מצפן: חברה חפצת חיים

המוות ניבט אלינו מכל פינה, בהיקפים עצומים: האזרחים שנרצחו ב–7 באוקטובר, החיילים שנהרגו בלחימה באותו היום, החיילים שנופלים בכל יום בקרבות בתוך עזה, האזרחים העזתים שנהרגים בהמוניהם בכל יום בהתקפות של צה”ל, וגם חטופים המתים בשבי. הקזת דם יום יומית, אסון הולך וגדל, שכבר אי אפשר להכיל. המוות השתלט עלינו בעוצמה כה רבה, עד שאנחנו מתחילים להתרגל אליו.

שני ליטמן, 11.12.2023

וְהִיא עוֹלָה מִשְׁעוֹלָהּ טְלוּלָה מִטְּלָלִים
לְבַשֵּׂר לִי שֶׁלֹּא לָנֶצַח תֹּאכַל חֶרֶב.
וְאַף נִשְׁבַּעַת לִי בְּשֵׁם הַיָּמִים הַבָּאִים,
שֶׁיִּהְיֶה אַחֶרֶת.

חיים גורי, לא אמרתי את כל האמת

הקדמה

במלחמה המתמשכת ניטש מאבק חברתי וחינוכי על דמותה המוסרית של ישראל. האם תהיה זו חברה שמקדשת את החיים, ורואה בהם תכלית עליונה, או חברה שמקדשת תכליות אחרות, דתיות או פוליטיות, ומוכנה למסור חיים עבורם. חברה חפצת חיים אינה שוללת את הצורך הטראגי להלחם, אולם היא זוכרת עבור מה נלחמים.

פריחה בעוטף עזה | גלי בסודו, שתיל סטוק

חברה של מסירת הנפש

הקוד ה’מוסרי’ שהופץ מטעם ‘בצלמו‘ מנסה להגדיר מחדש את הוראות הפתיחה באש, בניגודלדברים מפורשיםשאמר הרמטכ”ל הרצי הלוי:

אתה רואה שני אנשים, הם עם ידיים למעלה ובלי חולצות, קח שתי שניות, ואני רוצה להגיד לכם משהו לא פחות חשוב, ואם זה שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע – מה אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. זה לא צה”ל.

אני אומר לכם, מי שהתבלבל פה, גם מי שנלחם ועכשיו מניח את הנשק ומרים ידיים, אנחנו שובים אותו, אנחנו לא יורים בו. אנחנו מוציאים המון מודיעין מהשבויים שיש לנו, יש לנו מעל אלף כבר. אנחנו לא יורים בהם כי צה”ל לא יורה בבן אדם שמרים ידיים. זו עוצמה, זו לא חולשה.

הרמטכ”ל רא”ל הרצי הלוי בפני אוגדה 99, רצועת עזה, 17.12.2023

תחקיר של זמן ישראלטען שארגון בצלמו עסק בגיוס כספים למאחזים בלתי חוקיים, אסף כספים לטובת מאבקו המשפטי של נתניהו, ורדף באובססיביות אירועי תרבות שלא התיישרו עם דעותיו.

לדיון:

  • לפי הקוד המוסרי של בצלמו, מה צריך להיות היחס של חיילי צה”ל לאוכלוסייה האזרחית?
  • האם יש כאן ניסיון להגדיר את המלחמה כמלחמת דת בשליחות אלוהית?
  • אם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם דברי הרמטכ”ל?

חברה חפצת חיים

גילי רומן, אחיה של ירדן רומן שנחטפה לעזה והושבה בעסקת השחרור, מסבירבראיון ליונית לוילמה התביעה לשחרור החטופים היא חלק מהתקווה לעתיד טוב יותר, של חברה חפצת חיים:

לדיון:

  • לפי גילי רומן, איזו מוטיבציה עומדת מאחורי השבת החטופים?
  • מה הקשר בין השבת החטופים ובין החברה שאנחנו רוצים לחיות בה?

הוויכוח הגדול ביותר

יותר מ-100 חטופים מוחזקים בשבי חמאס בעזה מעל חצי שנה. בממשלה בוחרים להתמקד בהמשך הלחימה בחמאס, שלמרבה הצערגובה קורבנותבשוגג מקרב החטופים, המוחזקים בידי ארגון הטרור הרצחני. מטה משפחות החטופיםדורש לקדם עסקהשתשיב אותם בחיים. אל מולם התייצב פורום תקווה, בו מעורבים אנשים המקרובים לנתניהו ולאנשי עוצמה יהודית,בדרישה שלא לעצור את הלחימהבאמצעות עסקה. ראש הממשלה עצמו הדגיש את עמדתה של קבוצת מיעוט של משפחות שכולות שמתנגדות להפסקת הלחימה, וחידד את הקונפליקט מול משפחות החטופים.

