זכויות אדם במלחמת ה-7.10

זכויות האדם הן זכויות המוקנות על בסיס כללי ואוניברסלי ומבטאות תפיסה מוסרית שלפיה כל אדם באשר הוא אדם זכאי לזכויות יסוד. הזכויות אינן נובעות מן המדינה או מחוקיה, אלא ממקור בין-לאומי ועל-מדינתי. שמירה על זכויות האדם חשובה בעת שלום וחיונית עוד יותר בעתות מלחמה, משום שבעת כזאת משתנות נורמות ההתנהגות המוכרות ואת מקומן תופסים נורמות ומנהגים חדשים. במצבי משבר אלה ניטלת מהאוכלוסייה האזרחית השליטה על המתרחש והיא חשופה לסכנה של הפרת זכויותיה באופן שרירותי וקיצוני. 

פתיחה-זכויות אדם במלחמה

קראו את הציטוט הבא: 

בני אדם שאינם נוטלים חלק פעיל בפעולות האיבה, לרבות חיילים שהניחו את נשקם וחיילים שהוצאו מן המערכה עקב חולי, פצעים, מעצר או כל סיבה אחרת, יהיו נוהגים בהם תמיד מנהג אנושי, ללא כל אפליה לרעה מטעמי גזע, צבע, דת או אמונה, מין, יוחסין, מצב חמרי או מכל טעם אחר כיוצא בזה. לתכלית זו יהיו ויישארו המעשים שלהלן אסורים בכל עת ובכל מקום בנוגע לאנשים הנ”ל: מעשה אלימות בנפשו ובגופו של אדם, ובפרט רצח על סוגיו השונים, הטלת מום, יחס אכזרי ועינויים; לקיחת בני ערובה; מעשה התעללות בכבודו של אדם, ובפרט יחס של השפלה וזלזול.

(אמנת ג’נבה הרביעית, חלק ראשון: הוראות כלליות, סעיף 3)

שאלות דיון:

  • למה הכוונה “יהיו נוהגים בהם תמיד מנהג אנושי”? מה הוא בא לחזק וכנגד איזו נטייה הוא נכתב?
  • האם לא כדאי פשוט לצור איסור גורף על אלימות ומלחמה?

חלק ראשון-הדין הבינלאומי

רקע – מה היא אמנת ז’נבה ומה הוא המשפט ההומניטרי והדין הבינלאומי

ההיסטוריה מלמדת כי על אף הסבל הרב הנגרם לאנושות בשל מלחמות, לא ניתן למנוע התפרצות של סכסוכים חדשים. במחצית השנייה של המאה ה19- החלו אישים וארגונים לעצב נורמות מחייבות של ניהול מלחמות, נורמות המוכרות כ”משפט ההומניטרי הבין-לאומי” והכלולות באמנות בין-לאומיות בדבר זכויות האדם בעתות מלחמה. האמנות הן תמרור מוסרי שמטרתו היא להדגיש כי גם במלחמה לא הכל מותר. הן באות לאזן בין האינטרסים הצבאיים של המדינות לבין זכויות היסוד והצרכים האנושיים האוניברסליים שלנו כחברה אנושית וכבני אדם אינדיווידואליים. האמנות מפרטות את כללי המאבק המזויין בין מדינות ובתוך מדינות, בשטחי יבשה וים, את ההגנות שאזרחים שאינם משתתפים בלחימה זכאים להן, וקובעות כיצד להתייחס לשבויי מלחמה. נוסף על כך, הן קובעות גופים לאומיים ובין-לאומיים המפקחים על יישום האמנות.

