מצפן: מאבק בתפוצות

מאז ומתמיד היתה מדינת ישראל שותפות בין אזרחי ישראל, לבין העם היהודי ברחבי העולם. הימין והשמאל בישראל בנו בריתות ושותפויות עם קהילות יהודיות מעבר לים, במיוחד במערב אירופה ובארצות הברית. המאבק על ההפיכה המשטרית, שהוא גם מאבק על דמותה הדמוקרטית של ישראל, אינו יוצא מן הכלל. ההפיכה המשטרית היא מהלך פוליטי שנתמך על ידי רשת של ארגונים וגופי תקשורת במימון יהודי-אמריקאי, בראשםקרן תקווה(משפחת ברנשטיין),פורום קהלת(יאס ודנצ’יק),הקרן המרכזית לישראל(משפחת מרכוס), ישראל היום ומקור ראשון (משפחת אדלסון), שמקדמים שמרנות רפובליקנית, תמיכה בהתנחלויות, וגישה כלכלית ליברטריאנית.

ברכת שנה טובה מקהילות המחאה למען הדמוקרטיה הישראלית ברחבי העולם

לכן אין זה מפתיע שיהודים אמריקאים, לצד ישראלים החיים באמריקה,נוטלים חלקבמאבק בהפיכה המשטרית. כאשר נציגי הקואליציה מגיעים לביקור על אדמת אמריקה הם נתקלים לעתים קרובות בהפגנות של ישראלים ויהודים שמוחים כנגד ההפיכה המשטרית, ולכן הם תוקפים את המחאה,מנסיםלצייר אותה כאלימה,ומשוויםאת פעיליה ל-BDS.

שני גרנות-לובטון, ממנהיגות המחאה באמריקה, נואמת בקפלן

העמדה הממשלתית

נתניהו יוצא לסיור בארה”ב ואומר את דעתו על המחאה מעבר לים:

שמחה רוטמן מגיב באלימות להפגנה כלפיו:

ומה עם השר האמון על הקשר בין ישראל והתפוצות? עמיחי שיקלי ממשיך להסתבך ולהעמיק את השסע בין יהודי התפוצות. אחרישהעליבחברי קונגרס אמריקאים פרו-ישראלים,עורר את זעמםשל חברי הקואליציה בקנדה,הגיב בילדותיותבתנועה מגונה למפגינים, והסתבךבאמירה אומללהנגד ממשל ביידן, זכה שיקלילביקורת תקדימיתממנהיג יהודי-אמריקאי חשוב. על הדרך הספיק לתקוף בביקורתבנוסח אנטישמיאת ג’יי-סטריט, אחד מהארגונים היהודים-אמריקאים החשובים ביותר, שמרבית יהודי אמריקהמזדהיםעם מטרותיו.

“ג’יי סטריט עשה עריכה בפוטושופ ושלח [את התמונה] כדי לטרפד פגישות, אין לי ציפייה מהם. זה ארגון לא חשוב – זה ארגון עוין שפוגע באינטרסים של מדינת ישראל. מי שתקצב את הארגון במיליון דולר זה ג’ורג’ סורוס, אין מה לפנות אליו”

שאלות לדיון:

  • למה המחאה אינה מתקיימת רק בגבולות ישראל, והאם זה לגיטימי?
  • האם נכון לערב פוליטיקה ומאבק בקשר בין ישראל והתפוצות?
  • איך הקשר בין ישראלים ליהודים בתפוצות יכול לחזק את הדמוקרטיה?

זולת לשווין וזכויות אדם

מכון זולת פועל לקדם מדיניות של שוויון וזכויות אדם ולשקם את הלגיטימיות של שיח זכויות האדם בישראל

הכל מתחיל בארגז החול

“ילדים רואים כיצד הוריהם רבים, ואת הסגנון הזה הם מביאים בבגרותם לעבודה, לאהבה וגם למלחמה”. פרופ’ רות פלדמן, חוקרת מוח בהרצאה מרתקת, המבוססת על המחקר שערכה ושהשווה בין גידול ילדים במשפחות ישראליות לפלסטיניות.