הדרישה להחזרת החטופים בכל מחירהייתה במחלוקתגם במסגרת העסקה הראשונה, וגם היום היא רחוקה מקונצנזוס פוליטי.

ובינתיים, ככל שעובר יום ועוד יום, החטופים מתים בשבי:

לדיון:

  • את מי משרת הפיצול בתוך משפחות החטופים?
  • למה החזרת החטופים היא סוגייה במחלוקת?
  • מה צריך לקרות?

לסיום

מי שמחליף את הכורח הטראגי להתגונן בשמחה להילחם הופך את כל משמעות המערכה שלנו על פיה.

יגאל אלון, מפקד הפלמ”ח, שר החינוך וסגן ראש הממשלה, 1980-1918

לדיון:

  • מה פירוש הציטוט?
  • מה צריכה להיות משמעות המערכה ברוח הדברים של אלון?


מקבץ מצפנים: חצי שנה ל-7 באוקטובר

חצי שנה עברה מאז ה-7 באוקטובר, וזו הזדמנות לחשבון נפש חינוכי וחברתי. השיחה החינוכית סביב השבת החטופים מחדדת את דמות החברה שבה נרצה לחיות, ואת החזון אליו אנחנו שואפים.

המאבק לזכויות: הצעה לצפייה מודרכת

ההכרה בזכויות אדם, עיגונן בחוק והשמירה עליהן הן תוצאה של מאבקים אזרחיים עיקשים. לאחרונה יצאה הצהרה של ארגון הנשים של האו”ם המגנה את מעשי האלימות נגד נשים שקראו בטבח ה 7.10. גם כאן, מול הרק לאחר מאבק להכרה ומחאה כנגד השתיקה של ארגון הנשים הושגה.

כאנשי חינוך המחנכים לערכים דמוקרטיים חשוב שנבסס את ההבנה כי מאבקים חברתיים הם הכלי הדמוקרטי לשיוון זכויות ולהגנה עליהם בהיסטוריה וגם בהווה.

צפייה מודרכת

מערך זה כולל המלצת צפייה בסרט סופרג’סטיות ועיבוד בעקבותיו.

שימו לב: הסרט כולל היבטים אלימים וקשים לצפייה. מומלץ לצפות בסרט לפני הצפייה עם החניכים על מנת להתאים להם את הצפייה.

כמה נקודות מרוכבות בסרט שחשוב לשים לב אליהן:

00:14:40הטרדה מינית
00:30:00 אלימות משטרתית
01:17:00 האכלה בכפייה
01:31:00התאבדות
01:09:00 לקיחתו של ג’ורג’ בניגוד לרצונה לאימוץ

*החלק האחרון עם הטקסט על זכות ההצבעה ממש חשוב. הוא מראה את התקדמות מתן זכויות לנשים לאורך הרבה שנים קדימה. לא לוותר עליו.

רקע היסטורי 

המהפכה הפמינסטית היא מהמהפכות החשובות ביותר של המאות האחרונות שהצליחה ממש. אפשר להרגיש את זה ממש בחיינו- כל אחת בעלת זכויות שוות יותר מאשר סבתה או סבתא של אמה.אפשר לראות במהפכה הצרפתית ובהצהרת זכויות האזרח של  1789 את הניצנים של המהפכה הפמיניסטית אך  היא עצמה לא כללה  שיוון וחירות מלאים לנשים. השימוש במונח פמיניזם נעשה רק בשנות ה -30 של המאה ה 19.  המהפכה צמחה והתפתחה בתהליך איתי לאורך שנים רבות דרך התרבו, כתיבה פילוסופית, חינוך ומאבק עיקש של נשים.  המניפסט הפמיניסטי של  ארה”ב 1848, כלל דרישה ל

  • הזכות להחזיק ברכוש משל עצמה
  • הזכות לחופש תנועה
  • הזכות להגנה מפני אלימות בעלה
  • הזכות לגירושין
  • הזכות לחופש פעילות כלכלית
  • הזכות לחופש לעסוק במקצועות חופשיים (שהיו סגורים בפניהן, כמו רפואה ועריכת דין)
  • מתן חינוך שווה לבנות
  • וזכות הצבעה

הסופרג’טיות היתה תנועה של נשים בריטיות שנאבקו על הזכות הבסיסית של הצבעה, אך זה לא היה מאבק יחיד. כפי שאפשר לראות בסוף הסרט זכויות ההצבעה ניתנו רק הרבה שנים אח”כ. 

עיבוד ודיון בעקבות הסרט

  • מה התחושה שאתם יוצאים איתה מהסרט?
  • רגע שהיה לכם מעורר במיוחד בסרט?
  • מה למדתן.ם בבית הספר על המהפכה הפמינסטית?
  • איך מתפתחת המחאה של הסופרגי’סטיות, איך הן פועלות בהתחלה ובהמשך? מה מניע את ההתפתחות הזו? מדוע הן פועלות באופן זה מה דעתכם על דרך הפעולה שלהן? 