המסר המרכזי של האמנות הוא שאוכלוסייה אזרחית אינה, ובשום מקרה לא יכולה להיות, מטרה צבאית לגיטימית, מטרה לפעולת תגמול או מטרה לענישה קולקטיבית. עוד קובעות האמנות, כי הצדדים לעימות חייבים לשמור על הזכויות הבסיסיות של אוכלוסייה אזרחית ובהן הזכויות לחיים, לפרנסה, לטיפול רפואי ולחינוך. מסר אחר הוא הקריאה לקובעי המדיניות, שלא לקבל החלטות שנובעת מהן פגיעה בחיי האזרחים או פגיעה משמעותית בשגרת חייהם. הדין החל על אוכלוסייה אזרחית חל גם על שבויי מלחמה, מחנות שבויים ומוקדי סיוע הומניטריים כגון בתי חולים.

אמנות מרכזיות העוסקות בזכויות בעתות מלחמה שישראל חתמה ואשררה

  • אמנות האג (1907) בדבר הדינים והמנהגים של מלחמה ביבשה. 
  • אמנה (1948) בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם. 
  • ארבע אמנות ג’נבה (1949): האמנה הראשונה קובעת כללי התייחסות והגנות לפצועים, לחולים ולצוותי רפואה ודת. השנייה מרחיבה את הכללים הללו למלחמה בים, השלישית מעגנת את זכויותיהם של שבויי מלחמה והרביעית קובעת כללים להגנה על אוכלוסייה אזרחית, בעת מלחמה או במצב של כיבוש מתמשך. 
  • אמנת האג (1954) בדבר הגנה על מוסדות תרבות.
  • אמנת (Weapons Conventional Certain) (CCW 1980(: בדבר הגבלות על שימוש בנשק קונוונציונלי, כגון שימוש במוקשים נגד בני-אדם וכדורי “דום-דום”.
  • אמנת זכויות הילד (1989).

קראו את המאמר:

שאלות דיון:

  • מה הדילמה המוסרית והאסטרטגית שישראל מצויה בה?
  • האם העובדה שישראל מתמודדת עם ארגון טרור שאינו מכבד את דיני המלחמה צריך להשפיע על דרכה של ישראל במלחמה?
  • האמנות מפרידות בין אזרחים בלתי מעורבים לבין חיילים . בישראל יש חוק גיוס חובה והופעל צו 8 מחייב במלחמה הנוכחית לחיילי מילואים. איך לדעתכם נתפס מקומם של החיילים במלחמה בישראל. איך זה משפיע על ניהול המלחמה מבחינתנו?

סיכום ביניים:

מדינת ישראל מתמודדת כמו שהבנו עם ארגון שאינו רואה עצמו כפוף לאמנות הבינלאומיות לתכתיבי המוסר. הוא מסוגל לפעול באכזריות קיצונית ולא אנושית מה שמאתגר מאוד את הפעילות של מדינת ישראל כזו השואפת לפעול על פי אמות מוסר ומחויבות לאמנות הבינלאומיות ומקשה על פעילות חופשית חסרת רסן. הדרישה לסטנדרטים מוסריים מסוימים אמנם מקשה על הפעילות המבצעית, אך ההבחנה בין אופי פעילותו ומטרותיו של חמאס לבין פעילותה המוסרית של מדינה ישראל מבחינה אותנו מחמאס והופכת אותנו למי שאנחנו ושומרת עלינו.

חלק שני פגיעה בזכויות אדם במלחמה

ה- 7/10 הוא פגיעה חמורה בכל אמנה העוסקת בזכויות בעתות מלחמה. החל מעצם הפגיעה באזרחים כמטרות וכן חטיפת בני ערובה, הפגיעה בילדים, הרצח והמעשים הקשים שנעשו בו. מדינת ישראל והתארגנויות שונות עסוקות מאז בביסוס ההכרה הבינלאומית בפגיעה הקשה שנעשה בזכויותיהם של תושבי העוטף כבני אדם באשר הם. בחלק זה נלמד על פגיעה בזכויות אדם לאחר ה- 7.10 .

מתחלקים את הקבוצה לארבע קבוצות, כל קבוצה מקבלת טקסט המסקר את הפגיעה בזכות מסויימת בזמן המלחמה וצריכה לדון ולשרטט:

  • איזו זכות נפגעת ושל מי?
  •  מי הוא הפוגע ולאיזו תכלית נעשית הפגיעה בזכות זו
  • האם ומה אפשר לעשות בנדון? 
  • מה האחריות המדינית בנושא לשמירה על הזכות ואיך עליה לפעול לשם הגנתה?

