אור קשתי

עוקב אחרי בעיות מערכת החינוך כבר רבע-מאה. בשנים האחרונות עסקתי גם בהדרת נשים, הדתה (בחינוך ובמרחב הציבורי), זכויות הציבור הערבי, רדיפת מהגרי עבודה ופליטים, מעמד אנשים עם מוגבלות – וביטויים נוספים של אי-שוויון.

סקטוריאליות Vs ממלכתיות

חלק א’: הגדרת מושגים

סקטוריאליות: מגזר חברתי המאורגן במסגרת פוליטית (מפלגה), וחולק שפה משותפת ושאיפה להטביע את חותמו על החברה כולה. מגזר פוליטי רואה עצמו זכאי ליהנות מפריבילגיות ויתרונות לא שוויוניים מכיוון שלתפיסתו, תרומתו עולה על קבוצות אחרות.

מבוסס על: גדי יציב, מהם סקטורים, מתוך: החברה הסקטוריאלית 1999, עמ’ 9-10

ממלכתיות: חובתה של המדינה להקפיד על פעולה אחידה, אימפרסונלית (=לא אישית) וכללית-אוניברסלית כדי למנוע פגיעה בחירויותיו של כל פרט זה או אחר, ולשמור על השוויון הבסיסי בין בני האדם המשתייכים לגוף המדיני. הערך המרכזי המבחין את המדינה המודרנית הנאמנה לעצמה מצורות משטר קדומות הוא ערך השוויון או האוניברסליות.

מבוסס על: אבי בראלי וניר קידר, ממלכתיות ישראלית 2011, עמ’ 24

שמש אסוציאציות:

מחלקים את הלוח לשתיים: ‘ממלכתי | סקטוריאלי’. מבקשים מהמשתתפים להגיד מה האסוציאציות שיש להם לכל מושג.

הגדרת המושגים:

מציגים את שתי ההגדרות שמופיעות לעיל.

שאלות לדיון:

  • למה יש פער בין הגדרות המומחים ובין האסוציאציות?
  • איזה קבוצות בישראל נופלות תחת ההגדרה של סקטור?
  • איזה קבוצות היו סקטור ואינן עוד, לפי ההגדרות האלה?

חלק ב’: המאבק על החינוך הממלכתי

את המאבק בין סקטוריאליות וממלכתיות אפשר לבחון בכמה זירות, אבל אנחנו נתמקד בזירה של מערכת החינוך. העימות בין החינוך הממלכתי לחינוך הסקטוריאלי התעצם במהלך 2023. אחרי שנבין מה רוצה החינוך הממלכתי היום, נחזור אחורה לתפיסה הממלכתית של בן גוריון, שהובילה להקמתו של החינוך הממלכתי, כנגד הזרמים הסקטוריאליים.

המסר המרכזי:

החינוך הממלכתי זקוק להגנה מפני הפוליטיזציה המפלגתית והמגזריות. הלב של החינוך הממלכתי איננו החילוניות, אלא דווקא הניתוק מההשפעות המפלגתיות, והאנטי-מגזריות שלו. בחלק הבא נכיר גם את ההגדרות החיוביות של החינוך הממלכתי. מומלץ לפתוח מחיבור אישי ורגשי של החניכים. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמרבית החברים בצוותים שלכם גדלו בחינוך הממלכתי.

מה רוצה החינוך הממלכתי?

צפייה בנאום של נמרוד אלוני בכנס החירום של החינוך הממלכתי. החל מדקה 00:01:04 הוא מונה את מטרות החינוך הממלכתי:

שאלה לשיתוף ראשוני:

מי למד בחינוך ממלכתי? מה המשמעות מבחינתכם שלמדתם בחינוך הממלכתי? עד כמה זה דומה למה שתיאר נמרוד אלוני?

מסבירים בקצרה:

עם קום המדינה, ניצבה מערכת החינוך היהודית בפני מציאות בלתי אפשרית של ארבעה זרמים רשמיים (ההסתדרותי, הכללי, הדתי-לאומי והחרדי), שכל אחד מהם כפוף למפלגה או לכמה מפלגות. הדבר יצר תחרות קשה על כל תלמיד, וכפילויות רבות בין בתי ספר באותה שכונה, מזרמים שונים. על מנת לעשות סדר, ולהבטיח שמערכת החינוך תגָדל בוגרים עם מכנה ישראלי משותף, נוצר חוק החינוך הממלכתי (1953), שעיקרו היה ביטול הזרמים בחינוך, ויצירתם של שני סוגי בתי ספר – ממלכתי, וממלכתי-דתי. הרוב המוחלט של בתי הספר השתייך לחינוך הממלכתי (בשיא – 70% מהחינוך העברי).

בן גוריון Vs. החינוך המגזרי (15 דק׳)

מקרינים את הקטע מנאום בן גוריון על הלוח (מצגת עזר – שקף 1):

“עם ביטול הזרמים אנחנו רוצים שני דברים עיקריים:
א) אחריות המדינה על בתי־הספר במקום אחריותן של המפלגות.
ב) השלטת ערכי־יסוד תרבותיים, חלוציים וחברתיים בכל בתי־הספר.

