פסח – חירות כזיכרון מכונן

מטרות

  1. הבנה מעמיקה: להעמיק את ההבנה של חג הפסח כסמל לחירות אישית וקולקטיבית, תוך בחינת משמעויותיו בהקשר היסטורי, תרבותי ואישי.
  2. היבט אישי: הבנת החירות כתהליך אישי של היחיד, כל אחד צריך לשאות את עצמו מה היא ה”מצרים” שלו.
  3. פיתוח אחריות ערכית: להדגיש את הקשר בין חירות לשוויון, אחריות ובחירה מושכלת, תוך הבנת החירות כבסיס לחיים דמוקרטיים ולקיום מוסרי.

מהלך הפעילות

פתיחה

פסח הוא חג החירות, אבל מהי חירות באמת? האם היא פשוט ההפך מעבדות, או שיש לה משמעויות עמוקות ומורכבות יותר? לאורך הדורות, חג הפסח הפך לא רק לזיכרון היסטורי, אלא לסמל חי שנוגע בשאלות של זהות, בחירה ואחריות. במערך הזה נחקור יחד את מושג החירות – איך הוא מתפרש במקורות היהודיים, מהו תפקידה של יציאת מצרים בזיכרון הלאומי, ואיך כל אחד מאיתנו יכול להבין את ה”מצרים” שלו בעולם המודרני. ננסה להבין איך חירות אינה רק אירוע מהעבר, אלא אתגר מתמשך שמלווה אותנו גם היום.

חלק א’

נכתוב על הלוח את המשפט “בכל דור ודור אדם צריך לראות את עצמו כמי שיצא ממצרים”.

נשאל:

  • מה לדעתכם המשפט הזה אומר?
  • למה חשוב ליהדות להזכיר את זכר יציאת מצרים, מה אנחנו אמורים בדיוק לזכור?

חלק ב’

נקרא ביחד קטע של ברל כצנלסון

“פסח! עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים ודרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקוויזיציה והשמד והפרעות, נושאת האומה בליבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי ביטוי עממי אשר לא יפסח על כל נפש מישראל, על כל נפש ענייה ומרודה! מאבות אל בנים, דרך כל הדורות נמסר דבר יציאת מצרים זיכרון אישי, אשר אינו מחוויר ואינו דהה.
“בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים”. אין לך שיא של הכרה היסטורית מרומם מזה, ואין לך התמזגות של יחיד וכלל – ברחבי כדור העולם ובעמקי הדורות – גדולה מאשר בצו פדגוגי עתיק זה. איני יודע יצירה ספרותית יותר מחנכת לתיעוב העבדות ולאהבת החירות כסיפור השעבוד ויציאת מצרים. ואינני יודע שום זיכרון עתיק שכולו מופנה לקראת העתיד, שכולו סמל להווה ולעתידנו כ”זכר ליציאת מצרים”. איזה יצר חירות עמוק טבוע בלב עם שיכול היה באביב ימיו ליצור יצירה גאונית כזאת ולמסור אותה מדור לדור.


(מתוך: “מקורות לא אכזב”, לטקסט המלא).

שאלות:

  • על מה חג פסח מחנך אותנו על פי תפיסתו של ברל כצנלסון? מה הצו שדורש מאיתנו חג הפסח?
  • מה הכוונה בזיכרון שמופנה לעתיד?
  • תסכימו עם אמירתו של ברל שיצר החירות טבוע עמוק בעם היהודי?

חלק ג’

נחלק לקבוצות עבודה, כל קבוצה מקבלת אחד מארבעה קטעים לימוד על זיכרון (עזרים).

בחזרה במליאה נשאל:

  • למה לדעתך היהדות שמה במרכזה את יסוד החירות מה זה אומר עלינו כעם?
  • איזו אחריות מטילה עלינו הבחירה בחירות כיחידי וכעם.

חלק ד’

מטלת כתיבה: נבקש לכתוב על דף את המשפט “המצרים שלי היא..” ההנחיה היא להמשיך את הטקסט בכתיבה רצופה במשך חמש דקות.

מי שירצו יוכלו לשתף אחרי חמש דקות של כתיבה

סיכום:

המערך בחן את חג הפסח לא רק כזיכרון היסטורי, אלא כקריאה אקטואלית לחירות אישית וקולקטיבית. דנו במשמעות המשפט “בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים” – ומה זה אומר עבורנו היום.
דרך קריאה בברל כצנלסון, שמואל הוגו ברגמן, שלמה דרך ואחרים, גילינו שהחירות היא לא רק שחרור מעבדות פיזית, אלא מאבק מתמשך באי-צדק, חירות פנימית מההרגלים והכבלים האישיים שלנו, וחובה מוסרית כלפי הזולת.
פסח מלמד אותנו שאין חירות אמיתית ללא אחריות, ושאנו מחויבים לשאול את עצמנו בכל דור – מהו ה”מצרים” שלנו? אילו כבלים אנו נדרשים לשבור? והאם אנו בוחרים בחירות שתיצור חברה צודקת ושוויונית יותר?

