מצגת של המחנך רענן שמש-פורשנר בנושא זכויות בני.ות נוער בעבודה. המצגת מיועדת לתלמידי/ות ט’ ומעלה בכל המסגרות, הזמן וההזדמנות ללמוד את הסוגייה לקראת חופשת הקיץ ולתרגל עם בני הנוער סימולציות מעולם העבודה.
ד”ר עופר סיטבון הוא מרצה בכיר בביה”ס למשפטים במכללה האקדמית צפת ועומד בראש הקליניקה לתאגידים וחברה במרכז האקדמי למשפט ועסקים. הוא משמש גם כעמית בכיר וכראש תחום כלכלה במכון שחרית. ערך במשותף עם ד”ר רונית דוניץ-קידר את הספר “שוק, משפט ופוליטיקה: על אחריות חברתית של תאגידים” (2017). כמו-כן, תרגם לעברית את ספרו של תומא פיקטי “קיצור תולדות השוויון”(2023) וכתב את אחרית הדבר לספרו הקלאסי של קרל פולני “התמורה הגדולה” (2020). עורך מייסד של כתב העת האקדמי “מעשי משפט – כתב עת למשפט ולתיקון חברתי”, ושותף פעיל במאבק נגד הפרטת בתי הסוהר ונגד ייצוא הגז.
מרצה בנושאי מגדר, להט”ב, שוויון מגדרי, רשתות חברתיות ותרבות הנוער. מתמחה בנוער במרחב הכפרי. מנהל מרכז ההדרכה של המחלקה לחינוך בלתי פורמלי במטה אשר, לשעבר רכז איזור באיגי (ארגון נוער גאה) בוגר השומר הצעיר, מנחה סדנאות הורים ומינות. מאמין בתהליכים ארוכים, ועיצוב פדגוגיה בהבניית תוכן, ויודע לייצר גם ‘מופעי תוכן’ משמעותי שממנו מחנכים ומחנכות ממשיכים את התהליך.
מומחה בתחום החברה המשותפת ליהודים ופלסטינים בישראל, מחבר הספר “מבעד לכוונות הטובות”-מתווה לחיים משותפים של יהודים וערבים בישראל (2014).
כיום – מייסד-שותף של מרכז ניסאן לחקר החברה המשותפת במכון ון-ליר (2021 – ). בעבר – מנהל תכנית ילדים-מלמדים-ילדים בגבעת חביבה (1995-2000); מנכ”ל-שותף של סיכוי-אופוק (1998-2008); ומנכ”ל עמותת יד ביד (2011-2018).
חברת החלוץ – המדרשה באורנים. בעלת תואר שני במחשבת ישראל ומדרש, מנחת קבוצות בזהות יהודית ומגדר: מורות ומורים במערכת החינוך, קבוצות נשים, קבוצות צעירים וצעירות לפני ואחרי השירות הצבאי, קהילות וקבוצות מבוגרים. רבה ישראלית. מנחה טקסים אישיים, משפחתיים וקהילתיים ברוח יהודית שוויונית. אמא של עלמא ובארי. חיה בקיבוץ שער העמקים.
החינוך הממלכתי זקוק להגנה מפני הפוליטיזציה המפלגתית והמגזריות. הלב של החינוך הממלכתי איננו החילוניות, אלא דווקא הניתוק מההשפעות המפלגתיות, והאנטי-מגזריות שלו. בחלק הבא נכיר גם את ההגדרות החיוביות של החינוך הממלכתי. מומלץ לפתוח מחיבור אישי ורגשי של החניכים. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמרבית החברים בצוותים שלכם גדלו בחינוך הממלכתי.
מי למד בחינוך ממלכתי? מה המשמעות מבחינתכם שלמדתם בחינוך הממלכתי? עד כמה זה דומה למה שתיאר נמרוד אלוני?
מסבירים בקצרה:
עם קום המדינה, ניצבה מערכת החינוך היהודית בפני מציאות בלתי אפשרית של ארבעה זרמים רשמיים (ההסתדרותי, הכללי, הדתי-לאומי והחרדי), שכל אחד מהם כפוף למפלגה או לכמה מפלגות. הדבר יצר תחרות קשה על כל תלמיד, וכפילויות רבות בין בתי ספר באותה שכונה, מזרמים שונים. על מנת לעשות סדר, ולהבטיח שמערכת החינוך תגָדל בוגרים עם מכנה ישראלי משותף, נוצר חוק החינוך הממלכתי (1953), שעיקרו היה ביטול הזרמים בחינוך, ויצירתם של שני סוגי בתי ספר – ממלכתי, וממלכתי-דתי. הרוב המוחלט של בתי הספר השתייך לחינוך הממלכתי (בשיא – 70% מהחינוך העברי).
