מקארתיזם והסכנות לדמוקרטיה בזמן מלחמה

פרק ראשון: המדרון החלקלק של גבולות חופש הביטוי

התופעה האנטי-דמוקרטית המכונה ‘מקארתיזם’, קרויה על שם הסנאטור האמריקאי ג’וזף מקארתי (1908-1957), עוסקת ברדיפת אזרחים על רקע פוליטי, בלי בסיס עובדתי – ובמטרה לפגוע בהם דרך הוקעה ציבורית.

המקארתיזם יוצר אפקט צינון שבו אנשים נמנעים מלהביע עמדה פוליטית או לקחת חלק בפעילות פוליטית, מחשש שיירדפו ויותקפו על כך

איך התפתח המקארתיזם בשנות ה-50?

להלן תיאור השלבים של התפתחות המקארתיזם. מתחלקים לקבוצות, כל קבוצה צריכה לדון בכל שלב בעזרת השאלות לדיון (בטבלה). חשוב לא להקריא את ההגדרה לפני העבודה בקבוצות, רק בסיום. ניתן להיעזר בפוסטרים של תעמולה שמצורפים בסוף.

שאלות לדיון על השלבים השונים
מה גורם להתפתחות בשלב הנוכחי?
מה בעייתי בהתפתחות הזו?
מה נכון היה לעשות בשלב הזה לדעתכם?

סוף שנות ה-40

שני הגושים הגדולים – המערבי והסובייטי – מתבססים לאחר מלחמת העולם השנייה. הזכרונות ממלחמת העולם השנייה עוד טריים, הפחד גדול והמאבק בין שתי המעצמות העיקריות – ארה”ב וברה”מ – מתחיל להתעצם. בארה”ב חשש גדול ממרגלים ובעלי השפעה סובייטים שעלולים לסכן את יציבות המדינה.

1950

מלחמת קוריאה. המאבק בין הגושים מקבל צורה במלחמה הראשונה במסגרתו, מעבר לזעזוע הגדול, רק חמש שנים לאחר סיום מלחה”ע ה2, מתגלות מספר פרשיות בארה”ב ובריטניה של אנשים בדרג גבוה במוסדות המדינה שנחשדו ו/או הואשמו בריגול. אנשים רבים שהגיעו מאירופה והשתייכו למפלגות אנטי פשיסטיות, לעיתים קומוניסטיות, מתברגים בתפקידי מפתח.

9.2.1950

הסנאטור ג’וזף מקארתי נואם בפני נשות המפלגה הקומוניסטית, במסגרת הנאום הוא מוציא פיסת נייר ואומר: “יש לי כאן בידי רשימה של 205 – רשימת שמות שהובאה לידיעת מזכיר המדינה שהם חברי המפלגה הקומוניסטית, ואף על פי כן הם עדיין עובדים וקובעים מדיניות במחלקת המדינה.” מקארתי הופך להיות דמות מרכזית במפלגה הרפובליקנית, שאינה בשלטון, והנושא עולה לסדר היום.

1952-1953

מקארתי ממונה ליו”ר תת הועדה של הסאנט לביטחון פנימי. במסגרת תפיקדו, הוא מפעיל את הועדה לחקור אנשים שנחשדו כקומוניסטים, בעיקר בעיתונות וספרות. מקארתי מציג לועדה רשימות של חשודים ולבסוף מחליטה הועדה לדרוש הסרה של ספרים שנכתבו על ידי החשודים מהספריות ואף שריפתם. “חומרים שנכתבו בידי אנשים שנויים במחלוקת, קומוניסטים, תומכי ואוהדי הקומוניזם, וכדומה”.

שנות ה-50

הFBI, בראשות ג’יי אדגר הובר מפעיל מספר תכניות “נאמנות-בטחון”. אחת מהן, “תוכנית אחריות”, מאפשרת דיווחים אנונימיים מתוך תיקי הארגון על השתייכות של מורים, עורכי דין ועוד בעלי מקצוע לקבוצות קומוניסטיות. חלק מהראיות הושגו בצורה לא חוקית (פריצות, פתיחת דואר, האזנת סתר); עקב האנונימיות של הדיווח לא התאפשר עימות למואשמים; רוב המואשמים פוטרו מיד.

