מערך 6: רשתות חברתיות ופייק ניוז

שיטוט באינטרנט

מבקשים מחניכים לפתוח את הרשת החברתית שבה הם נוהגים להשתמש , מבקשים מהם לגלול ברשת ולמצוא את הדברים הבאים:

  • מה הידיעה החדשותית הראשונה שראיתם? (מה המקור של אותה ידיעה)
  • עמדה פוליטית ראשונה שהם פוגשים
  • לקרוא את התגובות לאותה עמדה פוליטית, מה אופי הדיון על אותה תגובה?

שאלות לדיון:

  • מה האופי של הידיעות והדעות שבהן נתקלתם? האם זה מקרי או שזה מייצג את הדברים שאתם נפגשים איתם ברשתות?
  • למה לדעתכם השיח ברשתות קיצוני ובוטה ברובו? את מי זה משרת?

הקרב על המח

צופים בקטעים מתוך “הקרב על המח” הקטעים יעסקו בפייק ניוז וקידום תאוריות קונספרציה ברשת, ביצירת תיבות תהודה, ומקומם של רשתות חברתיות ביצירת קיטוב חברתי. יש לראות את הפרקים לפני ולבחור את הסוגייה שמבחינתכם הכי רלוונטית לחניכים.

צפייה ב-15 הדקות הראשונות

שאלות לדיון:

  • האם אתם מרגישים שהדברים המתוארים בקטעים משפיעים גם עליכם?
  • איך הדברים המתוארים מסכנים את הדמוקרטיות בעולם? איזו מציאות זה יוצר?
  • האם לדעתכם הרשתות החברתיות מועילות או פוגעות בפוליטיקאים? האם יש להם דרך לנצל אותן ? איך הן גורמות להם להתנהג?
  • האם יש דרך להילחם בתופעות שהרשתות החברתיות מייצרות?

משחק אמת או שקר

מבקשים מהחניכים לכתוב שני עובדות על עצמם אחד שקר ואחד אמת.

שאלות לדיון:

  • איך ניסיתם להסוות את עמדת השקר?
  • מה עזר לכם לעלות על מה הוא המידע השקרי?

פייק ניוז

עוברים על 7 סוגים של פייק ניוז ברשת:

תאוריות קונספירציה

קוראים חלק מהראיון עם פרופ’ דוויד לייזר על הסיבות למה אנשים נמשכים לתאוריות קונספרציה:

שאלות לדיון:

  • למה לשקרים יש כח כל כך גדול?
  • למה אנשים נמשכים לתאוריות קונספירציה?

כלים לזיהוי פייק ניוז

עוברים עם החניכים על דף המלצות איך לגלות פייק ניוז ברשת:

סיכום

הרשתות החברתיות הפכו בעשורים האחרונים ל”כיכר העיר” החדשה של הדמוקרטיה , לצד שינויים מהותים וחשובים שהרשתות הביאו לחיינו , הרשתות גם מייצרות אתגרים וסכנות לדמוקרטיות הליברליות אם לא נדע לצרוך אותן באופן משכיל. על מת להיות אזרחים ערים אלינו לדעת איך לקחת חלק ברשתות חברתיות בצורה מושכלת ומותחת ביקורת להטיל ספק במידע שאנו מקבלים משם, לא להיסחף אחרי עמדות קיצוניות ואלימות ולהיות אחראים על התכנים שאנו מעלים.

כלים נוספים:

עמוד האינסטרגם dontpush2025

אתר פייקריפוטר

המערכים הבאים בקורס:

המערך הבא (שיעור 7)

היסודות הדמוקרטים של הציונות

המערך יעלה בקרוב לאתר

לעיון בכל הקורס

קורס: דמוקרטיה ליברלית

קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.

המערך הקודם (שיעור 5)

אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה

על אלימות פוליטית ככלי לשחיקת הדמוקרטיה, מקרי בוחן של שימוש באלימות פוליטית בישראל ובחינת הקווים האדומים בדמוקרטיה ליברלית?

עומר בן יעקב

עיתונאי תחקירים, וכתב הסייבר והדיסאינפורמציה של עיתון הארץ, המתמקד במפגש בין טכנולוגיה לפוליטיקה וחוקר רשת. עומר מעורב במספר תחקירים בינלאומיים זוכי פרסים – ביניהם פרויקט פגסוס ותחקיר על ״צוות חורחה״ וסוחרי הכאוס הישראלים שמשבשים בחירות ברחבי העולם. בן יעקב גם חוקר ויקיפדיה ופרסם מספר מחקרים על האנציקלופדיה הדיגיטלית. בן יעקב נולד בניו יורק, גדל בתל אביב ומתגורר עם אשתו ביפו. בן יעקב גם מנחה את הפודקאסט ״זו דעתי על כל פנים״ ביחד עם אשתו הכותבת מיכל צורן.

