אמירות פופוליסטיות

פתיחה- מה זה פופוליזם?


(10 דק’)

נשאל: אז מה זה בעצם פופוליזם?

נקריא את ההגדרה לפופוליזם:

פופוליסטים מחלקים את הציבור לשני חלקים הומוגניים ומנוגדים: מצד אחד ‘העם האמיתי’ ומצד שני האליטה המושחתת, תוך שהם טוענים כי הם – ורק הם – מסוגלים לייצג את קולו של העם האותנטי (Müller, 2016).

נסביר: פופוליזם היא תפיסה פוליטית המבוססת על חלוקה בינארית בין עם הומוגני וטהור מצד אחד לבין אליטות מנותקות ומושחתות מצד שני. על-פי ההשקפה הפופוליסטית, האליטות תמיד פועלות בזדון וביודעין נגד האינטרסים של “העם”. בנוסף, פוליטיקאים פופוליסטים תמיד מציגים את עצמם בתור הנציגים הבלעדיים והבלתי מעורערים של “העם”. אי-לכך, כל מי שמתנגד לפופוליסט אינו יכול, בהגדרה, להיות חלק אותנטי מאותו עם טהור. מנהיגים פופוליסטיים מתארים את “העם” אל מול גורמים חיצוניים וזרים שהם למעשה מתנגדיהם. הפופוליזם לא מנוגד להשתתפות אזרחית באמצעות בחירות, עם זאת, הפופוליזם נמצא במתח מתמיד עם הפלורליזם, מאחר שמתייחס אל מאפיינים הומוגניים של “העם”.

(מתוך פופוליזם עכשווי בישראל, דו”ח הקרן החדשה לישראל: ד”ר נעם גדרון, יונתן לוי וש”י אגמון).


מצגת: פופוליזם ב-5 שקפים.

חלק א’- מה פופוליסטים אומרים? אמירות פופוליסטיות של פוליטיקאים ישראלים:

(30 דק’)

נקריא את הציטוטים הפופוליסטיים מישראל וננתח יחד מדוע הם מסווגים כפופוליסטיים.
(אם זה מתאים לקבוצה, ניתן להקריא או להציג את הציטוט, ולנחש יחד מי אמר אותו, מתי ועל מה).

1-
“מדובר בארגונים שהם סייעני טרור נטו, שכל מטרתם להחליש את צה”ל ואת נחישותו להגן על אזרחי מדינת ישראל”.

מי אמר.ה?
אביגדור ליברמן, בשנת 2011, על ארגוני זכויות האדם בישראל.
מדוע זה פופוליסטי?
מסמן את מתנגדיו כ”אחר”, מזוהים עם האויב ועושים איתו יד אחת כדי להחליש את צה”ל, צבא “העם” ואת כל המדינה.


2-
“פוליטיקאים ממפלגות השמאל ופרשנים בערוצי הטלוויזיה התמוגגו מנחת מההחלטה האנטי-ישראלית באו”ם, כמעט כמו ברשות הפלסטינית וחמאס. כמה מהם התמקדו בהתקפה דווקא על… מדינת ישראל?”

מי אמר.ה?
נתניהו, 2016.
מדוע זה פופוליסטי?
המתנגדים (מפלגות השמאל, התקשורת) כתומכים באויב, ונגד המדינה, “העם”.


3-
“בג”צ אוזק את ידי חיילי צה”ל מלנצח את הטרור. כדי לנצח את חמאס, צריך לשחרר את צה”ל מבג”צ”.

מי אמר.ה?
בנט, 2019.
מדוע זה פופוליסטי?
האשמת מערכת המשפט בקשיים של צה”ל ויצירת סימטריה בין בג”צ לחמאס, משמע שניהם אויבי המדינה, הצבא, “העם”.


4-
“באיזו מדינה… יושבת קבוצה קטנה של אנשים… ומחליטה במקום העם מי יהיו רשאים להיות מועמדים בבחירות? אני מכיר מדינה כזאת- איראן. שם יושבת מועצה של פנאטים איסלמיסטיים… ומחליטה מי מהמועדים יכול להתמודד בבחירות הדמוקרטיות כביכול”.

מי אמר.ה?
יריב לוין, 2020.
מדוע זה פופוליסטי?
סימון השופטים ומערכת המשפט, “האליטה”, כמי שפועלים נגד “העם” ונגד ריבונות “העם”, והשוואתם לקבוצות קיצוניות במדינה אויב.


5-
“כל עוד אני נמצאת בכנסת, לא אנוח, ולא לדקה אחת, עד שנסיר את הדיקטטורה המשפטית מעל הדמוקרטיה הישראלית. בג”צ לא יגיד לנו – הריבון – מה לעשות בארץ ישראל

מי אמר.ה?
מאי גולן, 2020.
מדוע זה פופוליסטי?
סימון בג”צ כמי שפועל נגד “הריבון”, “הדמוקרטיה”, רצון “העם”, ב”ארץ ישראל”.


6-
“משפט נתניהו הוא נגד הימין הישראלי, אלא נגד הציבור הישראלי. בעיני השופטים הציבור הישראלי הוא ציבור רע, מושחת וגרוע- ולכן הפרקליטות נגדנו… נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים, אבל נבחר שוב ושוב. אנחנו עם כל-כך אידיוט שצריך שיאמרו לו מה פוגע בו?”

מי אמר.ה?
שמחה רוטמן, 2020.
מדוע זה פופוליסטי?
זיהוי של נתניהו כמנהיג “העם”, הציבור הישראלי, ולעומת זאת זיהוי ביהמ”ש והפרקליטות כמי שמנסים להזיק לעם, מזלזלים בו, מתנשאים מעליו.


7-
“עם ישראל לא שוכח את השונאים שלו בכל הדורות. הוא לא שוכח גם את אלה שתומכים בהם בכנסת ישראל. הוא גם לא ישכח לדיראון עולם את השותפים הפוטנציאליים של אותם תומכי טרור”.

מי אמר.ה?
אריאל קלנר, 2021. על האפשרות של השתתפות מפלגות ערביות בממשלת השינוי (ממשלת בנט-לפיד, 2021-2022).
מדוע זה פופוליסטי?
מפלגות השמאל והמפלגות הערביות כאויבות “העם”.


8-
“נרקמת כאן ממשלה שבמהותה היא אליטיסטית. ממשלה שמדירה את השכבות העממיות במובן העמוק, ששוללת את בחירתם החופשית של מיליון מצביעי ליכוד באופן ישיר ועוד מיליון באופן עקיף”.

מי אמר.ה?
עמיחי שיקלי, 2021, על הקמת ממשלת השינוי.
מדוע זה פופוליסטי?
סימון מצביעי הליכוד ומצביעי הימין בתור “העם”, ואת מי שאינו חלק מ”העם” כאליטיסטים.

(מתוך פופוליזם עכשווי בישראל, דו”ח הקרן החדשה לישראל: ד”ר נעם גדרון, יונתן לוי וש”י אגמון).