שנות ה-40 עד שנות ה-60

ארגוני עובדים וגופים שונים מתחילים לחקור את העובדים שלהם ולפטר כאלו בעלי זיהוי קומוניסטי. הגופים חוששים מתגובת האנשים בממשל אך גם מלחץ ציבורי. ארגונים מסוימים מתחילים לפרסם רשימות שחורות של נחשדים בקומוניזם, לצד רשימות שחורות של אסיפות, אירועים וארגונים שחשודים כבעלי אופי קומוניסטי. לרוב אין פיקוח והליך תקין לפעולות האלו.

לסיכום אחרי החלוקה לקבוצות קוראים ביחד

הגדרה למקארתיזם: ”האשמת אנשים ללא סיבה או על סמך עדויות מפוקפקות בהשתייכות לקבוצות שנדחו וגונו על ידי החברה.”

פרק שני: מקארתיזם בצל המלחמה?

הציגו את קטע העיתונות הבא לקבוצה:

במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״ שר החינוך, יואב קיש, אישר מהלך שיחייב את האוניברסיטאות להדיח או לנקוט הליכי משמעת חריפים נגד סטודנטים שהביעו תמיכה בטרור או הזדהות עם החמאס ועם הג’יהאד האיסלמי – תוך איום בסנקציות על אוניברסיטאות שלא יעשו זאת.

לפי ההחלטה שהתקבלה, המל”ג תעקוב אחר האופן שבו האוניברסיטאות והמכללות מטפלות בתלונות על סטודנטים שהביעו תמיכה בארגוני הטרור ברשתות החברתיות או בפומבי, ותנקוט צעדים מול מוסדות שלא יעשו זאת. האוניברסיטאות והמכללות יחויבו לדווח אחת לשבוע למל”ג על הטיפול בתופעות אלה.

לפי החלטת המל”ג, המועצה “תעקוב אחר הטיפול בתלונות (של סטודנטים על סטודנטים אחרים שהביעו תמיכה בטרור; ל”ד) ובמידת הצורך תבחן הפעלת אמצעי אכיפה בהתייחס למוסדות שבחרו שלא לטפל בתלונות”.
מתוך ״קיש אישר מהלך שמחייב הדחת סטודנטים תומכי טרור – אף שהאוניברסיטאות כבר עושות זאת״, ליאור דטל, 18.10.23, דה מרקר
  • האם זוהי דרישה לגיטימית?
  • מה עלול להיות בעייתי בהחלטה?
  • מהם הנחות היסוד שעל בסיסם גובשה החלטה זאת?
  • האם הציבור הרחב יתמוך במהלך של השר לדעתכם?

בתגובה למהלכו של שר החינוך, ועד ראשי האוניברסיטאות ניסח מכתב תגובה. קראו את המכבת ביחד ונהלו דיון:

  • מדוע השר החליט לקדם מהלך שכזה בזמן מלחמה?
  • האם המהלך בעצם מיועד כנגד האוניברסיטאות? למה?
  • האוניברסיטאות מציינות במפורש את סכנת המקארטיזם – מה דעתכם על עמדתם?
  • האם הם פעלו נכון לדחות את החלטת השר, ולסרב ליישם את המדיניות של הממשלה?

בנוסף ניתן לקרוא יחד את הפוסט הבא של רם כהן, ולנהל דיון:

  • למה לדעתכם סימנו דווקא את רם כהן?
  • מה ההקשר הרחב יותר של המתקפה עליו?
  • איזה איום נשקף מיוזמה של סימון בוגדים, ולאן זה יכול לדרדר את המצב בישראל?

פרק שלישי: תמרורי אזהרה

מהלכים של צמצום הביקורת הציבורית “פגיעה במורל”

קוראים ביחד את הכתבה הבאה: 

שר התקשורת שלמה קרעי גיבש תקנות לכליאת אזרחים שפוגעים במורל הלאומי

תקנות שעת חירום דרקוניות שמקדם שר התקשורת שלמה קרעי

שואלים לסיכום:

  • איזה עוד תמרורי אזהרה אתם מזהים בימים אלו לפגיעה בדמוקרטיה? 
  • מה הקשר לפגיעה המתמשכת במוסדות הדמוקרטיה ובמהות הדמוקרטית-ליברלית לבין המתרחש כרגע? גם בהתמודדות עם המלחמה אבל במיוחד בהתנהלות הפנים-ישראלית? בעורף? 
  • כיצד אנחנו יכולים לשמור על הדמוקרטיה הליברלית ולבנות אותה מחדש בימים אלו ובעיקר ביום שאחרי? מה התפקיד שלנו? 

פרק רביעי: החברה הערבית בצל המלחמה

צופים ביחד בכתבה על רשא כריים חראמי:

דיון:

  • מה המסר שהמעצר של רשא נועד להעביר?
  • ⁠האם יהודיה היתה זוכה ליחס דומה?

