יחסי יהודים ערבים בעת מלחמה – כלים לשיח חינוכי

פתיחה

נחלק למשתתפים כרטיסיות קטנות ועטים ונבקש מהם לכתוב על כל כרטיס:

אירועים שקרו במסגרת החינוכית או דברים שיכולים לקרות בשיח על יחסים בין יהודים וערבים (תחושות, אמירות של תלמידים/ הודעות בוואטסאפ, שיתוף תכנים מסוימים, מעשים ממשיים).

  • אפשר להתייחס לדברים שקרו אחרי פרוץ המלחמה או אחריה.
  •  נסו לעודד אותם לחשוב על מקרים מכל הסוגים- חיובים, בעייתים, מורכבים, ולא רק קשיים וחששות. 
  • בקשו מן המשתתפים להיות ספציפיים ולא כללים – משפט ספציפי שחניך יכול לומר ולא “אמירה קשה/פצוץ”

נפזר את האירועים השונים במרכז המעגל וננתח אותם יחד.

שאלות

  • האם מדובר בדברים שמתרחשים או רק באפשרויות? מה סביר בעיננו שיקרה? מהיכרותנו עם הקהל שלנו?
  • מה היחס בין מקרים כלאו מלפני תקופת המלחמה למצב הנוכחי? האם המשמעות שלהם אותה משמעות. האם היחס שלנו יהיה אותו יחס?
  • מה כל המקרים והאפשרויות האלו גורמים לנו להרגיש כאנשי חינוך?

חלק ראשון: מודל הרמזור

נקרא יחד את הטקסט מתוך: מודל והמלצות התמודדות עם יחסי יהודים וערבים בעתות הסלמה ולאחריהן, מאת מרכז אקורד: פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי:

“בתקופות אלה מתחדדות ביתר שאת הזהויות הלאומיות של כל אחד ואחת מאיתנו: יהודים נוטים להזדהות עם סבל ואובדן של יהודים, וערבים נוטים להזדהות עם סבל ואובדן של בני עמם, האזרחים הערבים והפלסטינים בעזה, בירושלים המזרחית ובגדה המערבית. במושגים פסיכולוגיים-חברתיים, גוברת ההזדהות עם הזהות הפרטיקולרית הלאומית של כל צד )היהודית או הערבית-פלסטינית( ונחלשת ההזדהות עם הזהות המשותפת.

התחזקות הזהות הלאומית מגבירה את הנטייה לסווג את העצמי ואת הזולת ל”אנחנו” ו”הם”, ובמושגים פסיכולוגיים-חברתיים – “קבוצת הּפְנים” לעומת “קבוצת החוץ”. סיווג זה נובע מצורך אנושי בסיסי לחוש שייכות וכן מהרצון לראות את עצמנו ואת קבוצתנו באור חיובי ומוסרי. אולם, מצב זה מגביר את הנטייה לתפוס את קבוצת החוץ – מי שאינם אנחנו – כהומוגנית ולרוב כשלילית )”הם כולם אותו דבר”; “הם כולם רוצים להרוג אותנו”( ולהתמקד רק בנרטיב של הצד שלנו. נטייה זו אינה מאפשרת להתייחס בפתיחות לצד האחר ולהקשיב לו, לעיתים עד כדי דה-לגיטימציה של חוויותיו.

מאפיין נוסף של תקופות הסלמה הוא הפחתה בתחושת האמפתיה כלפי הקבוצה השנייה. אמפתיה מאפשרת לנו להבין את החוויה הרגשית של הזולת ולהרגיש אותה, והיכולת של כל צד להיות אמפתי כלפי סבלו של הצד השני היא שעשויה לעודד את שני הצדדים להקל את סבלו של הזולת. למרבה הטרגדיה, אמפתיה נעשית לתופעה נדירה בתקופות של עימות אלים: כאשר מתעוררים כעס ותחושת עוול מוסרי שנעשה לקבוצה שלנו, גוברת הנטייה לאלימות בין הקבוצות.”
עמוד 3 בדו״ח אקורד

שאלות:

  • אילו ביטויים רואים לניתוח זה בחברה הישראלית בימים אלו?
  • האם אתם רואים לכך ביטויים גם בקבוצה החינוכית שלכם?