נקודות להתייחסות השונות: שבירת חלונות, הזירה הפרלמנטרית (19 ד’) בפרלמנט, מאבק ברחוב, התעמתות עם שוטרים, פיצוץ הדואר והטלפון (1:04), הפיצוץ של חבר הפרלמנט, ההתאבדות בסוף (אפשר לספר על המקרה של משה סילמן שהתאבד מול המצלמות במחאה הכלכלית ב 2012, האם מעשיו הביאו לשינוי?)

חוק וצדק

לא פעם בסרט עולה היחס בין שמירת החוק לבין הצדק למשל בדקה 46 בנאום של המנהיגה דק או במעצר של מוד ב-01:15:00. מה היחס בין חוק לצדק?

(נסו לאתגר אותם- מה בונה את מה? אם צדק לא כתוב בשום מקום, איך נדע שכולם מסכימים עליו, האם כל התארגנות בשם הצדק מאפשרת לערער על החוק בצורה כזו? (אפשר לראות דוגמאות לכך שחוקים שינו תפיסה ציבורית- חקיקה בחוק מייצר נורמות חברתיות של טוב ורע למשל ההכרה באונס בתוך נישואים שינה תודעה של מה היא בחירה ומה היא הסכמה וחופש האישה – בישראל זה נכנס לחוק רק בשנות ה-80)

האם יש גבול של מאבק על הצדק? או פעילות בשם החוק? מה הוא?

מאבקי מיעוטים על זכויות

ב-1:00:45 מוד מחזירה את בנה לבית, בעלה שולל ממנה את האפשרות לראות אותו החוק אומר שהוא שייך אליו. ואז היא כותבת לבלש. כדאי לראות את זה שוב ביחד את דבריה לבלש או להזכיר את זה  ולשאול- מה אתם חושבים על מכתבה? מוד מזכירה כי הגברים נלחמים על הזכויות שלהם אז גם נשים צריכות להיאבק על הזכויות שלהן. מה זה אומר על צדק? מה זה אומר על מאבק לצדק ועל דמוקרטיה? מה מקומם של מיעוטים (מספריים או מיעוט ביצוג פוליטי)? מה האחריות של המשטר כלפי המיעוטים? מה האחריות של שאר המיעוטים?

תנו דוגמא למאבקים של מיעוטים אחרים למשל נגיד האלימות בחברה הערבית, נגד האפליה והגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, להט”בים וכו’ מי בעיקר נוכח בהפגנות האלו מי היה בעיקר נוכח בהפגנות האחרונות נגד ההפיכה המשטרית? כמה אנחנו מכירים בעצמנו את המאבקים של מיעוטים על זכויות שלהם או בכלל את האתגרים עמם הם מתמודדים? מה מוציא אותנו לרחוב? בעד מה אני מוכן לשלם מחיר?

סטיגמות וסטריאוטיפים חברתיים-פוליטיים

מה הרגשתן ביחס לדמויות של הסופרג’יסטיות? מה חשבתן על הדמות שלהן? מה הסביבה חושבת עליהן? מאיפה היחס הזה נובע? (למדריכה- נסו לבחון האם יש פער בין הדמויות והערכים שהן מנסות להשיג ואיך שהן נתפסות אז והיום אצל החניכים? האם זה יש כאן עניין תקופתי? בררו כיצד היום פמיניסטיות מאוד פעילות נתפסות? או פעילים רדיקאליים אחרים? מאיפה זה נובע?)

שימוש בהון פוליטי

למה הן זקוקות למען ההצלחה של המאבק (שימו לב למקומם של גברים בתוך המאבק, הן זקוקות לאישור שלהם בסוף, שימו לב ליחס בין נשים ממעמד נמוך לנשים ממעמד גבוהה, משכילות ולא משכילות, מקומה של התקשורת בתוך הצלחת המאבק (1:23).