9-
“נתניהו כמו טראמפ, מתמודד מול תקשורת עוינת ומסיתה. כתבי אישום, אלימות משפטית ו”דיפ סטייט”. תנחשו מה? גם פרשות על מסמכים מסווגים. אבל לשניהם יש מכנה משותף אחד- תמיכת העם ואלוהים לצידם”

מי אמר.ה?
השרה מאי גולן, 2024. מעל דוכן הכנסת.
הצגת מוסדות דמוקרטיים כמתנגדי השלטון, ומולם “העם” שתומך בהם, בשילוב עם תמיכת האל, אשר הופכת את התמיכה בהם לסוגיה אמונית- הכוח של המנהיג מגיע מהעם ומאלוהים. זה מסמן את המתנגדים כמי שמחוץ לאמונה הדתית באלוהים וכו’.


חלק ב’- נכון/לא נכון על פופוליזם:

(20 דק’)

נקריא את ההיגדים הבאים ונערוך סקר בצורת הצבעה, ואז נקריא את ההסבר.

1-
פופוליזם מעיד על פופולריות.

לא נכון.
למרות שיש קשר בין שני המושגים- שניהם נגזרים מהמילה הלטינית פופולוס ((populus שמשמעותו ציבור או עם. מנהיג פופוליסט הוא לא בהכרח פופולרי. אנו עדים לתופעות רבות של מנהיגים פופוליסטים שהגיע לשלטון ולכן כנראה פופולריים, אך יש גם פופוליסטים רבים שאינם מצליחים לסחוף אחריהם את הציבור.


2-
פופוליסטים הם רק ימנים.

לא נכון.
אף שבעשורים האחרונים אנו עדים למקרים מרחבי העולם בהם מנהיגים פופוליסטים מגיעים מצדה הימני של המפה הפוליטית (אורבן בהונגריה, לה-פן בצרפת, טראמפ בארה”ב ועוד), לא תמיד כך היה. מנהיגים פופוליסטים יכולים להגיע גם משמאל. דוגמא למנהיגות פופוליסטית משמאל הוא הוגו צ’באס בוונצואלה. פופוליזם הוא למעשה אידיאולוגיה “רזה”, הוא לא עומד לבדו אלא יחד עם אידיאולוגיה עמוקה יותר. אולם, בסופו של דבר כפי שנראה בהמשך, מנהיגים פופוליסטים מימין ומשמאל, נוהגים באותו אופן כאשר נבחרים בפעולות שבוחרים לבצע.


3-
פופוליסטים הם נגד דמוקרטיה.

לא נכון.
פופוליסטים נהנים מהדמוקרטיה כיוון שהם מגיעים לשלטון באמצעים דמוקרטיים. עם זאת, ניתן לראות כי כל המנהיגים הפופוליסטיים שנבחרו לשלטון פעלו מיד כדי להחליש או לבטל מנגנונים ומוסדות הדמוקרטיה הליברלית. זאת לאור העובדה שמבחינתם אלה המוסדות האליטיסטיים שמאיימים על שלטון ועל “העם”. התוצאה של פעולות פופוליסטיות להחלשת מנגנוני דמוקרטיה ליברלית יוצרות דמוקרטיה חלולה.


4-
אין דבר כזה אליטות.

לא נכון.
בכל חברה יש אליטה (שכבה מצומצמת בחברה שמחזיקה בכוח והשפעה רבים), ואליטה היא הגדרה דינמית כך שגם מי שמוגדרים האליטה משתנים לאורך השנים. העובדה שינה קבוצה קטנה שיש לה כוח על פני קבוצות אחרות היא שלילית, ומביאה עימה התנגדויות רבות. הביקורת על האליטה היא חלק מכללי המשחק הדמוקרטיים. הפופוליסטים עושים שימוש מוגזם ומוקצן בכוונה במושג אליטה, ולמעשה מתייגים את כל מי שמתנגדים להם כאליטה. כך שלמעשה ההגדרה הפופוליסטית את האליטה היא שגויה.


5-
פופוליזם זה רק סגנון התבטאות, לא מעשים.

לא נכון.
הרבה פעמים ניתן לזהות מנהיגים פופוליסטים לפי המילים שהם אומרים ואיך שהם מתבטאים. לכן לפעמים נוטים להתבלבל בין דמגוגיה (העברת מסרים מניפולטיבית שנועדה לשכנע), לבין פופוליסטים. פעמים רבות מנהיגים פופוליסטים הם גם דמגוגים, אבל במקרה של פופוליסטים, המעשים חשובים ומסוכנים יותר מהמילים. 

סיכום:

בשיעור זה נחשפנו להגדרה לפופוליזם, דרך אמירות פופוליסטיות מנבחרי ציבור ישראלים.
בשיעור הבא נראה כיצד מתבטא פופוליזם במעשים.

למערך הבא:

פעולות פופוליסטיות

הציבור נגד אייל גולן

פעולות המחאה כנגד הזמר אייל גולן גוברות וקוצרות הצלחות.

הזעם הציבורי הפך לפעולה קונקרטית של דחיקתו מן המרחב הציבורי.

אקט זה מסמל הזדהות ציבורית עם המתלוננות, עם נשים שנפגעו מינית ועם נשים באשר הן.

הבושה עוברת צד

טאיסיה טלי זמולוצקי, נחפשה בפנים גלויות ובשמה המלא כאחת המתלוננות פרשת “משחקי חברה”.
טאיסיה מתארת מנגנון ניצול מיני של נערות על ידי חבורת גברים שסבבו את הזמר אייל גולן, כשהוא עומד בראשם לפי התלונות. הפרשה התפוצצה בשנת 2013, אז נחקרו כל הנוגעים בדבר.

כזכור, אייל גולן לא הורשע במשפט הפלילי נגדו לפני עשור, ולמעשה רבים ממקורבו שנחקרו לא הורשעו, מלבד אביו שריצה עונש מאסר.

בעקבות המשפט נמתחה ביקורת על המשטרה בתהליך החקירה אשר לא הביא למיצוי הדין עם מרבית הנאשמים. כעת תובעות וטאיסיה ונ’ את אייל גולן וגברים נוספים במישור האזרחי על הפגיעות המיניות בהן כשהיו קטינות.

View this post on Instagram

A post shared by כאן | תאגיד השידור הישראלי (@kan_israel)

שאלות לדיון:

  • לצערנו ישנה ביקורת על נשים שנפגעו על כך שמתלוננות מאוחר. כיצד מסבירה טאיסיה את הבחירה האמיצה שלה?
  • מה צריך להשתנות בחברה כדי שנשים שנפגעו לא יחששו להתלונן?

הישגי הלחץ הציבורי- פסטיבל הנשים:

שאלות לדיון:

  • למה הופעה של איילן גולן בפסטיבל נשים עוררה את הזעם הציבורי בחברה?
  • מדוע יש להוציא את אייל גולן אל מחוץ למיינסטרים הישראלי?

האם להמשיך לשמוע שירים של אייל גולן?

View this post on Instagram

A post shared by Politics Ill (@politics_ill)

שאלות לדיון:

  • מה ההבדל בין השמעת אייל גולן בתחנות הרדיו הציבוריות לבין האזנה בבית בפלייליסט האישי?
  • מדוע חשוב לייצר הזדהות עם נפגעות וקורבנות תקיפה מינית והאמין להן?
  • מה יכולה להיות ההשפעה של היחס הציבורי למקרה על תקיפות מיניות עתדיות ועל המתלוננות? (לאו דווקא נגד אייל גולן)



הישגים נוספים- מה אפשר לעשות כעת?