למנחה:

תקופת המלחמה מייצרת אתגרים מורכבים ביחס בין יהודים וערבים. ההסתגרות פנימה כוללת קושי להיות באמפתיה לאחר והפרדה חדה בין מי אנחנו ומי הוא האחר. לא נוכל לעשות כל מה שעשינו בתקופות שגרה, לא כל שיח אפשרי וחשוב לא לאתגר יתר על המידה את עצמנו כצוות ואת החניכים שלנו כדי לייצר תהליכים חיוביים ובוני שותפות כמה שאפשר. במקביל, חשוב שלא לוותר על החינוך לשותפות ולחשוב להבין מה אנחנו במרחב החינוכי שלנו יכולים לעשות. 

פעילות

מפזרים שלושה עיגולים גדולים בשלושה צבעים במרכז המעגל: 

  • ירוק – תכנים לגיטימיים, הרגשות שלי, דעה אישית שמשאירה מקום לדיון לדעות אחרות
  • כתום – אמירות מורכבות, שמייצרות בנו אי נוחות וקושי ומפעילות אותנו, אבל הן לא מכלילות ואלימות
  • אדום – תכנים פוגעניים, הסתה לאלימות, תכנים גזעניים – משרטט עבורנו את הקו האדום של מה לא יכול להיכנס למרחב החינוכי שלנו.

נבקש מן המשתתפים לקחת את האירועים והתרחישים שקרו בחלק הקודם ולהכניס אותם לעיגולים השונים לפי מה שהן חושבת שמתאים לכל קטגוריה.

דיון:

  • האם יש דברים שאתם מתלבטים איפה לשים? במה זה תלוי?
  • האם את.ה חולקים על האופן שבו מיקמו את אחד הפתקים?

למנחה: 

  • קושי ומורכבות יכולה לבוא גם בצורות של שתיקה והימנעות ולא רק בעימות גלוי. בדקו האם אירועים מסוג זה באים לידי ביטוי ואת ההתמקמות ביחס לכך. 
  • חשוב להבין גם את הפורום והמדיה שבו מתנהל השיח החינוכי ונתאים את הרמזור שלנו אליו – קהל שאנחנו מכירים או לא. קבוצה חדשה או ותיקה/ פורום רחב/אינטימי/ פיזי או שיח במדיה חברתית וחשוב שתתיחסו גם לכך בדיון.
  • כמובן שאפשר להתייחס לרמזור של המרחב הצוותי עבור השיח הצוותי שלנו. 

נסכם כי המודל של הרמזור עוזר לנו כצוות להיערך למפגשים השונים ולשהתנהלות בתוך המרחב החינוכי שלנו נוכח תכנים שנכנסים אליו בעת המלחמה ויכול לעזור לנו למקם את האופן שבו אנחנו פועלים, מה אנחנו מכילים ומה לא. חשוב שנקח בחשבון שכל אחד מאיתנו שונה וויראה את המפה אחרת. כאנשי חינוך צריך להבין איפה אנחנו ביחס לכל זה, ומה היא המסגרת שאנחנו פועלים ומה היא מאפשרת ביחס למצב הנתון מי הם החניכים ומי הוא האחר – האם הוא נוכח במרחב באיזה אופן, ובאיזה אופן הוא נעדר ממנו.

חלק שני: מענה חינוכי

כעת ננסה להכיר אפשרויות שונות שיסייעו לנו להגדיר את תפקידו החינוכי נוכח התגובות לניכור ביחסים ולרגשות הקשים העולים בעקבות המלחמה.

מפזרים על הרצפה תמונות מגוונות (מומלץ להשתמש בערכה של קלפי פוינט אוף ויו) מבקשים מן המשתתפים לבחור תמונה שמגדירה לדעתם את תפקיד הצוות בהתמודדות עם האירועים השונים ועיגולי הרמזור.

אפשרות נוספת היא לבקש מן המשתתפים דימוי / מטאפורה המתארת את תפקידם החינוכי.

מבקשים מהמשתתפים לשתף בתמונה/דימוי ומחלקים את הבחירות שלהם תחת כותרות. 

לשימושכם מספר המלצות לאנשי חינוך שניתן להיעזר בהם כדי להגדיר את תפקידנו החינוכי (ראו כרטיסיות להדפסה דו צדדית בנספח):

לבלום – לא כל דבר שאפשר בשגרה אפשר עכשיו. שיח מורכב מידי בעת הזו יכול גם לעשות לעשות נזק  אם הקבוצה והצוות לא בשלים לכך היות וקשה לגייס אמפתיה, יש פחות הכלה. ונדרש מאיתנו לבלום שיח שעלול לגרור אותנו למקומות מפרקים. בלימה היא יצירת גבולות לשיח. הגבולות הם אלו שגם מאפשרים שיח, הם מגדירים לקבוצה מה אסור אבל גם מה מותר ומאפשרים לשוחח ללא זהירות יתר שיכולה לגרום לשיתוק. 

