תרבות של בטיחות ואחריות

על תרבות של בטיחות וערך חיי אדם

השיעור נכתב בעקבות אסון מכינת בני ציון, על-ידי מיקה ברקת ראשת מכינת חביבה רייק.

נצפה בכתבת תחקיר “המקור” על אסון מכינת בני ציון בנחל צפית ב-2018 (עד דקה 24:30):

הנחיות לצפייה מודרכת:

נחלק למשתתפים תפקידים:

  • ראש המכינה + מנהל המכינה
  • המדריכה
  • החניכים

כל אחד צריך לענות על השאלה הבאה עבור הדמות שקיבל:
מה הנורות האדומות שנגלו לדמות הזאת?

שאלות לדיון במליאה:

  • למי הייתה היכולת לראות את הנורות האדומות?
  • על מי האחריות?
  • מה ההבדל בין אחריות לאשמה? איך אפשר להבדיל בין שניהם?
  • איזו תרבות עולה מן הכתבה? איזה ערכים משתקפים ממנה? מה הקודים בין הא.נשים?

תרבות של בטיחות:

נקרא מתוך מסקנות ועדת אהרונישקי שהוקמה לאחר האסון:

מהי תרבות הבטיחות אליה יש לחתור במכינות הקדם צבאיות ? תרבות בטיחות היא תוצר של ערכים, גישות יכולות ותבנית התנהגות של ההנהלה, המדריכים והחניכים במכינה הקובע את היחס והמחויבות לבטיחות הלכה למעשה . האתגר הוא הטמעת תרבות הבטיחות כערך וכאורח חיים.

בכלל הפעילויות והעיסוקים במכינות הקדם צבאיות משלב התכנון ועד הביצוע והבקרה, באמצעות דוגמא אישית של המנהלים והמדריכים ותוך הדגשת האחריות והמחויבות הכוללת של הסגל והחניכים.

מרכיבים חיוניים בתרבות הבטיחות במכינות:

  1. מנהיגות : היכולת של המנהלים במכינות להוביל לשינוי בתרבות הארגונית כך שהבטיחות .משתלבת בתהליכי העבודה במכינה כערך ולא רק כצורך.
  2. אחריות : האחריות היא כוללת, מתחילה בחינוך החניכים לאחריות ומסתיימת באחריות. המדריכים והמנהלים. יש לשלב את החינוך לאחריות הנלמד במכינה דרך קבע לחיזוק תרבות הבטיחות.
  3. תרבות של למידה : הפקת לקחים מתמשכת היוצרת שיפור באיכות ביצוע המשימות ותוך הפחתה של טעויות החוזרות על עצמן.

שאלות לדיון:
(המסקנות נכתבו עבור מכינות קד”צ אך ניתן להתאים את הדיון לכל מסגרת חינוכית).

  • מהי תרבות של בטיחות?
  • מדוע ועדת אהרונישקי שמה דגש גדול כל-כך על תרבות פנים ארגונית?
  • מהי אותה תרבות כזאת?
  • איזה שינוי נדרש מכל חברי המסגרת החינוכית כדי להיות בתרבות של בטיחות?

“יהיה בסדר”

נקרא יחד טקסט ערוך מתוך נאומו של יצחק רבין מטקס הסיום של בית הספר לפיקוד ומטה של צה”ל ב-1992:

שאלות לדיון:

  • מה רבין דורש מהמפקדים בנאום שלו?
  • מה המשמעות של להיפרד מתפיסת ה”יהיה בסדר”?
  • כשאנחנו שמים את ערך החיים במרכז, כערך החשוב ביותר, מה זה דורש מאיתנו ביום יום?
  • איזו מין חברה אנחנו שואפים להיות?

סיכום:

אסון מכינת בני ציון בנחל צפית אירע ב-2018, ורק ב-2024 הסתיים המשפט (לפני תהליך הערעורים). מאז ועד היום אנו עדים לאסונות נוספים, אסון מירון ב-2021 וה-7 באוקטובר 2023, אשר גם בהם שאלות האחריות לבטיחות אינן מובנות מאליהן.

לדיון:

  • אילו עוד קווי דמיון קיימים, אם בכלל, בין אסון מכינת בני ציון לבין אסון מירון ומחדל ה-7 באוקטובר?

התמונה בראש העמוד צולמה ע”י שמעון (שמקו) אל עמי.

חומרים נוספים:

מערך השיעור המלא מאת מיקה ברקת

מערך השיעור שכתבה מיקה ברקת ראשת מכינת חביבה רייק.

מצגת מאת שמעון (שמקו) אל עמי

מצגת “אורות אדומים” בקבות אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, מאת שמעון (שמקו) אל עמי מנהל מכינות מח”ר הסוכנות היהודית.

מערכים באתר:

מצפן: על אשמה ואחריות

בעקבות מסקנות ועדת חקירת אסון מירון 2021.

מצפן: שלוש שנים לאסון מירון

בעקבות שלוש שנים לאסון מירון- על חיי אדם ופוליטיקה מגזרית.

להרחבה:

הישארו בקשר





    Skip to content