קו העוני

הממשלה הנוכחית בחרה לצאת במרוץ לעבר הפיכה משטרית דרך חקיקה להחלשת מעמדה של המערכת המשפטית. כל זאת במקום לדאוג לדברים החשובים באמת כגון מצבם העגום של עניי הארץ.

מערך שיעור מבית ‘שיעור אחד ביום’ עוסק בקו העוני בישראל ומשמעויותיו.

שיעור אחד ביום’ הוא יוזמה שנועדה לספק במה מוגנת לדיון, בעקבות ניסיון ההפיכה המשטרית. השיעורים מיועדים לקהל הרחב, ללמידה עצמאית. השיעורים נכתבים על ידי מחנכות ומחנכים במערכת החינוך.

לעוד שיעורים באתר שיעור אחד ביום

החולם שח

בפרק: על שיתוף פעולה יהודי ערבי בחיים עצמם ובפוליטיקה. עם רון גרליץ’

מצפן: המהפכה הצרפתית וזכויות האזרח

ה-14 ביולי

ב-14 ביולי נציין 235 שנה למהפכה הצרפתית – המהפכה הפוליטיתהחשובה והדרמטיתבתולדות העידן המודרני. דברים רבים שנתפסים עבורנו כמובנים מאליהם, נולדו במהפכה הצרפתית. העובדה שאנחנו אזרחים שווי זכויות, למרות שלא נולדנו למשפחה מיוחסת; העובדה שחוק נתפס כציווי אוניברסלי, שאף אדם או קבוצה חברתית אינה נמצאת מעליו; התפיסה שאדם הוא אזרח בעל זכויות מתוקף הולדתו, ושעל המדינה להבטיח את אותן זכויות; כל אלה ועוד, שהיו מנוגדים בתכליתלסדר הפוליטי והחברתישקדם למהפכה – נוצקו בכוח ובדםבשנותיה הסוערות של המפכההצרפתית. המאבק על הדמוקרטיה הליברלית הוא למעשה המשך דרכה של המהפכה הצרפתית, שהיא אידיאל שאין לו סוף:

זכויות האדם והאזרח

הצהרת זכויות האדם והאזרחשפורסמה באוגוסט 1789, היא המסמך היסודי של המהפכה הצרפתית. יובל מנדלסון, סולן להקת שייגעצ שהפךלמורה נערץלאזרחות, כתב שיר שמסביר בקלות את זכויות האדם והאזרח, ומדגים למה הן מנוגדות לפשיזם:

אי-ציות אזרחי

קווים מנחים לאי-ציות אזרחי

המחנך נמרוד אלוני ניסח את גבולות ההתנגדות האזרחית – הגנה על המוסר ההומניסטי ושמירה על הדמוקרטיה, לצד פעולת התנגדות פוליטית ובלתי אלימה

מרטין לותר קינג

“כל בני האדם נבראו שווים” – אמר מרטין לותר קינג בנאומו ההיסטורי ב-1963. האיש שהקדיש את חייו למאבק בדיכויוהשתמש באי-ציות אזרחילמען החירות והדמוקרטיה

המקורות הרעיוניים לאי-ציות אזרחי

למי שרוצה,הרחבהעל המקורות הפילוסופיים והאידיאולוגיים של זכויות האדם והאזרח, ומקורותיהן היהודיים

שאלות לדיון

  • למה חשוב ללמוד ולדבר על המהפכה הצרפתית?
  • מדוע זכויות אזרח הולכות ביחד עם אי-ציות אזרחי?
  • מה לגיטימי ולא לגיטימי במאבק על דמוקרטיה, שוויון וחירות?

מדרסה

הדילמות, האתגרים וההזדמנויות שבשותפות יהודית ערבית בסדרה על חינוך דו לשוני

סאמר סויד

מנכ”ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי (מעל”א). בעל תואר דוקטור במדעי המדינה, חוקר שיח פוליטי של קבוצות מיעוט ויחסי רוב מיעוט, אקטיביסט שיזם וניהל את הקואליציה לעידוד הצבעה בחברה הערבית, את הקמת “קדאיא-מכון מנהיגות וקמפיינים”.