אסופת מערכי הימים הלאומיים

שיח עמוק על זהות, זיכרון, וערכים קולקטיביים. 

מערכים נוספים בסדרה

עיצוב זיכרון

זיכרון הקולקטיבי והאופן שבו משפיע על ומושפע מהמציאות החברתית.

עיצוב זיכרון

מטרות

  1. הבנה של תפקידו של זיכרון חברתי משותף בעיצובה של חברה.
  2. התמודדות עם דילמות באשר לעיצוב את הזיכרון הלאומי הישראלי לקראת “הימים הלאומיים”

מהלך הפעילות

פתיחה

הזיכרון שלנו אינו רק תיעוד של העבר, אלא חלק מהותי בזהות שלנו כיחידים וכחברה. אנו זוכרים אירועים משמעותיים, אבל איך הזיכרון הזה נבנה? מי מחליט מה ייזכר ומה יישכח? במערך הזה נבחן יחד את מושג הזיכרון הקולקטיבי – איך הוא מתעצב, כיצד הוא משפיע על הדרך שבה אנחנו רואים את עצמנו כחברה, ואיזה תפקיד יש לנו בעיצובו. ננסה להבין איך הזיכרון הלאומי שלנו קשור לימים הלאומיים, ומה האחריות שלנו כלפי הדרך שבה אנו זוכרים את העבר ומשמעותו בהווה.

חלק א’

נבקש מהמשתתפות/ים לכתוב זיכרון אישי מאירוע בחיים שעיצב אותם.ן.

נשאל:

  • מה הפך את הזיכרון הזה לכל כך משמעותי , למה דווקא הוא נחקק אצלכם?
  • מה גורם לנו לזכור אירועים מסוימים בצורה יותר בולטת ? האם זה בהכרח החשיבות או גודל האירוע?

חלק ב’

נקרא ביחד הגדרה ל”זיכרון קולקטיבי”

זיכרון קולקטיבי הוא מידע שנשמר על ידי קבוצות שגודלן יכול לנוע בין משפחה קטנה אחת לכל דוברי האנגלית או הסינית בעולם ואף האנושות כולה. הוא מאפשר לאנשים לחיות יחד וליצור קהילות וזהוּת משותפת, והקהילות בתורן מעצבות לעצמן את הזיכרון הקולקטיבי. זהו הזיכרון המתגבש סביב טקסים משותפים, כגון ליל הסדר בפסח והדלקת נרות חנוכה, שפות ופתגמים המשותפים לקהילה מסויימת, ועוד.”
(שני השלבים של הזיכרון הקוקלטיבי, יפתח דיבון)

שאלות:

  • מה מבדיל בין זיכרון קולקטיבי לזיכרון אישי?
  • האם יכול להיות שאנו “זוכרים” אירוע שבכלל לא השתתפנו בו או שקרה לפני שנולדנו ? איך אירוע כזה יכול להשפיע עלינו?
  • איך לדעתכם מתעצב זיכרון קולקטיבי האם זה דבר שחברה עושה בצורה מודעת או לא מודעת?
  • אילו אירועים לדעתכם נמצאים בזיכרון הקוקטיבי של העם היהודי ושל החברה הישראלית? (נערוך רשימה על הלוח)

חלק ג’

נחלק לקבוצות עבודה של 4-5. כל קבוצה בוחרת מועד מהרשימה שעשינו. על הקבוצה לחפש אופן זיכרון של אותו מועד מהאינטרנט ולענות על שאלות הבאות:

  • מה השוני בין אופני הזיכרון?
  • איזה ערכים האופנים השונים מבטאים? לאיזה אחת מהאופנים אתם יותר מתחברים?
  • איך לדעתכם אופן הזיכרון מעצב את החברה?

חלק ד’

נישאר בקבוצות העבודה. כל קבוצה מקבלת אחד מארבעה קטעים לימוד על זיכרון (עזרים).

בחזרה במליאה נשאל:

  • מה לדעתך השאלות שעלינו לשאול את עצמנו ביחס לאופן הזיכרון לקראת הימים הלאומיים?
  • מה החשיבות של האקטיביות שלנו ביחס לעיצוב הזיכרון שלנו?

סיכום:

המערך לא עסק רק בזיכרון האישי שלנו, אלא כיצד הזיכרון מעוצב וכיצד הוא משפיע על זהותנו כחברה. הזיכרון הקולקטיבי אינו רק תיעוד היסטורי, אלא סיפור שהחברה מספרת לעצמה – סיפור שבונה זהות, מבליט ערכים מסוימים ומדחיק אחרים.

הזיכרון הלאומי מתעצב באופן מתמשך דרך טקסים, חינוך ושיח ציבורי, כשהשאלות המרכזיות הן: אילו אירועים נזכור, כיצד נבחר להנציח אותם, ואיזה מסר נעביר לדורות הבאים. המערך עורר מחשבה על האחריות שלנו בעיצוב הזיכרון – האם לקבל נרטיבים קיימים או להטיל בהם ספק, לחפש זוויות נוספות ולשאול מה חסר.

