מטרות:
- היכרות עם עקרונותיה וכליה של מדינת הרווחה.
- להציע את מדינת הרווחה האוניברסאלית כאלטרנטיבה למדיניות של צדקה.
- לפתח בקרב המשתתפים דיון על אפשרותה הממשית והקיימת של מדינת הרווחה.
עורכים סבב ומבקשים מכל אחת לספר על מעשה צדקה שהיא נוהגת לעשות (או שיצא לה לעשות). (10 דק׳). משוחחים:
קוראים יחד את מעלות הצדקה של הרמב״ם ומשוחחים: (15 דק׳)
מעלה גדולה שאין למעלה הימנה זה המחזק ביד ישראל ונותן לו מתנה או הלוואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות. פחות מזה: שלא ידע הנותן למי נתן ולא ידע העני ממי לקח. פחות מזה: שידע הנותן למי נתן ולא ידע העני ממי לקח. פחות מזה: שידע העני ממי נטל ולא ידע הנותן. פחות מזה: שיתן לו בידו קודם שישאל. פחות מזה: שיתן לו אחר שישאל. פחות מזה: שיתן לו פחות מן הראוי בסבר פנים יפות. פחות מזה: שיתן לו בעצב. (הרמב”ם, משנה תורה, הלכות מתנות עניים י) |
מניחים על הרצפה מעשים שונים ומבקשים מהסטודנטים לחלק אותם לשני טורים – עשיית צדק / עשיית צדקה. משוחחים: (25 דק׳)
המודל הסקנדינבי, שמאפיין למעשה את כל המדינות הסקנדינביות, הוא מודל מדינת הרווחה. מה זה מדינת רווחה? קוראים את “עלייתה ונפילתה של מדינת הרווחה” של עופר סטיבון. עופר סיטבון הוא דוקטור למשפטים, מרצה במכללה החברתית-כלכלית, עורכו הראשי של כתב העת האקדמי “מעשי משפט – כתב עת למשפט ולתיקון חברתי” וחבר לשעבר בקיבוץ העירוני תמוז. (40 דק׳)
שתי מדינות דומות בעוצמתן הכלכלית, ושונות לחלוטין ברמת השוויון החברתי ביניהן: צפייה בתחילת הפרק השלישי מהסדרה “מגש הכסף”, דקה 3:04 עד דקה 7:45.