המאבק לזכויות: הצעה לצפייה מודרכת

ההכרה בזכויות אדם, עיגונן בחוק והשמירה עליהן הן תוצאה של מאבקים אזרחיים עיקשים. לאחרונה יצאה הצהרה של ארגון הנשים של האו”ם המגנה את מעשי האלימות נגד נשים שקראו בטבח ה 7.10. גם כאן, מול הרק לאחר מאבק להכרה ומחאה כנגד השתיקה של ארגון הנשים הושגה.

כאנשי חינוך המחנכים לערכים דמוקרטיים חשוב שנבסס את ההבנה כי מאבקים חברתיים הם הכלי הדמוקרטי לשיוון זכויות ולהגנה עליהם בהיסטוריה וגם בהווה.

צפייה מודרכת

מערך זה כולל המלצת צפייה בסרט סופרג’סטיות ועיבוד בעקבותיו.

שימו לב: הסרט כולל היבטים אלימים וקשים לצפייה. מומלץ לצפות בסרט לפני הצפייה עם החניכים על מנת להתאים להם את הצפייה.

כמה נקודות מרוכבות בסרט שחשוב לשים לב אליהן:

00:14:40הטרדה מינית
00:30:00 אלימות משטרתית
01:17:00 האכלה בכפייה
01:31:00התאבדות
01:09:00 לקיחתו של ג’ורג’ בניגוד לרצונה לאימוץ

*החלק האחרון עם הטקסט על זכות ההצבעה ממש חשוב. הוא מראה את התקדמות מתן זכויות לנשים לאורך הרבה שנים קדימה. לא לוותר עליו.

רקע היסטורי 

המהפכה הפמינסטית היא מהמהפכות החשובות ביותר של המאות האחרונות שהצליחה ממש. אפשר להרגיש את זה ממש בחיינו- כל אחת בעלת זכויות שוות יותר מאשר סבתה או סבתא של אמה.אפשר לראות במהפכה הצרפתית ובהצהרת זכויות האזרח של  1789 את הניצנים של המהפכה הפמיניסטית אך  היא עצמה לא כללה  שיוון וחירות מלאים לנשים. השימוש במונח פמיניזם נעשה רק בשנות ה -30 של המאה ה 19.  המהפכה צמחה והתפתחה בתהליך איתי לאורך שנים רבות דרך התרבו, כתיבה פילוסופית, חינוך ומאבק עיקש של נשים.  המניפסט הפמיניסטי של  ארה”ב 1848, כלל דרישה ל

  • הזכות להחזיק ברכוש משל עצמה
  • הזכות לחופש תנועה
  • הזכות להגנה מפני אלימות בעלה
  • הזכות לגירושין
  • הזכות לחופש פעילות כלכלית
  • הזכות לחופש לעסוק במקצועות חופשיים (שהיו סגורים בפניהן, כמו רפואה ועריכת דין)
  • מתן חינוך שווה לבנות
  • וזכות הצבעה

הסופרג’טיות היתה תנועה של נשים בריטיות שנאבקו על הזכות הבסיסית של הצבעה, אך זה לא היה מאבק יחיד. כפי שאפשר לראות בסוף הסרט זכויות ההצבעה ניתנו רק הרבה שנים אח”כ. 

עיבוד ודיון בעקבות הסרט

  • מה התחושה שאתם יוצאים איתה מהסרט?
  • רגע שהיה לכם מעורר במיוחד בסרט?
  • מה למדתן.ם בבית הספר על המהפכה הפמינסטית?
  • איך מתפתחת המחאה של הסופרגי’סטיות, איך הן פועלות בהתחלה ובהמשך? מה מניע את ההתפתחות הזו? מדוע הן פועלות באופן זה מה דעתכם על דרך הפעולה שלהן? 

נקודות להתייחסות השונות: שבירת חלונות, הזירה הפרלמנטרית (19 ד’) בפרלמנט, מאבק ברחוב, התעמתות עם שוטרים, פיצוץ הדואר והטלפון (1:04), הפיצוץ של חבר הפרלמנט, ההתאבדות בסוף (אפשר לספר על המקרה של משה סילמן שהתאבד מול המצלמות במחאה הכלכלית ב 2012, האם מעשיו הביאו לשינוי?)

חוק וצדק

לא פעם בסרט עולה היחס בין שמירת החוק לבין הצדק למשל בדקה 46 בנאום של המנהיגה דק או במעצר של מוד ב-01:15:00. מה היחס בין חוק לצדק?