להרחבה:

קראו יחד את התחקיר, או חלק ממנו, של דניאל דולב באתר שומרים:

דמוקרטיה ליברלית בזמן מלחמה

פרק ראשון: יישור קו

מה זה דמוקרטיה? ומה הופך אותה לאיתנה או פגיעה/חלולה?

קוראים ביחד על מדד הדמוקרטיה. בסוף כל קטגוריה חוזרים על אותה שאלה: מה נתוני הפתיחה של הדמוקרטיה הישראלית ביחס לקטגוריה זו? 

מדד הדמוקרטיה הוא מדד שנערך ומפורסם על ידי קבוצת האקונומיסט, המוציאה לאור של מגזין האקונומיסט הבריטי. מטרת הדו”ח לנסות ולהציג מדד כמותי של רמת הדמוקרטיה ב-167 מדינות ברחבי העולם. 

כל מדינה המופיעה במדד מקבלת ציון על סולם הנע בין 0 ל-10, כאשר ציון של עשר מציין רמה דמוקרטית גבוהה. 

ציונה של כל מדינה נקבע על פי שכלול של ציון ממוצע של חמש קטגוריות מרכזיות. הדירוג בקטגוריות נעשה על פי סט של 60 שאלות סגורות זהות הנענות מדי שנה על ידי מומחים. עם זאת, שמות המומחים או שיוכם הלאומי אינם מפורסמים ברבים.

  • תהליך הבחירות ופלורליזם – למשל, האם מתקיימות במדינה בחירות חופשיות? האם ניתנת בחירה בין מגוון אפשרויות פוליטיות? האם מתקיימות בחירות מקומיות חופשיות? האם כל האזרחים הבוגרים בעלי זכות הצבעה?
  • תפקוד הממשל – למשל, האם הפוליטיקאים שנבחרים על ידי הציבור הם אלו שיש להם את היכולת לקבוע את מדיניות הממשלה בפועל? האם יש מערכת יעילה של בלמים ואיזונים בין הרשויות הממשלתיות? האם הממשלה חופשייה לקבל החלטות, או נתונה ללחצים כבדים מצד גורמים צבאיים, ממשלות זרות או ארגוני טרור?
  • מעורבות פוליטית – למשל, מהו אחוז ההצבעה בפועל? האם מיעוטים אתניים זוכים לייצוג ראוי במערכת הפוליטית המקומית? האם ישנו ייצוג סביר לנשים בפרלמנט? מהו אחוז האזרחים שחברים במפלגות או ארגונים פוליטיים? עד כמה מוכנה האוכלוסייה לקחת חלק בהפגנות חוקיות?
  • תרבות פוליטית – למשל, האם ישנו קונצנזוס חברתי רחב שבעד דמוקרטיה מתפקדת? מהו אחוז האוכלוסייה התומך במשטר צבאי? עד כמה נפוצות בציבור תפיסות דוגמת “דמוקרטיה טובה לשמירה על הסדר הציבורי”? עד כמה ישנה במדינה מסורת של הפרדת דת ומדינה?
  • חירויות האזרח – למשל, האם יש תקשורת חופשית? האם יש חופש ביטוי ומחאה? האם השיח התקשורתי מכיל מגוון דעות באופן פתוח וחופשי? האם יש הגבלות גישה על האינטרנט? האם לאזרחים יש ביטחון מספק מפני אלימות שמגיעה מצד הממשל? עד כמה עצמאיים בתי המשפט כנגד הממשלה? מהי מידת הסובלנות לדתות מיעוטים, ועד כמה ניתן לקיים פולחן פומבי לדתות אלו? עד כמה שווים כל האזרחים בפני החוק, והאם חלק מהאזרחים מקבלים יחס מועדף?

פעילות בזוגות/יחידים:

כל משתתף נכנס לאתר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, למדד הדמוקרטיות:

  • בחרו מדינה: כל פעם מישהו עושה א… כמו בארץ עיר והשני אומר “סטופ” ואז צריך לחשוב על שם של מדינה ולחפש אותה במאגר. 
  • בחרו פרמטר – תגלול ותגלו איפה מדינת ישראל ממוקמת.

