מטרות:
- לעמוד על כך שקיימים סוגים שונים של שייכות לרוב או למיעוט, וכמוהם – גם סוגי אפליה שונים.
- להגדיר מהו רוב ומהו מיעוט ולבחון את היחס הראוי בינהם.
- להציף את הסוגייה של היחסי רב מיעוט בין יהודים וערבים בארץ.
מבקשים מהחניכים לחשוב על דוגמא שבה הם הרגישו מיעוט.
מחלקים לחניכים עזר היחסים בין הרב למיעוט:
שאלות לדיון:
מתוך הדוגמאות של החניכים כתבו על הלוח רשימה של סוגי מיעוטים שקיימים בחברה (מיעוט בדעה; מיעוט אתני; רוב תרבותי; מיעוט של בעלי צרכים מיוחדים; מהגרים; פליטים; רוב דומם; מיעוט דומם; מיעוט בהרגשה, במחשבה ובמעשה).
.בהסתכלות על הרשימה תערכו רשימה של המיעוטים השונים הקיימים בחברה הישראלית
שאלות לדיון:
קוראים קטע מתוך דבריה של השופטת מרים נאור בטקס השבעת שופטים:
יש המזהים את הדמוקרטיה עם שלטון הרוב. יטען הטוען כי אם החלטה כלשהי נתקבלה ברוב דעות ממילא היא החלטה דמוקרטית. זו טעות, שלטון הרוב הוא תנאי הכרחי לדמוקרטיה – אך הוא אינו תנאי מספיק. באין ריסון לכוחו של הרוב הוא עלול להפוך לעריצות, וכבר היו דברים מעולם. שלטונו של רוב השולל מן הפרטים את זכויותיהם, רוב הנוגש את המיעוט החי בקרבו – אינו שלטון דמוקרטי.
שאלות לדיון:
רואים חלק (8 דקות ראשונות) מפרק של “עבודה ערבית”. עבודה ערבית היא סדרה קומית שהייתה צלחה גדולה בישראל, הסדרה עוקבת אחרי חייו של ערבי ממזרח ירושלים.
שאלות לדיון:
מפזרים על הרצפה אמירות של מנהיגיה הראשונים של התנועה הציונית, שואלים מה מבין היחסים אתם מאמינים בו?
שאלות לדיון:
מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מתמודדת מראשיתה עם שאלת יחסה למיעוט הערבי. דמוקרטיה נבחנת ביחסה למיעוטים, והדמוקרטיה הישראלית נבחנת ביחסה למיעוט הערבי בשגרה ובעתות חירום ביתר שאת.
במערך זה נכיר את המסמך המכונן של מדינת ישראל – מגילת העצמאות, ונלמד על יסודות הדמוקרטים הציונים, ונעמיק את ההקשר הציוני והישראלי לדמוקרטיה המקומית.
קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.
במערך זה נבחן את המשמעות של הבית לאומי לעם היהודי בתצורה של מדינה דמוקרטית. נחשף לגישות שונות ביחס למעורבות המדינה באופיה היהודי ולויכוח המתקיים באשר לצביון היהודי של המדינה.