סיכום

  • המהפכה הפמיניסטית עדיין (מעל 200 שנה אחרי המהפכה הצרפתית, מעל 100 שנה אחרי הסופרג’יסטיות) מתרחשת ומתבטאת במאבק נגד אלימות נגד נשים דוגמת me too ומאבק על ייצוג נשים במוקדי הכוח ושוויון בשכר לנשים ועוד.
  • הסרט ממחיש עד כמה דברים בסיסים כמו עצמאות כלכלית וזכויות על רכוש, משכורת אישית, והזכות על ילדים לא היו דבר בסיסי עבור נשים. גם אם נהוג לחשוב שהחברה הציונית הייתה חברה שוויונית לחלוטין. יש לא מעט מחקרים שדווקא מראים שאמנם לנשים היה קול שווה, אך בעוד הן לקחו מן האחריות של הגברים- הגברים לא לקחו מהאחריות שלהן והניקיון, הבישול וגידול הילדים נשארו תפקידן. תהליך השינוי מתרחש לאט ולאורך זמן.
  • על אף חשיבות ההפיכה, המחשבה הפמיניסטית, גלי הפמיניזם השונים, ותולדות המהפכה הפמינסטית כמעט שאינם נלמדים בבתי הספר. מעבר לכך נהוג לצייר את מתן הזכויות לנשים, והשוויון הגדל בזכויות נשים, כחלק מתנועה הטבעית של העולם קדימה, כחלק מתהליך המודרניזציה, ולא בזכות מאבקן העיקש של נשים ששילמו על כך מחירים קשים כפי שאפשר לראות בסרט. מעבר לכך, גם היום (אפשר לראות אילו מן תגובות זכו פמיניסטיות בראשית הדרך) ההגדרה האישית ‘פמיניסטית’ נתפס לא פעם כדבר שלילי- אישה פמיניסטית היא כבדה, שונאת גברים, ממורמרת.. וכו’. היבטים אלו מראים עד כמה יש עוד דרך ארוכה של מאבק. 
  • הסרט הוא נקודה בתוך ההפיכה הפמינסטית לא כולה. חשוב להבין שכמו שהמהפכה הפמינסטית עשתה שינוי דרך מאבק עיקש גם ברחוב וגם דרך שינויים  תרבותיים, דרך חינוך. דרך השינוי והחתירה לצדק אינם תנועה טבעית קדימה בעולם, הדברים מתקדמים דרך מאבקים שאנשים התעקשו עליהם, וגם שלמו מחירים עבורם. הדמוקרטיה התפתחה, וממשיכה להתפתח דרך מאבק לשיוון חירות וצדק. והיא דרושת עבודה מתמדת.
  • ובכל מאבק יש דפוסים דומים של יחסי כוח בין שלטון למוחים, בין התקשורת ובעל הקול למי שאין לו קול וצריך להגיע לתודעה, בין שכבות חזקות לבין אלו שאין להם ברירה, בין החוק לבין תחושת הצדק.

מצפן: יום זכויות האדם

המהפכה הצרפתית- איך הכל התחיל:

המהפכה הצרפתית היא המהפכה הפוליטיתהחשובה והדרמטיתבתולדות העידן המודרני. דברים רבים שנתפסים עבורנו כמובנים מאליהם, נולדו במהפכה הצרפתית. העובדה שאנחנו אזרחים שווי זכויות, למרות שלא נולדנו למשפחה מיוחסת; העובדה שחוק נתפס כציווי אוניברסלי, שאף אדם או קבוצה חברתית אינה נמצאת מעליו; התפיסה שאדם הוא אזרח בעל זכויות מתוקף הולדתו, ושעל המדינה להבטיח את אותן זכויות; כל אלה ועוד, שהיו מנוגדים בתכליתלסדר הפוליטי והחברתישקדם למהפכה – נוצקו בכוח ובדםבשנותיה הסוערות של המפכההצרפתית. המאבק על הדמוקרטיה הליברלית הוא למעשה המשך דרכה של המהפכה הצרפתית, שהיא אידיאל שאין לו סוף:

זכויות האדם והאזרח

הצהרת זכויות האדם והאזרחשפורסמה באוגוסט 1789, היא המסמך היסודי של המהפכה הצרפתית. יובל מנדלסון, סולן להקת שייגעצ שהפךלמורה נערץלאזרחות, כתב שיר שמסביר בקלות את זכויות האדם והאזרח, ומדגים למה הן מנוגדות לפשיזם:

זכויות אדם אוניברסליות

ב-1948 פורסמהההכרזהלכל באי עולם בדבר זכויות האדם, שהיא מסמך זכויות האדם החשוב והמפורסם ביותר בתקופתנו. הוא תוצר מובהק של דור מלחמת העולם השנייה, ומהווה עד היום אבן יסוד לכל חברה חפצת חיים וחופש.

סרטון טד קצר בתרגום לעברית מסביר את מהותו של המסמך, ואת האתגרים שעומדים בפני הגשמתן המלאה של זכויות האדם:

שאלות לדיון

  • עד כמה מורשת המהפכה הצרפתית והגנה על זכויות האדם הם רעיונות חזקים בישראל?
  • איפה מתקיים המאבק להגנה על זכויות אדם היום?
  • מהן זכויות האדם שאתם רוצים להיאבק עליהן?

להרחבה:

מדרשת אדם

תכנית חינוכית ליום זכויות האדם.

