מהלך:
למדריך/ה: טרם התחלת היחידה חשוב לדבר עם החניכים על כך שאנו מתחילים לעסוק בנושא מורכב וטעון רגשית, שיכול לעורר אי נוחות והתנגדויות. לכן חשוב להסביר את הרציונל לעיסוק בנושא זה. |
1. אירועים מרכזיים בסכסוך
נפזר על הרצפה דפים כאשר על כל אחד רשום אירוע מרכזי בהיסטוריה של הסכסוך, והחניכים יצטרכו לסדר לפי סדר כרונולוגי. נעבור על ציר הזמן (ונתקן, במידה ולא סודר כראוי) ונקרא יחד עם החניכים את תקציר האירועים.
האירועים: סייקס פיקו, הצהרת בלפור, תרפ”ט, החלטת החלוקה, הכרזת העצמאות + נכבה, סיום הממשל הצבאי, ששת הימים, האינתיפאדה הראשונה, אוסלו, האינתיפאדה השנייה+חומת מגן, ההתנתקות, צוק איתן, החלת ריבונות בירושלים, תוכנית המאה.
2. משאות ומתנים, ועידות שלום – מה קרה עד כה
נתחיל בלשאול את החניכים האם הם מכירים תהליכי שלום שנעשו בין ישראל לרשות הפלסטינית? אם כן, אילו? מדוע לדעתכם נכשלו?
נצפה בסרטון ועידת השלום של היהודים באים (מדקה 4:24), תוך כדי שהחניכים צופים, נכתוב על הלוח – את התאריכים ושמות האירועים שמוצגים בו:
1991 – ועידת מדריד, 1993 – הסכמי אוסלו, 2000 – קמפ דיוויד, 2001 – ועידת טאבה, 2007 – אנאפוליס
לאחר הצפייה נדון עם החניכים בשאלות הבאות:
- האם הכתם את כל האירועים שהציגו בסרטון?
- מה המסר שעולה מהסרטון? מה אתם לומדים ממנו?
- מה דעתכם על הביקורת העולה ממנו?
3. הסכסוך הישראלי פלסטיני בראי הסכמי השלום:
כאשר מסתכלים על חוסר היכולת שלנו להגיע להסכם בסכסוך הישראלי- פלסטיני נשאלת השאלה, כיצד הצלחנו לפתור סכסוכים עם מדינות שכנות (מצרים, ירדן) ולהגיע להסכם שלום, אבל כבר עשרות שנים שאנחנו לא מצליחים לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים? על מנת לענות על כך, נקדיש את עיקר חלק זה לחזרה להסכמי השלום ושיח עליהם.
מה קרה לפני, תוך כדי, ואחרי כל הסכם?
רואים את שני הסרטונים (הקצרים) הבאים על הסכמי השלום:
לאחר הצפייה בסרטונים, נדון בשאלות הבאות:
- כיצד אתם מסבירים את היתכנותם של הסכמי השלום עם ירדן ומצרים, שהיו אויבות
קשות של ישראל? - מה אתם יודעים על היחסים בין ישראל לירדן ומצרים טרם הסכמי השלום? כיצד
אנחנו חושבים על ירדן ועל מצרים במציאות של ימינו? )חשוב להתייחס כאן לשנאה
המרה שהייתה לפני ההסכמים( - האם השלום הוא אידיאלי? האם, בדיעבד, טוב שיש שלום?
- אתם מצליחים לדמיין מצב שבו היום מצרים וירדן הן מדינות אויב, עם חילופי אש
ומבצעים תכופים בדומה למתרחש בעזה וביו”ש?
מה דומה ומה שונה?
נקרא את התקציר מתוך הספר “תהליך אנאפוליס – נווה מדבר או פאטה מורגאנה” של עומר צנעני,
העוסק במו”מ האחרון שניהלו ישראל והרשות הפלסטינית, ב,2007 בהובלת אהוד אולמרט.
- האם הכרתם את התהליך הזה? ידעתם כמה קרוב הוא הגיע?
- מה דעתכם על זה?
דיון:
מתחלקים לקבוצות קטנות ודנים בשאלות הבאות:
- מה לדעתכם גורם לכך שתהליכי שלום מסוימים “מצליחים” ואחרים לא?
- האם לדעתכם החברה הישראלית יותר אופטימית או פסימית בכל הנוגע לפתרון הסכסוך?
מה משפיע על תחושותיהם? - איזה צעדים לדעתכם אנחנו, האזרחים, יכולים לעשות כדי לקדם את תהליך השלום?
4. מצב הסכסוך כיום
בחלק זה נרצה להבין את תמונת המצב הקיימת כיום בזירות שונות הנוגעות לסכסוך הישראלי פלסטיני: יהודה ושומרון, עזה, מזרח ירושלים. נתחלק לשלוש קבוצות, כאשר כל קבוצה בוחנת זירה שונה- מבחינה דמוגרפית, תהליכים חברתיים, ביטחוניים, מעמד אזרחי ועוד.
שאלות מנחות לקבוצות: מה מספר התושבים הפלסטינים באזור זה? מה המעמד האזרחי של התושבים האלו? מי בעל השליטה על שטח זה? האם יש הבדל בין ה”שליט” הביטחוני ל”שליט” האזרחי? מי מייצג את הפלסטינים בשטח זה? אילו מגבלות תנועה/ מגבלות נוספות מוטלות על התושבים באזור זה? אילו זכויות וחובות מוטלות על התושבים, ואיזו מערכת חוק אוכפת זאת? |
5. סיכום
נשאל את החניכים: אילו דברים חדשים למדתם אודות הסכסוך, ומה תרצו להמשיך ולחקור עוד בנושא? על אילו מקורות מידע לדעתכם נכון להסתמך עליהם בנושא הסכסוך?
הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא סוגיה מרכזית מאוד בישראל, אנו מושפעים ממנו באופן יומיומי, והוא נמצא סביבנו כל הזמן – מתי יצא לכם באמת לעסוק בו לעומק? באילו מסגרות? איזה ידע אתם מרגישים שחסר לכם אודות הסכסוך, וכיצד לדעתכם/ן הדרך הנכונה לאסוף מידע מסוג זה? כיצד אתם הייתם מציעים לעסוק בנושא זה?