ההסתדרות עשתה גדולות בהרבה שטחים, אבל היא אינה יכולה לעשות מה שביכלתה של המדינה לעשות: להנחיל לכל ילדי העם את הערכים הדרושים, למען נהיה עם יוצר ועובד ובן־חורין. ביטול הזרמים אינו ביטול שם אלא ביטול מסגרת וזיקה מפלגתית שפוררו את העם והכניסו אנדרלמוסיה בחינוך. והקמת חינוך ממלכתי – אינה שינוי שם אלא שינוי תוכן: תוכן מאחד ומלכד. לא אחדות פורמאלית אנחנו רוצים – אלא אחדות־יעוד, אחדות של תרבות ומשימה, אחדות של אחריות הדדית ושל שליחות חלוצית …אחדות של כושר עבודה ואהבת הבריות. אנו רוצים בבית־ספר ממלכתי שישמש מנוף לליכוד העם ולבנין הארץ. אם ערכינו החינוכיים יש בהם ממש – נַקנה אותם לכל הילדים. איני יודע חובה וזכות גדולה מזו.” (ישיבת מפא”י, פברואר 1953)

שאלת הבהרה:

  • מה השינוי שיצר החינוך הממלכתי לפי בן גוריון?

ממשיכים לציטוטים מתוך ההסכמים הקואליציונים בין הליכוד ומפלגות הימין הדתי (מצגת עזר שקפים 2-3):

הציונות הדתית:

169. חוק החמ״ד – הממשלה תקדם את תיקון חוק חינוך ממלכתי לצורך חיזוק וייצוב מעמדו ועצמאותו של החינוך הממלכתי דתי. התיקון לחוק יידון בוועדה מיוחדת בכנסת אשר תהיה משותפת לוועדת חינוך וועדת חוקה. כיו״ר הוועדה יכהן חבר כנסת מהציונות הדתית.

170. לאחר הקמת הממשלה, תאושר החלטת ממשלה לחיזוק החינוך הממלכתי דתי בישראל. במסגרת התוכנית יתוקצבו ויינתנו מענים למאפיינים היחודיים של החמ״ד בבסיס התקציב, גודל ופריסת המוסדות, אורח חיים דתי, אפשרות להפרדה מגדרית, מוסדות פנימייתיים, חינוך על יסודי בבעלויות חינוך אשר אינן רשויות מקומיות, ובכלל זה מערך פיקוח בתחומי שפ״י, קליטת עליה, חינוך חברתי וחינוך מיוחד, ועוד, התוכנית תתוקצב בבסיס התקציב בסך של 637 מלש״ח.

ש״ס:

138. הממשלה תפעל למתן מעמד עצמאי לרשת מעיין החינוך התורני בשים לב למעמדה המיוחד בהתאם לסעיף 3א׳ לחוק יסודות התקציב, התשמ״ה-1985, כך שהיא לא תהיה כפופה למחוז החרדי, אלא מעמדה יהיה דומה לזה של מנהל החינוך ההתיישבותי.

דיון:

  • למה בן גוריון דיבר על הצורך לבטל את הקשר בין בתי ספר והמפלגות?
  • באיזה אופן ההסכמים הקואליציונים מחזקים את הקשר הזה?
  • מה הבעיה בכך שכספי ציבור יממנו מוסדות שנשלטים על ידי מפלגות?

למדריכ.ה:

להרחבה על ניתוח ההסכמים הקואליציוניים בתחום החינוך: ניתוח ההסכמים הקואליציוניים בתחום החינוך – קרן ברל כצנלסון

השלכות החינוך המגזרי

מסר מרכזי:

לחינוך המגזרי יש השלכות בעייתיות לטווח הקצר ולטווח הארוך. בחינוך החרדי קיימות תופעות של אפלייה על רקע עדתי ומעמדי, העסקה פוגענית של מורים, ודיווחים של בוגרים על קושי להסתגל לעולם המודרני. בחינוך הממלכתי-דתי, שתלמידיו נהנים מן התקציבים הגבוהים ביותר ביחס לכל שאר תלמידי ישראל, אין הגבלות למעשה על הקשר בין מפלגה ומוסדות החינוך, וישנה פוליטיזציה מפלגתית משמעותית של מסגרות החינוך התיכוניות, שבאה לידי ביטוי בקשר המובהק בין דתיות לימניות. בכל המגזרים הדתיים מתרחבת ומעמיקה תופעת ההפרדה המגדרית בבתי הספר ובמסגרות החינוך הבלתי-פורמלי, שפוגעת קודם כל בדתיים עצמם, שלא מעוניינים בהפרדה בגיל כל כך צעיר. ההפרדה המתרחבת הזו אינה נשארת בתחומי המגזר, ומאיימת גם על המרחב הציבורי הכללי, כפי שמראה החוקרת והאקטיביסטית יופי תירוש.

עדויות של בוגרות החינוך החרדי (15 דקות)

מחלקים את הקבוצה ל-2. כל חצי קבוצה קוראת עדות אחרת, ולאחר מכן משוחחת על מה שקראה.

עדותה של תהילה דויטש | עדותה של יעל אליה (עזר מס. 2)

חוזרים למליאה לסיכום:

  • מה ההשלכות של היעדר לימודי ליבה עבור אנשים?
  • למה לדעתכם ההנהגה החרדית מתנגדת בתוקף לרעיון של חינוך ממלכתי-חרדי?
  • איך לא-חרדים יכול לחזק את החינוך הממלכתי-חרדי?