פרק שני: הזרה

מלחמת וייטנאם והפגיעה בדמוקרטיה

בעזרת קטעים מתוך הסרט “בוקר טוב וייטנאם”, נבחן את הפנים השונות של צנזורה במסגרת מלחמה. כמו בסרט עצמו (מומלץ לצפות במלואו לפני כן), אנחנו מנסים להראות שיש מורכבות במגבלות של צנזורה. ניתן למצוא את הסרט בפלטפורמה של דיסני+

דקה 19:30: מה נחשב להומור ומה לא?

שאלות לדיון:

  • מי קובע את התכנים ברדיו ולמה?
  • מדוע יש או אין מקום להומור ברדיו צבאי?
  • מה ייעודו של הרדיו?

דקה 57:50: “ראיון עם ניקסון”

  • האם המהלך של קרונאור מוגזם? למה?
  • האם זלזול בדמויות מובליות יכול להחשב ביקורת לגיטימית?

דקה 1:03:00: שידור חדשות על הפצצה

  • למה לעשות צנזורה על הפיגוע?
  • מי צודק לדעתכם? הגנרל שטוען לטעות; המפקדים שטוענים שקרונאור מסוכן לצבא; קרונאור שרוצה להעביר את המציאות?

דקה 1:41:00: ההדחה

  • מה ההסבר של המפקד להדחה?
  • האם הייתם פועלים כך או אחרת?
  • מה הסרט מספר לנו על הצבא וצנזורה שיכול להיות נכון גם לאזרחים?

סיכום

  • אילו אתגרים אתם מזהים בדמוקרטיה ליברלית בזמן מלחמה.
  • מה שונה בתקופה זו?
  • מה נדרש מן האזרחים בתקופת מלחמה?
  • מה נדרש מן האזרחים על מנת לשמור על הדמוקרטיה בתקופת החירום?

תכנית חינוכית לציון רצח רבין

השנה ימלאו 29 שנים לרצח יצחק רבין, אחד השברים הגדולים בדמוקרטיה הישראלית. כשברקע האסון הגדול שפקד את החברה הישראלית ב 7/10 מלחמה רבת חזיתות ומשבר הדמוקרטיה שמלווה אותנו כבר תקופה ארוכה. ישנה חשיבות לזיכרון הרצח כחלק מחינוך לדמוקרטיה וכבסיס להתמודדות עם האיומים החוזרים

אנו מעמידים לרשותכם הצעה לתוכן חינוכי הכולל מערכי שיעור מאת המגדלור והפניות לתכנים נוספים.

מערכי המגדלור:

יצחק רבין ז״ל: רקע היסטורי, אוסלו והרצח

הרקע של רצח רבין הוא זכוכית המגדלת שדרכה אנחנו בוחנים את המציאות שבה אנו חיים היום.

יצחק רבין ז״ל: זיכרון מכונן לחברה דמוקרטית משותפת

הקיטוב וההקצנה מן העבר והשכחה אינם רק נחלת העבר אלא סכנה אמיתית לזהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

מה (לא) למדנו מהרצח?

המשבצת נועדה להפגיש את הצעירים עם היבטים מרכזיים שהביאו לרצח והביטוי העכשווי שלהם והסכנות שלהם לדמוקרטיה ולחוסנה של מדינת ישראל בתקופת מלחמה.

יצחק רבין ז״ל: תרבות דמוקרטית

יום הזיכרון לרצח רבין הוא תזכורת אחת לכך שהדמוקרטיה הייתה מאוימת גם בעבר והיא מאותגרת ומאוימת שוב ושוב בישראל וברחבי העולם כולו בצורות של פופוליזם, קיטוב, פייק-ניוז, הסתה וחקיקת חוקים אנטי דמוקרטיים.

יצחק רבין ז״ל: חזון דמוקרטי משותף

במשבצת זו נדון בדרישות ובמאמץ לקינונו של חזון משותף, דמוקרטי ליברלי ומלא תקווה לישראל.

תכנים נוספים:

״ימים נוראים״ | צפייה חינוכית

מערך לעיבוד צפייה חינוכית בסרט ״ימים נוראים״ של ירון זילברמן.

אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה

על אלימות פוליטית ככלי לשחיקת הדמוקרטיה, מקרי בוחן של שימוש באלימות פוליטית בישראל ובחינת הקווים האדומים בדמוקרטיה ליברלית?