בסופו של דבר, זיכרון אינו רק מבט לעבר, אלא בחירה מודעת לעיצוב העתיד. אם נעצב אותו באחריות, הוא יהפוך לכלי משמעותי לבניית חברה מוסרית, מלוכדת וערכית.

מערכים נוספים בסדרה

פסח – חירות כזיכרון מכונן

חג הפסח כזיכרון היסטורי וכקריאה אקטואלית לחירות אישית וקולקטיבית.

מצפן: תקציב 2025

תקציב המדינה הוא המכשיר מדיניות שמעצב את סדר היום הכלכלי-חברתי של כולנו. התקציב קובע מה חשוב ולא חשוב לממשלה הנבחרת, ומשמש עדות למדיניות שלה, יותר מכל התבטאות או חוק ספציפי.

אישור התקציב לשנת 2025 בכנסת ברוב ובקלות יחסית, מצביע על סדר העדיפויות של השלטון כולו.

פתיחה: העברת תקציב 2025

דיון:

  • מי הרוויחו מהתקציב ומי נפגעו ממנו?

כספים קואליציוניים

מה זה בכלל כספים קואליציוניים?

@daphnaliel אז מה זה לעזאזל כספים קואליציוניים?! #לומדים_עם_טיקטוק #פוליטיקה #כנסת ♬ Money, Money, Money – ABBA

העברה חסרת תקדים של כספים קואליציוניים ב-2025:

View this post on Instagram

A post shared by קרן ברל כצנלסון (@berl_keren)

דיון:

  • האם לגיטימי לקצץ בשירותים חברתיים ובמקביל לצ’פר פרויקטים ומשרדים שעסוקים בהטבות מגזריות?
  • מה החלופה לתקצוב מגזרי?

תוספות מיותרות לעומת קיצוץ תקציבים

מתוך: “בדרך לאישור סופי התקציב השערורייתי מגיע לכנסת”/ גד ליאור, ynet

דיון:

  • מה ניתן ללמוד על סדר העדיפויות של הממשלה לשנת 2025?
  • מה ניתן לעשות כדי לשנות את המצב הזה?

הפגיעה בציבור העובדים והעובדות

לדיון:

  • אז מה לא הוגן בתקציב 2025?

משמעות התקציב לכלכלת ישראל

לדיון:

  • אז במה כדאי למדינה להשקיע? מדוע?

לסיכום- השפעות לטווח הארוך של התקציב המגזרי

View this post on Instagram

A post shared by כאן חדשות (@kan_news)

להרחבה:

“הוסיפו 118 מיליון למוסדות בלי לימודי ליבה” | אביטל מסטרמן, משמר החינוך הממלכתי

הכנסת אישרה את תקציב 2025: איך זה ישפיע עליכם | כולל ניתוח של ד”ר מיקי פלד מקרן ברל כצנלסון

ההפיכה ה תקציבית: הכספים הקואליציוניים בשעת
מלחמה נועדו לשנות את פני החברה הישראלית | קרן ברל כצנלסון

מערכים נוספים באתר

סקטוריאליות vs ממלכתיות

המאבק בין גישה מגזרית לגישה ממלכתית ואוניברסלית הוא אחד הצירים המרכזיים בפוליטיקה, ומעצב גם את מטרות המלחמה והטיפול בעורף. המערך הנוכחי עוסק במשמעויות הערכיות והחינוכיות של ההתנגשות הזו.

המשבר החוקתי

מדינת ישראל נמצאת בתקופה קריטית בה המשטר הדמוקרטי מאוים, ושלטון החוק אינו מובן מאליו.

החלשת המנגנונים הדמוקרטיים, פיטורי שומרי הסף, וחוקי ההפיכה המשטרית, מציבים את ישראל בפני תהום הדיקטטורה.

אנו מעודדות ומעודדים צעירים וצעירות, תלמידות, מורים, מדריכות וא.נשי חינוך בכל השדה, לצאת למחות נגד פעולות הממשלה, ולהפגין למען הדמוקרטיה ועתיד מדינת ישראל.

בעמוד זה ניתן למצוא מגוון שיעורים שפרסמנו בנושא.

מערכים מומלצים:

משבר חוקתי

המשבר החוקתי האחרון, מה המשמעויות שלו וכיצד ניתן לפעול כעת כדי להגן על שלטון החוק בדמוקרטיה הישראלית

פופוליזם והמתקפה על היועמ”שית

לקראת הניסיון להדחת היועצת המשפטית לממשלה. במהלך חינוכי זה נבין מה בין מתקפות אלה לבין פופוליזם בישראל.

פיטורי ראש השב”כ

על ניגוד עניינים, אינטרס אישי מול ציבורי, ותפקיד השב”כ בשמירה על המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו.

מינוי נשיא העליון והמשבר החוקתי

מינוי השופט עמית לנשיא תוך התעלמות שר המשפטים לוין מהחוק, עומדים בבסיס המשבר החוקתי.