(נסו לאתגר אותם- מה בונה את מה? אם צדק לא כתוב בשום מקום, איך נדע שכולם מסכימים עליו, האם כל התארגנות בשם הצדק מאפשרת לערער על החוק בצורה כזו? (אפשר לראות דוגמאות לכך שחוקים שינו תפיסה ציבורית- חקיקה בחוק מייצר נורמות חברתיות של טוב ורע למשל ההכרה באונס בתוך נישואים שינה תודעה של מה היא בחירה ומה היא הסכמה וחופש האישה – בישראל זה נכנס לחוק רק בשנות ה-80)

האם יש גבול של מאבק על הצדק? או פעילות בשם החוק? מה הוא?

מאבקי מיעוטים על זכויות

ב-1:00:45 מוד מחזירה את בנה לבית, בעלה שולל ממנה את האפשרות לראות אותו החוק אומר שהוא שייך אליו. ואז היא כותבת לבלש. כדאי לראות את זה שוב ביחד את דבריה לבלש או להזכיר את זה  ולשאול- מה אתם חושבים על מכתבה? מוד מזכירה כי הגברים נלחמים על הזכויות שלהם אז גם נשים צריכות להיאבק על הזכויות שלהן. מה זה אומר על צדק? מה זה אומר על מאבק לצדק ועל דמוקרטיה? מה מקומם של מיעוטים (מספריים או מיעוט ביצוג פוליטי)? מה האחריות של המשטר כלפי המיעוטים? מה האחריות של שאר המיעוטים?

תנו דוגמא למאבקים של מיעוטים אחרים למשל נגיד האלימות בחברה הערבית, נגד האפליה והגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, להט”בים וכו’ מי בעיקר נוכח בהפגנות האלו מי היה בעיקר נוכח בהפגנות האחרונות נגד ההפיכה המשטרית? כמה אנחנו מכירים בעצמנו את המאבקים של מיעוטים על זכויות שלהם או בכלל את האתגרים עמם הם מתמודדים? מה מוציא אותנו לרחוב? בעד מה אני מוכן לשלם מחיר?

סטיגמות וסטריאוטיפים חברתיים-פוליטיים

מה הרגשתן ביחס לדמויות של הסופרג’יסטיות? מה חשבתן על הדמות שלהן? מה הסביבה חושבת עליהן? מאיפה היחס הזה נובע? (למדריכה- נסו לבחון האם יש פער בין הדמויות והערכים שהן מנסות להשיג ואיך שהן נתפסות אז והיום אצל החניכים? האם זה יש כאן עניין תקופתי? בררו כיצד היום פמיניסטיות מאוד פעילות נתפסות? או פעילים רדיקאליים אחרים? מאיפה זה נובע?)

שימוש בהון פוליטי

למה הן זקוקות למען ההצלחה של המאבק (שימו לב למקומם של גברים בתוך המאבק, הן זקוקות לאישור שלהם בסוף, שימו לב ליחס בין נשים ממעמד נמוך לנשים ממעמד גבוהה, משכילות ולא משכילות, מקומה של התקשורת בתוך הצלחת המאבק (1:23).

סיכום

  • המהפכה הפמיניסטית עדיין (מעל 200 שנה אחרי המהפכה הצרפתית, מעל 100 שנה אחרי הסופרג’יסטיות) מתרחשת ומתבטאת במאבק נגד אלימות נגד נשים דוגמת me too ומאבק על ייצוג נשים במוקדי הכוח ושוויון בשכר לנשים ועוד.
  • הסרט ממחיש עד כמה דברים בסיסים כמו עצמאות כלכלית וזכויות על רכוש, משכורת אישית, והזכות על ילדים לא היו דבר בסיסי עבור נשים. גם אם נהוג לחשוב שהחברה הציונית הייתה חברה שוויונית לחלוטין. יש לא מעט מחקרים שדווקא מראים שאמנם לנשים היה קול שווה, אך בעוד הן לקחו מן האחריות של הגברים- הגברים לא לקחו מהאחריות שלהן והניקיון, הבישול וגידול הילדים נשארו תפקידן. תהליך השינוי מתרחש לאט ולאורך זמן.
  • על אף חשיבות ההפיכה, המחשבה הפמיניסטית, גלי הפמיניזם השונים, ותולדות המהפכה הפמינסטית כמעט שאינם נלמדים בבתי הספר. מעבר לכך נהוג לצייר את מתן הזכויות לנשים, והשוויון הגדל בזכויות נשים, כחלק מתנועה הטבעית של העולם קדימה, כחלק מתהליך המודרניזציה, ולא בזכות מאבקן העיקש של נשים ששילמו על כך מחירים קשים כפי שאפשר לראות בסרט. מעבר לכך, גם היום (אפשר לראות אילו מן תגובות זכו פמיניסטיות בראשית הדרך) ההגדרה האישית ‘פמיניסטית’ נתפס לא פעם כדבר שלילי- אישה פמיניסטית היא כבדה, שונאת גברים, ממורמרת.. וכו’. היבטים אלו מראים עד כמה יש עוד דרך ארוכה של מאבק. 
  • הסרט הוא נקודה בתוך ההפיכה הפמינסטית לא כולה. חשוב להבין שכמו שהמהפכה הפמינסטית עשתה שינוי דרך מאבק עיקש גם ברחוב וגם דרך שינויים  תרבותיים, דרך חינוך. דרך השינוי והחתירה לצדק אינם תנועה טבעית קדימה בעולם, הדברים מתקדמים דרך מאבקים שאנשים התעקשו עליהם, וגם שלמו מחירים עבורם. הדמוקרטיה התפתחה, וממשיכה להתפתח דרך מאבק לשיוון חירות וצדק. והיא דרושת עבודה מתמדת.
  • ובכל מאבק יש דפוסים דומים של יחסי כוח בין שלטון למוחים, בין התקשורת ובעל הקול למי שאין לו קול וצריך להגיע לתודעה, בין שכבות חזקות לבין אלו שאין להם ברירה, בין החוק לבין תחושת הצדק.

