גבעת חביבה היא ארגון אזרחי לשינוי חברתי, מייסודה של קבוצת חבצלת, הפועל לקידום חברת מופת בישראל, בדגש על יצירת חברה משותפת ליהודים וערבים. עקרונותיה של חברה זו מעוגנים בכבוד הדדי, אמון, פלורליזם ושוויון מהותי בין אזרחים.יות. אנו פועלים לקידומה של חברה דמוקרטית ומשגשגת לכלל אזרחי.יות ישראל, החותרת לשלום עם שכנותיה ואחוות עמים. פעילותנו מתמקדת בתחומי חינוך, לימוד שפות, תרבות ואמנות.
CPT Tag: חינוך לשוויון
עיר עמים
העיר ירושלים היא לב ליבו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מה שקורה בעיר, עובר החוצה, ומה שקורה בחוץ, מורגש בתוך העיר. בשל מעמדה הסמלי והממשי של ירושלים כעירם של שני עמים ושלוש דתות, ומקומה הקובע בהשגת הסדר מדיני, מעמידה עיר עמים בראש מעייניה את ירושלים כעיר הוגנת בה חולקים שני העמים, הישראלי והפלסטיני, עיר הדואגת לרווחתם ולכבודם של כל תושביה על קודשיהם ונכסיהם ההיסטוריים והתרבותיים
מצפן: גיבורים לאומיים בנבחרת ישראל
“אני מייצג את מדינת ישראל. אני לא צריך לייצג את המדינה בזה שאני שר את ההמנון. אני לא זמר. אני מכבד את ההמנון, נותן את כל כולי לנבחרת. אני תורם למדינה הזו המון, עושה שירות טוב למדינה. אם אני לא שר את ההמנון, זה לא יקבע כמה אני נותן לנבחרת. יש משפטים בהמנון שבתור בנאדם לא יהודי, אני לא יכול לשיר אותם. אין לי חלילה משהו נגד המדינה”
ביברס נאתכו, קפטן הנבחרת הבוגרת לשעבר,בתגובהלביקורת, 2018
נבחרת ישראל עד גיל 20 העפילה לשלב חצי הגמר לנבחרות עד גיל 20, כשהיא גוברת על נבחרת ברזיל, אלופת דרום אמריקה המכהנת, ואומת הכדורגל הגדולה ביותר. היה כבר מי שהכתיר את הניצחון על ברזילכהישג הגדול ביותרשל נבחרת ישראל בתולדותיה. שניים משלושת השערים בניצחון על ברזיל נכבשו על ידי שחקנים ערבים, ח’לאילה ושיבלי. המונדיאליטוההיסטוריבארגנטינה מצמיח גיבורים מקומיים, שחקנים יהודים וערבים. בעשור האחרון נבחרת ישראל היא סמל לשותפות יהודית-ערבית. אבל בעוד שחקניה הערבים של הנבחרתמביאים אותהלשיאים חדשים, מקדמת הממשלהמהלכים שיצקו תוכן בחוק הלאוםויחזקו את היותם אזרחים סוג ב’:
השחקנים הערבים בנבחרת פגשו לאורך השנים שנאה לאומנית במגרשים. כבר לפני 18 שנה, אחרי שכבש מול אירלנד והציל את ישראל מהפסד,התקבל עבאס סואןבשריקות בוז ובהנפת דגל שחור ביציע של בית”ר ירושלים. השנאה והגזענות גם גבו מחיר מהנבחרת, כשדחקו החוצה את אחד מטובי שחקניה בשנים האחרונות, מואנס דאבור.הביקורת הגזעניתכלפי דאבור, שהעזלהביע את דעתובמהלך אירועי מאי 2021, הובילה לפרישתו מהנבחרת, ולאווירה של סתימת פיות. ביברס נאתכו, הקפטן הצ’רקסי של נבחרת הבוגרים, זכה לביקורת על כך שלא שר את ההמנון, למרות שהנהיג את הנבחרת בגבורה. קשר הנבחרת בירם כיאלהודה בשנה שעברהשיש “הרבה פוליטיקה כלפי השחקנים הערבים בנבחרת”, ורמז שהםלא נהנים מחופש ביטויכמו היהודים. אבל התרומה של השחקנים הערבים לנבחרת היא עובדה מעבר לכל וויכוח. אחרי השער של ענאן ח’לאילה שהעלה את הנבחרת לרבע הגמר, טבע חה”כ טיבי, בשנינותו האופיינית, את המשפט, ‘אין ערבים – אין שערים’:
שאלות לדיון
- מה הבעיהבדרישהלחייב שחקנים לא-יהודים לשיר את ההמנון?