שוויון בפני החוק ומשפט נתניהו

כלים למעקב אחר חקיקה אנטי דמוקרטית


שוויון בפני החוק ומשפט נתניהו

שלב העדות במשפט נתניהו מאפשר בחינה של עקרון שלטון החוק ועקרון השוויון בפני החוק בדמוקרטיה הישראלית.

להרחבה

המהלכים להחלשת הדמוקרטיה 2024 | המכון הישראלי לדמוקרטיה

ניתוח מהלכי החקיקה להחלשת הדמוקרטיה בשנת 2024

קרדיט לתמונה בראש העמוד: יוסי זמיר, שתיל סטוק.

בין מאבק ליברלי לזהות פלורליסטית

במשבצת זו שתי אופציות לצפייה דוקומנטרית, על פי קהל היעד והמטרה החינוכית (סיכום באופי פוליטי, סיכום באופי זהותי)

א. כיוון אחד – פוליטי: המאבק בפונדמנטליזם היהודי

1. צופים בפרק מהסדרה ‘נפיץ’ של תם אהרון 

2. עיבוד: מפזרים על הרצפה ציטוטים מתוך הפרק, ושואלים:

א. מה הנימוקים הכי חזקים בעד ההפרדה?

ב. מה הקשר בין ההפרדה המגדרית בציבור ובין זהותה של המדינה?

ג. על מה צריך להיאבק?

3. מהו פונדמנטליזם יהודי?

לדיון: מה הקשר בין הפונדמנטליזם היהודי ובין הדרישה להפרדה מגדרית גוברת?

מומלץ ללמד את המצגת הזו, שנבנתה על בסיסהמאמרשל יופי תירוש

3. פתרונות פוליטיים לבעיית יחסי יהדות ומדינה: המודל של תני פרנק, ואמנת גביזון-מדן (סרטון מבוא, תקציר ומבוא)


ב. כיוון שני – זהותי: מקורות הזהות החילונית הליברלית

1. צופים בפרק השני של הסדרה ‘חילוניות’ (שעה)

2. שיחת עיבוד

א. מה מגדיר את הזהות שלנו כיהודים-ישראלים?

ב. מהם הארגונים שמקדמים תרבות יהודית פלורליסטית בישראל?


נספחים

להורדת נספח הציטוטים

בחזרה לעמוד הקורס

דת ומדינה

למשבצת הקודמת – משבצת 2

בעיות יסוד בקשר בין יהדות ומדינה

צילומים: שער המערך – יוסי זמיר, שירה ויינברג. שתיל סטוק; קובי גדעון, לע”מ;

בעיות יסוד בקשר בין יהדות ומדינה

מטרות

  1. יצירת תשתית מושגית והיסטורית לדיון בסטטוס קוו כמושג שנתון למאבק (לא סטטי)
  2. מסגור הבעיות המרכזיות שעל סדר היום הציבורי
  3. חשיבות הזהות היהודית הפלורליסטית והגנה על ערכיה

מהלך המשבצת

א. מבוא: הסטטוס קוו בישראל

לפני הצפייה – חידון נכון לא נכון (מומלץ לבחור 10 שאלות בלבד):

לחצו על החץ לפתיחה וסגירה של החידון

מכתב הסטטוס קוו נחתם בשנת 1947 והוסכם עליו בין מנהיגי התנועה הציונית לבין ההנהגה החרדית בישראל.

  • נכון

על פי חוק בישראל, רק נישואים המבוצעים על ידי הרבנות הראשית מוכרים לצורך רישום במרשם האוכלוסין.

  • נכון

חוק החמץ מאפשר לכל מוסד ציבורי בישראל להחליט בעצמו אם לאפשר הכנסת חמץ בשטחו במהלך חג הפסח.

  • נכון

הרבנות הראשית היא הגוף היחיד שמוסמך להעניק תעודות כשרות למסעדות ולמוסדות במדינה.

  • לא נכון

בישראל, כל אזרח יכול לבחור להתחתן בנישואים אזרחיים, גם אם מדובר בזוג מעורב של דתות שונות.

  • לא נכון

לפי מכתב הסטטוס קוו, הוחלט כי יום השבת יוגדר כיום המנוחה הרשמי במדינה ותחבורה ציבורית לא תפעל בו באופן רחב.

  • נכון חלקית. שבת הוא יום המנוחה, אבל אין כל החלטה לגבי התחב”צ.

בתי חולים בישראל מחויבים להפריד בין מטופלים לפי מין במרחבים ציבוריים, כולל חדרי המתנה.

  • לא נכון

מכתב הסטטוס קוו נועד לשמר את הסטטוס דתי בלבד, ולא התייחס לשאלות הנוגעות לחיים הציבוריים או לחינוך במדינה.

  • לא נכון

מכתב הסטטוס קוו התייחס רק לנושאי כשרות ושבת, ולא כלל נושאים כמו נישואין, חינוך או דיני משפחה.

  • לא נכון

מכתב הסטטוס קוו התייחס רק לנושאי כשרות ושבת, ולא כלל נושאים כמו נישואין, חינוך או דיני משפחה.