לאור ההצלחה מתנהלים עוד קמפיינים ברשת שמטרתם להביא להישגים נוספים בתמיכה במתלוננות ובצמצום המקום התרבותי שניתן לאייל גולן:

עצומה של 5050 הקוראת לתחנת הרדיו להפסיק להשמיע את שיריו של אייל גולן

עוד על מיזם 5050.

מעל 60 ראשות וראשי ערים ורשויות מקומיות הודיעו שלא יזמינו את אייל גולן להופיע, ביוזמת פורום ראשות הרשויות.

ראש.ת העיר שלכם.ן לא הצטרפו ליוזמה? תוכלו לכתוב להם.ן כאן

סיכום:

לתרבות האונס אין מקום בחברה שוויונית וצודקת, אשר בה סולידריות עם נשים באה לידי ביטוי בלהאמין לנשים מתלוננות ולתמוך במתלוננות ובכל הנשים באשר הן, בפסטיבל נשים ובכלל.

מרצות מומלצות:

יעל יחיאלי | מיזם 5050

מורן זר קצנשטיין | בונות אלטרנטיבה

מערכים נוספים באתר:

מודלים לחיקוי במאבק הפמיניסטי

המאבק הפמיניסטי לשוויון ולחופש

המאבק באלימות כלפי נשים

קרדיט לצילום בראש העמוד: מריה וורוך, שתיל סטוק.

מצפן: נוֹבִי גוֹד

“נובי גוד”, או “שנה חדשה” בעברית, הוא חג שמקורו בברית המועצות לשעבר, ונחגג בישראל ע”י יוצאי בריה”מ לשעבר. נובי גוד הוא חג אזרחי, אשר נחגג זה עשרות בשנים החל מהשלטון הקומוניסטי.

בתקופת העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, עם התפרקות הגוש הסובייטי בשנת ה-90, החלו העולים לציין את החג גם בישראל, לפי המסורת האזרחית, בערב השנה האזרחית החדשה.

הנובי גוד נבדל מהסילבסטר שהוא חלק מהמסורת הנוצרית במדינות מערביות, וכאמור איננו משויך לדת כלל. בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מציינים את הנובי גוד, בקרב קהילת בריה”מ לשעבר ולא רק.

איזה חג זה נוֹבִי גוֹד?

דור 1.5 על “נובי גוד ישראלי”

שאלות לדיון:

  • איזה סטיגמות קיימות על הנוֹבִי גוֹד?
  • מה המשמעות של הנוֹבִי גוֹד עבור יוצאי בריה”מ בישראל?

יוצאי ברית המועצות בישראל:

שאלות לדיון:

  • איזה קשיים יש ליוצאי בריה”מ בישראל?
  • איזה סטיגמות יש על יוצאי בריה”מ בישראל?
  • איזה הבדלים קיימים בין הדור הצעיר לדור המבוגר יותר של יוצאי בריה”מ?

משמעות החג והביקורת:

שאלות לדיון:

  • מה למדנו על הנובי גוד שלא ידענו קודם?
  • מה למדנו על יוצאי בריה”מ לשעבר בישראל?

לסיכום:

השיר 1990 של מרינה מקסמילאין מתאר את העלייה האישית של מרינה ומשפחתה, ואת הקשיים בעלייה הגדולה של שנות ה-90 מברית המועצות לשעבר:

חשבתי שרצינו
היא הבחינה מקרוב
היא עלתה לפלשתינה
האמינה שזה יעשה לה טוב
בשדרה שבה בכינו
היום שינו את שם הרחוב
( חירות )СВОБОДА יש מילים כמו
שזורקות מחוף לחוף

אין לאן לחזור
ולא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
להמציא לך מנוח
תמונות שחור-לבן
קמו לתחייה במקום אחר
זכרון חוזר

לובשת את הדגל
על הבשר הרך
אומרים מה לא בסדר
בעיניי זה לא הכרח
אי שם בשרוול
השארנו את הכל
( אושר ) СЧАСТЬЕ יש מילים כמו
מהן אף פעם לא ארצה לגדול


אין לאן לחזור
ולא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
למצוא שפה ולא לשכוח
אין לאן לחזור
ולא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
לעשות לך כיף בכוח
תמונות שחור-לבן
קמו לתחייה במקום אחר
זכרון חוזר

ואיך למצוא ת׳רגע
הרגע הנכון
לקפוץ אל תוך המים
מי ים-התיכון
יש משהו משחרר
בלאהוב בשתי שפות
( שמש ) СОЛНЦЕ יש מילים כמו
מתגלגלות על הקצוות


אין לאן לחזור
ולא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
להמציא לך מנוח
תמונות שחור-לבן
קמו לתחיה במקום אחר

אין לאן לחזור
ולא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
למצוא שפה ולא לשכוח
אין לאן לחזור
לא כדאי לברוח
קחי ת’זמן לחשוב
לעשות לך כיף בכוח

מערכי שיעור נוספים על נובי גוד:

נובי גוד- ראש השנה האזרחית | קדמה
מערך שיעור ליסודי, חט”ב ותיכון.

נובי גוד ישראלי | מכון הרטמן
שיעור חינוך על הנובי גוד – ראש השנה שנחגג על ידי יוצאי ברית המועצות לשעבר

אז מה יודעים על נובי גוד? | דרך כפר
נובִי גוֹד ודילמת תרבות ישראלית רבת פנים

להרחבה:

סליחה על השאלה | עולים מברית המועצות לשעבר

סליחה על השאלה ילדים | עולים חדשים

דור אחד וחצי פרקים מלאים | תאגיד השידור הציבורי
סיפורה של העלייה הגדולה מברית המועצות בשנות ה-90, דרך עיניהם של ״דור אחד וחצי״, אלו שנולדו שם, עלו לישראל בהיותם ילדים ובני נוער, וחוו את קשיי הקליטה שלהם ושל משפחתם.

התמונה בראש העמוד מתוך סרטון “נובי גוד ישראלי” של דור 1.5.

שוויון בנטל וחוק הגיוס

המאבק הפוליטי לשוויון בנטל מגיע לנקודת הרתיחה. אחרי דחיות חוזרות ונשנות מצד הממשלה, ואי-הגעה לפתרון, חייב בית המשפט העליון את מקבלי ההחלטות להגיע להסדר שימנע פטור גורף מגיוס לחרדים. החרדים מצידם לא מוכנים לקבל הסדר כזה, והמבוי הסתום מתגלגל למשבר פוליטי.

דיון בג”צ בעתירת התנועה לאיכות השלטון מאפשר לבחון את מצב גיוס החרדים ואי-השוויון בנטל, מקום המדינה ועד היום. שאלת הגיוס עומדת בבסיס תפיסת צה”ל כ”צבא העם”, אשר יש לשאול האם עודנה רלוונטית בימים אלה.

השיעור נכתב על-ידי התנועה לאיכות השלטון, אשר מובילה את העתירה לבג”צ.
קרדיט לתמונה בראש העמוד: אורי קורן, שתיל סטוק.

רקע לחוק הגיוס: ציר זמן

בקיץ 2023 פג תוקף חוק השוויון בנטל שפטר מגיוס לצבא גברים חרדים. הממשלה הנוכחית נמנעה מלהכריע בנושא וכעת נדרש בג”צ לפסוק בסוגיה זו. כל זאת כשברקע מלחמת חרבות ברזל מתמשכת והנטל על המשרתים בסדיר ובמילואים רב.