למדריכ.ה:

נתוני מאקרו על היעדר לימודי ליבה בחינוך החרדי; ההתנגדות האידיאולוגית לאנגלית ומתמטיקה;

פוליטיזציה בחינוך מגזרי (10 דק׳)

ב-2003 נכנס צוות הפקה של ערוץ 10 לישיבת כפר הרוא”ה, ישיבה תיכונית שהיא בית ספר ממלכתי-דתי ופנימייה. הצוות תיעד את חיי היום-יום של הישיבה בשביל צילומי הסדרה שכונתה ‘הישיבה’. בפרק הראשון, בין דקות 9:16-11:35, מתקיים דיון במועצת התלמידים של הישיבה העוסק ביציאה להפגנה. הנהגת הישיבה דוחפת את התלמידים ללכת להפגנה נגד ערפאת ובעד ארץ ישראל, אבל לא כולם מרוצים מההחלטה.

הקרינו את הפרק הראשון, שימו דגש על דקות 9:16-11:35.

שאלות לדיון:

  • מה דעתכם על הניגוד בין עמדת המורים לטענות התלמידים?
  • האם יציאה כזו להפגנה אפשרית בבית הספר שאתם למדתם? למה?
  • מה מונע מאנשי החינוך הממלכתי לקחת חלק בפעילות פוליטית דומה?

הקרינו את הציוץ של מנכ״ל מפלגת הציונות הדתית (מצגת עזר – שקף 4).

שאלה לדיון:

  • למה יש כאן חציית גבול?

המסר המרכזי למחנכ.ת:

פוליטיזציה במערכת החינוך, במובן של הצפת מחלוקות ציבוריות בבתי הספר, היא עובדה קיימת. כל עוד הפוליטיזציה היא לא מפלגתית, היא לא בעייתית בהכרח. השאלה היא למה רק מגזר מסויים מרגיש מספיק בנוח לנקוט בה. חינוך פוליטי הוא קריטי גם במערכת החינוך הממלכתית, מבלי לוותר על פלורליזם ועל אקלים סובלני לדעות מגוונות. בחינוך המגזרי הדתי יש לא רק פוליטיזציה, אלא הכוונה לתנועה ולמפלגות פוליטיות ספציפיות, שמקבלות כוח השפעה גדול על מסגרות במימון ציבורי (מכינת עלי, למשל). תנועת נעם שבראשה אבי מעוז למשל, לא מכוונת רק לחינוך הדתי, אלאמבקשת לקדם אידיאולוגיה ימנית-לאומניתבתוך החינוך הממלכתי. זו השעה עבור מחנכות ומחנכים במסגרות החינוך הממלכתי לשמור על השערים ולקדם חינוך פוליטי של אזרחות משותפת, דמוקרטיה מהותית, וחינוך למיניות בריאה וסובלנית.

להרחבה על מה ניתן לעשות כדי לחזק את החינוך הממלכתי היום, מומלץ להכיר את המערך של המגדלור, העוסק בהרחבה בנושא המאבק על החינוך הממלכתי.

חלק ג’: סקטוריאליות במלחמה

הסקטוריאליות שמאפיינת את הקואליציה הנוכחית ממשיכה להכתיב את דרכה במהלך המלחמה. ההגנה על ההטבות המגזריות מעוררת ביקורת גם בשל הצורך העצום בהתגייסות למען הציבור כולו, וציבור המפונים בפרט, שחלקו לא נמנה על תומכי הממשלה.

דוגמאות

סמוטריץ’ מגן על הכספים הקואליציוניים לחינוך המגזרי

גפני מעכב תקציבים תוך כדי מלחמה כדי להבטיח כסף לחרדים

אלמוג כהן תוקף את משפחות החטופים ומגנה את מאבקן

דיון

  • איזה תחושות עלו בכם לנוכח הדוגמאות הללו?
  • מדוע גם אירוע טראומתי כמו ה-7 באוקטובר לא משפיע בהכרח על התפיסה המגזרית?

המלחמה שבתוך המלחמה \ דני גוטוויין

לסיכום, מומלץ לקרוא את הטקסט הבא, שמסביר כיצד המאבק בסקטוריאליות הוא מפתח לניצחון במלחמה.

דיון

  • איך הסקטוקרטיה משפיעה על ניהול מטרות המלחמה?
  • מה החלופה לסקטוקרטיה?

מצפן: התקווה לשלום

״עדיף לא להתמכר לתחושת המצור. זה שרודפים אחרינו לא אומר שאנחנו קורבנות. ולא אומר שאנחנו לא יכולים לתקן את המציאות, שגם אנחנו יצרנו.״

אבי דבוש, 11.11.23

בתוך מציאות של מלחמה וכאוס חברתי ופוליטי שלא רואים את סופו, מאתגר למצוא סיבות חינוכיות לתקווה. ב-2014 הוקמה תנועה פוליטית א-מפלגתית בשם נשים עושות שלום, שמונה עשרות אלפי חברות וחברים, שצועדים, מתכנסים ומתארגנים כדי למצוא סיבות משותפות לתקווה. אחת הפעילות הבולטות בתנועה הייתה ויויאן סילבר מקיבוץ בארי.

ויויאן סילבר התראיינה בבוקר השבת השחורה לרדיו, ומאז נעלמו עקבותיה. בשבועות הראשונים חשבו שהיא נחטפה לעזה יחד עם רבים אחרים. כך סיפרה גאדיר האני, פעילת שלום ערבייה מישראל, כשעוד חשבו שויויאן חטופה:

 שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של אחווה וברית דווקא של נשים? מה לדעתכם מייחד נשים במציאות של קונפלקט מתמשך?
  •  מה חיבר את ויויאן וגאדיר וכיצד הן התמודדו עם הפערים ביניהן לפי דעתכן? 
  • נשים עושות שלום פועלות לשיתוף נשים בתהליכי קבלת החלטות בכלל ותהליך השלום בפרט, בהתאם להחלטה 1325 של האו”ם. למה חשוב לשתף נשים בתהליכים?  
  • כיצד הגשר שוויואן, גאדיר וחברותיהן בנו לאורך השנים משפיע על התפיסות שלהן והפעילות שלהן מאז השבת השחורה?