פורום המרצות והמרצים למשפטים למען דמוקרטיה

הגנה על חופש הביטוי בעת מלחמה – פניה ליועצת המשפטית לממשלה (26.10.2023)

מכון אדוה

מיגון בתנאי שוק: הפקרת המיגון בדירות המגורים בישראל למדיניות ‘השוק הפרטי’.

האגודה לזכויות האזרח

היעדר מיגון ב”שכונת הקרוונים” בבת ים.

כאן

בצה”ל יחקרו התנהגות משפילה של חיילים כלפי עצירים פלסטינים.

וואלה!

יום (ללא) זכויות הילד: קמפיין קורא למדינות העולם לסייע לשחרור הילדים החטופים

שאלות לדיון:

  1. האם יש הבדל בין המקרים?
  2. האם אחריות המדינה שונה בין מקרה למקרה?
  3. מה אתם חושבים על מקרים אלו?

חומרים ומערכים נוספים:

שיעור אחד ביום

מערך על אמנת ז׳נבה.

המכון הישראלי לדמוקרטיה

דמוקרטיה, דיני מלחמה וזכויות מיעוט לפי משנתו של נתן אלתרמן.

מכון שלום הרטמן

מערך שיעור בנושא זכויות אדם של תכנית בארי, מכון הרטמן.

המצפן נכתב בסיוע האגודה לזכויות האזרח:

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח

מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח פועלת מתוך אמונה באנשי ונשות חינוך וביכולתם לקדם שינוי חברתי. כחלק מארגון זכויות האדם הגדול והוותיק בישראל, צברנו ניסיון ארוך שנים בפיתוח חומרים פדגוגיים, בליווי תהליכים ובהכשרת צוותים חינוכיים בתחומים של חינוך לדמוקרטיה, לזכויות אדם ולמאבק בגזענות.

סיפור של מלחמה

פתיחה

שאלת פתיחה – חשבו על סיפור שנחשפת אליו באמצעי התקשורת מאז תחילת המלחמה

שתפו:
  • מה הסיפור הזה משקף לגבי המלחמה?
  • איך נחשפתם לסיפור הזה?

חלק ראשון – נרטיבים

צופים בהרצאה הבאה בנושא “הסכנה של הסיפור היחידי”:

שימו לב: יש אפשרות לכתוביות בעברית ובשפות נוספות

שאלות לדיון

  • מה הדברים של הסופרת משקפים ביחס למלחמה?
  • מה לדעתכם הסיפור של העולם המערבי לגבי המלחמה ? למה לדעתכם זה כך?
  • אילו ייצוגים מוצגים בתקשורת בישראל במלחמה ? איך זה משפיע עלינו?
  • איך עוד אפשר לספר את הסיפור של המלחמה? של הסכסוך? חישבו על מה מתחיל את הסיפור ומה מגיע רק לאחר מכן?

מה הוא נרטיב?

בקשו מהמשתתפים לנסות להגדיר מה הוא נרטיב. תוכלו להשתמשבהגדרהזו:

תאור ופרוש המציאות דרך השקפת עולם תרבותית, לאומית, אישית וכד’

קראו את הקטע הבא מתוך ‘נרטיבים של סכסוך’ מאת מרדכי בר און:

שאלות לדיון

  • מה היחס בין הסיפור בודד לבין נרטיב?
  • האם יש נרטיב למלחמה? מי מספר אותו ולמי? האם יש יותר מנרטיב אחד?
  • הכותב אומר שלנרטיב זיקה רופפת אל ממד האמת – למה הכוונה לדעתכם? האם זה אומר שאין אמת כלל?