- מה דעתכם על המשפט אותו כתב מואנס דאבור בעודו שחקן הנבחרת?
- מה דרוש כדי שהמודל של נבחרת ישראל יהיה המודל הנפוץ ביחסי יהודים וערבים?
להרחבה
הסרט הדוקומנטרי: עוד לא אבדה
מצפן: שובו של הפונדמנטליסט
אחריהפגנת שרירים כושלתמול שותפיו לקואליציה, חזר אבי מעוז ממפלגת נעם אל תפקיד סגן השר הממונה עלהרשות לזהות יהודית,כשלרשותו למעלה מרבע מיליארד ש”ח לתקצוב תוכניות לימוד, ואישור הממשלה שיוכל לנטר ולפקח על תוכניות לימוד בבתי ספר, תוךהפיכתם של הורים למלשיניםפוטנציאליים. שר החינוך קיש, שמקדם אתפירוק החינוך הממלכתיומגביר אתהשליטה המגזריתבמערכת, הודיע בתגובה כירק משרד החינוך אחראיעל תוכניות לימוד, וכל הפרשה היא פייק של התקשורת. בעוד שר החינוך מנסה לטשטש, חברו של מעוז לרשימה, חבר הכנסת צבי סוכות, הבהיר כי מעוז נשלח בדיוק בשביללפקח על תכנים. מומלץ להאזין לדבריו של מעוז כדי להביןכמה הוא רחוקמהמיינסטרים.
אידיאולוגיה
“הדגל שלנו הוא מלחמה חד־משמעית בפרוגרס. צריך לשנות את הסטטוס־קוו, ולדאוג שהיהדות תהיה מוכרת בכל פינה מפינות חייה של המדינה. ישראל תהיה מדינה שומרת שבת בפרהסיה, משפחות להט”ביות לא יזכו להכרה, ונשים לא ישרתו בצבא. תרומתן תהיה בכך שיינשאו ויגדלו משפחה. אנחנו לא נהיה כמו מדינות שהן לכלל אזרחיהן. חלילה. ערכי היהדות עומדים מעל זכויות הפרט. תראו, אני מקבל כלים ותקציבים, באתי לעבוד, ואנחנו ננקה את המערכות הציבוריות. תבחנו אותי, יש לנו סבלנות. זוהי רק התחלת ההתחלות”
בחדרים סגורים, אבי מעוז, תחקירו של מורדי מילר, הארץ
הפיקוח על התכנים
אזעקת אמת – אבי מעוז משתלט לנו על בתי הספר!
— חוזה חדש (@newdealil) December 18, 2024
האחריות על תוכניות גפ"ן, תוכניות המשולבות בכל מערכות החינוך (כן, גם הממלכתית), מועברת לידי סגן השר אבי מעוז שהצהיר בגלוי על רצונו להחליף תוכניות המקדמות פלורליזם, הכלה ושוויון מגדרי לתכניות הדתה ופרופוגנדה משיחית. pic.twitter.com/rAdMNzZIfJ
שאלות לדיון:
- מה החשש הקיים מתפקידו של מעוז כסגן שר במשרד החינוך ומסמכויות הפיקוח על תכנים שניתנו לו?
- מה כל אחת ואחד מאיתנו יכולים לעשות כדי להגן על מסגרות החינוך הממלכתי הקרובות אלינו?
- אל מול ערכיו הסדורים של מעוז ומפלגת נֹעם, מה צריכה להיות תפיסת העולם של החינוך הממלכתי?