לזכרה

דברים שכתב מוקי צור על ויויאן

ענת סרגוסטי כותבת על ויויאן

צעדה של נשים עושות שלום בים המלח כמה ימים לפני השבת השחורה: 

נשים עושות שלום במפגן המיטות הריקות בכיכר ספרא בירושלים:

45 שנה להסכם השלום עם מצרים

ב-26 למרץ 2024 מציינים 45 שנה להסכם השלום הראשון בתולדותיה של מדינת ישראל, ואולי החשוב מכל – הסכם השלום עם מצרים.

הנה 5 שאלות שאפשר לפתוח בהן שיחה עם הילדים, שאולי תשאיר אצלם משהו:

  1. עם אילו מדינות יש לישראל הסכמי שלום?
  2. מי היו המנהיגים שחתמו על הסכמי השלום של ישראל?
  3. איך אתם עושים שלום עם החברים שלכם כשרבים?
  4. מה הייתם רוצים ללמד אנשים אחרים על איך עושים שלום?
  5. את/ה רוצה לצייר ציור או לכתוב סיפור על שלום?

להרחבה, מומלץ לקרוא את הטור של עו”ד איתמר קרמר, מנהל משמר החינוך הממלכתי:

לסיכום: מרגשות נקמה להזדהות אנושית

טאהא מוחמד עלי,  משורר פלסטיני יליד ספוריה שחי כל חייו הבוגרים בנצרת, קורא שיר שהוא תמצית האנושיות.

נקמה \ טאהא מוחמד עלי
תרגם: ששון סומך

לפעמים
עולה בי הרצון לערוך
דו-קרב
עם האיש
שהרג את אבי
והרס את ביתי
והפך אותי פליט
בארץ האדם הצרה:
אם יהרוג אותי
אזכה במנוחה
ואם אמית אותו
והנה נקמתי את נקמתי.
*
אבל
אם יתברר לי
בעת הדו-קרב
שליריבי אם
הממתינה לשובו
או אב
המניח את יד ימינו
על חזהו, על מקום הלב,
בכל עת שבנו מאחר להגיע –
אזי לא אהרוג אותו, אם
ידי תהיה
על העליונה.
*
בה במידה
לא אחסלו
אם יוברר לי
שיש לו אחים ואחיות
האוהבים אותו
והוא חסר להם
בכל-עת-תמיד,
או שיש לו אשה המצפה לבואו
וילדים שהעדרותו קשה עליהם
ומתנותיו משמחות את לבם,
או אם יש לו
ידידים ורעים
או שכנים ומכרים
חברים שהכיר בבית הסוהר
או היו שכנים למטתו בבית החולים
או חברים מימי בית הספר
המתענינים במעשיו
ובכל הזדמנות
מוסרים לו ד”ש.
*
אבל אם יהיה בודד
כענף שנגדע מאילן
לא ידידים, רעים, שכנים
לא מכרים, לא אב, לא אם
ולא שותפים לדרך
אני, הלא, לא אוסיף משלי
למכאובי בדידותו
לסבל גויעתו
לתוגת כליונו.
אסתפק בכך שאתעלם ממנו
אם אתקל בו בדרך,
ואשכנע את עצמי
שעצם ההתעלמות
עצמה
היא סוג של נקמה.

מאגר תכנים מומלץ – חינוך לשלום

מחנכים לשלום

מאגר משאבים למחנכים בישראל

מאגר סיפורי השראה לשימוש חינוכי

אתר זה מציג סיפורי מקרה המבטאים סולידריות ועזרה הדדית בין יהודים וערבים.

נשים, להט”בים וחרדים – שינויים בצבא העם?

משחק פתיחה

משחקים אינקוגניטו לפתיחה. מבקשים שלושה מתנדבים שיושבים מול הקבוצה (חלק מהמעגל).

כל אחד מהמתנדבים צריך לנחש בתורו את הדמות שרשומה להם על המצח, בעזרת שימוש בשאלות של כן או לא. הקבוצה צריכה להגיד כן או לא על כל שאלה. המתנדב שמנחש ראשון מנצח. בכל פעם מתנדב אחר שואל, ואז התור עובר למתנדב הבא. דוגמאות לשאלות: אני גבר? אני ישראלי?

מכינים מראש שלושה פתקים עם סלוטייפ שאפשר להדביק על המצח של כל אחד מהמתנדבים (אפשר גם לשנות את הפתקים, מה שחשוב זה העיקרון): “מג”ד הומו מוצהר”, “מפקד בסיס חרדי”, “מפקדת חטיבת חי”ר”.

אחרי המשחק שואלים:

  • מה דעתכם על הדמויות, הן אמיתיות?
  • האם אפשרי בצה”ל של היום שיהיו דמויות כאלה?
  • איזה מחלוקת יכולה להיות סביבן?

