מערך 3: מאבקים ששינו את העולם

#מאבק_חברתי_פוליטי #הרחבת_הדמוקרטיה

התמקדות במאבקים חברתיים-פוליטיים המדגישים את חשיבות המעורבות האזרחית לשמירה והרחבה של המשטר הדמוקרטי.

מטרות:

  1. המציאות החברתית שאנו עדים לה היום היא תוצאה של קבוצות ואשנים שהחליטו להיאבק על שיפור המציאות.
  2. הבנה כי כמו שהמציאות החברתית יכולה ללכת קדימה לכיוון של יותר חירות ושוויון היא גם יכולה ללכת אחורה.
  3. החניכים יקבלו השראה מהסיפורים השונים וישאלו את עצמם מה הם היו משנים בעולם.

מהלך המערך

חלק
תערוכת מאבקים
עמידה מול חוסר צדק
נגד יאוש
יש לי חלום
סיכום
עזרים
תערוכה, דף עבודה לתערוכה
קטע "נגד יאוש"
מקרן, מצגת
זמן
25 דק׳
10 דק׳
15 דק׳
10 דק׳
5 דק׳

תערוכת מאבקים

מכניסים את החניכים לכיתה , כאשר מראש המדריך תולה בכיתה את התערוכה , מביאים לכל חניך דף עבודה שמלווה את התערוכה. התערוכה מציגה דמויות ומאבקים ששינו את העולם לדוגמא: מרתין לותר קינג והמאבק לשוויון עבור השחורים בארה”ב , המאבק לזכות הצבעה לנשים, המאבק הלהטבי , המאבק להורדת כמות שעות העבודה ביום, הפנתרים השחורים, הנכים ועוד.

שאלות לדיון:

  • תספרו על מאבק או דמות שתפס אתכם במיוחד למה?
  • מה לדעתכם גרם לאותם אנשים להחליט שהם נאבקים ולא ממשיכים לקבל את המציאות כפי שהיא?
  • האם המציאות שלנו היום היית נראית אותו דבר בלי אותם מאבקים?
  • מה החשיבות של אותם אנשים שבחרו להיבאק עבור הדמוקרטיה?
  • איך לדעתכם החברה הגיבה לאותו מאבק? מי היו המתנגדים, למה היו כוחות שהתנגדו לאותם אנשים?

עמידה מול חוסר צדק

מבקשים מהחניכים לחשוב על דוגמא שהם בחיים שלהם עמדו מול חוסר צדק, ולכתוב את הסיפור על פתק.
משחקים משחק בו החניכים מנסים לנחש מי מהקבוצה כתב את הפתק.

שאלות לדיון:

  • למה בחרתם בסיפור לעמוד מול המציאות?
  • איך זה מרגיש לנהוג כך? האם המאבק שלכם הצליח?
  • מה החשיבות של לעמוד על מה שמפריע לך בחברה דמוקרטית?

נגד ייאוש

קוראים ביחד את הקטע “נגד הייאוש” (אם הקטע נראה ארוך מדי אפשר לבחור חלקים נבחרים מתוכו).

שאלות לדיון:

  • האם אתם מאמינים כי דברים שאתם לא מסכימים איתם יכולים להשתנות?
  • מה הכוונה שדמוקרטיה צומחת מלמטה?
  • אילו דברים אתם חושבים שדורשים שינוי בחברה שלנו היום?

יש לי חלום

מראים לחניכים את נאומו של מרתין לותר קינג “יש לי חלום” נותנים לכל חניך פתק עם הכיתוב ״יש לי חלום ש….״
אל החניכים להשלים ולכתוב חלום שיש להם לחברה הישראלית.

שאלות לדיון:

  • מה החלומות שרשמתם?
  • האם החלומות האלו יכולים להתגשם? במה הדבר תלוי?
  • האם אתם רואים סביבכם אוכלוסיות שעדים צריכות להיאבק על מנת לקבל את ההכרה והחירויות שלהן?

סיכום

בכל חברה בהיסטוריה האנושית מתקיים בצורות שונות חוסר שוויון, בחברה דמוקרטית בריאה תמיד מתקימים מאבקים בניסיון לצמצם את חוסר השוויון, קבוצות מוחלשות נאבקות על הזכיות שלהן, ללא אותם מאבקים שראינו היום בשיעור היינו חיים במציאות שונה לחולטין ממה שאנו מכירים היום, אנו כאזרחים תמיד צריכים לשאול את עצמנו מה במציאות שלנו זקוק עוד לתיקון.

המערכים הבאים בקורס:

המערך הבא (שיעור 4):

פוליטיקה של טינה

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בכוחן של מפלגות פופליסטיות ברחבי העולם, מפלגות אלו משתמשות בשיח של שנאה כלפי קבוצות שונות בחברה. במערך זה נדון בכוחה של השנאה ככח מניע של הפוליטיקה וננסה לחשוב מה סוד כוחה ואיך ניתן להיאבק בה.

לעיון בכל הקורס

קורס: דמוקרטיה ליברלית

קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.

המערך הקודם (שיעור 3):

מאבקים ששינו את העולם

מאבקים חברתיים-פוליטיים המדגישים את חשיבות המעורבות האזרחית לשמירה והרחבה של המשטר הדמוקרטי.

הישארו בקשר





    Skip to content