 

.

הקרב על התודעה

מהלך הפעילות

מטרות:

  1. לברר את משמעותו ותפקידו של השיח הציבורי ברשתות בזמן מלחמה. 
  2. לגבש עמדה ערכית לגבי שיתוף ויצירת תוכן ברשת
  3. לעסוק בדרך הנכונה לצרוך תוכן ברשת

דיון פתיחה: 

  1. שתפו בפוסט או פרסום שתפס אתכם במיוחד ברשת בזמן המלחמה. 
  2. מהם המאפיינים של הסרטון או הפוסט, למה הוא תפס אתכם? 
  3. מתי פרסומים ברשת תופסים אותנו ומתי אנחנו מדלגים הלאה?

קוראים את השיר של טלי ורסאנו אייסמן:

כשאני טובעת,
אין לי צורך שתתארו לי את המים,
לא את צבעם, לא את עומקם,
הרי אני חשה אותם עד צוארי,
יש לי רק בקשה,
אל תחדלו לרגע מלתאר לי
איך נראית
היבשה.
  1. מה היבשה שלכם בימים אלו? 
  2. נצייר טבלה ובה ייתרונות וחסרונות של צריכת מידע דרך הרשתות. 

הערה למורה / מדריכ.ה:

הרשתות והמידע שמגיע אלינו כמו אל אנשים אחרים בעולם עובר דרך אלגוריתמים המכוונים להחזיק אותנו צמודים למסך או לרשת הספציפית. להרחבה ראו כאן.

חלק א’ – קרב הנרטיבים

צופים יחד בכתבה:

כאן חדשות | משפיעני הרשת הערבים שלא מפחדים לעמוד לצד ישראל

כאן חדשות
משפיעני הרשת הערבים שלא מפחדים לעמוד לצד ישראל

שאלות לדיון:

  1. בחרו דמות אחת מהדוברים בכתבה.
  2. מה המסר שלה. 
  3. מה הסיפור שהכתבה מבקשת לספר?
  4. עם איזה נרטיב הכתבה מתווכחת? 

קונספירציית ה “בגידה מבפנים”:

אחת השאלות הקשות שאנחנו מתמודדים איתן בעת הזו היא מה אפשר לחמאס לבצע טבח שכזה בתוך מדינת ישראל?

קונספירציה מסוכנת שמופצת מתחילת המלחמה היא קונספירציית ה”בגידה מבפנים” עליה ניתן לקרוא כאן:

שאלות לדיון:

  1. את מי יכולה לשרת תאוריית ה”בגידה מבפנים”?
  2. מה הנזק שגורם פייק ניוז?    
  3. ניתן לקרוא יחד: מדוע הפצת מידע לא אמין ברשתות בזמן חירום מסוכנת – ואיך נעצור אותה? 

מלחמה על הנרטיב:

דוגמא נוספת לקרב הנרטיבים (הפעם בזירה העולמית) – הוויכוח על האחריות לפיצוץ בית החולים בעזה בזמן מלחמת “חרבות ברזל”.

הערה למורה / מדריכ.ה:

במידה ורוצים להרחיב ולהדגים לפניך מקורות בנושא הפיצוץ בבית החולים בעזה והקרב התקשורתי על העניין.  

 על המקרה ניתן לקרוא כאן.

עמוד פייק של דובר צה״ל בערבית פרסם פייק ניוז ונסגר.

הפרסום בניו יורק טיימס וההתנצלות

שאלות מסכמות לדיון הנרטיבים : 

  1. מהם הדברים שפרסמתי / שיתפתי מתחילת המלחמה? 
  2. מהו הנרטיב או הסיפור שהם תומכים ?
  3. עד כמה הבחירות שלי לשתף הן מודעות ועד כמה הן אינטואיטיביות? 

חלק ב’ – הסברה בזמן מלחמה

“כשיש נוהל תקין ומערך ההסברה פועל כמו שצריך, הוא מתקדם עם תוכניות ארוכות טווח ויכול לשנות את פני המערכה. הוא נשען על הלגיטימציה של ישראל ועל “חיזוק מחסנית הלגיטימציה” שלה בעולם, ובכך מאפשר למדינה לפעול.”
נבו טרבלסי, גלובס

בתוך מלחמת “חרבות ברזל” מנוהלת מלחמה נוספת על התודעה והלגיטמציה של ישראל בכל רחבי העולם. ניתן לקרוא בכל אחד מהמקורות לפניך על מנת להרחיב :

לנווט את ספינת ההסברה בזמן מלחמה: אמת, האנשה ותפיסה.