הרחבת מושג צבא העם

“הגדוד שלי הרג סה”כ כמאה מחבלים. אני מקווה שלאף אחד יותר לא יהיו ספקות לגבי בנות לוחמות. כל מה שאימנו אותם ואותן בא לידי ביטוי בקרבות. אין יותר סימני שאלה לגבי בנות לוחמות. הן נלחמו, הן הצילו חיים והן גיבורות.”

(אור ליבני בן יהודה, מג”דית קרקל, אחרי הקרב על מוצב סופה, 7.10.23)

“מהיום אני אלמן צה”ל. תיאור שהייתי נותן כל דבר בעולם כדי לוותר עליו, תואר שבחיים לא חשבתי שאקבל. שישה ימים לפני שהיינו אמורים להתחתן יצאת להציל חיים ולחלץ משפחות שבויות בבארי. נפלת בקרב מול מחבלים אכזריים. היום בזכותך, קיבלנו בכנסת שוויון במוות. עכשיו נמשיך לדרוש שוויון גם בחיים”.

(עומר אוחנה, בן זוגו של קצין הלוט”ר שגיא גולן, שנפל בקרב על בארי)

גבורתן של נשים בשבת השחורה

גדוד קרקל המעורב בין גברים ונשים, בסיוע צוותי טנקים של לוחמות שריון, שייטת 13 וסיירת נח”ל, הכריע את הקרב על מוצב סופה בשבת השחורה: 

בכירים בקואליציה נגד גיוס נשים

דיון:

  • ממה נובעת ההשקפה נגד גיוס נשים לצה”ל, ובאופן ספציפי לשירות קרבי?
  • האם לתפיסה הזו יש תוקף אחרי ה-7.10?

להט”ב

 סיפורו  של שגיא גולן, קצין הלוט”ר שנפל בקרב על בארי, שהיה אמור להתחתן כמה ימים לאחר מכן:

כעבור חודשהכירה הכנסתבמעמדם השווה של בני זוג מאותו המין של חללי המלחמה, למרות שבשנה החולפת היוהתבטאויות קשות נגד התנועה הלהט”ביתמצד שורה של אנשי ציבור, ובראשם חה”כ פינדרוסשטעןשהיא יותר גרועה מחמאס.

דיון: 

  • מדוע אירועי השבת השחורה שינו את היחס ללהט”ב בצה”ל ובני זוגם? 
  • איך ניתן להתגבר על הניגוד שבין הליברליות של צה”ל ביחס למשרתיו, ובין ההשמצה כלפי להט”בים מצד נבחרי ציבור?

חרדים

עלייה בגיוס חרדים לצבא, במטרה לתרום למאמץ הלאומי. 120 חרדים מסיימים טירונות מקוצרת במלחמה:

לא מדובר בהתגייסות קהילתית, אלאבמגמה שצומחת מלמטהונובעת ממוטיבציה אישית של חרדים להתגייס. עם זאת, התגייסותם של חרדיםלא מעידה על שינוי פתאומיבעמדת ההתנגדות העקרונית של ההנהגה החרדית לגיוס לצה”ל. 

דיון:

  • מה אפשר ללמוד מההירתמות בציבור החרדי לטובת המלחמה?
  • איך נכון לשלב את החרדים בצבא, עם כלהאתגריםשכרוכים בכך?

הצבא הכי מוסרי בעולם

מהלך המערך:

פתיחה:

כותבים על הלוח את המשפט “צה”ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם” ונדון:

  • מה משמעות המשפט לדעתכם?
  •   כיצד משפט זה בא לידי ביטוי?
  •  למה לדעתכם משפט זה מחייב אותנו כחיילים?
  • האם לדעתכם ברור מאליו כי הצבא הוא צבא מוסרי? במידה וכן, מדוע לצבא יש מסמך כמו רוח צה”ל דעתכם? למה זה חשוב לגוף צבאי?

חלק ראשון: רוח צה”ל

  1. כל הקבוצה צריכה לחשוב ולהסכים על 10 ערכים שבעיניהם צריכים להשתקף ברוח צה”ל, ולנמק מדוע.  אם הקבוצה גדולה, אפשר גם להתחלק לקבוצות קטנות. 
  2. לבסוף, יקבלו החניכים והחניכות את רוח צה”ל. נקרא יחד ונדון בשאלות הבאות:
  • מה משקפים הערכים ביסוד רוח צה”ל?
  • למה לדעתכם אלו דווקא הערכים?
  • האם לדעתכם ישנם ערכים חסרים.

3. נתחלק לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל אירוע, וכרטיס משימה מספר 1. עם סיום המשימה הראשונה תקבל כל קבוצה כרטיס משימה מספר 2, בה עליהם לבחון את האירוע לאור רוח צה”ל.  (האירועים וכרטיסי המשימות בנספחים).

לאחר העבודה בקבוצות קטנות, נחזור למליאה, כל קבוצה תספר על האירוע שבחנה ונדון

  • האם יש ערכים שיותר קשה ליישם? אילו ערכים? מדוע לדעתכם?
  • האם יש ערכים שלדעתכם אי אפשר לוותר עליהם?
  • האם חשוב שלצבא יהיה מסמך של “רוח צה”ל? למה חשוב להציג את הערכים העומדים בבסיס פעילותו? זה לא מובן מאליו?
  • האם מסמך כזה מקל על הפעילות או מסבך אותה?
למדריכ.ה: חשוב לשאול במשבצת זו, האם צה”ל הוא בהכרח צבא מוסרי מעצם קיומו? מה גורם לו להיות צבא מוסרי? כנראה שהתשובה לכך היא פעילות ערכית וחינוכית מתמדת בכדי שתמיד יהיה כזה, כלומר, מדובר בייעוד של הצבא להיות כזה, ולא תעודה שבה אנחנו יכולים “לנפנף” תמיד.