גדיר האני

ילידת עכו, עבדתי כ 22 שנים בנגב בתחום התיירות, קשרי קהילה והעצמת נשים, חזרתי ב 100% לעכו בסוף 2021 וכיום אני עובדת כרכזת חברה הערבית במרכז לגישור בעכו.
אני גם מנהלת כספים בתנועת עומדים ביחד, חברת וועד מנהל של עמותת אלבאכור לקידום הגיל הרך בחברה הערבית בנגב ומרצה במגוון נושאים בכל רחבי הארץ. אני פעילה במספר ארגונים למען שלום וחיים משותפים. הייתי חברת צוות ההיגוי של תנועת נשים עושות שלום תנועה שמונה היום כ 50,000 חברות וחברים עד סוף 2020, היום אני חברת הנהגת התנועה, בנוסף חברת הנהגת תנועת עומדים ביחד, פעילה למען תושבות ותושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, אמהות על המשמר, תנועת קול אחר, היוזמה הבין דתית בנגב, חברת וועד מנהל בעמותת הגר, חברת עמותת מען – פורום נשים ערביות בנגב אשר עוסק בפעילות למען נשים ערביות בנגב כמו מאבק באלימות נגד נשים, פוליגמיה ועוד, חברת צוות ההיגוי של 1325 של עמותת איתך מעכי, בוגרת תוכנית הייחוד והיחד בתנועת תיקון, בוגרת תוכנית העמיתים של מרכז השל לקיימות מחזור כ’ בשנת 2021, בוגרת תוכנית בניית החזון הבין דתי לשלום אשר מפגישה בין מנהיגות של מוסלמיות ומוסלמים דתיים ויהודיות ויהודים דתיים חלקם הגדול מהציונות הדתית בנוסף לחרדים ועוד, אני מנהלת פלטפורמה (דף פייסבוק שנקרא הבימה-المنبر) בו אני מעלה תכנים במגוון נושאים שקשורים לדת וכמובן נושאים פוליטיים אקטואליים. הארגון אשר ממן את התוכנית נקרא Search for common Ground, בוגרת תוכנית מיוחדת לניהול מו”מ בראיה מגדרית של עמותת איתך מעכי, יחד עם עמותת כ”ן ושגרירות ארה”ב וקנדה.
ב-2018 זכיתי בפרס סמי מיכאל ,והייתי בין 50 הגיבורות והגיבורים מבין הפעילות והפעילים החברתיים של ידיעות אחרונות, 2020 פרס תקווה ישראלית.
עם אישור חוק הלאום יזמתי רעיון להחלפת השם בשפה הערבית או הוספת השם בשפה הערבית ליד השפה המקורית ברשת וקיבלתי היענות רבה מהארץ ומהעולם. כתבתי מאמרים ב”הזירה” של עיתון הארץ, בשנת 2020 נבחרתי ע”י ידיעות הנגב- מבין עשרים המשפיעות והמשפיעים בנגב ב-20 השנים האחרונות. ובשנת 2021 נבחרתי ע”י התא הפמיניסטי והאגודה הסטודנטיאלית בבן גוריון כאחת מתוך 10 המשפיעות בקמפוס ובסביבה.

מצפן: התקווה לשלום

״עדיף לא להתמכר לתחושת המצור. זה שרודפים אחרינו לא אומר שאנחנו קורבנות. ולא אומר שאנחנו לא יכולים לתקן את המציאות, שגם אנחנו יצרנו.״

אבי דבוש, 11.11.23

בתוך מציאות של מלחמה וכאוס חברתי ופוליטי שלא רואים את סופו, מאתגר למצוא סיבות חינוכיות לתקווה. ב-2014 הוקמה תנועה פוליטית א-מפלגתית בשם נשים עושות שלום, שמונה עשרות אלפי חברות וחברים, שצועדים, מתכנסים ומתארגנים כדי למצוא סיבות משותפות לתקווה. אחת הפעילות הבולטות בתנועה הייתה ויויאן סילבר מקיבוץ בארי.

ויויאן סילבר התראיינה בבוקר השבת השחורה לרדיו, ומאז נעלמו עקבותיה. בשבועות הראשונים חשבו שהיא נחטפה לעזה יחד עם רבים אחרים. כך סיפרה גאדיר האני, פעילת שלום ערבייה מישראל, כשעוד חשבו שויויאן חטופה:

 שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של אחווה וברית דווקא של נשים? מה לדעתכם מייחד נשים במציאות של קונפלקט מתמשך?
  •  מה חיבר את ויויאן וגאדיר וכיצד הן התמודדו עם הפערים ביניהן לפי דעתכן? 
  • נשים עושות שלום פועלות לשיתוף נשים בתהליכי קבלת החלטות בכלל ותהליך השלום בפרט, בהתאם להחלטה 1325 של האו”ם. למה חשוב לשתף נשים בתהליכים?  
  • כיצד הגשר שוויואן, גאדיר וחברותיהן בנו לאורך השנים משפיע על התפיסות שלהן והפעילות שלהן מאז השבת השחורה?