מצפן – מבקשי מקלט

“המלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים”

קרל פון קלאוזביץ

מממ

מבקשי המקלט בישראל לא הולכים לשום מקום, והזנחת הטיפול במצבם היא המדיניות. 

קרבות רחוב אלימים ומאות פצועים, בהם 50 שוטרים, העלו לפני השטח את מצבם המדמם של מבקשי המקלט החיים בארץ. האירוע הקשה שכמותו לא התרחש בתל אביב, חשף זעם של שנים שנוצר במסגרת מדיניות ממשלתית של יותר מ-15 שנה, שבה המדינה נוקטת בהזנחה מכוונת, ונמנעת מלבחון את הבקשות למקלט. בעוד שבמדינות שונות במערב, וקנדה בראשן, זוכים רוב מבקשי המקלט מאריתריאה בהכרה כפליטים, בישראל לא רק שלא מכירים בהם, אלא גם מאפשרים לתומכי המשטר העריץ לחיות לצידם בארץ, ללא הפרעה. במשך שנים רודפים תומכי משטר אריתראים את מבקשי המקלט מארצם החיים בישראל. ובממשלה? מנצלים את אירועי האלימות כדי לתקוף את בג”צ, ומטשטשים את האחריות.

בב

למה רחובות תל אביב הופכים לזירת מלחמה בשבת בצהריים?

גולי דולב השילוני מסביר למה מדובר בהתקוממות של אריתראים נגד שלטונם העריץ?

צצצ

צצצ

ומהי תמונת המצב של פליטים בישראל ב- 2023?

שאלות לדיון

  • מה אתם חושבים על התגובה הממשלתית לאירועים בשבת?
  • חפשו מקורות יהודיים ומקורות דמוקרטיים הנוגעים למבקשי מקלט, מה נדרש ממדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ביחס פליטים המגיעים לשטחה?
  • אילו עוד דרכי פעולה אפשריות לדעתכם נוכח האירועים האלימים בשבת?

מחזקים

מחזקים היא פלטפורמה לאקטיביזם דיגיטלי. אנחנו מייצרים שיתופי פעולה רחבים כדי לחזק את המאבקים למען שלום, שוויון וצדק. אנחנו פועלים כדי להעצים את הקולות של השמאל הישראלי כמחנה רחב, גאה, מגוון ונחוש. מערך ההפקה וההפצה שבנינו מהדהד תוכן, מסרים וקמפיינים של תנועות וארגונים, אקטיביסטיות ופוליטיקאים, ושל אזרחים ואזרחיות מן השורה. אנחנו מנהלים את מערך הפצת התוכן הפוליטי הדיגיטלי החזק ביותר במרכז-שמאל הישראלי – יותר מכל ארגון, פוליטיקאי או מפלגה. את התוכן שלנו אנחנו מפיצים בצורה אורגנית, כמעט ללא שימוש בכלים של קידום ממומן. אנחנו עובדים באינסטגרם, טוויטר, פייסבוק, טיקטוק, טלגרם, וואטסאפ, יוטיוב ובכל רשת ששווה להיות בה. מחזקים הוקמה כדי לבנות ולהנכיח אלטרנטיבה פוליטית שמאלית על-ידי מתן מענה אפקטיבי למכונת הרעל והשנאה של הימין. מחזקים היא מגאפון שמשרת את השמאל הישראלי. ב-6 השנים האחרונות בנינו מערך מקצועי של הפקה והפצה של תוכן פוליטי שמגיע ל-2 מיליון אנשים בחודש ומושך למעלה מ-20 מיליון אינטראקציות בשנה. העבודה שלנו מוכוונת ללמידה מתוך דאטה.