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח

מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח פועלת מתוך אמונה באנשי ונשות חינוך וביכולתם לקדם שינוי חברתי. כחלק מארגון זכויות האדם הגדול והוותיק בישראל, צברנו ניסיון ארוך שנים בפיתוח חומרים פדגוגיים, בליווי תהליכים ובהכשרת צוותים חינוכיים בתחומים של חינוך לדמוקרטיה, לזכויות אדם ולמאבק בגזענות. ההכשרות שלנו לנשות ואנשי חינוך כוללות דיון בזהות האישית והמקצועית של המורה ותפקידו/ה בחברה, הקניית ידע תיאורטי ובירור מושגי, עיסוק בהקשרים חברתיים ופוליטיים בחינוך, וכן תרגול ויישום של אסטרטגיות חינוכיות וכלים פדגוגיים בהם ניתן לעשות שימוש בכיתה לקידום תרבות דמוקרטית ויצירת מרחב כיתתי ובית ספרי שוויוני ומכיל לכולם.

שותפות יהודית ערבית

1. פתיחה: פתקיות

המשתתפים מקבלים שלושה פתקים ריקים. על כל אחד מהם בנפרד הם כותבים ‘סמל או מקום שבו יהודים וערבים נפגשים’. אם רוצים להדגים – אפשר להגיד ‘חומוסיה’ או ‘בית חולים’.

אחר כך משחקים ‘פתקיות’: מתחלקים לצמדים, בכל פעם אחד מן הצמד שולף פתק וצריך לתאר אותו מבלי להשתמש במילה שכתובה על הפתק. חברו לצמד צריך לנחש במהירות מה רשום על הפתק. במידה והצליח – עוברים לפתק הבא. המטרה של כל צמד – לנחש כמה שיותר פתקים במסגרת זמן של 45 שניות בלבד (חשוב למדוד). בסוף המשחק אפשר לדבר בקצרה על מה שעלה

שאלות לדיון

  • מה מאפיין את המקומות שנכתבו במשחק?
  • איפה אין מפגש בין יהודים וערבים, ומה זה משקף?

2. סרטון: ספוקן נוער על יהודים וערבים

מקרינים את הסרטון ואחריו שואלים, מה התחושות שהשיר עורר:


3. קירות מדברים

תולים על הקיר משפטים מתוךהמאמרשל אמיר פאח’ורי ומירון רפפורט שעוסק בצורך לקדם שותפות יהודית ערבית.

 הגיע זמן למסגר את הפוליטיקה הישראלית על פי קווים רעיוניים חדשים: לא עוד ימין ושמאל, גם לא ליברלי מול שמרני או דתי מול חילוני – אלא זרם השותפות, שהפרקטיקה שלו היא שוויון בין האזרחים היהודים והערבים ושותפות פוליטית ביניהם
הדרך היחידה למשטר דמוקרטי של ממש בישראל ולשלום במרחב המסוכסך הזה עוברת דרך אזרחות שוויונית בין ערבים ליהודים
בין מפלגות השמאל-מרכז, אין מחלוקת אמיתית על שאלת האזרחות השוויונית והצורך בשותפות מסוג כלשהו עם הצד השני
מחנה המרכז הלאומי, המיוצג היום בעיקר על ידי כחול-לבן, עשוי להימשך אל רעיון השותפות בין יהודים לערבים. זה קורה כבר עכשיו. רק לפני חצי שנה דיבר גנץ על “יהודים ולא יהודים”. היום הוא פונה אל “הערבים אזרחי ישראל”
המאגרים האלקטורליים של זרם העליונות היהודית קטנים יותר. שיעור ההצבעה בקרב חובשי הכיפות והחרדים הוא כבר כיום 85%, ואין להם הרבה לאן לעלות
השותפות האזרחית בארץ צריכה להיות בין שני קולקטיבים לאומיים גאים – פלסטינים וציונים – שותפות שאינה מטשטשת את זהותם המובחנת של שני העמים
ישראלים רבים מבינים היום שבישראל חיים שני לאומים. זו המציאות. אם זרם השותפות יידע לחבר את השיח הפוליטי שלו למציאות הזאת, הוא עשוי למצוא תומכים במקומות שהיום נראים רחוקים – כמו הציבור המסורתי-מזרחי, ציבור יוצאי בריה”מ לשעבר וגם הציבור הדתי.
השותפות בין יהודים לערבים צריכה להיות בין כל מי שחי בין הירדן לים. הגבולות לא באמת קיימים מבחינה דמוגרפית, כלכלית ורגשית.
השותפות האזרחית בין יהודים וערבים יכולה ליצור זהות פוליטית חדשה, הנשענת על הרגשות הלאומיים בשני הצדדים. לא ביטול הלאומיות, אלא שני לאומים הגאים בלאומיות שלהם, ורוצים לממש אותה על ידי יחסי שותפות ועמיתוּת עם הלאום השכן.
  • מחלקים כלי כתיבה, ומנחים את המשתתפים להסתובב בחדר, ולרשום אסוציאציות, תחושות ומחשבות שעולות מהקריאה. אחרי שהדפים מתמלאים, מתיישבים לשיחה. מבקשים מכמה נציגים להציף את מה שנכתב על הדפים.