  • לא נכון

בתי חולים בישראל מחויבים להפריד בין מטופלים לפי מין במרחבים ציבוריים, כולל חדרי המתנה.

  • לא נכון

מכתב הסטטוס קוו נועד לשמר את הסטטוס דתי בלבד, ולא התייחס לשאלות הנוגעות לחיים הציבוריים או לחינוך במדינה.

  • לא נכון

מכתב הסטטוס קוו התייחס רק לנושאי כשרות ושבת, ולא כלל נושאים כמו נישואין, חינוך או דיני משפחה.

  • לא נכון

בישראל, ישנן עיריות שמפעילות תחבורה ציבורית בשבת במימון עצמי או פרטי.

  • נכון

תעודת כשרות בישראל יכולה להינתן גם על ידי גופים פרטיים שאינם הרבנות הראשית.

  • נכון

בתי חולים ציבוריים בישראל מחויבים לאסור הכנסת חמץ במהלך חג הפסח.

  • לא נכון

חוק השבות מתיר לכל יהודי לעלות לישראל, ללא קשר לאופן הגיור שעבר.

  • נכון

הרבנות הראשית קובעת את סטנדרט הכשרות לא רק במסעדות ומפעלים, אלא גם על מוצרים מיובאים.

  • נכון

המדינה מאפשרת רישום זוגות שהתחתנו בנישואים אזרחיים בחו”ל, אך אינה מכירה בהם כנישואים דתיים.

  • נכון

על פי החוק, הפרדה מגדרית באקדמיה אסורה לחלוטין, גם אם הדבר נועד להנגשת לימודים למגזרים דתיים.

  • לא נכון

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה פועלת מערכת בתי דין דתיים שמחזיקה בסמכות חוקית בלעדית בנוגע לנישואין וגירושין ליהודים.

  • נכון

אחרי החידון צפו:

ב. מונופול הרבנות והמרחב הציבורי

מסבירים: כעת נלמד בקבוצות קטנות את ההיבטים השונים של הוויכוח על יחסי יהדות ומדינה.

    למנחה: ניתן גם לצפות בכל הסרטונים במליאה.

    לחצו על החצים (לפני הכותרות) לצפייה בסרטונים בנושא

    מונופול הרבנות

    נישואין וגירושין:

    גיור:

    המרחב הציבורי

    תחב”צ

    חמץ

    הפרדה מגדרית

    תפילין

    הפעלת רמקולים בכניסת השבת

    1. הצגת הבעיות המרכזיות: כל קבוצה כותבת על הלוח את הסוגיה שבה עסק הסרטון שבו צפתה, ומסבירה את הסוגייה למליאה.

    לסיום

    חשיבותה של היהדות הפלורליסטית/חילונית

    ראיון עם הרב מאיר אזרי


    בחזרה לעמוד הקורס

    (צילום: Kobi Gideon, לשכת העיתונות הממשלתית)

    דת ומדינה

    למשבצת הקודמת – משבצת 1

    (צילום באדיבות לע”מ: עמוס עוז,73, חנניה הרמן. קהל המונים חולק כבוד אחרון לרב כדורי 2006, עמוס בן גרשום)

    מדינה יהודית ושאלת הדמוקרטיה

    למשבצת הבאהמשבצת 3

    (צילום [מימין לשמאל]: יוסי זמיר, שירה ויינברג. שתיל סטוק)

    בין מאבק ליברלי לזהות פלורליסטית

    מדינה יהודית ושאלת הדמוקרטיה

    (צילום באדיבות לע”מ: עמוס עוז,73, חנניה הרמן. קהל המונים חולק כבוד אחרון לרב כדורי 2006, עמוס בן גרשום)

    מטרות: 

    1. בירור משמעות המושג ‘מדינה יהודית’
    2. היכרות עם התשובה הציונית למושג מדינה יהודית
    3. כניסה לפולמוס על יהדות ודמוקרטיה

    מהלך המשבצת

    א. פתיחה: הגדרת המדינה כמדינה יהודית

    מחלקים למשתתפים דף עם שני עיגולים. בעיגול אחד השאלה, מה הופך אותי ליהודי. בעיגול שני השאלה, מה הופך את המדינה ליהודית. לאחר שהם ממלאים את העיגולים, כותבים על הלוח:

    שאלות לדיון:

    • מה הקשר בין ההגדרה שלי כיהודי להגדרה של המדינה כיהודית?
    • איזה תנאי הוא הכרחי להגדרת המדינה כיהודית?
    • למתקדמים: מהו הקשר בין הגדרת המדינה כיהודית ובין הגדרתה כדמוקרטית?

    ב. לב המשבצת: לימוד על הגדרתה של המדינה כיהודית

    ג. סרטון לסיכום

     4 המרכיבים של מדינה יהודית לפי משה הלברטל. אפשר גם לאתגר עם הדברים של משה פייגלין, במידה והקבוצה צריכה אתגור.