צהל מעלה הילוך בהסברה

הפייק שאיתו מערך ההסברה מתמודד

שאלה לדיון: 

  1. מהם הכשלים שעולים מתוך הכתבה?

בתוך הכשל של מערך ההסברה הישראלי ובין היתר ההתפטרות של שרת ההסברה בזמן המלחמה, ישנן יוזמות של אנשים וארגונים להירתם למערך ההסברה הישראלי כחלק ממאמץ הלחימה –

  1. מאקו
  2. גלובס
  3. משרד החינוך

שאלה לסיכום:  

  1. מה אני לוקח/ת מהפרספקטיבה של היום ומה הייתי רוצה ליישם בכל הקשור לצריכה והפצה של מידע ברשת?

להרחבה:

קדמה

מה זה בכלל פייק ניוז?

פרופ’ קרין נהון מלמדת אותנו מילה חדשה בעברית ומסבירה למה אי אפשר להאמין לשום דבר שאנחנו קוראים.?

אחיה שץ

אחיה שץ הוא פעיל חברתי בעל מומחיות בתחום התקשורת והמדיה. כיום הוא מכהן כמנכ”ל פייק ריפורטר – ארגון ללא מטרות רווח שנאבק בהפצת דיסאינפורמציה, הסתה ואיומים נוספים על הדמוקרטיה במרחב הדיגיטלי. בעברו הוביל שץ קמפיינים ושימש כמנהל תקשורת ויועץ אסטרטגי עבור ארגונים ותנועות אזרחיות. בשנת 2021 נבחר על ידי מגזין TheMarker כאחד מ-40 אנשי המקצוע הצעירים והמבטיחים בישראל. ב-2022 הוענק לו ולפייק ריפורטר “פרס דרור” היוקרתי על עבודתם. ב- 2023 נבחר לאחד האנשים המשפיעים ביותר בישראל בתחום המדיניות והטכנולוגיה במסגרת פרויקט “Techlist” של Tech12.

פייק ריפורטר

פייק ריפורטר הוא מיזם מחקר בשיתוף הציבור שמשתמש בחכמת המונים, חוקרים ומומחי רשת כדי להיאבק בפעילות זדונית ברשת הכוללת קמפיינים לא אותנטיים, הסתה לאלימות, שיח שנאה, קונספירציות ופייק ניוז. מאז הוקם, פייק ריפורטר הביא להסרה עקבית של רשתות זרות שניסו לגייס סוכנים ולזרוע כאוס ופחד בציבור, חשף רשתות פייקים שפעלו בשירות פוליטיקאים, עצר קמפיינים קונספירטיבים שפעלו לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות בחירות והגיב לאירועי חירום בזמן אמת ע״י חשיפת מאות התארגנויות אלימות לתקיפת אזרחים חפים מפשע ודיווח לגורמי הביטחון ולרשתות החברתיות. באמצעות כוח ההמונים, ואזרחים מעורבים שמזהים תכנים זדוניים ומדווחים עליהם, אנחנו משנים את חוקי המשחק ויוצרים מרחב דיגיטלי בטוח יותר.

מצפן: התמודדות חינוכית בעת המלחמה

המלחמה שהחלה עם התקפת הטרור הרצחנית ב 7/10/23, ירי רקטות וחטיפת אזרחים וחיילים מעוררת תחושות קשות של אימה, אי ודאות וכעס. רבים מן החניכים שלנו חווים את האירועים הקשים או שקרוביהם במתקפה או גויסו למילואים. ערעור השגרה והשקט מחייבים את המחנכים לנהוג ברגישות ובהכלה לתחושות שעולות, להעניק ביטחון ותקווה וכן לנהוג באחריות חינוכית שתשמור את השיח מורכב, ומעוגן בערכים של סולידריות אנושית, באופן היוצר ציפייה לחיי שלום משותפים לערבים ויהודים.

מצפן זה נועד לסייע לצוותים החינוכיים במפגש עם תלמידים וחניכים בתקופה מתוחה ומביא בפניהם כלים שונים

לשיח חינוכי ומערכי שיעור שונים שיצרו ארגונים ואנשי חינוך שונים.

תכנים בנושא חוסן

תכנים בנושא רוח

תכנים מקצועיים

Skip to content