בן גוריון Vs. החינוך המגזרי (15 דק׳)
מקרינים את הקטע מנאום בן גוריון על הלוח (מצגת עזר – שקף 1):
“עם ביטול הזרמים אנחנו רוצים שני דברים עיקריים: א) אחריות המדינה על בתי־הספר במקום אחריותן של המפלגות. ב) השלטת ערכי־יסוד תרבותיים, חלוציים וחברתיים בכל בתי־הספר.
ההסתדרות עשתה גדולות בהרבה שטחים, אבל היא אינה יכולה לעשות מה שביכלתה של המדינה לעשות: להנחיל לכל ילדי העם את הערכים הדרושים, למען נהיה עם יוצר ועובד ובן־חורין. ביטול הזרמים אינו ביטול שם אלא ביטול מסגרת וזיקה מפלגתית שפוררו את העם והכניסו אנדרלמוסיה בחינוך. והקמת חינוך ממלכתי – אינה שינוי שם אלא שינוי תוכן: תוכן מאחד ומלכד. לא אחדות פורמאלית אנחנו רוצים – אלא אחדות־יעוד, אחדות של תרבות ומשימה, אחדות של אחריות הדדית ושל שליחות חלוצית …אחדות של כושר עבודה ואהבת הבריות. אנו רוצים בבית־ספר ממלכתי שישמש מנוף לליכוד העם ולבנין הארץ. אם ערכינו החינוכיים יש בהם ממש – נַקנה אותם לכל הילדים. איני יודע חובה וזכות גדולה מזו.” (ישיבת מפא”י, פברואר 1953)
שאלת הבהרה:
מה השינוי שיצר החינוך הממלכתי לפי בן גוריון?
ממשיכים לציטוטים מתוך ההסכמים הקואליציונים בין הליכוד ומפלגות הימין הדתי (מצגת עזר שקפים 2-3):
הציונות הדתית:
169. חוק החמ״ד – הממשלה תקדם את תיקון חוק חינוך ממלכתי לצורך חיזוק וייצוב מעמדו ועצמאותו של החינוך הממלכתי דתי. התיקון לחוק יידון בוועדה מיוחדת בכנסת אשר תהיה משותפת לוועדת חינוך וועדת חוקה. כיו״ר הוועדה יכהן חבר כנסת מהציונות הדתית.
170. לאחר הקמת הממשלה, תאושר החלטת ממשלה לחיזוק החינוך הממלכתי דתי בישראל. במסגרת התוכנית יתוקצבו ויינתנו מענים למאפיינים היחודיים של החמ״ד בבסיס התקציב, גודל ופריסת המוסדות, אורח חיים דתי, אפשרות להפרדה מגדרית, מוסדות פנימייתיים, חינוך על יסודי בבעלויות חינוך אשר אינן רשויות מקומיות, ובכלל זה מערך פיקוח בתחומי שפ״י, קליטת עליה, חינוך חברתי וחינוך מיוחד, ועוד, התוכנית תתוקצב בבסיס התקציב בסך של 637 מלש״ח.
ש״ס:
138. הממשלה תפעל למתן מעמד עצמאי לרשת מעיין החינוך התורני בשים לב למעמדה המיוחד בהתאם לסעיף 3א׳ לחוק יסודות התקציב, התשמ״ה-1985, כך שהיא לא תהיה כפופה למחוז החרדי, אלא מעמדה יהיה דומה לזה של מנהל החינוך ההתיישבותי.
דיון:
למה בן גוריון דיבר על הצורך לבטל את הקשר בין בתי ספר והמפלגות?
באיזה אופן ההסכמים הקואליציונים מחזקים את הקשר הזה?
מה הבעיה בכך שכספי ציבור יממנו מוסדות שנשלטים על ידי מפלגות?
ב-2003 נכנס צוות הפקה של ערוץ 10 לישיבת כפר הרוא”ה, ישיבה תיכונית שהיא בית ספר ממלכתי-דתי ופנימייה. הצוות תיעד את חיי היום-יום של הישיבה בשביל צילומי הסדרה שכונתה ‘הישיבה’. בפרק הראשון, בין דקות 9:16-11:35, מתקיים דיון במועצת התלמידים של הישיבה העוסק ביציאה להפגנה. הנהגת הישיבה דוחפת את התלמידים ללכת להפגנה נגד ערפאת ובעד ארץ ישראל, אבל לא כולם מרוצים מההחלטה.
הקרינו את הפרק הראשון, שימו דגש על דקות 9:16-11:35.
שאלות לדיון:
מה דעתכם על הניגוד בין עמדת המורים לטענות התלמידים?
