מוטיבציה להתנדבות

מערכים לשעת חירום | מאת פרדס - המרכז לחינוך ערכי

מערך זה הוא חלק מלקט של מערכים ופעילויות אשר קיבצנו או יצרנו במיוחד עבור אנשי חינוך ומדריכים לשימוש בשעת חירום לאומית לחיזוק הרוח, החוסן האישי והקבוצתי ולתיווך המציאות. צילום תמונת הנושא: ליאור שגב, שתיל סטוק

מהלך המערך

מטרות

  • עיבוד חברתי ואישי – לבחון מה נותן לי ולחברים שלי מוטיבציה להתנדב.
  • לכוון ביחד את המשמעות של ההתנדבות.

מהלך הסדנה:

השתמשו בעזרים: הלמה-המה-האיך (להורדה בתחתית המערך)

הפתיחה של סיימון סינק (דקה 1:15-3:15):

סיימון סינק – ״מעגל הזהב״:

מדובר בשלושה מעגלים זה בתוך זה, שהפנימי מייצג את ה״למה״ השני את ה״איך״ והשלישי את ה״מה״.

כולנו יודעים מה אנחנו עושים, רובנו אף יודעים איך אנחנו עושים, באיזו דרך אנחנו פועלים ומה הערך המוסף שלנו, אך רק מעטים מאיתנו יודעים למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים.

עיצרו לרגע וחישבו מהי התכלית שלכם? מה גורם לכם לצאת בבוקר מהמיטה?

מוטיבציות לבחירה באקטיביות

מדביקים מתחת לכיסאות כל מיני משפטים.

כל אחד מתיישב וצריך לשלוף את הפתק שהודבק לו. 

מכירים את התחושה הזו? היא קיימת אצלכם? 

בואו ננסה לשייך כל משפט ל-שלוש הקטגוריות הללו: למה? מה? איך?

אני – מתי אני פעיל ומתי פאסיבי ולמה? 

כל משתתף מקבל עוגה וצריך לחלק אותם ל-3 לפי החשיבות שלהם בשבילי.  

מומלץ להשתמש בצבעים – כלומר – כל הלמה בירוק, כל המה בצהוב-כתום וכל האיך בכחול-סגול.

מה מונע ממני להיות פעיל?

  • הלמה – למה בכלל לעשות משהו? אין משהו בוער שמפריע לי, רצון לתת מענה לבעיה
  • המה – אין רעיונות או מקורות השראה
  • האיך – לא יודע איך לגשת, גם כשרוצים לעשות משהו

יושבים בשלישייה ומשתפים אחד את השני:

  • ספר על משהו שלאחרונה החלטת לגביו לקום ולעשות? להיות פעיל? 
  • איזה מרכיב השפיע על הבחירה להיות פעיל – הלמה, המה והאיך?
  • כשאתה חושב על החסמים בדרך ללהיות אדם פעיל ואקטיבי ולא פאסיבי – מה הסיבה הדומיננטית יותר? 

מיפוי 8 גורמי המוטיבציה – על פי ריצ’רד לאבוי

  • על הריצפה במרכז המעגל מודבקים בטור כל המוטיבציות. עוברים בקצרה ומסבירים במשפט על כל המוטיבציות השונות בקצרה. 
  • מומלץ לשים אחר מעל השני את חיברות והשתייכות- ההבדל ביניהם: השתייכות זה להיות חלק מתנועה. חיברות זה כמה אני מרגישה שהאנשים שאני עובדת איתם הם חברים שלי. 
  • להדגיש את מנוע המוטיבציה של תקיפות- קשה להזדהות עם זה, אנשים שרוצים להשפיע עם מימד ערכי כמו זכויות, עמידה על שלי.
  • יוצרים כמו טבלה כששני הטורים האחרים הם משהו ש”יוריד את המוטיבציה” ומשהו ש”ירים את המוטיבציה”.
  • כל זוג מקבל דברים שמגבירים ומחלישים מוטיבציה ומניח אותם במקום המתאים בעיניו. (עוברים על זה יחד ומסבירים.) אם זה מתאים אפשר גם לתת להם פתקים ריקים וינסו לתת דוגמאות נוספות לדרכים להגביר את המוטיבציה של טיפוסים שונים. 
  • כל זוג מקבל מוטיבציה אחת:

חשבו על אדם כזה/עובד כזה/ילד שמונע מהמוטיבציה הזו. עד כמה אתם כאלה?

שאלה למחשבה: איך יגיב כל סוג ל: מקל וגזר, תחרות, אם אז, ביצוע משימה וכו’…

  • איך אפשר לזהות את זה בעובדים שלנו? בילדים שלנו? 
  • האם זה התפקיד שלנו? 
  • זה חלק מהעצמה וראיה חינוכית של עובדים/ילדים?

הישארו בקשר





    Skip to content