חלק שני: עזה – סיפור אחר

בשבועות האחרונים ‘עזה’ נמצאת כל הזמן בשיח הציבורי והפרטי. אבל למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים ‘עזה’ איזה סיפור יש לנו על עזה? איך היא נתפסת בעיננו, ומדוע זה כך? בחלק הזה נפגוש נבחן איזה סיפור אנחנו מספרים על עזה ואיך זה משפיע על המלחמה ועל עצמו.

שמש אסוציאציות

כתבו על לוח/בריסטול גדול את המילה עזה וביקשו מהמשתתפים לכתבו אסוציאציות שעולות מפי המשתתפים ונתחו עם המשתתפים את התמונה שנוצרה.

שאלות לדיון:

  • איזה סיפור יש לנו על עזה, איזה סיפור יש לנו על תושביה?
  • מאיפה רכשנו את התמונה כפי שהיא?
  • איזה עוד סיפורים קיימים לדעתכם? מדוע הם לא חלק מהתמונה?

סיקור תקשורתי – מה מתרחש בעזה?

קראו אתהכתבהשל יאיר בן דוד על הסיקור התקשורתי אודות מה שמתחולל בעזה במלחמה. אפשר לקרוא בקבוצה או בזוגות.

שאלות לדיון

  • אילו השלכות במציאות האישית, החברתית והמלחמתית יש על מה שאנחנו יודעים על עזה?
  • באיזה אופן הסיפור האחר על עזה משפיע עלינו?
  • איזה מידע ואילו סיפורים צריך לקחת בחשבון כשאנחנו בונים את הנרטיב שלנו במלחמה?

חלק שלישי – סוף הסיפור

כתיבה

הסיפור שאנחנו מספרים והעושר של הקולות בתוכו משפיע לא רק על התודעה בהווה אלא גם על תמונת העתיד אליה אנחנו שואפים ועבורה אנחנו פועלים.

  • חלקו למשתתפים דפים ועטים והתחילו ב3 דק’ של כתיבת רצף חופשית המתחילה במילים – “הסיפור שלי…”
  • לאחר מכן בקשו מהם לכתוב מה הוא הסיפור שלהם ביחס למלחמה.
  • לאחר 5 דקות של כתיבה בקשו מהם להוסיף מה היא תמונת העתיד שהיו מבקשים לראות בסוף הסיפור הזה
  • בסיום הכתיבה הזמינו אותם לשתף בזוגות מה היא התמונה שהם היו מבקשים לראות בעתיד.
  • בסיום השיתוף אספו אותם, קראו את הקטע הבא ודונו

דיון מסכם

בר חפץ, תושב נירים,מספר את סיפורוכתושב העוטף לאורך השנים הרבות בהתמודדות מול חמאס, בקטע קטנטן מסיום סיפורו הוא כותב כך:

אני לא מפסיק לכעוס גם על התקשורת, שחוץ מכמה יחידי סגולה לא היתה מסוגלת במשך 15 שנים לשאול” את השאלות הנכונות, שבאה לשמוע אותנו רק כשזה היה צהוב ומרגש: אמהות היסטריות או חקלאים גיבורים – זה מה שהיינו עבורה, וכל פעם שניסינו להעביר מסר קצת יותר מורכב, הם העדיפו לקחת ציטוט מאיזה גנרל תורן או עוד פרשן צבאי חסר הבנה, שהתעסקו תמיד בטקטי, ולא במה יהיה קדימה.”
מתוך: בר חפץ | הפגזים על הילדים שלי היו במשך שנים הפתרון לבעיית החמאס | 23.11.23
  • הסיפורים של מי צריכים להיות כלולים בעתיד שאנחנו מבקשים (חשבו על ייצוגים שונים שצריכים להיות כלולים: לאומיים, מגדרים, תפקידים)
  • מי הם מספרי הסיפור?
  • אילו שאלות צריכות להשאל?
  • מי צריך להיות חלק ממי שיצור את העתיד הזה.