1949נחקק חוק שירות ביטחון, תש”ט 1949. חוק זה קבע לראשונה באורח מסודר חובת גיוס לצבא לכל אזרח ואזרחית.
לאחר הקמת המדינה, החליט ראש הממשלה, דוד בן גוריון, לאפשר לכ- 400 תלמידי ישיבות “שתורתם אומנותם” פטור מגיוס מתוך כוונה לשמור על גחלת לימוד התורה לאחר השואה, ולאחר שכמעט הסתיים מפעל הישיבות במזרח אירופה.
1977עם חילופי השלטון, באמצעות ההסכמים הקואליציוניים עם אגודת ישראל, הוחלט כי המגבלות על הפטורים מגיוס יוסרו, וכל בן ישיבה אשר חפץ בכך יוכל לקבל פטור מגיוס על מנת ללמוד. הפטור הפך מהסכם שולי לתופעה עצומה שפוטרת רבבות של בני ישיבה מגיוס.
1998בג”צ רובינשטיין. נקבע בהרכב של אחד עשר שופטים כי הסמכות למתן פטור מגיוס תלמידי הישיבות לא נתונה לשר הביטחון וכי יש לחוקק חוק שיסדיר את הפטור. כל פגיעה בשוויון כזכות יסוד – עליה להיעשות בחקיקה של הכנסת.
1999ועדת טל. התבקשה למצוא דרך חוקית לשמור את המצב על כנו ולאפשר את האבחנה בגיוס תלמידי ישיבות, כמו גם לעגן את הפטור מגיוס לצה”ל לתלמידי ישיבות לחקיקה ראשית באופן ראוי. בהתבסס על הדו”ח של ועדת טל – חוקק חוק טל – חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס”ב 2002. חוק זה אפשר את המשך דחיית הגיוס לתלמידי הישיבות בתנאים מסוימים.
2006התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג”צ בענייו חוקיותו של חוק טל. בית המשפט קבע כי הסדר הגיוס פוגע אנושות בכבוד האדם של בני קבוצות הרוב המחויבים בגיוס. העתירה נדחית, בית המשפט טוען שיש לתת הזדמנות לחוק להגשים את מטרותיו. חוק טל עורר סערה ציבורית רבה בשנים האלו – הוקמו מחאות ענק ברחבי הארץ (“מחאת הפראיירים”) תחת הדרישה לשיווין בנטל.
2012בג”צ הכריע כי חוק טל אינו חוקתי, מעגן בפועל את ההסדרים הלא חוקיים שקדמו לו. בית המשפט העליון פסק כי אין ביכולתה של הכנסת להאריך את תוקפו של חוק טל ועל כן הוא בטל.
2013עם כינון הכנסת ה-33, היה ניסיון להסדיר את עניין גיוס תלמידי הישיבות ולחוקק הסדר קבוע. החוק ביקש לקבוע מנגנון שבמסגרתו הממשלה קובעת יעדי גיוס קולקטיביים עבור הציבור החרדי כולו, אשר יאפשרו ליתר לומדי התורה להמשיך ולדחות את גיוסם על פי הנוהל הקבוע בחוק. הכנסת התפזרה לאחר כמה חודשים ואותו התיקון עורר דיון ציבורי רחב בדבר גיוס תלמידי הישיבות.
2015עם כינון ממשלת ישראל ה-34 הוחלט על ריכוך נוסף של הסדר גיוס תלמידי הישיבות. חוקיות החוק עמדה למבחן בבג”צ של התנועה לאיכות השלטון ושוב קבע בית המשפט העליון כי חוק השיוון בנטל הוא איננו חוקתי. הסדר הגיוס פוגע בזכות החוקתית לכבוד האדם בהיותו מפלה ופוגע בשווין, שכן הוא יוצר הבחנה בחובת הגיוס לצה”ל.
2017בג”ץ מכריע כי חוק השוויון בנטל אינו חוקתי, ודורש מהמדינה לתקן את החוק בתוך שנה.
2019-2023במדינה נערכות חמש מערכות בחירות בארבע שנים, המדינה מבקשת חמש עשרה פעמים הארכות כדי לתקן את החוק.
יוני 2023תקופות הסתגלות הגיוס שנקבע בחוק השוויון בנטל לתשע שנים נגמר, ואין הסדר גיוס לתלמידי ישיבות. הממשלה מחליטה לפטור תלמידי ישיבה מגיוס.
אוגוסט 2023התנועה לאיכות השלטון עותרת נגד החלטת הממשלה לפטור תלמידי ישיבות מגיוס.
אפריל 2024התנועה לאיכות השלטון עותרת נגד הארגונים הפועלים לדחיית שירות בני הישיבות.
יוני 2024העתירה התקבלה והוחלט לשלוח צווי גיוס לחרדים.
יולי 2024נשלחו כ-3000 צווי גיוס, מתוכם נענו לצווים כמאה חרדים. כלומר, פחות מ-4%.

שאלות לדיון:

  • מדוע לדעתכם דווקא נושא זה אינו מגיע להסכמה לאורך כל שנות קיומה של המדינה?
  • מה הטיעונים לשני צידי הסוגייה?
  • איך לדעתכם צריך להראות שוויון במדינת ישראל?
  • ישנן עוד אוכלוסיות עם פטור גיוס, מדוע דווקא השיח על האוכלוסייה החרדית הוא נוכח יותר?
  • מדוע חשוב שכלל האוכלוסיות יתגייסו לצבא? מדוע ישנה חשיבות לצה”ל כצבא עם?
  • חוץ מערך השוויון, אלו דברים עלולים להיפגע מאי גיוס בני הישיבות?
  • האם התזמון של החלטת הממשלה לפטור חרדים מגיוס (בזמן המלחמה) משפיע על דעתכם בנוגע לנושא?

מה נדרש כעת?

עו”ד אליעד שרגא והשופטת בדימוס אילה פרוקצ’יה על חוק הגיוס

המילואימניקים קורסים – נשות המילואימניקים קורסות: דיון בוועדת חוץ ובטחון בנושא שילוב תלמידי ישיבות בצה”ל.

עו”ד הידי נגב על חוק הגיוס והשלכותיו.

למה אנחנו נלחמים ונלחמות על השוויון בנטל.

‏התנועה לאיכות השלטון‏ | ‏אלף צווי גיוס בלבד, כשיש 63,000 חרדים מחויבי גיוס – זו בדיחה עצובה. צפו בדבריו של עו”ד ד”ר אליעד שרגא, יו”ר התנועה לאיכות השלטון‏

סיכום:

ב-25 ביוני 2023, בג”צ קבע שהמדינה נדרשת לגייס את כלל בני הישיבות לצבא. זו הייתה פסיקה היסטורית שהייתה צריכה לשים סוף לאפליה בגיוס לצה”ל. בפועל, במקום לגייס את בני הישבות, המדינה והצבא, אינם פועלים כדי לקדם החלטה זו. כיום פחות מ2% מהצווים הנדרשים נשלחו. ישראל היא מדינה דמוקרטית שדוגלת בשוויון זכויות ושוויון חובות, וכיום ניצבת אל מול אתגר הדורש את נשיאת הנטל המשותפת. אין להבדיל בין דם לדם ובין אזרח לאזרח. יש לקיים את פסיקת בג”צ ולקדם את השוויון והאחריות המשותפת שלנו כאזרחים.