להרחבת הדיון:
ראיון עם עו”ד איתמר קרמר, העומד בראש משמר החינוך הממלכתי:
הגבול האדום של הליברלים – שירלי רימון ברכה, מנהלת אגף החינוך של תל אביב, בראיון על חשיבות החינוך הממלכתי, ועל מה שיוביל את ת”א יחד עם רשויות אחרות, ליצירת אוטונומיה בחינוך הממלכתי:
מותר להימנע מהנחיותיו של אבי מעוז – בבירור משפטי שנערך באגודה לזכויות האזרח, מותר למורות, מורים ומנהלים לסרב להנחיות של הרשות לזהות יהודית:
האגודה לזכויות האזרח מבהירה למנהלי/ות בתי הספר ולרשויות המקומיות, כי לסגן השר במשרד ראש הממשלה, אבי מעוז, לא ניתנה כל סמכות לקבוע תכנים חינוכיים או לפקח עליהם, ומותר להתעלם ממנו ולא לשתף עימו פעולה https://t.co/vc9U7EsqpJ
— האגודה לזכויות האזרח (@acrionline) May 28, 2023
>>>

משמר החינוך הממלכתי
מאגר תוכניות לדמוקרטיה ליברלית במערכת הגפ”ן של משרד החינוך

ישראל חופשית
חינוך חופשי- מיפוי התכניות לזהות יהודית במערכת הגפ”ן.
מרכז צדק לנשים
אנו פועלות ב-4 מישורים עיקריים:
-יצירת תקדימים משפטיים: אנו מובילים את מאבק המשפטי של נשים למען שיוון ומטפלות בתיקים עקרוניים אשר א) דורשים מבתי המשפט האזרחיים, להגיב לפגיעות בזכויות יסוד של נשים על ידי הממסד הדתי הממלכתי וב) מערערים על סמוכות בתי הדין הרבניים ומונופול הרבנות בל מה שקשור לנישואין וגירושין.
שינוי השיח הציבורי סביב שוויון מגדרי: ניתוח פסקי דין ומדיניות של מוסדות דת ממלכתיים ממבט של זכויות אדם וממבט מגדרי.
אנו מגבירות את המודעות לפגיעות זכויות נשים בשם הדת בקרב הציבור הרחב ומעודדות מעורבות ציבורית בנושא.
פיתוח וקידום פתרונות אזרחיים והלכתיים: אנו מקדמות כלים יצירתיים כגון הסכמי קדם-נישואין אשר מגבירם את האוטונומיה של נשים ומעודדות מודלים של נישואין אשר מבוסס על שוויון מגדרי.
קידום מדיניות: אנו משמיעות את קולנו הייחודי בקרב מעצבי מדיניות בכנסת ומגישות ניירות עמדה אשר מבקרות את הצעת חוק בתחום הדת ממבט כפול של זכויות אדם ושוויון מגדרי.
.
מצפן: תקציב המדינה
קצת רקע
תקציב המדינה הוא כלי כלכלי וחישובי של הכנסות והוצאות המדינה, אבל אין טוב ממנו כדי להבין את סדר העדיפויות האמיתי של הממשלה, מעבר לדיבורים ולהצהרות. כמה דברים לא השתנו בתקציב החדש: מדינת ישראל היאאחת המדינות העשירותבעולם, עם תוצר לנפש גבוה יותר מאשר גרמניה, בריטניה וצרפת. ולמרות זאת, האזרחים שלה סובליםמשכר נמוךיותר, ועלותמחייה גבוההיותר. ההשקעה של המדינה בציבור הרחב היאמהנמוכותבמדינות המערב,ותקציב המדינה נמוךביחס לעושרה של המדינה, אם משווים למדינות עניות מאיתנו.הישראלים מרגישים זאתבשירותים יומיומיים כמו חינוך, דיור, מתקנים רפואיים או תחבורה ציבורית. ההחלטה על גובה התקציב היא קודם כל שאלה פוליטית, לא כלכלית, ונוגעת להכרעות בין ערכים שונים.
שתי דוגמאות להכרעה ערכית
- כאשר ראש הממשלה טוען סביב דיוני התקציב, ש“ילד חרדי הוא לא חצי ילד”, הוא לא טועה: הוא פשוט מסיט את הדיון מהשאלה, מה צריכים ללמוד ילדי ישראל. בתי הספר המפלגתיים בחינוך החרדי זכו בגדול, בעוד החינוך הממלכתי-חרדי נותר מאחור.