תכנים חיצוניים נוספים

מערך שיעור ליסודי | בינ”ה
מערך שלושים לאוסלו | שיעור אחד ביום
ערכות חינוכיות | מרכז יצחק רבין
30 שנה להסכמי אוסלו |
תכנים ליום רבין | מכון הרטמן
אסופת זיכרון | מרכז יצחק רבין

הצעה לפעילות בכיתה | קדמה

חופש ביטוי והסתה- מערך פעילויות | מדרשת אדם

מצפן: מאבק בתפוצות

מאז ומתמיד היתה מדינת ישראל שותפות בין אזרחי ישראל, לבין העם היהודי ברחבי העולם. הימין והשמאל בישראל בנו בריתות ושותפויות עם קהילות יהודיות מעבר לים, במיוחד במערב אירופה ובארצות הברית. המאבק על ההפיכה המשטרית, שהוא גם מאבק על דמותה הדמוקרטית של ישראל, אינו יוצא מן הכלל. ההפיכה המשטרית היא מהלך פוליטי שנתמך על ידי רשת של ארגונים וגופי תקשורת במימון יהודי-אמריקאי, בראשםקרן תקווה(משפחת ברנשטיין),פורום קהלת(יאס ודנצ’יק),הקרן המרכזית לישראל(משפחת מרכוס), ישראל היום ומקור ראשון (משפחת אדלסון), שמקדמים שמרנות רפובליקנית, תמיכה בהתנחלויות, וגישה כלכלית ליברטריאנית.

ברכת שנה טובה מקהילות המחאה למען הדמוקרטיה הישראלית ברחבי העולם

לכן אין זה מפתיע שיהודים אמריקאים, לצד ישראלים החיים באמריקה,נוטלים חלקבמאבק בהפיכה המשטרית. כאשר נציגי הקואליציה מגיעים לביקור על אדמת אמריקה הם נתקלים לעתים קרובות בהפגנות של ישראלים ויהודים שמוחים כנגד ההפיכה המשטרית, ולכן הם תוקפים את המחאה,מנסיםלצייר אותה כאלימה,ומשוויםאת פעיליה ל-BDS.

שני גרנות-לובטון, ממנהיגות המחאה באמריקה, נואמת בקפלן

העמדה הממשלתית

נתניהו יוצא לסיור בארה”ב ואומר את דעתו על המחאה מעבר לים:

שמחה רוטמן מגיב באלימות להפגנה כלפיו:

ומה עם השר האמון על הקשר בין ישראל והתפוצות? עמיחי שיקלי ממשיך להסתבך ולהעמיק את השסע בין יהודי התפוצות. אחרישהעליבחברי קונגרס אמריקאים פרו-ישראלים,עורר את זעמםשל חברי הקואליציה בקנדה,הגיב בילדותיותבתנועה מגונה למפגינים, והסתבךבאמירה אומללהנגד ממשל ביידן, זכה שיקלילביקורת תקדימיתממנהיג יהודי-אמריקאי חשוב. על הדרך הספיק לתקוף בביקורתבנוסח אנטישמיאת ג’יי-סטריט, אחד מהארגונים היהודים-אמריקאים החשובים ביותר, שמרבית יהודי אמריקהמזדהיםעם מטרותיו.

“ג’יי סטריט עשה עריכה בפוטושופ ושלח [את התמונה] כדי לטרפד פגישות, אין לי ציפייה מהם. זה ארגון לא חשוב – זה ארגון עוין שפוגע באינטרסים של מדינת ישראל. מי שתקצב את הארגון במיליון דולר זה ג’ורג’ סורוס, אין מה לפנות אליו”

שאלות לדיון:

  • למה המחאה אינה מתקיימת רק בגבולות ישראל, והאם זה לגיטימי?
  • האם נכון לערב פוליטיקה ומאבק בקשר בין ישראל והתפוצות?
  • איך הקשר בין ישראלים ליהודים בתפוצות יכול לחזק את הדמוקרטיה?

המאבק על חומות הדמוקרטיה בבג”ץ

המאמץ לשינוי המשטר בישראל לובש ופושט צורות שונות. בשנה הראשונה לכהונתה של ממשלת הימין המגזרית, קיבל השינוי המשטרי אופי משפטי מובהק, באמצעות הרפורמה המשפטית אותה ביקש לקדם שר המשפטים לוין. תכליתה המרכזית של הרפורמה הזו, הוא להחליש את כוחו של בית המשפט העליון, ולחזק את עוצמתה וסמכותה של הממשלה, הנשענת על הרוב הקואליציוני בלבד, ואינה מחוייבת בהכרח לערכי הדמוקרטיה הליברלית.