קיצור תולדות הפטור מגיוס :


המערך נכתב על-ידי אגף ההדרכה של התנועה לאיכות השלטון. התנועה לאיכות השלטון מציעה הדרכות, ימי עיון ותוכניות לתיכונים, חטיבות ביניים, בתי ספר יסודיים (כיתות ה’-ו’), תנועות נוער ומסגרות חינוכיות נוספות, בנושאים אקטואליים, דמוקרטיים, כלכליים וחברתיים. ליצירת קשר.

מערכים נוספים באתר:

מצפן: חוק ה(אי) גיוס

השינוי ההיסטורי בחוק הגיוס נותן לאזרחים פטור מצה”ל על פי שייכות מגזרית.

נשים, להט”בים וחרדים – שינויים בצבא העם?

מערך העוסק בשינויים בדימוי של צבא העם שהתגלו מאז ה 7.10, ובהשלכות של מצב החירום וההתגייסות הכללית.

שובה של ההפיכה המשטרית

בתקופה האחרונה מקדמת הממשלה ביתר שאת חוקים ומהלכים המחלישים את הדמוקרטיה הישראלית. עם הקמת הממשלה לפני שנתיים, הכריז שר המשפטים לוין על מהלכי החקיקה הללו במטרה מוצהרת להגביר את כוחה של הממשלה על מוסדות המדינה ועל האזרחים.

בינואר 2023 החלו הפגנות למען הדמוקרטיה אשר במידה רבה הצליחו לבלום את מרבית הפעולות של הממשלה. עם זאת כעת, בחסות מלחמת “חרבות ברזל”, פינוי של אזרחים מבתיהם בצפון ובדרום וגיוס נרחב למילואים, מקודמים אותם מהלכים שיש בהם פגיעה ממשית בדמוקרטיה.

בעמוד זה ניתן למצוא מגוון שיעורים שפרסמנו בנושא.

מערכים מומלצים:

מעקב אחר חקיקה אנטי דמוקרטית

איך נזהה חקיקה אנטי דמוקרטית? מה הם חוקים אנטי דמוקרטיים? כלים למעקב אחר חקיקה אנטי דמוקרטית

פופוליזם והמתקפה על היועמ”שית

לאחרונה מתגברות המתקפות מתוך הממשלה ומפלגות הקואליציה על היועצת המשפטית לממשלה. במהלך חינוכי זה נבין מה בין מתקפות אלה לבין פופוליזם בישראל.

הפרטת תאגיד השידור הציבורי

השידור הציבורי מהווה מנגנון דמוקרטי חשוב לחופש הביטוי וחופש העיתונות. הפרטת תאגיד השידור הציבורי מהווה בפועל סגירה של התאגיד וביטול השידור הציבורי בישראל.

שובו של הפונדמנטליסט

#כהניזם_לא_בבית_ספרנו #משמר_החינוך_הממלכתי

ליל גלנט 2

שר הבטחון גלנט ייצג ציר ממלכתי בממשלת הימין הקיצוני. פיטוריו מסמלים את הכיוון אליו דוהרת הממשלה, בעיצומה של מלחמה ולקראת המשך חקיקה סקטוריאלית ואנטי-דמוקרטית.

שוויון בפני החוק ומשפט נתניהו

שלב העדות במשפט נתניהו מאפשר בחינה של עקרון שלטון החוק ועקרון השוויון בפני החוק בדמוקרטיה הישראלית. מערך שיח חינוכי על משפט, חוק ושיח ציבורי.

להרחבה

המהלכים להחלשת הדמוקרטיה 2024 | המכון הישראלי לדמוקרטיה

ניתוח מהלכי החקיקה להחלשת הדמוקרטיה בשנת 2024

קרדיט לתמונה בראש העמוד: יוסי זמיר, שתיל סטוק.

מצפן: יום המורה

תודה לך, מורי / אסתי קושמרו-אברהם

מוֹדָה אֲנִי לְךָ, מוֹרִי הַטּוֹב
שֶׁלֹּא הֵאַצְתָּ בִּי לִלְמֹד מַהֵר מִכְּפִי הֲבָנָתִי.
מוֹדָה אֲנִי לְךָ, מוֹרִי הַטּוֹב,
שֶׁנָּהַגְתָּ בִּי בְּחֹם, אַהֲבָה ורֹךְ
וְחִכִּיתָ שֶׁאֶקְלֹט בַּקֶּצֶב שֶׁלִּי.

לֹא צָחַקְתָּ בִּכְלָל גַּם כְּשֶׁאָמַרְתִּי שְׁטֻיּוֹת,
הֶאֱמַנְתָּ בִּי שֶׁאֶלְמַד לְאַט לְאַט מֵהַטָּעֻיּוֹת.
הִרְגַּשְׁתָּ אוֹתִי בְּכֹל רֶגַע שֶׁיָשַׁבְתָּ מוּלִי,
וְנָתַתָּ לִי לִהְיוֹת אֲנִי עַצְמִי.
נָתַתָּ לִי לִהְיוֹת אֲנִי, כְּמוֹ שְׁאֲנִי,
בְּלִי לִרְצוֹת כָּל הַזְּמַן רַק לְשַׁנּוֹתֵנִי.
נָתַתָּ לִי לַעֲשׂוֹת אֶת הַשִׁנּוּי לְבַד
אַךְ תָּמַכְתָּ לְלֹא הֶרֶף וְעָזַרְתָּ מֵהַצַּד.

לכבוד יום המורה המצוין בישראל בכל שנה לפני חג החנוכה נרצה להאיר את מקצוע ההוראה ולחשוב יחד על מורים ומורות בישראל.

המחסור במורים:

שאלות לדיון:

  • כיצד בא לידי ביטוי המחסור במורות ומורים?

מקצוע ההוראה בישראל:

מקור: “חינוך לא חובה: 1 מכל 5 מורים חדשים נוטש את מקצוע ההוראה”/ כלכליסט

שאלות לדיון:

  • מה דעתכם.ן על מעמד המורה בישראל?
  • מה כולנו יכולים לעשות כדי שלמקצוע ההוראה יהיה מעמד גבוה בישראל?

להרחבה: “אהבתי ללמד, אבל המערכת מדכאת”: המורים הצעירים שעזבו מהר את מערכת החינוך/ רותם איזק.

התאגדות מקצועית:

אחת מהדרכים לשמור על מעמד המורה בישראל היא התארגנות והתאגדות מקצועית של מורות ומורים.
למידע נוסף על חופש ההתארגנות.

מה הם ארגוני עובדים?

שאלות לדיון:

  • מה אנחנו יודעות.ים על ארגוני המורים- ארגון המורים והסתדרות המורים?
  • מתי שומעות.ים עליהם בדרך כלל?

תפקיד ארגוני המורים:
(עד 6:00)

מאבקי מורות ומורים:

לדיון:

מה ניתן ללמוד מהמקרה של מורות ומורי היל”ה?

להרחבה:

סליחה על השאלה | מורים

מורות ומורים ביצירות ספרותיות | קדמה
מערך שיעור ליום המורה

ממלכתיות מהותית מול חלולה בצבא

פתיחה:

שמש אסוציאציות למילה ממלכתיות \ לחילופין אפשר לתת לחניכים לנסות לכתוב הגדרה למילה ממלכתיות לעשות סבבה בין ההגדרות ושהחניכים יסמנו את ההגדרות שהם מתחברים אליהן.