לזכרה

דברים שכתב מוקי צור על ויויאן

ענת סרגוסטי כותבת על ויויאן

צעדה של נשים עושות שלום בים המלח כמה ימים לפני השבת השחורה: 

נשים עושות שלום במפגן המיטות הריקות בכיכר ספרא בירושלים:

45 שנה להסכם השלום עם מצרים

ב-26 למרץ 2024 מציינים 45 שנה להסכם השלום הראשון בתולדותיה של מדינת ישראל, ואולי החשוב מכל – הסכם השלום עם מצרים.

הנה 5 שאלות שאפשר לפתוח בהן שיחה עם הילדים, שאולי תשאיר אצלם משהו:

  1. עם אילו מדינות יש לישראל הסכמי שלום?
  2. מי היו המנהיגים שחתמו על הסכמי השלום של ישראל?
  3. איך אתם עושים שלום עם החברים שלכם כשרבים?
  4. מה הייתם רוצים ללמד אנשים אחרים על איך עושים שלום?
  5. את/ה רוצה לצייר ציור או לכתוב סיפור על שלום?

להרחבה, מומלץ לקרוא את הטור של עו”ד איתמר קרמר, מנהל משמר החינוך הממלכתי:

לסיכום: מרגשות נקמה להזדהות אנושית

טאהא מוחמד עלי,  משורר פלסטיני יליד ספוריה שחי כל חייו הבוגרים בנצרת, קורא שיר שהוא תמצית האנושיות.

נקמה \ טאהא מוחמד עלי
תרגם: ששון סומך

לפעמים
עולה בי הרצון לערוך
דו-קרב
עם האיש
שהרג את אבי
והרס את ביתי
והפך אותי פליט
בארץ האדם הצרה:
אם יהרוג אותי
אזכה במנוחה
ואם אמית אותו
והנה נקמתי את נקמתי.
*
אבל
אם יתברר לי
בעת הדו-קרב
שליריבי אם
הממתינה לשובו
או אב
המניח את יד ימינו
על חזהו, על מקום הלב,
בכל עת שבנו מאחר להגיע –
אזי לא אהרוג אותו, אם
ידי תהיה
על העליונה.
*
בה במידה
לא אחסלו
אם יוברר לי
שיש לו אחים ואחיות
האוהבים אותו
והוא חסר להם
בכל-עת-תמיד,
או שיש לו אשה המצפה לבואו
וילדים שהעדרותו קשה עליהם
ומתנותיו משמחות את לבם,
או אם יש לו
ידידים ורעים
או שכנים ומכרים
חברים שהכיר בבית הסוהר
או היו שכנים למטתו בבית החולים
או חברים מימי בית הספר
המתענינים במעשיו
ובכל הזדמנות
מוסרים לו ד”ש.
*
אבל אם יהיה בודד
כענף שנגדע מאילן
לא ידידים, רעים, שכנים
לא מכרים, לא אב, לא אם
ולא שותפים לדרך
אני, הלא, לא אוסיף משלי
למכאובי בדידותו
לסבל גויעתו
לתוגת כליונו.
אסתפק בכך שאתעלם ממנו
אם אתקל בו בדרך,
ואשכנע את עצמי
שעצם ההתעלמות
עצמה
היא סוג של נקמה.

מאגר תכנים מומלץ – חינוך לשלום

מחנכים לשלום

מאגר משאבים למחנכים בישראל

מוטיבציה להתנדבות

מהלך המערך

מטרות

  • עיבוד חברתי ואישי – לבחון מה נותן לי ולחברים שלי מוטיבציה להתנדב.
  • לכוון ביחד את המשמעות של ההתנדבות.

מהלך הסדנה:

השתמשו בעזרים: הלמה-המה-האיך (להורדה בתחתית המערך)

הפתיחה של סיימון סינק (דקה 1:15-3:15):

סיימון סינק – ״מעגל הזהב״:

מדובר בשלושה מעגלים זה בתוך זה, שהפנימי מייצג את ה״למה״ השני את ה״איך״ והשלישי את ה״מה״.

כולנו יודעים מה אנחנו עושים, רובנו אף יודעים איך אנחנו עושים, באיזו דרך אנחנו פועלים ומה הערך המוסף שלנו, אך רק מעטים מאיתנו יודעים למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים.

עיצרו לרגע וחישבו מהי התכלית שלכם? מה גורם לכם לצאת בבוקר מהמיטה?

מוטיבציות לבחירה באקטיביות

מדביקים מתחת לכיסאות כל מיני משפטים.

כל אחד מתיישב וצריך לשלוף את הפתק שהודבק לו. 

מכירים את התחושה הזו? היא קיימת אצלכם? 

בואו ננסה לשייך כל משפט ל-שלוש הקטגוריות הללו: למה? מה? איך?

אני – מתי אני פעיל ומתי פאסיבי ולמה? 

כל משתתף מקבל עוגה וצריך לחלק אותם ל-3 לפי החשיבות שלהם בשבילי.  

מומלץ להשתמש בצבעים – כלומר – כל הלמה בירוק, כל המה בצהוב-כתום וכל האיך בכחול-סגול.