ביטול עילת הסבירות

מרכיב דומיננטי ברפורמה המשפטית של לוין הוא ביטול עילת הסבירות. עילת הסבירות היא שם משפטני לפרוצדורה מורכבת, המאפשרת לבית המשפט העליון לפסול החלטות של משרדי הממשלה, בטענה שהן מנוגדות לשכל הישר או גורמות לתוצאות מופרכות. ביולי 2023 שינתה הקואליציה את חוק היסוד הקיים שבו עוגנה עילת הסבירות, וביטלה אותה למעשה, ברוב של 64 ח”כים בלבד. הרוב הזה שיקף יחס של 8:7 בין תומכים למתנגדים. בינואר 2024 ביטל בית המשפט העליון ברוב של 8 שופטים על פני 7 את ביטול עילת הסבירות, כאשר 12 שופטים מתוך 15, כלומר רוב מוחץ, תמכו בעמדה הסבורה שבית המשפט העליון יכול לבטל חוקי יסוד של הכנסת, במידה והם סותרים את המהות הדמוקרטית של מדינת ישראל.

מורכבות הדיון

העיסוק בעילת הסבירות מחייב אמנם הבנה בסיסית במשפט מינהלי – אותו תחום העוסק בהסדרת היחסים בין משרדי הממשלה וזרועות הממשל השונות – אבל הוא ניתן לעסוק גם בהיבטים עקרוניים של הוויכוח, גם מבלי לצלול למורכבות המשפטנית המפותלת. בשל כובד המשקל של ההחלטה, והזוויות המשפטניות הרבות שלה, התכנס בג”צ באופן חסר תקדים בהרכב מלא של 15 שופטות ושופטים. ההרכב המלא נועד כדי להכריע בשאלה, האם לבית המשפט יש סמכות לבקר ולפסול החלטות של הכנסת – כאשר אלה סותרות את מהותה הדמוקרטית של ישראל.

הדיון המשפטי

לקבוצות יותר בשלות, ניתן להציג ציטוטים של הצדדים השונים, בדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות בבג”צ, בספטמבר 2023:

  • חלקו את המשתתפים לקבוצות בהתאם לגודל הקבוצה וחלקו לכל קבוצה כרטיסיה עם ציטוט מהדיון, ניתן לחלק את אותו כרטיס לכמה קבוצות.
  • בקשו מכל קבוצה לכתוב מה עומד בבסיס הטענה, עם הם מסכימים ועם מה הם לא מסכימים
  • בקשו מכל קבוצה להציג את התוצר בפני יתר הקבוצה וערכו דיון משותף בנושא

הדיון הערכי

כדי להבין את ההתנגשות בין הערכים השונים, צריך להבין את הבסיס הבעייתי של חוקי היסוד בישראל. בישראל אין חוקה שמסדירה את כללי המשחק הדמוקרטיים ואשר מהווה בסיס של הסכמה לניהול מחלוקותיה. במקום זאת,הומצאה פשרה ב-1950שבמסגרתה החוקה נכתבת בהמשכים, בסדרה של חוקים מיוחדים שמכונים ‘חוקי יסוד’. במקורם, חוקי היסוד נועדו להוות את הבסיס לחוקה, ולכן המעמד שלהם גבוה יותר מחוקים רגילים:

כדי להבין את הוויכוח על עילת הסבירות, צריך לבדוק את הטענות של שני הצדדים. צד אחד, התומך בביטולה, מיוצג על ידי פורום קהלת.

צד שני, התומך בהשארת עילת הסבירות, מיוצג כאן על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה:

לדיון:

  • מהן הטענות המרכזיות של המתנגדים לעילת הסבירות, והתומכים בה?
  • אם צריך לתמצת את ההתנגשות למשפט אחד, איך הייתם מנסחים אותו?
  • ממה נובעת השאיפה לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון, ומה יכול להיות הרווח הפוליטי מכך?

השלכות שחשוב להסביר ביחס לביטול עילת הסבירות

כלים ומידע נוסף

מילון מונחים המסייע להבנת הדיון
ארץ נהדרת – מגילת העצמאות

המכון הישראלי לדמוקרטיה

המכון הישראלי לדמוקרטיה (ע”ר) הוא מוסד עצמאי א-מפלגתי, מחקרי ויישומי, הפועל בזירה הציבורית הישראלית בתחומי הממשל, הכלכלה והחברה. יעדיו הם חיזוק התשתית הערכית והמוסדית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שיפור התפקוד של מבני הממשל והמשק, שמירה על ערכים דמוקרטיים וטיפוח שותפות ומכנה משותף אזרחי בחברה הישראלית רבת הפנים.

