סיפור מארגן
למרות שהמילה דמוקרטיה נעדרת ממגילת העצמאות, הרי שהמגילה מהווה את הבסיס החוקתי והרעיוני של הגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית. מבחינת מחברי המגילה, מדינת ישראל היא דמוקרטית כי היא מדינה יהודית, ואלה שני צדדים של אותו המטבע. המערך יעמיק בהיבטיה הדמוקרטיים של המגילה, וימחיש למה דווקא מה שצויין מפורשות במגילה (מדינה יהודית) הוא החלק שלא זכה לפרשנות והסבר, ואילו ההגדרה שנעדרה מהמגילה (מדינה דמוקרטית) דווקא כן פורטה בה. בחלקו השני של המערך, נעסוק במתח שבין הדת היהודית (אורתודוקסיה) ובין הגדרת המדינה כדמוקרטית.
מסר מרכזי
המהות של הקונצנזוס שהושג בהכרזת העצמאות של 1948 הוא שמדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית ודמוקרטית באופן שלא ניתן לנתק בין השתיים. מצד אחד זו מדינת הלאום של היהודים, מצד שני היא נועדה להבטיח שוויון זכויות לכולם. ויתור על אחד מצידי המשוואה סותר את התשתית של המדינה. בנוסף, המדינה אמנם נתנה סמכויות לממסד הרבני, אבל ביסודה הגרעין הדמוקרטי שלה מחייב פתרונות מחוץ למסגרת ההלכה האורתודוקסית.
שאלה מסדרת
מה צריך להיות ‘יהודי’ בדמוקרטיה הישראלית?
תוכן
שיקופית פתיחה; לימוד בית מדרש על מגילת העצמאות; סרטון של הלברטל.
מהלך המערך
1. פתיחה:
מקרינים את השקופית לפתיחה, ושואלים:
- שואלים: האם מדינת ישראל היא דמוקרטית מיסודה?
- אחרי שקוראים את הציטוטים בשיקופית, מסבירים: בציטוטים שבשיקופית רואים שיש ניסיון לעצב את הזיכרון הישראלי ולהקטין את המימד הדמוקרטי של ישראל באמצעות התמקדות במגילת העצמאות, ובעובדה שהמילה ‘דמוקרטיה’ לא מופיעה בה. במפגש הזה נצלול לעומק של מגילת העצמאות, ונגלה עד כמה משמעותיים היו הערכים הדמוקרטיים בעת הקמת המדינה, כיצד הם עוגנו מפורשות במגילת העצמאות, ומדוע לא ניתן לטעון שהמדינה היא רק מדינה יהודית. בקיצור, נפריך את 3 הטענות שאנחנו רואים בשיקופית.
2. לב המשבצת: לימוד משותף על מגילת העצמאות
למרצה: ניתן לקיים את הלימוד בקבוצות קטנות תוך מענה על השאלות, וניתן לקיים את הלימוד במליאה, עם קריאה צמודה של הטקסטים.
3. סיכום: סרטון של הלברטל
לדיון:
- מדוע הגנה על זכויות של מיעוטים היא חלק בלתי נפרד מההגדרה של מדינת ישראל?
- במה שונה המציאות הנוכחית מהחזון שהלברטל מדבר עליו?
שאלה מאתגרת: איך נכון להתמודד עם השינוי הגדול במציאות, שבו ציבורים שאינם מחוברים לתרבות ולאידיאולוגיה הדמוקרטית הפכו לגדולים ודומיננטיים?
נספחים
מצגת לפתיחה
דף לימוד משותף לחניך
דף לימוד משותף למדריך
הרחבה למדריך
בחזרה לעמוד השער

שער 2: הדמוקרטיה הישראלית
למערך הקודם – מערך 6

הדמוקרטיה והמהפכה הציונית
למערך הבא – מערך 8

הישגים ובעיות בדמוקרטיה הישראלית