לנרמל – לתת תקוף לתחושות, להתרכז בחוויה ובנרטיב האישי, שיתוף תחושות, הקשבה, המשגה. לחזק מסרים שהתקופה היא מבלבלת וזה בסדר להרגיש את הרגשות האלו.

לאתגר – חשוב לאתגר הנטיות האוטומטיות של התלמידים בפירוש המציאות. חשוב לחשוף לדוגמאות שמאתגרות את החשיבה של ״השחור והלבן״ למשל דרך סיפורי גבורה מהקבוצה האחרת עבור הקבוצה שלי, מקרים של סולידריות, חשיפה להטיות. במקביל, חשוב לשים לב שאין לבקר את התפיסות האלו, אין לדרוש פתיחות לצד השני מעבר למה שהקבוצה יכולה להכיל. 

לחבר – בעת משבר ואיום, ישנם רצפים בתפיסת וחווית האני והחיים שנפגעים. למשל רציפות זהותית, למשל הפחד מייצר עם ערכים שלא הכרתי בעצמי. הפגיעה בחווית הרציפות יוצרת סערה רגשית ובלבול. נוכל לעזור לייצר חיבור בין הקולות השונים לאני השלם. לראות את הזהות המורכבת והקשר בין החלקים השונים שבה. ובמובנים נוספים – לקרות את הקשר בי בין הזהויות השונות בקבוצה או בחברה שיוצרות שלם.  

לחזק – לחזק את התקווה, את תחושת השייכות לכלל. לעודד עמדות של שיתופי פעולה ושותפות.

מסרים ותכנים מומלצים: 

על בסיס מחקר שבוצע באקורד עולה כי המסרים שהכי מגייסים קבוצות יהודיות לשותפות והפחתת ההכללה של קבוצות ערביות הם חיזוק מקרים של אמפתיה כלפי הסבל כתוצאה מה 7/10 וסולידריות ועזרה הדדית, ולאו דווקא פעולות של גינוי האירועים.

סיכום – תמונת מצב חינוכית

חשבו שוב על דימוי – הפעם שיתאר את הקבוצה החינוכית שלכם ביחס לנושא.

שתפו:

  • כיצד הייתם רוצים ביחס לכך?.
  • למה תזדקקו לשם כך?

סכמו והציגו כלים ותכנים לעבודה מתוך האפשרויות הבאות:

לנווט בים הסוער – כלים להתמודדות חינוכית בעתות הסלמה מאת מרכז אקורד, הכולל ניתוח של מקרים ואיך פועלים בהם. מומלץ לערוך מיפוי יחד עם הצוות של החניכים ביחס לציר התפיסתי והציר ההתנהגותי כפי שמוזכר במודל כדי להיערך למפגש עם החניכים ולעבור על ההמלצות לצוות החינוכי בהתאם.

מאגר סיפורי סולידריות  – לכל מקרה יש גם המלצה לשימוש. ניתן לחלק את המקרים בין המשתתפים ולבקש מהם לקרוא לתלות על הקירות ולבקש מהמשתתפים להסתובב/לבחור קטע אחד/ ניתן לגזור רק תמונות של האנשים המקרים ולפזר על הרצפה ושאול את המשתתפים מה הם חושבים הסיפור של האנשים האלו? למה הם שייכים ואז לספר את הסיפורים שלהם.

  • האם המקרה מפתיע אותי? 
  • מה הוא מעורר בי?
  • מה הוא מציג ביחס ליחסים בין יהודים וערבים בעת הזו ומה המשמעות?
  • מה האחריות שלי כלפי היחסים האלו?

פעילות חינוכית בנושא שותפות יהודית ערבית מאת המגדלור.

האם ראית את האופק לאחרונה?

“האם ראית את האופק לאחרונה?” הוא ארגון שפועל בזירה הפוליטית, חברתית וציבורית כדי לקדם שותפות יהודית-ערבית, לקדם את הלגיטימציה של החברה הערבית ונציגיה בכנסת, ולייצר תשתית לקואליציה עתידית רחבה. כדי להשיג את המטרות האלה הארגון מייצר קמפיינים ציבוריים רחבי היקף והשפעה, ופועל במקביל מול נציגות ונציגי הציבור בכנסת ובמשרדי הממשלה.