מה מונע ממני להיות פעיל?

  • הלמה – למה בכלל לעשות משהו? אין משהו בוער שמפריע לי, רצון לתת מענה לבעיה
  • המה – אין רעיונות או מקורות השראה
  • האיך – לא יודע איך לגשת, גם כשרוצים לעשות משהו

יושבים בשלישייה ומשתפים אחד את השני:

  • ספר על משהו שלאחרונה החלטת לגביו לקום ולעשות? להיות פעיל? 
  • איזה מרכיב השפיע על הבחירה להיות פעיל – הלמה, המה והאיך?
  • כשאתה חושב על החסמים בדרך ללהיות אדם פעיל ואקטיבי ולא פאסיבי – מה הסיבה הדומיננטית יותר? 

מיפוי 8 גורמי המוטיבציה – על פי ריצ’רד לאבוי

  • על הריצפה במרכז המעגל מודבקים בטור כל המוטיבציות. עוברים בקצרה ומסבירים במשפט על כל המוטיבציות השונות בקצרה. 
  • מומלץ לשים אחר מעל השני את חיברות והשתייכות- ההבדל ביניהם: השתייכות זה להיות חלק מתנועה. חיברות זה כמה אני מרגישה שהאנשים שאני עובדת איתם הם חברים שלי. 
  • להדגיש את מנוע המוטיבציה של תקיפות- קשה להזדהות עם זה, אנשים שרוצים להשפיע עם מימד ערכי כמו זכויות, עמידה על שלי.
  • יוצרים כמו טבלה כששני הטורים האחרים הם משהו ש”יוריד את המוטיבציה” ומשהו ש”ירים את המוטיבציה”.
  • כל זוג מקבל דברים שמגבירים ומחלישים מוטיבציה ומניח אותם במקום המתאים בעיניו. (עוברים על זה יחד ומסבירים.) אם זה מתאים אפשר גם לתת להם פתקים ריקים וינסו לתת דוגמאות נוספות לדרכים להגביר את המוטיבציה של טיפוסים שונים. 
  • כל זוג מקבל מוטיבציה אחת:

חשבו על אדם כזה/עובד כזה/ילד שמונע מהמוטיבציה הזו. עד כמה אתם כאלה?

שאלה למחשבה: איך יגיב כל סוג ל: מקל וגזר, תחרות, אם אז, ביצוע משימה וכו’…

  • איך אפשר לזהות את זה בעובדים שלנו? בילדים שלנו? 
  • האם זה התפקיד שלנו? 
  • זה חלק מהעצמה וראיה חינוכית של עובדים/ילדים?

עופר בן דוד ארז

אקטיביסט גאה, מנהל ומרצה. עופר הוא הקצין הטרנסג’נדר הראשון בצה”ל, היה מנכ”ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסבלנות והתנדב במגוון תפקידים בארגוני הקהילה הגאה בתחומי שינוי מדיניות, ניהול וחינוך. בפעילותו הייחודית נפגש עם מגוון קבוצות וארגונים כמרצה ויועץ במגזר הציבורי והפרטי. סיפורו האישי היווה השראה לכתיבת הנוהל לגיוס ושירות טרנסג’נדרים בצה”ל שם החל את פעילותו הציבורית בחזית המאבק לשוויון זכויות והזדמנויות לקהילה הלהט”בית.

מצפן: מאבק בתפוצות

מאז ומתמיד היתה מדינת ישראל שותפות בין אזרחי ישראל, לבין העם היהודי ברחבי העולם. הימין והשמאל בישראל בנו בריתות ושותפויות עם קהילות יהודיות מעבר לים, במיוחד במערב אירופה ובארצות הברית. המאבק על ההפיכה המשטרית, שהוא גם מאבק על דמותה הדמוקרטית של ישראל, אינו יוצא מן הכלל. ההפיכה המשטרית היא מהלך פוליטי שנתמך על ידי רשת של ארגונים וגופי תקשורת במימון יהודי-אמריקאי, בראשםקרן תקווה(משפחת ברנשטיין),פורום קהלת(יאס ודנצ’יק),הקרן המרכזית לישראל(משפחת מרכוס), ישראל היום ומקור ראשון (משפחת אדלסון), שמקדמים שמרנות רפובליקנית, תמיכה בהתנחלויות, וגישה כלכלית ליברטריאנית.

ברכת שנה טובה מקהילות המחאה למען הדמוקרטיה הישראלית ברחבי העולם

לכן אין זה מפתיע שיהודים אמריקאים, לצד ישראלים החיים באמריקה,נוטלים חלקבמאבק בהפיכה המשטרית. כאשר נציגי הקואליציה מגיעים לביקור על אדמת אמריקה הם נתקלים לעתים קרובות בהפגנות של ישראלים ויהודים שמוחים כנגד ההפיכה המשטרית, ולכן הם תוקפים את המחאה,מנסיםלצייר אותה כאלימה,ומשוויםאת פעיליה ל-BDS.