חלק שני: הומאניזם ומלחמה

מתחלקים לחברותות וקוראים מתוך המאמר של יגאל אלון “חינוך להומאניות בעתות מלחמה” (נספח) בסיום1. הקריאה אוספים למליאה ודנים יחד:

  • האם אתן מזדהות עם הטענות של יגאל אלון במאמר? מדוע? עם אילו חלקים במיוחד?
  • אילו דברים נדרשים מחיילים ביחס לחברה שלהם? ואילו דברים נדרשים מן החברה עבור החיילים שלה והצבא?

2. מקרים אמיתיים: נתחלק לשלוש קבוצות כל קבוצה מקבלת מקרה אמיתי ממלחת חרבות ברזל או מהשנים האחרונות ודנה בשאלות מטה.

שאלות לדיון:

  • מדוע לדעתכם אין הסכמה בחברה הישראלית באשר לאתגר המוסרי העומד בפני צהל במקרים מסוג אלו? 
  • מה תפקידה של המערכת הצבאית אל מול מקרים אלו לדעתכם? איזו עמדה עליה לנקוט?
  • מה תפקידה של מערכת המשפט ביחס לסוגיות מסוג זה ומה הסכנה שבפירוק העצמאות והמקצועיות של תפקיד היועמ”ש במקרי חירום?
  • מה תפקידה של התקשורת לשמירה על מוסריותו של צה”ל ומה הסכנה בהפיכת התקשורת ללא עצמאית בעתות מלחמה?
  • מה תפקידנו כחיילים, אולי מפקדים לעתיד, אל מול מקרים כאלו? 
  • מה תקפידנו האזרחים ביחס לשמירת סטנדרט והתעודה המוסרית של צה”ל
למדריכ.ה: המטרה היא להראות כי עדיין מתרחשים מקרים חמורים בצה”ל שאינם חלק מהפעילות השגרתית של צה”ל (דוגמת התעללות חיילים בפלסטינים) ובמקביל חלק מהפעילות המבצעית של צה”ל כרוכה בדילמות מוסריות מורכבות וקשות (דוגמת התנקשות מהאוויר בעזה) ואם לא נשוחח על כך, ונפעל מתוך מחוייבות מוסרית וכן לא נגנה ונייחס את החומרה המתאימה למקרים האסורים, ניתן לגיטימציה למקרים כאלו להישנות. לא רק שעלינו להיזהר בעצמנו מהדרדרות מוסרית, אלא תפקידנו הוא גם לא לעמוד מנגד, להתריע ולגנות מעשים כאלו. 

בנוסף ,ניתן לקרוא עוד על חשיבות היעוץ המשפטי העצמאי בהקשר הביטחוני-דמוקרטי

סיכום

נסכם עם החניכים את חשיבות השמירה על ערכים דמוקרטיים בעת מלחמה כמערכת וכמדינה ובאופן אישי – במהלך השירות בצה”ל כחיילים לעתיד. בסיכום יש להדגיש כי צה”ל הוא צבא מוסרי לא מעצם האמירה על כך, אלא מעצם הפעולות שהוא עושה. על כן, עלינו כחיילים לוודא שאנחנו אכן פועלים לפי ערכי צה”ל ושומרים על מוסריות בפעולותינו, וכן- עלינו לצפות לטיפול בחומרה לכל מעשה אשר נוגד את רוח צה”ל וערכיו הנעשה בצה”ל.

הנשים בחזית

מטרות:

1. היכרות עם ההיסטוריה הישראלית של שילוב נשים בתפקידי לחימה.

2. שיחה על שוויון מגדרי בצה”ל בימי מלחמה ובימי שגרה.

3. להקדיש חלק מהשיעור לכבודן של משרתות ושל חללות מלחמת חרבות ברזל וסיפוריהן האישיים.

קישור למצגת:

מהלך המערך:

פתיחה:

השבוע עלה קליפ שהוא שת”פ בין קהילת המילואימניקיות לבין משרד הפרסום מקאן. לקחו את “תחתונים וגופיות” האייקוני, ביקשו מתלמה אליגון רוז לכתוב את המילים מחדש, מקאן רתמו את אסתר רדה והפיקו קליפ מרגש ששם את הנשים בזרועות הביטחון בחזית תשומת הלב.

https://www.youtube.com/watch?v=VXLnEAJ1hVs

נשים בצה”ל- עבר/ הווה/ עתיד

לפני הקמתו של צה”ל, הן ב”הגנה” והן באצ״ל שירתו נשים במגוון תפקידים, לרבות תפקידי לחימה מבצעיים וטיס; ואולם לאחר מלחמת העצמאות ובעקבות נפילת נשים בשבי האויב, הוחלט על שלוש קטגוריות של תפקידים שלא יוטלו על נשים: מקצועות שדורשים כושר גופני, מקצועות שתנאי השירות בהם אינם מתאימים ומקצועות לחימה. עם הקמת צה”ל ופירוק המחתרות בשנת 1948, הוחלט לגייס גם נשים מכוח חוק גיוס חובה, צעד חריג שנבע מהיעדר כוח אדם מספק ולאור התפיסה שניסה להנחיל בן גוריון של “צבא העם”. כלומר, מצד אחד נשים חייבות בשירות צבאי- מצד שני הן היו מוגבלות מאוד בתפקידים. בניגוד לגברים, שיועדו לתפקידי לחימה, נשים גויסו בעיקר כתומכות בחיילים וכדי לפנות את הגברים לתפקידים מבצעיים.