אמור : אנחנו שומעים בשנים האחרונות שימוש הולך וגובר בחברה ובפוליטיקה הישראלית לשימוש במילה ממלכתי, במקרים רבים פוליטיקאים משתמשים במונח על מנת לתת קונטקסט חיובי למעשיהם ולדמותם, אך האם אנו מבינים מה המושג אומר ? או יודעים להבחין במציאות בין מעשה ממלכתי ושאינו ממלכתי?

חלק א’:

קוראים עם החניכים את הפתיחה של מאמרו של ידידיה שטרן “ממלכתיות בעת הזו” .

“על מגרש המסדרים הצה”לי בגליל העליון עמדו כמאתיים חיילות וחיילים במסדר סיום של קורס המיועד לחיילים עולים. אלה הם צעירים יהודים שגדלו בחו”ל והחליטו לשרת בצה”ל, איש ואישה מסיבותיו. מפקד המסדר ביקש מהטירונים לומר “כמה טוב להיות בארץ” בשפת אימם. לתדהמתי, המשפט נאמר בלא פחות מ-36 שפות. הצעירים שנקבצו ובאו מארבע כנפות תבל ממש, לובשים מדי זית אחידים, עומדים בדום מתוח על הר גלילי קירח, המחישו את שיבת ציון בדורנו. התרגשתי מאוד. הנה אני צופה בהתגשמות חלום הנביאים של קיבוץ הגלויות. ישעיהו הנביא, מי יגלה עפר מעיניך.

גל נוסף של התרגשות אחז בי כשהתברר לי שמפקד המסדר, קצין הדוּר סמכות, הוא איש העדה הדרוזית. אל ההיבט היהודי הצטרף ההיבט האזרחי – והשניים אחוזים זה בזה ומזינים איש את רעהו. הפעם הומחשה לי משמעות הממלכתיות: צעירים יהודים מבלרוס ועד ברזיל, מאוסטרליה עד קליפורניה, מאוחדים במשימה עם קצין דרוזי באמצעות הזיקה המשותפת שיש להם אל השירות הצבאי, אל המדינה. דוד בן-גוריון, אבי הממלכתיות, מי יגלה עפר מעיניך.”

שאלות:

  • האם אתם מזדהים אם הכותב שהתמונה הזו מייצגת ממלכתיות ישראלית? מה בה מייצג את זה?
  • למה לדעתכם השירות הצבאי וצה”ל כל כך מזוהים עם הממלכתיות?
  • האם גם אחרי השנה האחרונה לדעתכם צהל הוא ייצוג למקום ממלכתי?

חלק ב’:

קוראים את “ערך הממלכתיות” כפי שהוא מנוסח ברוח צה”ל. מספרים שערך הממלכתיות הוסף לרוח צהל על ידי אביב כוכבי לפני מספר שנים. אפשר בנוסף לשמוע את נאומו של אביב כוכבי:

שאלות:

  • מה אתם מבינים שהיא ממלכתיות על פי המסמך?
  • למה לדעתכם בכירי צה”ל הרגישו שצריך להוסיף את ערך הממלכתיות? מה השתנה בחברה הישראלית שדרש את זה?
  • נתעכב על המשפט “חיילי צה”ל יפעלו כשרק המשימה ערכי צהל וביטחון ישראל יעמדו נגד עיניהם” האם המשפט הזה הוא מובן מאליו? אילו עוד דברים יכולים לעמוד מול עיניו של חייל?
  • מה הסכנות שלדעתכם יש בכך שחיילי צה”ל לא יתנהגו בממלכתיות ? מה יקרה לצבא ולחברה?
  • האם יש לכם דוגמאות לאופני פעולה לא ממלכתיות של חיילי צהל לאורך השנה האחרונה או של נבחרי ציבור כלפי צה”ל?

חלק ג’:

נחלק ל-3 קבוצות עבודה קטנות. כל קבוצה תקבל כתבה ותנתח אותה לאור שאלות לדיון.

  1. התקפה על רוח צהל.

שאלות:

  1. למה לדעתכם יש התקפה על רוח צהל?
  2. מה לדעתכם היו ההשלכות של שינוי הקוד האתי של צה”ל?

2. הממשלה נגד הצבא.

שאלות:

  1. מה ההבדל בין לבקר את צהל לבין להשתלח בו מה אתם מזהים בתגובות אלו?
  2. מה אתם חושבים שההשלכות ארוכות הטווח של התקפות אלו על הצבא?
  3. למה לדעתכם פוליטקאים בוחרים לתקוף כך א צהל?

3. התבטאויות פוליטיות של חיילים.

שאלות:

  1. למה הרמטכל מסיר את הפאץ? מה הבעיה שהרמטכל מזהה.
  2. מה הסכנות בהחדרת השיח הפוליטי לתוך צהל והכנסת מטרות פוליטית לתוך צהל?

נחזור למליאה ונשאל:

  • אילו סכנות טמונות לצבא בזמן לחימה , שמגמות כאלה מתפתחות בו?
  • איפה יש התנגשות במקרים הללו עם עיקרון הממלכתיות?
  • האם אתם חושבים שהאנשים שמאחורי המקרים הרגישו שהם פועלים בחוסר ממלכתיות?

סיכום:

‘קוראים את הקטע “‘ממלכתיות צבאית’ ועל ‘ממלכתיות חלולה'” מאת קצין חינוך ראשי תא”ל אופיר לויוס

שאלות:

  • מה ההבדל שהוא עושה בין ממלכתיות חלולה לממלכתיות מהותית?
  • למה במציאות היום הממלכתיות דורשת אומץ?
  • למלשבים: איזו אחריות אתם מרגישים שיש לכם כלפי שמירת הממלכתיות במציאות שבה צה”ל והחברה הישראלית נמצאים היום?

קרדיט לתמונה בראש העמוד: PINN HANS הנס פין HANS PIN אוסף התצלומים הממשלתי.

מערכים נוספים באתר:

סקטוריאליות Vs ממלכתיות

המאבק בין גישה מגזרית לגישה ממלכתית ואוניברסלית הוא אחד הצירים המרכזיים בפוליטיקה, ומעצב גם את מטרות המלחמה והטיפול בעורף. המערך הנוכחי עוסק במשמעויות הערכיות והחינוכיות של ההתנגשות הזו.

ממלכתיות על-פי בן-גוריון

מערך חינוכי המסביר את המושג “ממלכתיות” שהומצא ע”י בן-גוריון עם קום המדינה, ובוחן את חשיבותו בישראל הדמוקרטית של ימינו.