- בשעה שסעיפי דיור ציבורי, תחבורה ומיגון העורף קוצצו משמעותית, לראשונה בתולדות המדינה יחולקו כספים קואליציוניים בהיקף אדיר של 13 מיליארד ש”ח, רובם למטרות מגזריות. הסבר קצר:
שאלות לדיון
- למה חשוב לעסוק בתקציב המדינה במסגרת החינוכית?
- איך מחנכים לתפיסה מורכבת, שרואה בחרדים אזרחים שווי זכויות, אך מתנגדת לחינוך מגזרי-מפלגתי?
- למה עיסוק בנושאים כלכליים בישראל הוא כמו סינית, ומה אפשר לעשות עם זה?
הצעות לתכנים וקריאה נוספת
מצגת פשוטהעל השלכות התקציב – ליברל |
פרשת תלושי המזון של דרעי – למי מגיע ביטחון תזונתי ולמי לא? |
למה תקציב החינוך משאיר מאחור את התלמיד הערבי? |
הכסף הגדול בתקציב המדינהנמצא בהחזרי החוב, אבלהאם זה בכללנחוץ? |
תלמידי י”במתווכחיםעל חלוקת תקציב המדינה |
108 שיעוריםעל כלכלה וחברה – המכללה הכלכלית חברתית ו-YNET |
מצפן: יום ההבנ”ה ומאבק הלהט”ב
יום ההבנ”ה(17.5) הוא היום הבינלאומי לציון המאבק נגד להט”בופוביה, ולמען זכויות שוות עבור לסביות, הומואים,טרנסיות/ים, ביסקסואלים/ות, פאן-סקסואלים/ות, א-מיניים/ות וקוויר. היום מצויין ברחבי העולם מאז 1990, אז הוציא ארגון הבריאות העולמי את ההומוסקסואליות מאינדקס ההפרעות הנפשיות. בשונה ממצעדי הגאווה, מדגיש יום ההבנ”ה את זכות הקהילה הגאה לחיים וביטחון, אל מול איומים ואפלייה.
מה קורה בישראל
מאז שהוקמה הממשלה הנוכחית נרשמהעלייה דרמטית במקרי אלימותכלפי להט”בים בישראל. רוחות רעות מנשבות עם העלייה בהסתה נגד להט”בים בערוצי התקשורתהזוכים לגיבוי מן הממשלה, אשרלא חוסכתבפינקוושינג.הומואים הותקפוהבביתם,כתובת “כהנא חי” רוססועל קיר המרכז הגאה בתל-אביב,בעלי דירה סירבו להשכיר דירות ללהט”בים, ונבחרי ציבור שפעלו להחלשת בג”צהתבטאו בעד האפשרותלהפלות להט”ב.
מה הלאה
למרות שקיימות גםנקודות אור, לישראל יש עוד דרך ארוכה לעבור עד שתהיה מדינה שמעניקה זכויות שוות לקהילה הגאה.סיכמה זאת היטב נורה גרינברג – יושבת ראש אגודת הלהט”ב לשעבר:
“במקום להתרברב כמה אנו טובים מאחרים, עלינו לשאוף להיות דומים למי שהגיעו רחוק יותר מאיתנו. שנהיה כמו ארגנטינה בכיבוד זכותו של אדם להכרה בזהותו המגדרית, כמו הולנד, דנמרק או קנדה בכיבוד זכותו של כל אדם להינשא ולהקים משפחה. שיהיה לנו חוק נגד אפליה על רקע מגדר כמו בבריטניה. שבבתי הספר שלנו ילמדו על היסטוריה להט”בית כמו בקליפורניה. שהפוליטיקאים שלנו לא יחששו להתייחס לציבור הלהט”בי כאל אזרחים שווים כמו במדינות האלה וברבות אחרות. כאשר זה יקרה באמת, יהיה גם אצלנו תיקון גדול.”
שאלות לדיון
- מה צריכים להיות יעדי התנועה לשוויון זכויות ללהט”ב בישראל?
- אילו צעדים נדרשים במסגרת החינוכית שלנו על מנת לקדם שיוון ללהט”ב ואקלים פתוח וסובלני ?
- איך מתחבר המאבק לשוויון זכויות לקהילה הגאה עם המאבק על הדמוקרטיה?