קריסת מוסדות המדינה

פתיחה: שבירת הקונספציות

מפזרים על הרצפה מספר ציטוטים מכתבות הנוגעות למגזר הציבורי מהתקופה שלפני המלחמה (נספח א’)

מבקשים מהמשתתפים לקרוא את הקטעים ודנים:

  • אילו תפיסות של המגזר הציבורי באות לידי ביטוי בקטעים ?
  • איזו מדיניות ביחס למגזר הציבורי נובעת מתפיסות אלו? איזו תפיסה עומדת מאחורי הדרישה מהמגזר הציבורי להיכנס לאלונקה? מה היעוד שלו ביחס לחברה?
  • מה היחסים העולים מהקטעים בין המגזר הציבורי לבין המדינה?
  • מה משמעות המילה “פקידים” למשרתי הציבור? מדוע לדעתכם משתמשים במונח זה בקטעים? איזה תפקיד יש להם?

חלק ראשון: הטיפול בחטופים ומשפחותיהם

מאז ה 7/10 אנו עדים להתעוררות אזרחית מרגשת שמייצרת מענים עבור העורף שנפגע במתקפה ועבור מעטפת לחיילי צהל. יחד עם זאת, המענה האזרחי -התנדבותי הוא לא מציאות של מדינה דמוקרטית מתוקנת, אלא עונה על וואקום שנפער במענה של משרדי הממשלה החל ממענה ראשוני במהלך המתקפה וכפי שמתארת הכתבה  הבאה, גם לאורך זמן ממושך. הכתבה היא חלק מפרק ששודר בתכנית ‘זמן אמת’ של כאן 11 והיא מתארת את הפרספקטיבה של אחת הסוגיות האקוטיות ביותר הנמצאות בליבת הלחימה והטיפול בעורף – הטיפול בסוגיית חטופים ובמשפחותיהם. 

צופים יחד עם החניכים בכתבה העוסקת בחמ”ל החטופיםמתוך זמן אמת ולאחריו דנים:

מתוך זמן אמת | חמ”ל החטופים שמחליף את הממשלה

* תגובות משרדי הממשלה לכתבה משודרות בפרק המלא בדקה 30:18

שאלות לדיון:

  • מה הכתבה מעוררת בכם?
  • אילו גורמים ממשלתיים אמורים להיות מעורבים בפיעלות החטופים על פי מה שראינו בכתבה? 
  • נאמר כי הפעילים של החמ”ל  כולם מתנדבים. מה זה מעורר? מה המשמעויות השונות  בכך שאזרחים מתנדבים לתת מענה לשטח ? 
  • במהלך הכתבה אחת המרואיינות אומרת ” אם זה היה הילד שלהם (של אנשי הממשלה) איך הם היו פועלים. מה זה משקף ביחס לתחושת המשפחות? מדוע לדעתכם זה כך?

חלק שני: גורמים לקריסת המערכות

מתחלקים ל- 8קבוצות. כל קבוצה מקבלת כרטיס (נספח ב’) עם תיאור של משרד ממשלתי מסוים מתוך כתבה שהתפרסמה במאקו עם שאלות לעבודה בזוגות . ניתן גם לחלק את הקבוצה לזוגות ולחלק לכמה זוגות את אותה הכרטיסייה או יותר מכרטיסיה אחת, בהתאם לגודל הקבוצה.

שימו לב – לרשותכם עוד חומרים על כל משרד להרחבת הלמידה. ניתן לחלק את לקבוצות את המאמרים והכתבות יחד עם הכרטיסיות. ככל שהקבוצות גדולות יותר, מומלץ לתת להם יותר חומרים לעי.