שני גרנות-לובטון, ממנהיגות המחאה באמריקה, נואמת בקפלן

העמדה הממשלתית

נתניהו יוצא לסיור בארה”ב ואומר את דעתו על המחאה מעבר לים:

שמחה רוטמן מגיב באלימות להפגנה כלפיו:

ומה עם השר האמון על הקשר בין ישראל והתפוצות? עמיחי שיקלי ממשיך להסתבך ולהעמיק את השסע בין יהודי התפוצות. אחרישהעליבחברי קונגרס אמריקאים פרו-ישראלים,עורר את זעמםשל חברי הקואליציה בקנדה,הגיב בילדותיותבתנועה מגונה למפגינים, והסתבךבאמירה אומללהנגד ממשל ביידן, זכה שיקלילביקורת תקדימיתממנהיג יהודי-אמריקאי חשוב. על הדרך הספיק לתקוף בביקורתבנוסח אנטישמיאת ג’יי-סטריט, אחד מהארגונים היהודים-אמריקאים החשובים ביותר, שמרבית יהודי אמריקהמזדהיםעם מטרותיו.

“ג’יי סטריט עשה עריכה בפוטושופ ושלח [את התמונה] כדי לטרפד פגישות, אין לי ציפייה מהם. זה ארגון לא חשוב – זה ארגון עוין שפוגע באינטרסים של מדינת ישראל. מי שתקצב את הארגון במיליון דולר זה ג’ורג’ סורוס, אין מה לפנות אליו”

שאלות לדיון:

  • למה המחאה אינה מתקיימת רק בגבולות ישראל, והאם זה לגיטימי?
  • האם נכון לערב פוליטיקה ומאבק בקשר בין ישראל והתפוצות?
  • איך הקשר בין ישראלים ליהודים בתפוצות יכול לחזק את הדמוקרטיה?

מדריך כיס לחינוך אקטיביסטי

מדריך כיס מעורר השראה למחנך.ת, הכולל כלים והצעות לתוכן חינוכי בנושא חינוך אקטיבסיטי

מצפן: המהפכה הצרפתית וזכויות האזרח

ה-14 ביולי

ב-14 ביולי נציין 235 שנה למהפכה הצרפתית – המהפכה הפוליטיתהחשובה והדרמטיתבתולדות העידן המודרני. דברים רבים שנתפסים עבורנו כמובנים מאליהם, נולדו במהפכה הצרפתית. העובדה שאנחנו אזרחים שווי זכויות, למרות שלא נולדנו למשפחה מיוחסת; העובדה שחוק נתפס כציווי אוניברסלי, שאף אדם או קבוצה חברתית אינה נמצאת מעליו; התפיסה שאדם הוא אזרח בעל זכויות מתוקף הולדתו, ושעל המדינה להבטיח את אותן זכויות; כל אלה ועוד, שהיו מנוגדים בתכליתלסדר הפוליטי והחברתישקדם למהפכה – נוצקו בכוח ובדםבשנותיה הסוערות של המפכההצרפתית. המאבק על הדמוקרטיה הליברלית הוא למעשה המשך דרכה של המהפכה הצרפתית, שהיא אידיאל שאין לו סוף:

זכויות האדם והאזרח

הצהרת זכויות האדם והאזרחשפורסמה באוגוסט 1789, היא המסמך היסודי של המהפכה הצרפתית. יובל מנדלסון, סולן להקת שייגעצ שהפךלמורה נערץלאזרחות, כתב שיר שמסביר בקלות את זכויות האדם והאזרח, ומדגים למה הן מנוגדות לפשיזם:

אי-ציות אזרחי

קווים מנחים לאי-ציות אזרחי

המחנך נמרוד אלוני ניסח את גבולות ההתנגדות האזרחית – הגנה על המוסר ההומניסטי ושמירה על הדמוקרטיה, לצד פעולת התנגדות פוליטית ובלתי אלימה

מרטין לותר קינג

“כל בני האדם נבראו שווים” – אמר מרטין לותר קינג בנאומו ההיסטורי ב-1963. האיש שהקדיש את חייו למאבק בדיכויוהשתמש באי-ציות אזרחילמען החירות והדמוקרטיה

המקורות הרעיוניים לאי-ציות אזרחי

למי שרוצה,הרחבהעל המקורות הפילוסופיים והאידיאולוגיים של זכויות האדם והאזרח, ומקורותיהן היהודיים

שאלות לדיון

  • למה חשוב ללמוד ולדבר על המהפכה הצרפתית?
  • מדוע זכויות אזרח הולכות ביחד עם אי-ציות אזרחי?
  • מה לגיטימי ולא לגיטימי במאבק על דמוקרטיה, שוויון וחירות?
Skip to content