במכון פועלים חמישה מרכזי מחקר בתחומי עיסוק שונים, ושיתופי הפעולה ביניהם יוצרים תהליכים סינרגטיים המאפשרים התייחסות מקיפה ורב-ממדית לסוגיות מורכבות. חוקרי המכון, ממיטב המומחים בתחומם, מחויבים בראש ובראשונה לאמת המחקרית ולניתוח הנתונים – מתוך שמירה על ממלכתיות ובראייה א-מפלגתית.

בבסיס מודל הפעולה של המכון עומדות מטרות-העל: יצירת שינוי משמעותי ובר-קיימא במדיניות הנוגעת לתחומים מרכזיים החיוניים לביצור הדמוקרטיה הישראלית ולרווחת אזרחיה והעשרת השיח הציבורי בישראל. לצורך מימוש יעדיו, חוקרי המכון שוקדים על מחקרים המניחים תשתית רעיונית, מחקרית ומעשית. על סמך מחקרים אלו מגובשות המלצות מעשיות לשיפור התפקוד של המשטר במדינת ישראל ולטיפוח חזון ארוך טווח של תרבות דמוקרטית נכונה לחברה הישראלית ולמגוון הזהויות בה.

מה זה בכלל פופוליזם?

למה להבין פופוליזם זה להבין את הברדק בפוליטיקה העולמית, מה הסכנות ואיך מתמודדים?

מצפן: המהפכה הצרפתית וזכויות האזרח

ה-14 ביולי

ב-14 ביולי נציין 235 שנה למהפכה הצרפתית – המהפכה הפוליטיתהחשובה והדרמטיתבתולדות העידן המודרני. דברים רבים שנתפסים עבורנו כמובנים מאליהם, נולדו במהפכה הצרפתית. העובדה שאנחנו אזרחים שווי זכויות, למרות שלא נולדנו למשפחה מיוחסת; העובדה שחוק נתפס כציווי אוניברסלי, שאף אדם או קבוצה חברתית אינה נמצאת מעליו; התפיסה שאדם הוא אזרח בעל זכויות מתוקף הולדתו, ושעל המדינה להבטיח את אותן זכויות; כל אלה ועוד, שהיו מנוגדים בתכליתלסדר הפוליטי והחברתישקדם למהפכה – נוצקו בכוח ובדםבשנותיה הסוערות של המפכההצרפתית. המאבק על הדמוקרטיה הליברלית הוא למעשה המשך דרכה של המהפכה הצרפתית, שהיא אידיאל שאין לו סוף:

זכויות האדם והאזרח

הצהרת זכויות האדם והאזרחשפורסמה באוגוסט 1789, היא המסמך היסודי של המהפכה הצרפתית. יובל מנדלסון, סולן להקת שייגעצ שהפךלמורה נערץלאזרחות, כתב שיר שמסביר בקלות את זכויות האדם והאזרח, ומדגים למה הן מנוגדות לפשיזם:

אי-ציות אזרחי

קווים מנחים לאי-ציות אזרחי

המחנך נמרוד אלוני ניסח את גבולות ההתנגדות האזרחית – הגנה על המוסר ההומניסטי ושמירה על הדמוקרטיה, לצד פעולת התנגדות פוליטית ובלתי אלימה

מרטין לותר קינג

“כל בני האדם נבראו שווים” – אמר מרטין לותר קינג בנאומו ההיסטורי ב-1963. האיש שהקדיש את חייו למאבק בדיכויוהשתמש באי-ציות אזרחילמען החירות והדמוקרטיה

המקורות הרעיוניים לאי-ציות אזרחי

למי שרוצה,הרחבהעל המקורות הפילוסופיים והאידיאולוגיים של זכויות האדם והאזרח, ומקורותיהן היהודיים

שאלות לדיון

  • למה חשוב ללמוד ולדבר על המהפכה הצרפתית?
  • מדוע זכויות אזרח הולכות ביחד עם אי-ציות אזרחי?
  • מה לגיטימי ולא לגיטימי במאבק על דמוקרטיה, שוויון וחירות?

