רצועת עזה: רקע למערכה 

מערך לשעת חירום

מערך זה מאפשר הכירות עם השתלשלות האירועים ההיסטורית ביחס לרצועת עזה, תנועת החמאס, מדיניות ישראל והרקע לפריצת המלחמה. מערך זה הוא חלק מלקט של מערכים ופעילויות אשר קיבצנו או יצרנו במיוחד עבור אנשי חינוך ומדריכים לשימוש בשעת חירום לאומית לחיזוק הרוח, החוסן האישי והקבוצתי ולתיווך המציאות.

מהלך הפעילות

רציונאל:

ב 7/10/23 במתקפה רצחנית של חמאס כנגד ישובי העוטף ומדינת ישראל וחטיפת מאוד אזרחים. החלה מלחמה שלא ידענו כבר שנים רבות ויכולה להוביל לשינוי המפה המדינית והנוכחית בין ישראל לחמאס. האירוע הזה הופך לאירוע משמעותי בהיסטוריה של הסכסוך הישראלי פלסטיני שתוצאותיו עוד לא ידועות. 

מעבר להתמודדות היומיומית במציאות של מלחמה והאסון שפקד אותנו, חשוב שחניכים ותלמידים יבינו את הרקע למערכה ובססו תמונה רחבה וידע ביחס למציאות המלחמתית. 

מטרות:

  1. בני הנוער ילמדו על רצועת עזה ועל הגורם מולו נאבקת ישראל ברצועת עזה – חמאס.
  2. הבנת השתלשלות הדברים הקודמים למתקפה.
  3. חשיפה לצומת המדינית והצבאית הנוכחית העומדות בפני ישראל 

פתיחה (10ד’) : מפה אילמת 

ציירו על הלוח מפה אילמת של אזור הרצועה והעוטף ותנו כל פעם לאחד המשתתפים מיקום שהוא צריך בלי עזרת אינטרנט להבין איפה הוא ממוקם. (העזרו במפה המפורטת ממנה ניתן לקחת את שמות הישובים ומבנה הרצועה)

התייחסו הן לרמת השליטה המדינית (ישראל, מצרים, הים התיכון)  והגבולות והמעברים (מעבר ארץ מעבר כרם שלום) והן לרמת הישובים היהודים (שדרות, אשקלון, הקיבוצים), הפלסטינים (עזה, רפיח, מחנות פליטים) והמעברים. אפשר להתייחס לאזורים כמו ציר פילדלפי)

למדריך:

המטרה היא פחות לדייק או להביך את החניכים, אלא רק להציף את זה שיש דברים שמדברים עליהם שלא תמיד ממוקמים לנו בראש בצורה ברורה ואפשר ללמוד ולעשות סדר.

מפה מלאה – שאול אריאלי

חלק ראשון – צפיה מודרכת בהרצאה מקוונת (45 דק׳ עם אפשרות להארכה)

לפניכם הרצאת רקע של אל”ם במיל’, דר’ שאול אריאלי שחוקר את הסכסוך הישראלי פלסטיני שנים רבות, ולחק חלק במשאים ומתנים קודמים. דר’ שאול אריאלי מתאר את השתלשלות האירועים ההיסטורית ביחס לרצועת עזה ועוטף עזה, תנועת החמאס, מדיניות ישראל, מבצעי צה”ל ברצועה, השחקנים האיזוריים, ותמונת המצב העדכנית למלחמה שפרצה ב07/10/23.

הרצאה מקוצרת – דקה 20 עד 60

ישנה גם אפשרות לצפות יחד בהרצאה ארוכה להרחבה.

לקראת הצפייה מחלקים דף עליו הוא  רושם 

  • דברים חדשים שלא ידעתי
  • מחשבות
  • דילמות 
  • שאלות
  • בנוסף כל אחד מקבל שם של מושג אותו יצטרך להגדיר לאור ההרצאה וישמש אותנו בהמשך הפעילות. (ניתן לחלק לכמה משתתפים את אותו מושג)

רשימת מושגים: 

חלק ג’- מפת מושגים משותפת (15 דק׳)

במהלך הצפיה כל אחד התבקש למלא מידע על מושג .

מבקשים מהמשתתפים להתחלק לפי המושגים כך שכל מי שקיבל את אותו מושג ישבו יחד בקבוצה. 

הקבוצה צריכה להגדיר יחד את המושג לאור ההרצאה ששמעו, ולכתוב זאת על גבי בריסטול. ניתן להיעזר במקורות מידע נוספים להשלמת המידע.

בסיום העבודה הקבוצתית כל קבוצה תציג את המושג שהגדירה.

ניתן לתלות את כל המושגים בכיתה ולהמשיך את המפת המושגים הנלמדים המושתפת לאורך המערכה בכוונה להגיש את חשיבות הלמידה וההבנה של המצב באופן מהימן וליצר מרחב למיד משותף. 

שאלות לסיכום: 

  1. מה מתבהר נוכח המידע החדש שקיבלתי?
  2. האם זה השפיע על האופן שבו אני תופסת את המצב?
  3. אילו דברים היינו עוד רוצים לדעת שלא קיבלנו עליהם תשובות?

הישארו בקשר





    Skip to content