    הדברים של משה פייגלין:

    להרחבה:


    נספחים

    חלק א’ – נספח שאלון אישי

    חלק ב’ – לימוד הגדרתה של המדינה כיהודית

    בחזרה לעמוד הקורס

    דת ומדינה

    למשבצת הבאה – משבצת 2

    בעיות יסוד בקשר בין יהדות ומדינה

    משבצת 3

    בין מאבק ליברלי לזהות פלורליסטית

    קרדיט לתמונות מימין לשמאל: קובי גדעון, לע”מ; יוסי זמיר, שירה ויינברג, שתיל סטוק.

    דת ומדינה

    (צילום: Kobi Gideon, לשכת העיתונות הממשלתית)

    מטרות

    1. להניח תשתית מושגית, היסטורית ופוליטית למתח בין יהדות ומדינה בישראל, בהקשר דמוקרטי-ליברלי
    2. לברר את הבעיות המרכזיות סביב המתח הזה
    3. לחדד את הזהות החילונית הפלורליסטית בדרך לתחושת בעלות ואחריות על פתרון פוליטי

    הקדמה

    יחסי הדת והמדינה הם סוגיה מרכזית במדינה המודרנית, ומהווים מתח משמעותי במדינת ישראל. מהלך חינוכי זה מתמקד במתח בין יהדות ומדינה, לו השלכות רבות על זכויות הפרט והמרחב הציבורי. יחסי הדת היהודית והמדינה והבעיות הנגזרות מהם, מאתגרים את חובתה של המדינה לקיים שוויון אזרחי מלא, ומהווים אבן בוחן מרכזיות לדמותה הליברלית.

    אם ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, מה המשמעות של היותה יהודית? לשאלה זו השלכות נרחבות הנוגעות למושגי האזרחות וההתאזרחות, תפיסת הרוב היהודי והלגיטימציה הפוליטית של לא-יהודים, יחסי המשפחה ומעמד הנישואין, האווירה והמתכונת של יום השבת (תחבורה ציבורית? בתי עסק? מקומות בילוי?), הגדרת מיהו יהודי, יחסי ישראל והתפוצות היהודיות, ועוד ועוד.

    הבנה ובירור של ההתנגשות בין יהדות למדינה, תוך חידוד הזהות הפלורליסטית שלנו, הם מוצא מהזנחתו של התחום בידי רבים בציבור הליברלי, וישמשו תשתית חשובה לצורך לקחת אחריות על הפתרונות. הבטחת החופש לבטא את הזהות היהודית, תרבותית או דתית, והחופש מדת לכלל אזרחי ישראל, הם שלב חשוב בדרך לפיתוח אופיה של מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית.

    להרחבה

    מאמר – חופש הדת חופש מדת והגנה על רגשות דתיים סטטמן וספיר

    ראיון עם מאיר אזרי – הפלורליזם ההיסטורי של היהדות – דצמבר 2024

    תוכנית המערכים

    משבצת 1

    מדינה יהודית ושאלת הדמוקרטיה

    משבצת 2

    בעיות יסוד בקשר בין יהדות ומדינה

    משבצת 3

    בין מאבק ליברלי לזהות פלורליסטית

    קרדיט לצילומים מימין לשמאל: לע”מ: עמוס עוז 1973, חנניה הרמן; קהל המונים חולק כבוד אחרון לרב כדורי 2006, עמוס בן גרשום; יוסי זמיר, שירה ויינברג. שתיל סטוק

    קורס זה נכתב בליווי מכון שלום הרטמן

    מצפן: משפחה היא משפחה

    יום המשפחה בישראל הוא הזדמנות להתבונן בסוגי משפחה מגוונים, בזכות של משפחות לשוויון ובמאבק לזכויות משפחה של קהילת הלהט”ב.

    שאלות לדיון:

    • מה הבקשה של המשפחות הגאות?
    • מה הסכנה ממנה מתריעות?

    הדרישה להכרה חברתית

    ילדים למשפחות להט”ביות מספרים על החיים הרגילים במשפחה רגילה, ועל חוסר קבלה חברתית:

    שאלות לדיון:

    • איזה קשיים יש למשפחות להט”ב?
    • מה כולנו יכולים לעשות למענן?

    הישגים של הקהילה הלהט”בית בתחום המשפחה


    חוק הפונדקאות, 2021

    חוק האימוץ, 2023

    רישום בתעודת הזהות, 2024

    שאלות לדיון:

    • מה המשמעות של מתן הזכויות להורים להט”בים באמצעות מערכת המשפט?
    • מה ניתן ללמוד מכך על המדינה והשלטון במדינה?

    באתר האגודה למען הלהט”ב ניתן למצוא פירוט של המאבק לשוויון זכויות עבור הקהילה הגאה בישראל.

    לסיכום- התשובה לשנאת להט”ב

    @lilaodinaev מגיש חדשות 13 מתעמת עם הומופוב ממפלגת נעם #פוליטיקה #אוריקואל #חדשות13 #מצעדהגאווה ♬ original sound – Lila Odinaev

    לדיון:

    • מדוע לדעתכם.ן המאבק על דמותה של המשפחה של הקהילה הגאה, של קבוצות אנטי-ליברליות ושל החברה בישראל כולה, הפך להיות מרכזי, משמעותי ויצרי?