חנוכה

חג החנוכה מאזכר תקופה בהיסטוריה היהודית בה התקיים מאבק על הזהות היהודית. בימים אלה הזהות היהודית נמצאת גם כן במאבק על הגדרתה הדמוקרטית-ליברלית. תפיסות חשוכות מאיימות לרוקן את היהדות ממאפייניה הליברליים, ואת הישראליות מערכיה הדמוקרטיים.
בתקופה זו חשוב לזכור ולהזכיר כי מרד ברעיונות חשוכים הוא לא רק נקודת ציון היסטורית, אלא גם כורח המציאות. בזכות מחאה אזרחית ניתן היה להביע התנגדות אשר זכתה להישגים רבים. זירת החינוך מאפשרת לנו להביא את המאבק על ערכים ליברליים אל דור המרד הבא.
שיח חינוכי-ערכי על חגי ישראל וחג החנוכה בפרט, ראוי שיחזק את ההיבטים הליברליים של היהדות, מתוך תחושת בעלות על הזהות היהודית, וחיבור לסמלי החג, הטקסים והטקסטים.
בעמוד זה ערכנו אסופה של פעילויות וטקסים מומלצים לעיסוק חינוכי בחג הנקודה המנגיש ומדגיש את הזהות היהודית הדמוקרטית-ליברלית.

תכנים מומלצים

המאור בשברי האור | קדמה

במערך זה נעסוק בחג החנוכה כחג של שמירה על המסורת היהודית ברגעי קושי והתגברות על אתגרים, אך גם על הגמישות שיש ביהדות לקבל השראה מתרבויות אחרות ולהפוך אותם כחלק מהמסורת היהודית.

פעילויות חנוכה | מכון הרטמן

חודש כסלו מכניס אותנו אל עונת החורף ואל חג החנוכה, חג האורים, הנס והגבורה. אורות החנוכייה מסמלים את חסד הקיום ואת משאבי הרוח, הכוח המוסרי והתקווה לטוב.

גיבורות מאירות | בינ”ה

בחנוכה אנו מעלים על נס את גבורת המכבים ומספרים בשבחיהם. לעיתים מוסיפים גם גיבורי תרבות ציוניים ועכשויים ואולי אפילו גיבורי על. במערך זה בחרנו לעשות תיקון ולספר על גיבורותרבות. נשים גיבורות.
מערכים נוספים באתר בינ”ה.

פעילויות חנוכה | מכון שיטים

בין “הימים ההם” ל”זמן הזה”: אור, גבורה והתגברות, ציונות וחלוציות, אחריות ומעשה, זהות מקומית מול אוניברסלית, ועוד. 

טקס חנוכה חלוצי | החלוץ

הַזמינו את האהובים והאהובות להתכנס יחד בכל ערב בחג, ולבחור אחד מהנושאים למעמד טקסי עוטף לבבות שבורים בחנוכה זה. מתוך היחד המשפחתי, הקבוצתי, הקהילתי, נמשיך לשאוף אל האור ואל הנחמה.

מהי גבורה? | פרדס

מערך שיעור לכבוד חג החנוכה

גיבורי המלחמה | פרדס

מערך שיעור לכבוד חג החנוכה על גיבורות וגיבורי מלחמת “חרבות ברזל”.

סדר חנוכה | התנועה הדמוקרטית האזזרחית

סדר חנוכה דמוקרטי וחופשי, הדלקת נרות חנוכה תשפ”ה, 2024-2025

מערך 7: היסודות הדמוקרטים של הציונות

הקונגרס הציוני

צופים בסרטון על כינוס הקונגרס הציוני הראשון:

שאלות לדיון:

  • למה לדעתכם הרצל בחר להפוך את הקונגרס למקום דמוקרטי?
  • האם הציונות הייתה יכולה להצליח בלי קונגרס?
  • מה ההבדל בין לכונן את הציונות דרך קונגרס לעומת דרך נדבן יהודי? באיזה מהאופנים הציונות שייכת ליותר אנשים?

חזונו של הרצל

מחלקים לחניכים קטעים שונים שהרצל כתב על המדינה שתקום בארץ ישראל:

שאלות לדיון:

  • למה לדעתכם הרצל בחר להפוך את הקונגרס למקום דמוקרטי?
  • האם הציונות הייתה יכולה להצליח בלי קונגרס?
  • מה ההבדל בין לכונן את הציונות דרך קונגרס לעומת דרך נדבן יהודי? באיזה מהאופנים הציונות שייכת ליותר אנשים?

מגילת העצמאות

מקריאים לחניכים את מגילת העצמאות ומבקשים מהם תוך כדאי , לסמן במדגיש עקרונו וערכים שקיימים במגילה, לאחר ההקראה:

שאלות לדיון:

  • אילו עקרונות וערכים מצאתם במגילה?
  • אילו עקרונות יהודים ואילו עקרונות דמוקרטים?
  • האם יש עקרונות במגילה שנמצאות היום במחלוקת? אילו עקרונות לדעתכם הם בהסכמה רחבה?
  • האם יש עקרונות שאתם חושבים שניתן לוותר עליהן ועדין להיות ציונים? האם יש עקרונות שמצריכים מאיתנו לייצר עליהם הסכמה מחודשת?

ערכים ועקרונות:

  1. עלייה וקיבוץ גלויות
  2. פיתוח הארץ לטובת כל תושביה
  3. חירות
  4. צדק
  5. שלום
  6. חזון הנביאים
  7. שוויון זכויות ללא הבדל דת, גזע ומין
  8. חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות
  9. שמירה על המקומות הקדושים לכל הדתות
  10. נאמנות לעקרונות מגילת האו”ם
  11. אזרחות מלאה ושווה לערבים תושבי ישראל
  12. הושטת יד לשלום ולשכנות טובה למדינות השכנות

למה הציונות חייבת להיות דמוקרטיה ליברלית

קוראים חלק קצר מראיון של פרופ׳ אבי שגיא:

שאלות לדיון:

  • למה הזכות למדינה יושבת על היות המדינה מדינה דמוקרטית?
  • למה צריך להשאיר את ההגדרה היהודית כהגדרה זרה?
  • מה חשיבותה של הדמוקרטיה ביכולת לכונן מדינה לכלל העם היהודי?
  • מהי הזכות למרחב ציבורי יהודי? איפה ניתן לראות את זה איך זה בא לידי ביטוי?

סיכום

מראשית הקמתה של הציונות התנועה הציונית שאפה בהקמתה של חברה דמוקרטית ליברלית יהודית בארץ ישראל. שאיפה זו קיבלה משנה תוקף בחתימת מגילת העצמאות ביום הקמתה של מדינת ישראל. הדמוקרטיה הליברלית היא זו שאפשרה לנו כחברה לצמוח על אף האתגרים והחברות השונות המרכיבות את החברה הישראלית. כיום אנו רואים כי היסודות המוסכמים של הדמוקרטיה הישראלית נמצאים בערעור המאיים על המשך דרכה של הציונות.

המערכים הבאים בקורס:

המערך הקודם (שיעור 6)

רשתות חברתיות ופייק ניוז

בעידן המודרני הניו מדיה הפכה לכיכר העיר החדשה, שם אנו צורכים חדשות ומתווכחים ונוצר קיטוב מרחיק לכת. כיצד דמוקרטיה יכולה להתנהל במציאות של פוסט-אמת?

לעיון בכל הקורס

קורס: דמוקרטיה ליברלית

קורס חוויתי ומתודי המותאם לנוער בגילאי תיכון ועד יד׳, לביסוס הבנה עמוקה של סוגיות היסוד הדמוקרטיות-ליברליות, והקניית כלי ניתוח שיאפשרו לבני נוער לבקר את השיח הפוליטי האקטואלי.