מערכים ותכנים מומלצים

מחקרים מבית איגי – איך חשים בני נוער גאים במערכת החינוך
דו”ח הלהט”בופוביה של האגודה למען הלהט”ב, המראה הקצנה בשיח כלפי להט”ב
מערך חינוכי לכבוד יום ההבנ”ה, מבית איגי
מערכים ליום ההבנ”ה מבית פרדס – מרכז לחינוך ערכי

מרכז אדוה
מרכז אדוה הוא מכון מחקר המתמחה בניטור של מגמות חברתיות וכלכליות ובניתוח של המדיניות הממשלתית אל מול מגמות אלה. מרכז אדוה בוחן את המגמות ואת המדיניות לפי אמות המידה של שוויון וצדק חברתי. מלאכת הניטור של מרכז אדוה נסמכת על מאגרי נתונים עשירים ומגוונים, המאפשרים לעקוב אחר התפתחויות בתחום הפיתוח הכלכלי כמו גם בתחום השוויון החברתי. הפרסומים מספקים מידע לכל מי שפועל/ת למען חלוקה צודקת יותר של משאבים בחברה הישראלית.
מרכז אדוה מציע הרצאות של מומחים ומומחיות בתחומים שונים. מומחיותם מבוססת על שילוב של ידע אקדמי, התמצאות במדיניות ציבורית ו-30 שנים של אקטיביזם חברתי, שהביא אותם/ן להכרות קרובה ומעמיקה עם החברה הישראלית על כל חלקיה. ההרצאות מבקשות להציג תמונה עשירה, מגוונת ועדכנית של החברה הישראלית על כלל מרכיביה ועל כלל האתגרים בפניהם היא עומדת. ההרצאות מתבססות, בין היתר, על מאות דו”חות מקוריים שנכתבו ע”י חוקרות/י מרכז אדוה.
מצפן: בכל זאת יום ירושלים
הקדמה
בתודעה הישראלית, יום ירושלים הוא חג לא מרכזי. גם עבור רבים מהירושלמים, היום הזה מעורר מחלוקת, ולא במקרה. לריקוד הדגלים היה חלק בגורמים שהובילו לגל האלימות של המבצע הצבאי ‘שומר החומות’ במאי 2021. יש כל מיני סיבות למחלוקת סביב יום ירושלים, אחת מהן היא הפיכתו לחגיגה מגזרית ולא כלל-ישראלית. סיבה נוספת היא שיום ירושלים צבוע בצבעים של הפגנת עליונות יהודית בעיר העתיקה. כבר עשור שהתמונות מיום ירושלים חוזרות על עצמן:

במקביל, ישנם ניסיונות של ירושלמים לציין את היום הזה מתוך הכרה בחיים המשותפים בעיר המורכבות והרב-תרבותית הזו, שיכולה להיות בירה של סובלנות. בשמם של ערכים יהודיים והומניסטיים, הם מציעים דרך חלופית לחגוג את יום ירושלים.
ויש מי שבכלל מציעים את חג השלג החורפי בתור יום ירושלים, כשאפילו העירייה חוגגת אותו באופן רשמי.
דיון
- למה אין היענות בציבור הכללי לעלות לירושלים ביום ירושלים?
- האם העיר באמת ‘חוברה לה יחדיו’, או שנכון לספר עליה סיפור אחר?
- מה דרוש כדי להפוך את יום ירושלים לחג כלל-ישראלי שחוגג את הייחודיות והפלא של עיר הבירה?
- איזה דימוי יש לירושלים בשבילכם?
- איזה מן סמל הייתם רוצים לראות בירושלים כבירה של מדינת ישראל?
תכנים מומלצים לציון יום ירושלים ברוח דמוקרטית והומניסטית:

ירושלים מחלון הרכבת הקלה – לתיכון
הצעה לפגישה עם אתרים שונים המזמנים דיון בשאלות חברתיות, מוסריות ופוליטיות שהעיר ירושלים גדושה בהן לחטיבה עליונה | מכון שלום הרטמן

ירושלים שלי – לחטיבת הביניים
סדרת שיעורים בנושא ירושלים לחטיבת הביניים לכבוד “שנת אחדות ירושלים” | מכון שלום הרטמן