אקווריום- בעד ונגד נשים לוחמות

מול הכיתה במרכז מציבים שתי כסאות, מבקשים מתנדב.ת שרוצה לדבר בעד גיוס נשים לקרבי, ומתנדב.ת נגד גיוס לקרבי ועורכים דיבייט. כאשר מישהו מהקהל רוצה להוסיף לדברים של מישהו מהצדדים, ניגשים אל האדם אותו רוצים להחליף ומקישים בעדינות על כתפו, סימן לחילוף. כך ממשיכים עד שממצים את המתודה.

נקודת המפנה- בג”ץ אליס מילר: אליס מילר גויסה לצה”ל במסגרת העתודה האקדמית. היא הייתה בעלת רישיון טיס אזרחי, סיימה לימודי הנדסת אווירונאוטיקה בטכניון והתייצבה לשירות פעיל. יותר משנה לפני תחילת השירות הפעיל פנתה בבקשה לעבור את המיון הראשוני לקורס טיס. בקשתה נדחתה על ידי קצינת העתודה בטענה שעל פי הוראות הפיקוד העליון אין לשלב נשים במקצועות לחימה.

מילר ערערה על ההחלטה ופנתה לבג”ץ בסיוע האגודה לזכויות האזרח ושדולת הנשים. לטענת מילר, עמדת מדינה הפוסלת מראש ובאופן מוחלט קבלה של נשים לקורס טיס היא אפליה על רקע מגדרי, המפרה את זכות היסוד לשוויון בין המינים. הביטוי הראשון של אפליה זו הוא שלילת ההזדמנות השווה לשרת בצבא כטייסת ולתרום את חלקה של מילר לביטחון המדינה, להגשים את רצונה ולמלא את יכולתה. ביטויים נוספים של האפליה כתוצאה משלילת האפשרות לשרת כטייסת הם חסימת הדרך להתקדמות לתפקידים בכירים בחיל האוויר ובצבא בכלל. בנוסף, שלילת האפשרות הזו פוגעת בסיכוי העתידי להשתלב כטייסת בשוק האזרחי. בנוסף עשויה האפליה לפגוע בדימוין העצמי של נשים ולגרום להפחתת מעמדן בחברה. בית המשפט העליון פסק ברוב דעות שאי מתן אפשרות לנשים להתקבל לקורס טיס, אך ורק בגין היותן נשים, הוא אסור ומהווה יחס מפלה ופסול. כתוצאה מכך הוצא צו שחייב את רשויות הצבא לזמן את מילר למבדקי התאמה לקורס טיס ולקבל אותה אם תימצא מתאימה.

הווה: החלטת בג”ץ פתחה בפני נשים תפקידים שונים, שעד אז יוחדו לגברים בלבד.

תפקידים לנשים בצבא כיום

מחלקים את הכיתה לשתי קבוצות, ומשחקים את המשחק “תירס חם”- על כל אחת מהקבוצות לכתוב כמה שיותר תפקידי לוחמה הפתוחים לנשים כיום. נותנים 2 דקות למשימה, ובסיום, כל קבוצה מקריאה תפקיד אחד שכתבה- הקבוצה המנצחת היא זו שכתבה יותר תפקידים (בלי לחזור על תפקידים שכבר נאמרו!).

עתיד: עם השנים מספר הלוחמות בצה”ל עולה. בשנת 2020 לדוגמה נרשם מספר שיא של 3200 לוחמות. נכון לשנת 2022, תפקידי הלוחמה הפתוחים לנשים בצה”ל הם: לוחמת חיל הגבולות, לוחמת טנקים, לוחמת הגנה אווירית, לוחמת חילוץ והצלה, לוחמת עוקץ, לוחמת משמר הגבול, לוחמת חוד בחיל האיסוף הקרבי, לוחמת לוחמה אלקטרונית, לוחמת תותחנים בנוסף לטייסות וחובלות בחיל הים. נכון לשנת 2022 נשים מהוות 17% מהכוח הלוחם בצה”ל. בשנת 2023 נפתחו תפקידים נוספים עבור נשים ביחידות המיוחדות.

לזכרן

למילה “חלל” אין מקבילה בלשון נקבה, למרות שמעל 1000 נשים קיפחו עד כה את חייהן במערכות ישראל. רוב הנופלים בקרבות הינם גברים, אך חשוב לזכור כי לאורך השנים נפלו במערכות ישראל מאות נשים לוחמות, חיילות וקצינות.

ביום הזיכרון, תמיד יציגו תמונה של אם שכולה או אלמנה על קבר יקירה, אבל נשים לוחמות היו מנת חלקו של צה”ל מראשית דרכו וגם במחתרות השונות טרם הקמתו, ובשנים האחרונות החלו נשים להשתלב ביתר שאת במקצועות לחימה שונים ולקחת חלק פעיל והתקפי בקרבות השונים. מגמה זו הגיעה בד בבד גם עם פגיעות ואבדות בקרב נשים בצבא. מומלץ להשמיע ברקע את השיר “שיר לשירה” בביצוע מירי מסיקה, ולהקרין את סיפוריהן של הנופלות במערכה- לבקש כל פעם מתלמיד או תלמידה אחרת להקריא את שמן ופרטיהן.