מצפן: גבולות ההתנגדות הבלתי אלימה

המחאה האזרחית עולה שלב. התגובה של הממשלה מובילה להרחבת צעדי המחאה וההתנגדות, תוך שימוש גובר בזכות ההפגנה והביטוי. המחאה לא נשלטת מלמעלה, וצומחת מתוך יוזמות מקומיות והתארגנויות קיימות, מה שמעורר שאלות לגבי גבולות המרי האזרחי.

לפניכם ארבע דוגמאות לצעדי מחאה בלתי אלימים, אשר שרי הממשלה סימנו אותם כבלתי לגיטימיים, ובכך הודו באפקטיביות שלהם:

דיון:

בהנחה שכל צעד מחאה הוא כלי, איזה מטרה הוא משיג?

האם מדובר במחאה חריפה מדי שמעוררת אנטגוניזם?

איזה מטרות מנסה המחאה להשיג, מלבד השאיפה הברורה להפסיק את החקיקה האנטי-דמוקרטית?

מה הבעיה בסרבנות, ומדוע היא זוכה לגינויים גם מצד תומכי המחאה?

בית יגאל אלון

בית יגאל אלון פועל להנחלת מורשתו הציונית ההומניסטית של יגאל אלון. במרכז החזון של הבית עומדת החתירה לחיזוק אופייה הציוני, השוויוני הדמוקרטי של החברה הישראלית באמצעות פעולה בשדה החינוכי, בשדה הציבורי ובשדה הזיכרון הלאומי.

אורי וולטמן

אורגנייזר ארצי של תנועת עומדים ביחד, ונמנה עם מייסדי התנועה. פעיל חברתי ופוליטי, שהיה מעורב בהתארגנויות קהילתיות שונות (ועד שכונה למאבק באלימות משטרתית, קואליציית ארגוני להט”ב למאבק מול העירייה) ותיכנן והוביל קמפיינים ציבוריים. בעבר היה יועץ פרלמנטרי בכנסת, ומנוסה בחיבור בין קמפיינים ציבוריים לבין מהלכי חקיקה.

איתמר אבנרי

פעיל פוליטי מזה למעלה מעשור. חבר הנהגה וממקימי תנועת “עומדים ביחד”. עסק בכתיבת תוכן ובארגון קהילתי בתנועה, וכיום רכז פיתוח של תחום הארגון הקהילתי בתנועה ובמטה האזרחי. בעבר פעיל באיגי (ארגון הנוער הגאה) ובאגודת הלהט”ב. ממובילי יוזמת “גרין ניו דיל לישראל” להתמודדות חברתית עם משבר האקלים, חבר בפורום האקלים הישראלי וכותב ומרצה בנושא בבמות שונות. דוקטורנט ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן.

מצפן: המאבק הפמיניסטי לשוויון ולחופש

תיאור המערך

מחאת הנשים באדום בולטת מרחוק בכל הפגנה. המחאה הזו משתמשת בסימבול החזק של “סיפורה של שפחה” כדי להביע התנגדות לאיום הנוכחי על מעמדן של נשים בישראל. היא חלק ממחאת נשים כלל עולמית שמתקיימת בעשור האחרון, וכוללת שביתות נרחבות, צעדות מחאה והפגנות, חסימות דרכים וסגירת עסקים קטנים. יש הרואות ורואים בכך את עלייתו של גל פמיניסטי חדש.

שמבקש לעדכן את המאבק הפמיניסטי, ולשלב אותו בשורה של מאבקים מעמדיים, סביבתיים ואנטי-גזעניים – בדומה למחאת הנשים שפרצה לאחר כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. כך תיארו זאת כותבות המניפסט החשוב “פמיניזם ל-99“:

“השביתות הפמיניסטיות של ימינו מפיחות רוח לוחמנית חדשה במסורת הוותיקה של הפמיניזם הסוציאליסטי, תוך גילוי מחדש של השורשים שלנו במאבק ההיסטורי למען זכויות העובדות והעובדים ולמען צדק חברתי. הן מאחדות נשים שמפרידים ביניהן אוקיינוסים, הרים ויבשות, וגם גבולות, גדרות תיל דוקרני וחומות. הן נותנות משמעות חדשה לסיסמה “סולידריות היא הנשק שלנו”. הן מבקיעות את חומות משק הבית הפרטי ואת החומות הסמליות המבודדות אותן. כך ממחישות השביתות את הפוטנציאל הפוליטי העצום של עוצמת הנשים: העוצמה של אלה שעבודתן, בתשלום וללא תשלום, מקיימת את העולם.”

