטון דמוקרטי.

שאלות לדיון:

  • למה עיקרון הכרעת הרב אינו מספיק על מנת להיות דמוקרטיה?
  • יש לכם דוגמאות לאיך הרב יכול לשלול זכויות של מיעוט?

להיות ערבי בישראל

רואים חלק (8 דקות ראשונות) מפרק של “עבודה ערבית”. עבודה ערבית היא סדרה קומית שהייתה צלחה גדולה בישראל, הסדרה עוקבת אחרי חייו של ערבי ממזרח ירושלים.

שאלות לדיון:

  • איך החוויה שלהיות ערבי בישראל ? מה המתחים שלדעתכם זה מביא?
  • אילו יחסים לכם היו עם האוכלוסיה הערבית האם הסיטואציות המתוארות בסדרה מוכרות לכם?
  • איך הייתם מתארים את היחסים המתקיימים כיום בחברה ישראלית בין האוכלוסיות?
  • בהסתכלות על הדיאגרמות מתחילת השיעור אילו מבין הדיגראמות מתארות את היחס המצוי והיחס הראוי בין הרב היהודי למיעוט הערבי?

הציונות והחברה הערבית

מפזרים על הרצפה אמירות של מנהיגיה הראשונים של התנועה הציונית, שואלים מה מבין היחסים אתם מאמינים בו?

שאלות לדיון:

  • האם ישנו הבדל בין התיאורים של ראשי הציונות לבין המציאות היום?
  • האם יכולים להיות יחסים רב מיעוט טובים בין האוכלוסיה היהודית והערבית בארץ במה זה תלוי?

סיכום

מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מתמודדת מראשיתה עם שאלת יחסה למיעוט הערבי. דמוקרטיה נבחנת ביחסה למיעוטים, והדמוקרטיה הישראלית נבחנת ביחסה למיעוט הערבי בשגרה ובעתות חירום ביתר שאת.

המערכים הבאים בקורס:

המערך הקודם (שיעור 7)

היסודות הדמוקרטים של הציונות

במערך זה נכיר את המסמך המכונן של מדינת ישראל – מגילת העצמאות, ונלמד על יסודות הדמוקרטים הציונים, ונעמיק את ההקשר הציוני והישראלי לדמוקרטיה המקומית.

לעיון בכל הקורס

קורס: דמוקרטיה ליברלית

קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.

המערך הבא (שיעור 9)

היסודות הדמוקרטים של הציונות

במערך זה נבחן את המשמעות של הבית לאומי לעם היהודי בתצורה של מדינה דמוקרטית. נחשף לגישות שונות ביחס למעורבות המדינה באופיה היהודי ולויכוח המתקיים באשר לצביון היהודי של המדינה. 

הישארו בקשר





    Skip to content