שאלות לדיון:

  • איזה תחושות עלו לכם?
  • מה מאתגר את השותפות הזו ביומיום?
  • איפה היא כבר קיימת במציאות?

4. סקאלת השותפות

  • כדי להבין טוב יותר את המושג שותפות יהודית-ערבית, אנחנו צריכים להכיר את השדה שבו השותפות הזו היא חוויה יומיומית. נפגוש עכשיו 12 זירות וארגונים שמתאפיינים בשותפות ומפגש יהודי-ערבי – בין אם בחזון ובין אם למעשה.
  • מחלקים את הקבוצה לצמדים. כל צמד מקבל ארגון או מסגרת, וצריך לענות על 4 שאלות אחרי צפייה או קריאה בתוכן. אחרי שעונים על 4 השאלות, עוברים למיפוי משותף.
  • מניחים על הרצפה מערכת צירים גדולה. מומלץ לשרטט אותה על פלקט גדול, או להשתמש במסקינטייפ לבן בשביל לבנות אותה. כל זוג בתורו צריך להסביר בקצרה את הארגון\מסגרת שקיבל, ולהחליט בפני כולם, איפה הוא ממקם אותו על מערכת הצירים. חשוב להדפיס מראש את סמלי המסגרות, ולהדביק על פקק של בקבוק.
  • למדריכ\ה, הסבר על מערכת הצירים: הציר האנכי הוא סקאלה של אופי המפגש – בין מאבק פוליטי לחיים ביחד. חיים ביחד (חיים משותפים במונח היותר מקצועי) הם זירות ומסגרות שבהם יהודים וערבים חולקים מימד אחד או יותר באזרחות ובחיי היומיום שלהם – בין אם זה בית ספר, בית חולים, מעגלי שיח, וכו’. בחלק מהמקומות, חיים ביחד קורים מעצמם, בלי חזון מכוון. מאבק פוליטי מתקיים במסגרות שבהן יהודים וערבים נאבקים יחד על סדר יום משותף, בין אם כמאבק כללי רחב, ובין אם בסוגייה ספציפית כלשהי. חלק מהזירות והארגונים משלבים בין חיים ביחד ובין מאבק פוליטי. הציר האופקי הוא סקאלה שמתארת את אופי היחסים בין יהודים לערבים – האם אלה יחסים שחותרים ליחסי שוויון וביטול יחסי כוח, או אלה יחסים שבהם יש מפגש משותף, אבל משתמרים יחסי הכוח. השאלה מי המנהל\ת של המסגרת, מסייעת לא פעם להבחין ביחסי הכוחות.

ארבע השאלות:

ארגונים ומסגרות:

עומדים ביחד

גבעת חביבה

סיכוי-אופוק

נבחרת ישראל בכדורגל

טקס הזיכרון המשותף

5. סיכום

  • לסיכום, מומלץ לצפותבנאוםשל מייסם ג’לג’ולי, חברת הנהגת עומדים ביחד, מנהיגת עובדים ואקטיביסטית.

שאלות לדיון

  • במידה ואנחנו רוצים לקדם שותפות יהודית ערבית, מה אנחנו יכולים לעשות?
  • מה צריך להיות הדגש שלנו, ואיפה היינו רוצים להיות ממוקמים במערכת הצירים – פוליטי—חיים ביחד, שוויון—שימור יחסי כוחות?
Skip to content