מצפן: איחוד מאבקים

העתיד הטוב של ישראל תלוי ביכולת של אחים לנשק והגוש ונגד הכיבוש לראות עצמם ולפעול ביחד כחלק מגוש משותף” שמוביל את ישראל לעתיד טוב ודמוקרטי יותר. חייבים את הכוחות, את האנרגייה, את המנהיגות ואת הערכים של שני הגופים האלה כדי לעשות זאת. ” | רון גרליץ

סדקים במחאה

בחירתם של חלק מקבוצתאחים לנשקלפזר בכוח התקבצות מחאה נגד הטרור הלאומנישל מתנחלים, פרי יוזמה של אנשיהגוש נגד הכיבושבמחאת קפלן, העלתה לפני השטח את הניגודים שקיימים בתוך תנועת המאבק למען הדמוקרטיה, שמאחדת קבוצות שונות שיש ביניהן הבדלים רבים:

בתחילה, טענו אנשי ‘אחים לנשק’ שהפיזור הכוחני של ‘הגוש נגד הכיבוש’נבע מריסוס גז פלפלבפניהם של כמה מפעיליהם. לאחר מכן נטען שהפיזור נבעמהנפתדגלי פלסטין.הודעתם הרשמיתשפורסמה ונמחקה תוך זמן קצר, הבהירה את הניגוד המהותי שקיים במאבק על הדמוקרטיה – האם זהו מאבק שמרני-יחסית, להשבת הדמוקרטיה למתכונת שהיתה עד הממשלה הנוכחית, או שזהו מאבק שחרור למען הרחבת הדמוקרטיה גם עבור הפלסטינים ביהודה ושומרון, הנופלים קורבן לטרור הלאומני. תמיכתם של תומכי הרפורמה בצעד הכוחני של הפעילים מ’אחים לנשק’ מעוררת שאלות כבדות:

עיניים על הכדור

לאחים לנשק תרומה משמעותית לבלימת המהפכה המשטרית עד כה. המחאה האפקטיבית שהם מובילים, יחד עם מחיקת הודעתם לתקשורת (“לא נאפשר דגלי אויב בהפגנה פטריוטית”) ופרסוםהתנצלותשבה גינו את האלימות, מעידים שישנם כוחות מנהיגות בתוך הארגון, שתומכים באיחוד המאבקים למען המטרה המשותפת.הצלחתה של המחאהעד כה הייתה טמונה דווקא בוויתור על מאבקים פנימיים מפלגים, ובהתמקדות בעצירת יוזמות החקיקה והמדיניות של הממשלה הנוכחית. הוויכוח על אופיה של הדמוקרטיה הרצויה יימשך עוד בעתיד. בקרוב תנסה הממשלה לקדם את ביטול עילת הסבירות. צפו בהסבר מדוע זהו צעד אנטי-דמוקרטי מובהק:

שאלות לדיון

  • מה דעתכם על המאבק הפנימי בין אנשי אחים לנשק לפעילי הגוש נגד הכיבוש?
  • איך אפשר להסביר את גילויי התמיכה של תומכי הרפורמה, כמו שלמה קרעי ויגאל מלכה, באנשי אחים לנשק?
  • עד כמה יש מקום לחילוקי דעות בתוך תנועת המחאה?
  • מה דרוש בשביל לשמור על איחוד המאבקים של תנועת המחאה למען הדמוקרטיה?

מצפן: הטרור היהודי בחסות הממשלה?

מערכת הביטחון דורשת לשמור על שלטון החוק. אחריהפיגוע הקשהבעלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים, ויציאתם של מאות פורעי חוק להטיל אימה על כפר פלסטיני סמוך, ראשי מערכת הביטחון קוראים לילד בשמו: טרור לאומני. ההיקף הגדול של הפוגרומים, הפיכתם לדפוס לגיטימי חוזר, והגיבוי שהם מקבלים מן הממשלה, מבטאים תפנית ביחס של השלטון לאלימות המתנחלים.

בעוד ראש הממשלהיוצר סימטריהבין הפגנות בקפלן לאלימות מתנחלים, השר לביטחון לאומיקוראלהפרת חוק המונית ביהודה ושומרון, ושר האוצר הופך את היוצרותורואהבמתנחלים אלימים קורבנות.

ראשי מערכת הביטחון חשו מחוייבים לשחרר הצהרה יוצאת דופן בגנות הטרור היהודי המשתולל. הרמטכ”ל לשעבר חה”כ גדי איזנקוט טען כי ההצהרהמעידה על מצוקהלנוכח פעולתם של שרים בממשלה נגד צה”ל:

שאלות לדיון:

  • מה מלמד הפער בין התבטאות ראשי הקואליציה ובין ראשי מערכת הביטחון?
  • למה הרמטכ”ל, המפכ”ל וראש השב”כ התעקשו לכנות את פעולות המתנחלים ‘טרור לאומני’ של יהודים?
  • מה הקשר בין ההפיכה המשטרית לטרור היהודי?

Skip to content