מאז השבת השחורה ב 7/10 הקמנו חמ”ל יהודי-ערבי ברהט, שפועל על טהרת שיתוף פעולה מלא: התרומות מגיעות מיהודים וערבים, צוות המתנדבות והמתנדבים הוא יהודי וערבי, והסיוע נשלח למשפחות יהודיות וערביות שספגו פגיעה קשה

מצפן: חופש הביטוי במלחמה 

“אם לחירות יש איזושהי משמעות בכלל, משמעותה היא הזכות לומר לאנשים מה שהם לא רוצים לשמוע.”

(ג’ורג’ אורוול, הקדמה לספר ‘חוות החיות’)

מצב המלחמה המתמשך מציב הגבלות על חופש הביטוי בישראל. הבחירה להביע דברי ביקורת על המדיניות הישראלית, ומנגד לציין דברים לחיוב בהקשר הפלסטיני, הופכת לפחות מובנת מאליה. אזרחי ישראל הערבים מוצאים עצמם תחת הגבלות חמורות ביותר על זכותם הבסיסית להתבטא, גם בביטויים שאינם קשורים למלחמה. המצב הזה מעורר שאלות על הדמוקרטיה הישראלית, ומחייב דיון על תחושות של רדיפה פוליטית על רקע לאומי.

סיפורים אישיים: דוגמאות לרדיפת אזרחים ערבים 

ברשימה שלהלן תמצאו דוגמאות לאזרחים ערבים ששילמו מחיר אישי על התבטאויות שלהם, בחלקן עוד לפני המלחמה:

סולקה בגין צילום ישן עם צעיף עם הכיתוב “פלסטין”

פוליטיקאי מעוצמה יהודית הסית נגד סייעת מחריש שציינה בעבר את הנכבה ביום העצמאות, הוביל להפגנה נגדה, והביא להרחקתה מבית הספר

תגובה של סולידריות לא אחרה לבוא:

View this post on Instagram

A post shared by עומדים ביחד نقف معًا (@standing.together.movement)

שיתפה “הלב עם עזה” ונלקחה לחקירה ממושכת

ת’, אמנית ופעילה חברתית מאזור המשולש, מצאה את עצמה נחקרת חמש שעות, תוך שמזכירים לה שהיא מקבלת דמי ביטוח לאומי.

ביקרה הרג של תינוקות בעזה, ופוטרה מעבודתה

אחות בוולפסון סולקה בעקבות פוסט שבו נראו תינוקות עזתים עם הכיתוב “בנק המטרות של ישראל”. התנצלות והבעת זעזוע מהטבח של חמאס לא עזרו.

סטודנטים במכללת נתניה התבצרו במעונות בגלל המון זועם

המשטרה חילצה 30 סטודנטים ערבים לאחר שהמון זועם, בהובלת אנשי הגרעין התורני, ביקש לכלות את זעמו נגדם.

רופא בכיר הושעה בגלל תמונת פרופיל לגיטימית

מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים השרון הושעה מתפקידו בעקבות זיהוי לא נכון של תמונת הפרופיל שלו, שדווקא קוראת לשלום מנקודת מבט דתית-מוסלמית:

וזו כתיבה מקיפה שנותנת הקשר רחב לחוויה של רבים בחברה הערבית בתקופה הנוכחית:

גדיר האני

ילידת עכו, עבדתי כ 22 שנים בנגב בתחום התיירות, קשרי קהילה והעצמת נשים, חזרתי ב 100% לעכו בסוף 2021 וכיום אני עובדת כרכזת חברה הערבית במרכז לגישור בעכו.
אני גם מנהלת כספים בתנועת עומדים ביחד, חברת וועד מנהל של עמותת אלבאכור לקידום הגיל הרך בחברה הערבית בנגב ומרצה במגוון נושאים בכל רחבי הארץ. אני פעילה במספר ארגונים למען שלום וחיים משותפים. הייתי חברת צוות ההיגוי של תנועת נשים עושות שלום תנועה שמונה היום כ 50,000 חברות וחברים עד סוף 2020, היום אני חברת הנהגת התנועה, בנוסף חברת הנהגת תנועת עומדים ביחד, פעילה למען תושבות ותושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, אמהות על המשמר, תנועת קול אחר, היוזמה הבין דתית בנגב, חברת וועד מנהל בעמותת הגר, חברת עמותת מען – פורום נשים ערביות בנגב אשר עוסק בפעילות למען נשים ערביות בנגב כמו מאבק באלימות נגד נשים, פוליגמיה ועוד, חברת צוות ההיגוי של 1325 של עמותת איתך מעכי, בוגרת תוכנית הייחוד והיחד בתנועת תיקון, בוגרת תוכנית העמיתים של מרכז השל לקיימות מחזור כ’ בשנת 2021, בוגרת תוכנית בניית החזון הבין דתי לשלום אשר מפגישה בין מנהיגות של מוסלמיות ומוסלמים דתיים ויהודיות ויהודים דתיים חלקם הגדול מהציונות הדתית בנוסף לחרדים ועוד, אני מנהלת פלטפורמה (דף פייסבוק שנקרא הבימה-المنبر) בו אני מעלה תכנים במגוון נושאים שקשורים לדת וכמובן נושאים פוליטיים אקטואליים. הארגון אשר ממן את התוכנית נקרא Search for common Ground, בוגרת תוכנית מיוחדת לניהול מו”מ בראיה מגדרית של עמותת איתך מעכי, יחד עם עמותת כ”ן ושגרירות ארה”ב וקנדה.
ב-2018 זכיתי בפרס סמי מיכאל ,והייתי בין 50 הגיבורות והגיבורים מבין הפעילות והפעילים החברתיים של ידיעות אחרונות, 2020 פרס תקווה ישראלית.
עם אישור חוק הלאום יזמתי רעיון להחלפת השם בשפה הערבית או הוספת השם בשפה הערבית ליד השפה המקורית ברשת וקיבלתי היענות רבה מהארץ ומהעולם. כתבתי מאמרים ב”הזירה” של עיתון הארץ, בשנת 2020 נבחרתי ע”י ידיעות הנגב- מבין עשרים המשפיעות והמשפיעים בנגב ב-20 השנים האחרונות. ובשנת 2021 נבחרתי ע”י התא הפמיניסטי והאגודה הסטודנטיאלית בבן גוריון כאחת מתוך 10 המשפיעות בקמפוס ובסביבה.

מצפן: התקווה לשלום

״עדיף לא להתמכר לתחושת המצור. זה שרודפים אחרינו לא אומר שאנחנו קורבנות. ולא אומר שאנחנו לא יכולים לתקן את המציאות, שגם אנחנו יצרנו.״

אבי דבוש, 11.11.23

בתוך מציאות של מלחמה וכאוס חברתי ופוליטי שלא רואים את סופו, מאתגר למצוא סיבות חינוכיות לתקווה. ב-2014 הוקמה תנועה פוליטית א-מפלגתית בשם נשים עושות שלום, שמונה עשרות אלפי חברות וחברים, שצועדים, מתכנסים ומתארגנים כדי למצוא סיבות משותפות לתקווה. אחת הפעילות הבולטות בתנועה הייתה ויויאן סילבר מקיבוץ בארי.

ויויאן סילבר התראיינה בבוקר השבת השחורה לרדיו, ומאז נעלמו עקבותיה. בשבועות הראשונים חשבו שהיא נחטפה לעזה יחד עם רבים אחרים. כך סיפרה גאדיר האני, פעילת שלום ערבייה מישראל, כשעוד חשבו שויויאן חטופה:

 שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של אחווה וברית דווקא של נשים? מה לדעתכם מייחד נשים במציאות של קונפלקט מתמשך?
  •  מה חיבר את ויויאן וגאדיר וכיצד הן התמודדו עם הפערים ביניהן לפי דעתכן? 
  • נשים עושות שלום פועלות לשיתוף נשים בתהליכי קבלת החלטות בכלל ותהליך השלום בפרט, בהתאם להחלטה 1325 של האו”ם. למה חשוב לשתף נשים בתהליכים?  
  • כיצד הגשר שוויואן, גאדיר וחברותיהן בנו לאורך השנים משפיע על התפיסות שלהן והפעילות שלהן מאז השבת השחורה?