האם יציאה כזו להפגנה אפשרית בבית הספר שאתם למדתם? למה?
מה מונע מאנשי החינוך הממלכתי לקחת חלק בפעילות פוליטית דומה?
פוליטיזציה במערכת החינוך, במובן של מעורבות מחלוקות ציבוריות בבתי הספר, היא עובדה קיימת. כל עוד הפוליטיזציה היא לא מפלגתית, היא לא בעייתית בהכרח. השאלה היא למה רק מגזר מסויים מרגיש מספיק בנוח לנקוט בה. חינוך פוליטי הוא קריטי גם במערכת החינוך הממלכתית, מבלי לוותר על פלורליזם ועל אקלים סובלני לדעות מגוונות. בחינוך המגזרי הדתי יש לא רק פוליטיזציה, אלא הכוונה לתנועה ולמפלגות פוליטיות ספציפיות, שמקבלות כוח השפעה גדול על מסגרות במימון ציבורי (מכינת עלי, למשל). אבי מעוז ושותפיו לא יעצרו בחינוך פוליטי ואידיאולוגי ימני-לאומני שיכוונו כלפי החינוך הדתי – אלא יבקשו לעשות זאת גם כלפי החינוך הממלכתי. זו השעה עבור מחנכות ומחנכים במסגרות החינוך הממלכתי לשמור על השערים ולקדם חינוך פוליטי של אזרחות משותפת, דמוקרטיה מהותית, וחינוך למיניות בריאה וסובלנית.
חלק ג’: מה לעשות אל מול האיום על החינוך הממלכתי
מה ניתן לעשות? (10 דק׳)
המסר המרכזי:
המאבק נגד סדר היום המגזרי דורש את הפסקת הפרטת החינוך, ומעבר להגנה רחבה על מוסדות החינוך הממלכתי, כולל השקעות ממשלתיות ענקיות בחינוך – במורות ומורים, בבתי ספר, בתשתיות למידה.
צופים בנאום של רמי הוד מכנס החינוך הממלכתי (ניתן לצפות מדקה 3:40, כשהוא מפרט את הפתרונות לבעיה).
שאלות לדיון:
מה דעתכם על הדברים של הוד?
מה אנחנו יכולים לעשות נגד ההשפעה של התפיסות המגזריות והמפלגתיות בבית הספר או היישוב שלנו?
למה חשוב שתהיה הגנה על מערכת חינוך ממלכתית שהיא לא רק לחילונים?
למדריכ.ה:
מומלץ לבחור את החלופות הרלוונטיות לדיון עם הקבוצה. מטרת חלק זה היא מעשית – לחשוב יחד איפה אנחנו יכולים לסייע למאבק על החינוך הממלכתי.
חלופות להתמודדות עם פירוק החינוך הציבורי- הממלכתי (15 דק׳)
הדרישה לאוטונומיה החילונית – סופו של החינוך הממלכתי
קוראים את הציטוט של רם פרומן (עזר מס. 4)
שאלות לדיון:
מה פרומן והפורום החילוני מציעים?
מה היתרון של ההצעה הזו?
מה הבעיה איתה?
למדריכ.ה:
הפורום החילוני מבקש לקדם את החינוך החילוני בישראל, בתגובה לתהליכי ההדתה בבתי הספר, ובדרישה לחינוך חילוני עצמאי הדוגל במצויינות ובחופש מדת. רם פרומן רוצה לנתק את בתי הספר ברשויות החילוניות ממשרד החינוך, ולהפוך אותם למובלעות במימון פרטי ועירוני.
התביעות המגזריות של הפורום החילוני מאיימות למוטט את החינוך הממלכתי, ולחתוך מתוכו ציבור תלמידים שחלק גדול ממנו חי ופועל בבתי הספר בפריפריה – הציבור המסורתי (וכבר יש הצעה לחינוך מסורתי נפרד למסורתיים מצביעי הליכוד).
כבר בשנות ה-50, עוד לפני שנעשה שימוש רחב במושג ‘חילונים’, כוון החינוך הממלכתי לכלל ילדי ישראל, ומי שפנו אליו היו רוב הציבור היהודי, חילוניים ומסורתיים, שגם היום מהווים רוב בציבור היהודי. על פי נתוני הלמ”ס כ-43% מאזרחי ישראל היהודים מגדירים את עצמם חילונים, כ-24% מסורתיים לא דתיים וכ-12% מסורתיים-דתיים. לעומת זאת, רק כ11% מגדירים עצמם דתיים וכ-10% חרדים. הדרישה של פרומן להיפרד מן הציבור המסורתי משמעותה אחת: הפקרתו לידי הימין הדתי והחינוך החרדי המגזרי.
