״ימים נוראים״ | צפייה חינוכית

משבצת עיבוד צפייה

סביב יום השנה לרצח רבין אנו מציעים לצפות בסרט ״ימים נוראים״ של ירון זילברמן, המאפשר בחינה ביקורתית של האירוע ההיסטורי וכמו כן ניהול דיון ערכי ומוסרי על אלימות פוליטית, אידאולוגיות מתנגשות בחברה הישראלית וקישור לאירועים אקטואלים.

מהלך הפעילות:

מטרות:

1. ניתוח התנאים החברתיים והסביבתיים העלולים לייצר רוצח של ראש ממשלה?

2. חשיפה לאירועים שקדמו לרצח באופן מוחשי

3. בסיס לדיון המחבר בין אירועי 1995 והרצח לבין התחזקות עוצמה יהודית היום

רקע למדריך/מחנך:

מומלץ לקרוא להכיר יותר את הסכם אוסלו ואת כהנא (מתנועת ׳כך׳).

פתיחה לפני הצפייה:

1. ההבדל בין דוקו לפיקציה – התחקיר המעמיק המקדים שנעשה לסרט הזה על מנת לבסס אותו על אירועים אמיתיים.

2. לצד זה- מה זה צפייה ביקורתית?

3. רושמים על הלוח את השאלה שעומדת במרכז השיח שיתנהל אחרי הצפייה: איזו סביבה עלולה לייצר רוצח של ראש ממשלה?

4. מזמינים אתכם גם לרשום מה אתם לא יודעים או רוצים להעמיק בו יותר – מושגים, אירועים, דמויות ועוד. בשביל שנוכל אחר כך להמשיך את הלימוד המשותף.

5. אם רוצים אפשר לעשות רשימה של כל מי שמשפיע עליהם היום ונותן לגיטימציה למחשבות/התנהגות שלהם.

צפייה בסרט

ניתן לצפות בסרט דרך YES VOD.

עיבוד אחרי הצפייה:

הערה למדריך:

1. עיבוד לסרט יכול להיות מאוד אסוציאטיבי כי אנשים חווים חוויה רגשית שונה וחשוב לתת לזה מקום. לצד זה, אנחנו אנשי החינוך צריכים לנתב את השיחה ולמנף את החוויה גם לשיח על ערכים ותפיסות.

2. הסרט עוסק גם בסיפור האהבה. יגאל עמיר טען שהחלק הזה בסרט מאוד לא מדויק, לעומת שאר הסרט שמתאר יחסית במדויק. שימו לב לא לתת לזה משקל נרחב מידי בעיבוד.

3. נוח לנו כבני אדם לחשוב שרוצחים הם פסיכופטים. זה לעיתים נכון אך במובן מסוים נותן לגיטימציה ומפחית מחומרת המעשה. חשוב לתת את הדעת על הסוגיה הזו ולא לפשט את המעשים והאווירה החברתית שעודדו את יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין, מעבר למבנה האישיות שלו.

אפשרות העמקה נוספת:

הסרט ממחיש את הדילמה של הערוץ המדיני והתפיסה לגבי נצחון חמאס. במידה ומתאים לאור התקופה הרגישה מה מתקיים יום הזכרון לרצח רבין, ניתן גם לפתח דיון בכיוון הזה.

הישארו בקשר





    Skip to content