    להרחבה

    מערכים נוספים באתר

    מצפן: יום ההבנ”ה ומאבק הלהט”ב

    זכות הקהילה הגאה לחיים וביטחון, אל מול איומים ואפלייה.

    מצפן: עדן חסון יוצא מהארון

    על זכויות להט”ב, תקציב ייעודי והמאבק לשוויון

    קרדיט לתמונה בראש העמוד: יוסי זמיר, שתיל סטוק.

     תפיסת האחריות החברתית בציונות

    מטרות:

    1. הבנה כי הציונות לא יכולה להתקיים ללא יסוד עמוק של אחריות חברתית.
    2. היכרות עם מוסדות המדינה שהוקמו מתוך תפיסת האחריות החברתית.
    3. דיון בהתפרקות האחריות החברתית ומוסדות המדינה והשפעותיה על הציונות.

    מהלך השיעור

    פתיחה (15 דק’)

    נקרא קטע של ברל כצנלסון בשם “לדמות תנועתנו”:

    מן הרגע הראשון, בעוד פעולתנו דלה וזעירה, היה כיוונה לקראת אפיקים רחבים. בעוד היינו מעטים וחלשים… כבר ניכרו בנו אותות של שני קווים עיקרים שקבעו אח”כ את דמותה של תנועתנו. שני יסודות אלו הם: החברות הפועלית והכרת שליחותנו החלוצית בחיי האומה.

    יסוד החברות בקע ועלה בתנועתנו מימיה הראשונים. הבדידות והיתמות העמיקו את קשרי החברות. העזובה והמצוקה המריצו לעזרה הדדית. זו הייתה מתחילה יותר מעזרה הדדית בלבד. מראשיתה היה טמון בה גרעין השוויון. מכאן צמחו השאיפות לצורות חיים ומשק על יסוד השיתוף, האחריות ההדדית, השויון, וההתלכדות החברתית. 

    מראשית היותנו פעמה בנו ההכרה, כי אנו שלוחי עם עני […] מכאן הרצון החי להתאים כל עשייה אל הפתרון האחד, למצוקת העם, מכאן החרדה לקראת עליה ולגורל העולה. 

    צירוף זה של נאמנות חברתית ונאמנות לאומית הוא שעמד לנו במשברים קשים שעברו עלינו, בימים שנדמה כאילו כבר נגזרה עלינו כליה.

    מזיגה זו של חברות וחלוציות […] סוד אחדות תנועתנו, סוד כוחה ועוצמתה.

    (ברל כצנלסון, “לדמות תנועתנו”, מתוך “מאסף ההסתדרות”, תש”ו, עמ’ 31)

    דיון:

    • מהם התנאים הפיזיים שלדעת ברל יצרו את תפיסת השוויון בקרב החלוצים של העלייה השנייה?
    • למה ברל מתכוון כשהוא אומר שאותה אחריות הדדית וחברוּת הן שעזרו לציונות להתגבר על משברים?
    • מדוע הוא כותב שהחברות היא סוד כוחה של התנועה?
    • האם הציונות הייתה יכולה לקום בלי היסודות האלו?
    • איך לדעתכם נראית חברה שמושתתת על אחריות הדדית ושוויון?

    חלק א’- הקמת ההסתדרות – אבן דרך ראשונה ברעיון האחריות החברתית (20 דק’)

    עוד לפני קום המדינה, הבין ברל  שנדרשים מוסדות ומערכות חברתיים שיתנו מענה למצוקותיהם וקשייהם של החלוצים והפועלים שמגיעים ארצה. באין מדינה, פעל ברל להקמתה של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, השואפת ליצור אחדות וערבות בין הפועלים וליצור מערכת שתוכל לענות על צורכיהם. 

    ניצור “תערוכה” של מוסדות ההסתדרות: נפזר בחדר קטעים המתארים חלק מהמוסדות שההסתדרות הקימה (נספח 1 למערך זה) והמשתתפים יעברו ביניהם ויקראו עליהם. בין המוסדות: קופת חולים, הוצאת עם עובד, המשביר לצרכן, בנק הפועלים, תנועת הנוער. 

    המשתתפים יעברו בחדר ויקראו על הקמת המוסדות השונים. 

    דיון:

    • באילו תחומי חיים ההסתדרות לוקחת חלק? 
    • מה בין המוסדות הללו לבין היסוד של ערבות הדדית שבר דיבר עליה?
    • האם אתם מרגישים היום כאזרחי המדינה שמישהו דואג לכם? ואחראי עליכם?
    • האם תפיסת האחריות הזאת לדעתכם הייתה רלוונטית לשנות ההקמה של המדינה אך היום היא כבר לא נחוצה?

    חלק ב’- קריסת מוסדות המדינה (30 דק’)

    עם קום המדינה, הפכה המדינה לאחראית על השירותים לאזרחים. מוסדות ההסתדרות היוו תשתית לבניית מוסדות המדינה, מתוך אותה תפיסת אחריות חברתית שהביאה להקמת מוסדות ההסתדרות. 