הניסיון להיאבק בהדתה באמצעות אוטונומיה חילונית ברשויות מקומיות ספציפיות, תביא לאבדן הקשר העמוק וההדוק בין חילונים ומסורתיים, שהיוו תמיד את הבסיס של החינוך הממלכתי, ותוביל לגידול מערכת החינוך החרדיתהבעייתית והמנוונת. בשטח אין וואקום, וכאשר מוסדות חינוך חרדיים מחליפים בתי ספר ממלכתיים, מוכרח המאבק להיות ברית בין חילונים ודתיים, נגד חינוך פרטי, מגזרי ומופרט, ובעד חינוך ממלכתי פלורליסטי.
פרדס – מרכז חינוך ערכי, שואף ליצור חברה דמוקרטית ופלורליסטית ברוח ערכי הציונות, הסולידריות, שוויון ערך האדם והשאיפה לשלום. אנחנו שואפים להיות חלק מוביל בהעצמת החינוך הערכי והביקורתי במערכת החינוך, תוך העמקת המחויבות והאחריות של בני נוער, מדריכים, הורים ומורים כלפי החברה הישראלית.
אנו מציעים מפגש חינוכי-סדנאי עם תוכן מרענן ומתודות מקוריות וייחודיות שלא מתחמקות מעיסוק ישיר בבעיות אך מאפשרות לתלמידים מרקעים שונים להתמודד איתן. התהליך מתבצע בשותפות מלאה עם המורים, בין כתלי בית הספר ובחוץ. בני הנוער הלוקחים חלק בפעילות עושים זאת כחלק מקבוצה אורגנית בה מתאפשר להם להביע דעה, להיות פעילים ולעבור תהליכי שינוי ביחד עם החברה בה הם מתנהלים.
רכז איגוד מקצועי בכוח לעובדים, מייסד ומנהל התכנית “זרעים של שותפות” במסגרת ארגון החלוץ ועומדים ביחד, מרצה עמית ב”פורום לחשיבה אזורית” ופרשן פוליטי לענייני ברזיל. אסי גרברז, 36, בוגר לימודי מזה”ת והיסטוריה של עם ישראל, מאגד עובדים, פובליציסט פרשן פוליטי ומומחה לברזיל, לשעבר שליח הסוכנות היהודית. ישראלי אזרח ברזיל, דובר 5 שפות וחולק חיי עם אהובה וחתול.
לאלימות בחברה הערבית ישנם גורמי עומק שאי אפשר לטפל בהם רק באמצעים משטרתיים או כוחניים. ההצעהלהשתמש בשב”כהנתמכת על ידי ראש הממשלה והשר לבטחון לאומי, מעוררתביקורתמנקודת מבט דמוקרטית, ובכל מקרה לא תתן מענה למחסור בתשתיות, בתעסוקה ובנגישות להשכלה. דו”ח של מבקר המדינה הצביע עלבעיית השורששל חוסר המעש בקרב עשרות אלפי צעירים וצעירות ערביים שאינם לומדים ואינם עובדים במקום עבודה מסודר. שיעורם של הצעירים המוגדרים “חסרי מעש” הוא כפול מן הממוצע ב-OECD.
תאמר נאפר, הוציאקליפלשיר גו-ת’ר, כחלק מקמפיין נגד אלימות בחברה הערבית. הקליפ לא קל לצפייה וכולל קטעי אלימות ומסרים מורכבים. יחד עם זאת, הוא חשוב ומומלץ כבסיס לשיח חינוכי עם הקבוצות המתאימות. יש תרגום לעברית.
דיון
איזה תחושות מעוררים אירועי האלימות הקשה?
למה בעיית האלימות בחברה הערבית צריכה להדאיג את החברה היהודית?
איזה מדיניות נחוצה על מנת להתמודד עם הבעיה?
עוצרים את הלו”ז: איזה מעשים של סולידריות ניתן לבצע בשטח?
נולד וגדל באשקלון במשפחה דתית, ימנית, מזרחית. התחנך במוסדות ישיבתיים והדריך בתנועת בני עקיבא. למעלה מ20 שנה מוביל תנועות ומאבקים אזרחיים סביבתיים, חברתיים, מדיניים. הוביל את הקמת התנועה לעתיד הנגב המערבי. ממייסדי מועצת הנגב. הוביל את ייסוד תנועת הפריפריות. התמודד על ראשות מרצ ב2018. כתב את הספר “מרד הפריפריות”. זכה בפרס זכויות האדם ב NIFUK ב2021. מנכ”ל קול רבני לזכויות אדם וסטודנט לרבנות ישראלית במכון הרטמן. פובלציסט ב”הארץ” ו”ישראל היום”.