המערך הבא (שיעור 8)

זכויות מיעוטים מול עריצות הרב

במערך זה נבחן מודלים שונים כיצד מדינות דמוקרטיות מתמודדות עם מיעוטים לאומים ואתנים.

מערך שיעור על ממלכתיות

מטרות:

  1. להבין ממלכתיות כתפיסה של אזרחות משותפת
  2. להיווכח בקשר בין ממלכתיות לעקרונות דמוקרטיים ליברליים
  3. לאמץ תפיסת עולם ממלכתית

זמן: 45 דק’ עד שעה.

פתיחה: מהי ממלכתיות?

(5 דק’)

נשאל: מה זה ממלכתיות? מהיכן המילה מוכרת לנו?

נכתוב על הלוח שמש אסוציאציות

חלק א- המצאת הממלכתיות:

(10 דק’)

נציג את הסרטון של ד”ר ניר קידר-

נכתוב על הלוח את ההיגדים הבאים:

  • תודעה של מדינה
  • תודעה של אזרחות 
  • מה זה אומר להיות אזרח במדינה

שאלות לדיון:

  • מה תפקיד הממלכתיות? 
  • למה זה חשוב לבן גוריון? מה הוא ניסה להשיג?
  • האם ממלכתיות נחוצה לנו עד היום?

נסכם, הממלכתיות היא התודעה האזרחית המשותפת, המשמעות של להיות חלק מהמדינה, כיחידים וכקבוצה. בן-גוריון הגה את המושג וגם את המשמעות שלו. לאזרחים יש אחריות למדינה, על כל הקבוצות שמרכיבות אותה, ולמדינה אחריות עבור כל אזרחיה, באופן שווה ושיוויוני. על-פי תפיסת הממלכתיות מוסדות המדינה הם האחראים היחידים והבלבדיים לאזרחי המדינה.

חלק ב’- החלטות שעיצבו את דמותה הממלכתית של המדינה

(25 דק’: 15 דק’ בקבוצות ועוד 10 דק’ במליאה)

החלטות רבות שהתקבלו בקום המדינה משקפות את התפיסה הממלכתית. 

נחלק את המשתתפים לקבוצות עבודה קטנות של 4-5, כל קבוצה תעסוק בסוגייה עליה התקבלה החלטה ממלכתית משמעותית שעיצבה במידה רבה את חיינו עד היום. כל קבוצה תלמד על סוגיה אחת מתוך הטקסטים הקצרים ותציג אותה למליאה (אם יש כמות גדולה יותר של משתתפים ניתן לחלק לשתי קבוצות עבודה את אותה סוגייה).

השאלות הזהות לניתוח כל סוגיה (מופיעות גם בטקסט):

  • מהי ההחלטה שהתקבלה? 
  • האם היו התנגדויות להחלטה? מצד מי? 
  • באיזה אופן ההחלטה משקפת את תפיסת הממלכתיות? 
  • איך זה בא לידי ביטוי בישראל של היום? 

1. שירות נשים בצה”ל

קטע מתוך נאום “בעקבות דבורה” שנשא דוד בן-גוריון בפני קצינות בשנת 1951.


למקור באתר “פרויקט בן-יהודה”.

להרחבה: שיעור של “פרדס” על שירות נשים

2. “הסטטוס קוו”

קטע מתוך מכתב “הסטטוס קוו” המסדיר מספר סוגיות הקשורות בדת ומדינה.

3. הקמת צה”ל

פקודת הקמת צה”ל משנת 1948.


למקור בארכיון צה”ל.

4. חוק חינוך ממלכתי

“חוק החינוך הממלכתי” משנת 1953- סעיפים 1 עד 5

למקור באתר בכנסת.

חלק ג’- ביקורת על הממלכתיות

(15 דק’- אם יש זמן)

כחלק מהתפיסה הממלכתית של קום המדינה, הייתה נהוגה מדיניות של “כור היתוך”. 

נקרא יחד טקסט שכתב בן-גוריון בנושא מתוך “יעודי הרוח והחלוציות בישראל”, ב-1951:

אנו מעלים לארץ עם יחיד במינו, מפוזר בכל קצווי תבל, המדבר בלשונות רבות חניך תרבויות זרות, נפרד לעדות” ושבטים שונים בישראל. ומוטל עלינו להתיך מחדש כל הציבור הרב והמנומר הזה, לצקת אותו בדפוס של אומה מחודשת. עלינו לעקור המחיצות הגיאוגרפיות, התרבותיות, החברתיות והלשוניות המפרידות בין החלקים השונים ולהנחיל להם לשון אחת, תרבות אחת, אזרחות אחת, נאמנות אחת, חוקים חדשים ומשפטים חדשים. עלינו להנחילם רוח, תרבות, ספרות, מדע, אמנות. עלינו להכניסם למסגרות חברתיות ומדיניות חדשות, להנחיל להם זיקה לעברנו ולחזוננו לעתיד; עלינו לחנכם לחיי עם עצמאי, לחיים ממלכתיים, לשלטון עצמי, לחירות, לאחדות יהודית, לאחווה אנושית, לעזרה הדדית, לאחריות קולקטיבית, ובו בזמן עלינו לדאוג לבטחונם, לבטחון המדינה וחירותה ומקומה בעולם. מלאכה זו עלינו לעשותה בתקופה מסוערת ומסוכסכת, כששלום-העולם תלוי בשערה ואנו מוקפים צוררים ויריבים.

שאלות לדיון: 

  • מה דעתכם.ן על תפיסת “כור ההיתוך”? 
  • האם באמת ניתן להתיך את הזהויות שמרכיבות את החברה הישראלית לזהות אחת? 
  • מה המחירים של זה?

לטקסט המלא מתוך “פרויקט בן-יהודה”.

סיכום:

מושג הממלכתיות כפי שהגה אותו בן-גוריון מבטא תודעה אזרחית משותפת של כל אזרחי מדינת ישראל למדינה, ואת אחריות המדינה לאזרחים. החלטות רבות שהתקבלו ברוח הממלכתיות כשקמה המדינה משפיעות על החיים שלנו עד היום. החברה בישראל שינתה את פניה מקום המדינה ועד היום, וסוגיות רבות עדיין נמצאות במחלוקת בין קבוצות שונות. ברוח הממלכתיות חשוב שנשאל את עצמנו: על איזה ערכים בישראל חשוב לנו לשמור?


המערך בשיתוף

קרדיט לתמונה בראש העמוד: PINN HANS הנס פין HANS PIN אוסף התצלומים הממשלתי.

מערכים נוספים באתר:

סקטוריאליות Vs ממלכתיות

המאבק בין גישה מגזרית לגישה ממלכתית ואוניברסלית הוא אחד הצירים המרכזיים בפוליטיקה, ומעצב גם את מטרות המלחמה והטיפול בעורף. המערך הנוכחי עוסק במשמעויות הערכיות והחינוכיות של ההתנגשות הזו.

להרחבה על ממלכתיות ע”פ בן-גוריון:

אתר בית בן-גוריון בת”א

תיאום ביקורים ופעילויות


שביל הממלכתיות

בואו להבין אחת ולתמיד את המונח ‘ממלכתיות’ שטבע דוד בן-גוריון.

ערכה לציון יובל לפטירתו- בית בן-גוריון

ערכת פעילויות חינוכיות לציון 50 שנים לפטירתו של בן-גוריון, לגילאי גן ועד תיכון.

Skip to content