    נרצה לשאול מהי האחריות של המדינה כלפי האזרחים כיום. 

    נתחלק ל-3 קבוצות עבודה, כל קבוצה תצפה סרטון על סוגייה אחת, תדון בה על-פי השאלות מטה ותציג אותה למליאה:  (אם כמות המשתתפים רבה, ניתן לחלק ל-6 קבוצות עבודה ושתי קבוצות ינתחו כל סוגייה).

    1. הזנחת מערכת החינוך

    2. קריסת מערכת הבריאות

    3. מיגון הדרום והצפון

    שאלות לניתוח:

    • האם המצב המתואר בכתבות הפתיע אתכם? באיזה אופן הוא משפיע על חייכם?
    • כיצד באה לידי ביטוי הסרת האחריות של המדינה על השירותים הציבוריים בכתבה? 
    • באיזה אופן המציאות המתוארת פוגעת במפעל הציוני לדעתכם?

    חלק ג’- האחריות החברתית אז והיום (15 דק’)

    נקרא קטע מתוך “כלים שלובים” של יגאל אלון, 1977:

    “בראשית היה החזון, החלום. ואכן, על-פי כל אמת מידה של תנועת תחיה לאומית חברתית-תרבותית, ישראל היא חלום שהתגשם. אלא שתוך כדי התגשמותו, קרה למדינה מה שקורה לעיתים לחלומות: היא התחילה מאבדת גובה. בת שלושה עשורים, בסך הכל, וכבר מכורסת (יושבת בכורסה), שריריה מתרפים ורגליה תרות אחרי האנפילאות (נעלי בית) המרופדות. במהירות מדאיגה היא מתרחקת מן הדמות שחזוה בעיני רוחם אבות התנועה הציונית […]

    הרס איטי, אך מתמיד, של התאים הבריאים פוקד את החברה הישראלית בעקבות ההגמוניה של ההישגיות, המחנכת לתחרות שלוחת רסן, לניכור, לדורסנות, לפולחן האלימות והכוח, לנצחון האנוכיות והנוחות הרגעית – על חשבון רמתה של הסולידאריות והעזרה ההדדית. […] ההישג בחברה כזאת איננו אמצעי כי אם מטרה, אב המעשים ותכליתם גם יחד, שסופו לתסכל אף את בעל ההישג עצמו, שהרי תמיד יימצא מישהו אשר הישגו מרשים יותר.

    בולמוס ההתעשרות, הרעבתנות והראוותנות והרדיפה אחרי חיים הנראים קלים, סופם לעיתים קרובות חיים קלוקלים, המותירים אחריהם לוחות שבורים וסולמות ערכים משובשים עד לאין הכר, לגבי ערכים לאומיים וכלל אנושיים גם יחד.”

    דיון:

    • מה יגאל אלון מתאר שקרה לנו כחברה, איך איבדנו את יסוד הערבות ההדדית?
    • איך איבוד החזון של ערבות הדדית ושוויון יפגע לדעתכם בחזון הציוני?
    • האם אתם מרגישים את “בולמוס ההתעשרות” שיגאל אלון מתאר היום? האם אתם מרגישים אותו בכם.

    דוגמא לדרישה לחזרה לציונות של ערבות הדדית בת ימינו

    לסיכום:

    התנועה הציונית קמה על בסיס ערכי שוויון ודאגה ועזרה לזולת. לאור זאת האחריות החברתית הפכה להיות עיקרון מארגן אשר על בסיסו נוסדו מוסדות ההסתדרות התנועתיים. מוסדות אלה היוו את התשתית להקמת מוסדות המדינה. ראינו שעם הזמן וככל שאנו מתרחקים מהערכים המכוננים של הציונות, כפי שדנו בפעילות הקודמת, גם האחריות של המדינה על השירותים הציבוריים הולכת ונחלשת.

    דיון: 

    • כיצד האחריות החברתית באה לידי ביטוי בחיי היום-יום שלנו?
    • מה אנחנו מצפים מהמדינה לעשות על מנת לחזק את ערכי השוויון ואת האחריות החברתית?


    להורדת נספחי המערך

    בחזרה לדף הקורס

    קרדיט: קלוגר זולטן, לשכת העיתונות הממשלתית – מחלקת הצילומים ירושלים

    ציונות שוויונית על-פי ברל כצנלסון

    שבעה מערכי שיעור המוקדשים לתפיסת הציונות על-פי ברל כצנסלון, מתוך חיבור לרעיונות היסוד של מנהיגיה.

    מערך 1

    (קרדיט: קלוגר זולטן, לשכת העיתונות הממשלתית)

    בין הרצל לברל

    תפיסת הציונות ההומניסטית דרך כתביהם של בינימין זאב הרצל וברל כצנלסון

    מערך 3

    בין רציפות למרד

     הציונות כתנועה המורדת ביהדות הגלותית אך משמרת גם רצף היסטורי יהודי

    Skip to content