הנצחה כפעולה אזרחית

אסופת מערכים לימים הלאומיים

הנצחת חללי צה"ל מאפשרת התמודדות עם שכול ברמה הפרטית לצד פעולה אקטיבית לשינוי המציאות החברתית והפוליטית.

מטרות

  1. לזהות את ההנצחה כהתמודדות עם שכול וגם פעולה אזרחית
  2. להכיר סיפורי נופלים ונופלות דרך הנצחתם/ן
  3. לעודד את החניכים למעורבות חברתית ואקטיביזם

מהלך הפעילות

פתיחה

נקרין את הקליפ:

נשאל:

  • מי מזהה מה מיוחד בשיר?

נגיד:

השיר “שמיים מלאים כוכבים” הוא תרגום השיר A Sky Full Of Stars של להקת קולדפליי. השיר בוצע והוקלט ע”י להקת “הפיל הכחול” לזכרה של יעל לייבושור ז”ל, תצפיתנית שנפלה במוצב נחל עוז ב-7.10.23. יעל אהבה מאוד את להקת קולדפליי ובמיוחד את השיר הזה, ולהקת הפיל הכחול הקליטה והקדישה את השיר לה. הקליפ של השיר מעוצב בתמונות של יעל, לצד משפטים הכתובים בגופן מיוחד, שנוצר על-פי כתב ידה של יעל במסגרת פרויקט ההנצחה “אות. חיים”.

נשאל:

  • מה החשיבות של הנצחה?
  • מה הקשר בין הנצחה לזיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי?

חלק א’ – פעולות הנצחה ציבוריות

נציג את המצגת “הסטיקרים שמנציחים את הנופלים במרחב הציבורי” מתוך כתבה במגזין “אות אות אות”.

שאלות לדיון:

  • מי מכיר.ה את צורת ההנצחה הזו?
  • מה מיוחד בה?
  • למה זה חשוב?

חלק ב’ – הנצחה לשינוי חברתי

נתחלק כעת לארבע קבוצות עבודה (או יותר, לפי גודל הקבוצה). כל קבוצה תקבל קטע מתוך כתבה בעיתונות, המתאר פעולת הנצחה ציבורית, שיש לה מטרות מעבר לזיכרון הפרטי. יש לקרוא את הקטע ולענות על השאלות הזהות.

קטעי הקריאה לקבוצות:

  1. “קומו” – ערוך מתוך כתבה ב-ynet
  2. “אחת שכולה”
  3. ועדת החקירה האזרחית
  4. “ארבע אמהות” – ערוך מתוך כתבה ב”דבר”

שאלות לדיון בקבוצות:

  • איזו פעולת הנצחה מתוארת בכתבה?
  • מי יזמו את הפעולה?
  • מה ניתן להשיג באמצעות פעולת ההנצחה המתוארת?

חלק ג’ – הצגה במליאה

כל קבוצת עבודה תציג במליאה את פעולת ההנצחה עליה קראה, על-פי השאלות שניתנו.

סיכום:

שאלות לדיון מסכם:

  • האם הנצחה היא פעולה פרטית או ציבורית?
  • מה נוכל ללמוד מהסיפורים ששמענו על הנצחה?
  • האם נרצה לאמץ התנהגות מסוימת בעקבות הסיפורים שנחשפנו אליהם?

לכל מערכי הימים הלאומיים

אסופת מערכי הימים הלאומיים

תהליך חינוכי לעיסוק משמעותי במועדי לוח השנה העברי שבין פסח ליום העצמאות, ברוח ערכי היהדות הישראלית הליברלית.

שיתוף מערך השיעור:
Copied
בחזרה לעמוד הנושא

הישארו בקשר





    Skip to content