פמיניזם ל-99%, מניפסט.

מאבק כולל לשוויון:

מחאת הנשים לא קוראת תיגר רק על מיעוטן של נשים בממשלה, כש-5 שרות בלבד מכהנות סביב שולחן של 32 שרים, ואין למצוא אפילו מנכ”לית אחת בין מנכ”לי משרדי הממשלה כולם. היא מבקשת להשמיע מחאה נרחבת ולקדם את זכויותיהן ומעמדן השווה של נשים ברמה החברתית, התעסוקתית והמשפחתית. מדד המגדר מציג באופן מקיף ורב-מימדי את התחומים השונים של אי-השוויון המגדרי. המחאה הפמיניסטית הנוכחית מבקשת להצביע על העבודה ללא שכר שנשים עושות בבתים ובקהילות. המאבק מצביע על כך שבחברה שלנו הרווחים קודמים לאנשים, ומציע פתרונות לתיקון המצב – בין היתר באמצעות קיצור שבוע העבודה, הגדלת חופשת הלידה להורים, הגדלת שכר המינימום ועוד.

אילו יוזמות חקיקה מאיימות על מעמדן של נשים בישראל?

מומלץ להכיר שתיים באופן ספציפי: האחת, שכבר עברה קריאה טרומית, הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים, אשר קובעים גורלות ביחסי משפחה – נישואין וגירושין, וכפופים לדין האורתודוקסי השמרני. השנייה, היא מדיניותו החד-משמעית של השר בן גביר להאיץ את חלוקת כלי הנשק בציבור, בתגובה לאיום הבטחוני. מדיניות זו מאיימת על נשים וחפים מפשע במרחב הביתי ע״פ נתונים ברורים.

דיון:

– מדוע המאבק הפמיניסטי הנוכחי הוא מאבק כולל לשוויון?

– מהו הקשר בין אי-שוויון בין נשים וגברים בתחום המשפחה, ובין כוחן הלא-שווה של נשים בפוליטיקה?

– מה המשמעות הישירה של חיזוק בתי הדין הרבניים והפצה מסיבית של כלי נשק בציבור?

– מה דרוש כדי שהמאבק הפמיניסטי לא יהיה מאבק של נשים בלבד?

אפשרויות לסרטון לסיכום:

איזון בית-עבודה:
סרטון חשוב של פורום ארלוזורוב על חוויותיהן של נשים עובדות
סרטון הומוריסטי:
מערכון בכיכובו של אילן פלד שהוא גם אגרוף לבטן

מצפן: התנגדות אלימה

תיאור המערך

התנגדות בלתי-אלימה ברוח גנדי אפיינה עד כה את המחאות וההפגנות נגד ההפיכה המשטרית. התמונות והסרטונים ממפגן התמיכה ברפורמה אינם מותירים ספק: כנופיות לה-פמיליה, נערי גבעות ואחרים נקטו באלימות נגד מפגינים בתל-אביב, נהלל, באר-שבע ובירושלים, שם גם היה ניסיון לינץ’ בנהג מונית. בערב שבו הכריז נתניהו על הקפאת הרפורמה ועודד את הפגנת התמיכה של מצביעי הימין, ננקטה אלימות פיזית בלתי חוקית כלפי מתנגדי הרפורמה ועיתונאים בשטח, למרות שהמשטרה קיבלה התראות מראש:

גם בעמק בית שאן, שם ממילא קיימים יחסים טעונים, חסמו מפגיני ימין מכוניות ואיימו על יושביהן:

אנשי לה-פמיליה וכהניסטים אחרים,  זכו לגיבוי בשטח מצידו של השר בן גביר, שהגיע לעודד אותם. זו לא הפעם הראשונה שמנהיגי מתנחלים וימין הקיצוני מלבים זעם מעמדי ועדתי, ומסיתים לאלימות בני נוער שזקוקים לתמיכה ולמעטפת חינוכית, כפי שמעיד דודי מזרחי, מי שעזב את לה-פמיליה.

דיון

  • מה אפשר ללמוד מהשימוש באלימות כנגד מתנגדי הרפורמה וצוותי התקשורת?
  • איך אנחנו מגיבים במצבים של אלימות וכיצד ניתן להתנגד באופן בלתי אלים?
  • מה אנחנו מצפים מהמשטרה במצבים כאלו בזמן אמת וגם לאחר האירוע?
Skip to content