המשרדקישורים למאמרים
בריאותעל הפגיעה המתמשכת במערכת הבריאות הציבורית
על פערים במענה הנדרש בתחום בריאות הנפש
על פירוק המועצה הלאומית לטראומה בזמן המלחמה
רווחה וחינוךעל המתח בין הדרג המקצועי לדרג הפוליטי במשרד החינוך
ביטחון לאומיהתראות על בעיות בדוחות מבקר המדינה
על הפרטת הביטחון בכיתות הכוננות- מערך
תחבורהעל תפקוד משרד התחבורה בזמן המלחמה
על היחסים בין הדרג המקצועי לדרג הפוליטי במשרד וסוגיית המינויים
חוץ והסברהתקצוב ופעילות ההסברה במשרד החוץ במלחמה
יחסי דרג מקצועי ודרג פוליטי – התפטרות מנכ”ל משרד החוץ בזמן המלחמה
סגירת משרד ההסברה ופיצול משרדים
סיפורה של נעה תשבי ומה הוא משקף על פעילות המשרד
משפטיםעל פעילות השוטפת של משרד המשפטים בזמן הרפורמה המשפטית
הועדה לבחירת שופטים ומנהל תקין
כלכלה ואוצריחס דרג מקצועי ודרג פוליטי – על הכספים הקואלציונים בזמן המלחמה
ביטחוןהתראות על בעיות בביטחון בדוחות מבקר המדינה
ביקורת על פעילות משרד המודיעין
למדריך/ה: עוד בנושא הפגיעה בשירות הציבורי וקריסת מוסדות המדינהפוליטיזציה של השירות הציבורי
עוד קונספציה קרסה: לא צריך דרג מקצועי?
השירות הציבורי נמצא בסכנת פוליטיזציה וזה יפגע באזרח
מבקר המדינה: אין הצדקה להתעוררות המאוחרת של הממשלה בטיפול בעורף

לאחר העבודה בקבוצות אוספים את הקבוצה ומבקשים מכל קבוצה להציג את הגורמים (בכותרת) שהן זיהו, שמביאים לקריסת מוסדות המדינה ב 7/10/23 ומחלקים את הגומרים לתחומים.

שאלות לדיון:

  • אילו דוגמאות ראינו לפוליטיזציה של השירות ואילו משמעויות יש לכך?
  • מה תפקידו של המגזר הציבורי ומה ההבדלים בין מגזר ציבורי למגזר הפרטי?
  • מה תפקידנו בשמירה על מנהל ציבורי תקין ועל מוסדות הציבור?
למנחה: מומלץ לקרוא את הניתוח בחלקה הראשון של הכתבה לפני הדיון., תוכלו למצוא שם גם נתונים מספריים.

הכתבה מתייחסת לכמה גורמים שפגעו בשנים האחרונות במגזר הציבורי: 
1. תכנון, תקצוב וכוח אדם שבא לידי ביטוי בשכר נמוך- איכות אנשים והימצאותם לאורך זמן ותת איוש ושחיקה בתקינה בהתאם לגודל האוכלוסייה.
2. פוליטיזציה: המגזר הציבורי מתרחק מלהיות גוף ממלכתי חסין מלחצים פוליטיים, זה בא לידי ביטוי גם בכניסת שיקולים פוליטיים לפעילות המשרד, דחיקת המקצועיות של העובדים לטובת שיקולים אחרים והעברות בין משרדיות לאור פתיחת ושינוי של משרדים ואחריות.
3. גישת הפרטה: ניסיון להתחקות אחר המגזר הפרטי שהוכח כלא יעיל ואף פוגעת במקומות אחרים- מיצר אובדן זיכרון ארגוני, וניהול לאורך זמן, מדידה והערכה כלכלית ולא אפקטיביות השירות לציבור.

חלק שלישי וסיכום: בכל זאת – מעורבות אזרחית

לפניכן מכתב שפרסם חייל בשירות סדיר בזמן המלחמה ב 14/11/23 ב’הארץ’

אני עדיין בסדיר, אבל המלחמה הראתה לי שמקומי במגזר הציבורי

אני יליד 2002 ובעיצומו של שירותי הצבאי. מתוך 22 שנות חיי (בקירוב), בנימין נתניהו ראש הממשלה כ-13 שנים. אני ורבים מבני דורי לא מכירים ולא זוכרים באמת מציאות שונה. אנחנו מכירים מציאות שבה יש שליט אחד, שעל פיו יישק דבר. כל הסוטה מדרכו הוא בוגד, אנרכיסט וכלל שמות חיבה נוספים.