המערך מאת פרדס – המרכז לחינוך ערכי המציעים שיעורי חברה, מגוון סדנאות ערכיות וסיורים לבתי ספר ומסגרות בלתי פורמליות, במטרה לעודד בני נוער לשאול שאלות ולגבש את תפיסת עולמם על המציאות סביבנו.

מצפן: גבורה בדואית בשבת השחורה וברית הדמים

רקע

מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר לא הבחינה בין אזרחים יהודים וערבים. אזרחים בדואים ואזרחים יהודים נרצחו בעוטף עזה ובמתקפת הטילים על יישוביהם, ושישה בדואיםנחטפולעזה. מעשי ההצלה של בדואים שהיו בעוטף באותה שבת, לצד אלה של אזרחים יהודים אחרים וכוחות הביטחון, הצילו רבים וגילו גבורה ראוייה לציון. הברית היהודית-ערבית שעומדת בבסיס החיים המשותפים היא לא רק כותרת יפה, אלא מציאות בשטח.

אזרחים בדואים שותפים במערכה

יוסף אלזיאדנה הציל את חייהם של כ-30 צעירים וצעירות שהשתתפו במסיבה בחניון רעים, כשחילץ אותם תחת אש המחבלים, בהפגינו אומץ לב וקור רוח יוצאי דופן:

ד”ר טארק אבו עראר סיכן את חייו כדי להגיש סיוע רפואי, בדרכו למשמרת מביתו בערערה לבית החולים ברזילי באשקלון:

עאמר אבו סבילה שילם בחייו על נסיונו להציל את בנות משפחת סוויסה בפאתי שדרות, וסיפורו המדהים הוא עדות נוספת לסולידריות האנושית הבסיסית שקיימת בנגב:

חמיד אבו ערער התחבא עם בנו התינוק, וממקום מחבואו שמע את המחבלים מתכננים לפגוע בחיילים. הוא יצא מן המחבוא תוך סיכון חייו וחיי בנו התינוק, והגן על החיילים:

בשיר זיאדנה, סטודנט מרהט שפונה ממעונות הסטודנטים בשדרות לתל אביב והחל להתנדב במטה המשפחות של החטופים והנעדרים למען בני משפחתו הנמצאים בשבי החמאס:

הזכות לביטחון: בעיית המיגון ביישובים הבדואים

במתקפה האיראנית על ישראל ב- 14/4/24 פגעו רסיסים מיירוט הטילים בישובים בדואים ופגעובאמינה בת ה-7שנפצעה אנוש. היעדר המיגון בכפרים הבדואים צף עוד ב-7 באוקטובר, כאשר נפלו טילים רבים במרחב שבו חיה החברה הבדואית בנגב, וכתוצאה מהיעדר מקלטים ומיגוניות נהרגו לא פחות מ-17 תושבים, בהם 6 ילדים. קולות אזעקה לא נשמעו בחלק גדול מהמקומות, והתושבים נפגעו בביתם ללא כל יכולת להתגונן.

כ-100 אלף אזרחים בדואים חיים בלמעלה מ-30כפרים בלתי מוכריםבדרום הארץ. בכפרים אלו אין כל אמצעי מיגון ובטיחות מפני ירי הטילים, מה שהוביל למותם של עשרות תושבים, גברים נשים וילדים, במתקפות טילים בעשור האחרון.

ב-2014, בעקבות ההסלמה של צוק איתן, הוגשה לבג”צ עתירה בדרישה לספק פתרונות מיגון לכפרים הלא מוכרים. העתירה נדחתה, אבל בג”צ הטיל את האחריות לדאוג לבטחון התושבים בכפרים על פיקוד העורף, בשם השוויון האזרחי.

ברית דמים

והיו גם מחוות מצד השלטון, שלא עשה די כדי להגן על החברה הבדואית מפני איום הטילים, אך נציגים שונים שלו ביקשו לגלות סולידריות עם החברה הבדואית, כמו למשל בני גנץ:

או טל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם, שדאגה לאספקה מיידית של מיגוניות זמניות לכפר רח’מה הסמוך לירוחם, עד שהמדינה תדאג לתושבים למיגון ראוי:

דיון:

  • איזה תחושות עלו בכם כששמעתם את הסיפורים?
  • איזה שיעור אפשר ללמוד מגילויי הסולידריות הללו בין ערבים ליהודים בנגב?
  • מה צריך לעשות כדי שיוקמו אמצעי מיגון בכפרים הבדואים?

להרחבה:

מערך ״שותפות יהודית-ערבית״

Friends of Jahalin

הקבוצה עוסקת בעזרה במצוקות ההישרדות של בני השבט, בהתמודדותם מול האכיפה הסלקטיבית וההתנכלויות, כמו גם בעידוד תעסוקה, פרנסה ועזרה במקרים רפואיים ללא מענה. פעולותיה כוללות הכשרות שונות, תמיכה ביוזמות מקומיות של יצירת פרנסה, עידוד תיירות ואירוח, קידום היכרות ושיח וקידום מעמדן ברשויות.

איתן צור

איתן צור, יזם חברתי, איש חינוך, תרבות וקהילה. רב חילוני הומניסט. מייסד ומוביל את הפורום לחברה משותפת ועוסק במגוון דרכים לקידום לכידות, חוסן, תרבות מחלוקת מכבדת, שיח רעיל ברשתות ופיוס.

Skip to content