לזכרה

דברים שכתב מוקי צור על ויויאן

ענת סרגוסטי כותבת על ויויאן

צעדה של נשים עושות שלום בים המלח כמה ימים לפני השבת השחורה: 

נשים עושות שלום במפגן המיטות הריקות בכיכר ספרא בירושלים:

45 שנה להסכם השלום עם מצרים

ב-26 למרץ 2024 מציינים 45 שנה להסכם השלום הראשון בתולדותיה של מדינת ישראל, ואולי החשוב מכל – הסכם השלום עם מצרים.

הנה 5 שאלות שאפשר לפתוח בהן שיחה עם הילדים, שאולי תשאיר אצלם משהו:

  1. עם אילו מדינות יש לישראל הסכמי שלום?
  2. מי היו המנהיגים שחתמו על הסכמי השלום של ישראל?
  3. איך אתם עושים שלום עם החברים שלכם כשרבים?
  4. מה הייתם רוצים ללמד אנשים אחרים על איך עושים שלום?
  5. את/ה רוצה לצייר ציור או לכתוב סיפור על שלום?

להרחבה, מומלץ לקרוא את הטור של עו”ד איתמר קרמר, מנהל משמר החינוך הממלכתי:

לסיכום: מרגשות נקמה להזדהות אנושית

טאהא מוחמד עלי,  משורר פלסטיני יליד ספוריה שחי כל חייו הבוגרים בנצרת, קורא שיר שהוא תמצית האנושיות.

נקמה \ טאהא מוחמד עלי
תרגם: ששון סומך

לפעמים
עולה בי הרצון לערוך
דו-קרב
עם האיש
שהרג את אבי
והרס את ביתי
והפך אותי פליט
בארץ האדם הצרה:
אם יהרוג אותי
אזכה במנוחה
ואם אמית אותו
והנה נקמתי את נקמתי.
*
אבל
אם יתברר לי
בעת הדו-קרב
שליריבי אם
הממתינה לשובו
או אב
המניח את יד ימינו
על חזהו, על מקום הלב,
בכל עת שבנו מאחר להגיע –
אזי לא אהרוג אותו, אם
ידי תהיה
על העליונה.
*
בה במידה
לא אחסלו
אם יוברר לי
שיש לו אחים ואחיות
האוהבים אותו
והוא חסר להם
בכל-עת-תמיד,
או שיש לו אשה המצפה לבואו
וילדים שהעדרותו קשה עליהם
ומתנותיו משמחות את לבם,
או אם יש לו
ידידים ורעים
או שכנים ומכרים
חברים שהכיר בבית הסוהר
או היו שכנים למטתו בבית החולים
או חברים מימי בית הספר
המתענינים במעשיו
ובכל הזדמנות
מוסרים לו ד”ש.
*
אבל אם יהיה בודד
כענף שנגדע מאילן
לא ידידים, רעים, שכנים
לא מכרים, לא אב, לא אם
ולא שותפים לדרך
אני, הלא, לא אוסיף משלי
למכאובי בדידותו
לסבל גויעתו
לתוגת כליונו.
אסתפק בכך שאתעלם ממנו
אם אתקל בו בדרך,
ואשכנע את עצמי
שעצם ההתעלמות
עצמה
היא סוג של נקמה.

מאגר תכנים מומלץ – חינוך לשלום

מחנכים לשלום

מאגר משאבים למחנכים בישראל

מאגר סיפורי השראה לשימוש חינוכי

אתר זה מציג סיפורי מקרה המבטאים סולידריות ועזרה הדדית בין יהודים וערבים.

10 ימים באוקטובר

מסמך דוקומנטרי מטלטל המתאר את השתלשלות אירועי אוקטובר 2000 תוך שימוש בצילומים נדירים ממצלמות השוטרים והמפגינים, החושפים באור חדש את המהומות שהפכו לנקודת שבר בין המדינה לערביי ישראל. סרטו של אייל דץ.

בוא נדבר דוגרי | تعال نحكي دغري – UR & SAZ

סאמח ‘סאז’ זקות ואוריה רוזנמן שמקדמים שיח דוגרי, שמים את ההקצנה, הלאומנות והדעות הקדומות על השולחן.

שותפים לגורל, שותפים לחמ״ל

כתבה של יונתן ריגר מחדשות 12 על החמ״ל היהודי-ערבי ברהט.

האם ראית את האופק לאחרונה?

מתוך הטבח הנורא עלו סיפורי גבורה יוצאי דופן – צפו בסיפור המדהים מה-7 לאוקטובר בקיבוץ בארי.
Skip to content