בימים אלו, ובצל המלחמה, אני חושב כמו כולם על היום שאחרי. אין לי רעיונות גדולים או תוכניות אסטרטגיות, עד לפני חודש בעיקר חשבתי לאן לנסוע ומה ללמוד. אבל אני רואה מה קורה סביבי, כחייל וכאזרח, ואני יודע שהאחריות לתיקון נמצאת אצלנו.

רבים מהנרצחים במתקפה ב-7 באוקטובר ובמלחמה שפרצה בעקבותיה הם בני גילנו. כמעט כל אדם במדינה מכיר לפחות אדם אחד שנהרג, נעדר, נפצע או במילואים כרגע. כולנו מרגישים את ההפקרות, זו שקדמה לתקיפה וזו שאחריה: אף אחד לא ציפה למתקפה חסרת הרחמים, האכזרית, המתוכננת היטב והמוצלחת כפי שבוצעה. אבל היא לא היתה הפתעה מוחלטת. מאז שהתפרסמו תוצאות הבחירות לכנסת, ובטח מאז שהורכבה הממשלה ה-37 על כלל שריה, מינוייה והצהרותיה – היה ברור לכל אדם שעיניו בראשו ולבו במקום הנכון, שביטחון המדינה בסכנה.

לא העלינו על הדעת שהסכנה הזו תתפרץ ככה, אבל היא התפרצה. ומה שאנחנו רואים מאז אותו יום שבת מהצד האזרחי הוא פלא. אשרי העם שהוא כזה, וממש לא כסיסמה. מפחיד לחשוב מה היה קורה אלמלא ההתגייסות האדירה של כל חלקי החברה האזרחית. כי בזמן שאזרחים מן השורה, עסקים ועמותות עבדו לילות כימים, תרמו כספים והתנדבו למען החיילים והמפונים, העובדים במשרדי הממשלה השונים עדיין מגרבצים. סליחה על העברית הלא מנומסת והלא מחמיאה. רק אל תגידו שאנחנו דור לא מנומס, אבל זאת האמת.

מי שמצילים עוד איכשהו את המצב הם אלה שהממשלה המסוכנת הזו לא מפסיקה להסית נגדם ולהשחיר את דמותם, אותם “פקידים” ידועים לשמצה, אנשי המקצוע במגזר הציבורי. אנחנו צריכים להודות בכל בוקר לאותם עובדי משרד האוצר והחשב הכללי וליועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה על כך שהם עומדים על הרגליים האחוריות ולא נותנים למחדלים כלכליים ואחרים לעבור כאילו הכל בסדר.

אין משרד אחד בממשלה הזאת שלא יהווה דוגמה טובה – או במקרה הזה, רעה – להזנחה פושעת של המערכת הציבורית, לאיוש תפקידי מפתח באנשים שבמקרה הטוב הם חסרי יכולת ובמקרה הרע בעלי כוונות רעות. בזמן שהחברים שלי מסכנים את החיים שלהם בעזה ובגבול הצפון, בזמן שאין אמא אחת שישנה בשקט בחודש האחרון, אנחנו קוראים על עוד מחטף ועוד מחדל ועוד תקלה.

ולכן אנחנו צריכים להגיד עכשיו, דווקא בזמן שהתותחים עדיין רועמים, שכשנחזור זה עלינו. לא רק מחאה חסרת תקדים להדחת כל הדרג הפוליטי הכושל, אלא התגייסות אמיתית לשירות הציבורי.

נכון, כנראה בהיי-טק ובחו”ל יהיה יותר כסף, ואולי יותר פינוקים בעבודה, אבל זאת העבודה החשובה ביותר שאפשר להעלות על הדעת – להחזיר את המדינה למסלול הנכון. עבודה שנהיה גאים בה שנים אחרי. אנחנו צריכים להיות גאים להיות פקידים.

שאלות לדיון:

  • מה אתם חושבים על מכתבו של החייל?
  • האם לדעתכם כניסה של צעירים חדורי מוטיבציה ומקצועיים לשירות המדינה הוא מספיק על מנת לייצר שירות טוב לציבור?
  • אילו עוד תפקידים יש לאזרח על מנת לוודא שיהיה מגזר ציבורי משמעותי ומקצועי?

@beaaza1

ליאור מבאר שבע, חייל מילואים קרבי בגולני, מספר לוועדת הכספים בכנסת על מצבו הכלכלי הקשה כתוצאה מהעדרותו מהעסק בתקופת המילואים

♬ צליל מקורי – בעז”ה
ליאור, לוחם מילואים בגולני, מתאר את הקריסה הכלכלית מנקודת מבטו האישית.

כלים נוספים:

תיעוד דוקומנטרי מאת ‘כאן’ על האזרחים שממלאים את החלל שהותירה המדינה

פוליטיקה בצו 8

ימי פרוץ המלחמה היו ימי מאבק על דמותה מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. מאז ה 7/10 נעצרה חקיקת החוקים והמחאה נגד ההפיכה המשטרית.  רבות מהתארגנויותהמחאה נגד ההפיכה התגייסולמתן מענה לצרכי העורף והצבא לאור כשל מוסדות המדינה לתת מענה מידי, השיח המלבה והמשסע התחלף במסרים של אחדות וקבוצות משני צידי אחת המחלוקת הפוליטית הגדולות בישראל נפגשו לשרת זה לצד זה במילואים.

ישנה הבנה כי לכולנו שותפות גורל במאבק מול הטרור והאיומים על בטחונה של ישראל וכי בעוד מאמצים לאומיים רבים מושקעים בביסוס הביטחון ובאיסוף השברים של משפחות רבות כל כך, אין זה נכון לקדם מהלכים מדיניים מעוררי מחלוקת כל כך ובוודאי שאין מקום לפוליטיקה בצה”ל.

יחד עם זאת, נראה כי במקבילנעשות פעולות אנטי דמוקרטיותהממשיכות לפגוע באופי הדמוקרטי של המדינה ומסרים משיחייםוקריאות להתנחלות מחודשת בעזהחודרים לעומקו של צה”ל ואף מובלים על ידימפקדים בשטח, במעטה של רוח לחימה, בעוד הדבר עלול להוביללפגיעה ברוח החייליםותחושת השותפות.

נוסף על כך, נראה כי בממשלה הקוראת לאחדות בעם בעת הזו יש גם מי שזורעים זרעים שלפילוגוממשיכים בקידוםמטרות פוליטיות סקטוריאליות,על חשבון מטרות המלחמה המשותפות.

עוד על קמפיין החזרה לגוש קטיף וחדירתו לצה”ל:

שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של הקריאות לאחדות בעם?
  • מה הבבדל בין הגורמים השונים בדוגמאות שהוצגו הקוראים להתיישבות ברוצעת עזה?
  • מה המשמעות של צה”ל בעייני הקבוצות הפוליטיות השונות נוכח הקריאות הפוליטיות העולות בתוכו?
  • אילו משמעויות יש לכניסת התכנים הללו לצה”ל כצבא העם?

מלחמה לשם מה?

התבוננו בעמוד הפיסבוק ‘הביתה’ הקורא לחזרה לגוש קטיף:

הסתכלו על הפוסטים בעמוד שנכתבו אחרי ה 7/10 ונתחו אותם בהתאם לשאלות הבאות:

(ניתן לחלק את הפוסטים בין התלמידים או לעבור עליהם יחד)

  • מי קורא לשיבה לעזה על פי הפוסטים?
  • האם כל המשתתפים בתמונות והסרטונים  קוראים לכך ישירות? האם לדעתכם זו עמדתם האישית או שזה מטען פוליטי שמונח על חיילים בתפקיד וצה”ל באופן חיצוני? (שימו לב כי לכל פוסט יכולים להיות כוונים שונים)
  • מה המשמעויות של חזרה להתיישבות בעזה על פי הפוסטים בעמוד?
Skip to content