פתיחה
עברנו קיץ רווי באירועי מלחמה קשים ואתגרים לדמוקרטיה הישראלית. פתיחת השנה והמפגש המחודש הם הזדמנות לעבד את החוויות האישיות ולעסוק בדברים שקרו בזירה הציבורית. מומלץ בחום להביא זווית אישית על אירועי הקיץ.
כאשר מזמינים תלמידים לספר על החופש שלהם, חשוב לשים לב שזו נקודה רגישה, כי היא חושפת פערים כלכליים בין המשפחות. יש תלמידים שהיו יכולים לנסוע לחו”ל, ואחרים שהיו חייבים לעבוד לפרנסתם. דווקא שיחה על אירועים שקרו במדינה מאפשרת ליצור שיחה שמשותפת לכולם, ויש בה החלפת דעות ורעיונות – ולא רק השוואות מי עשה יותר דברים כיפיים בחופש.
עיבוד החופש הגדול
אפשר להשתמש בקובץ הבא כדי להציף תחושות ומחשבות של התלמידות והתלמידים, ביחס לאירועים שעברו עלינו ביולי-אוגוסט האחרונים. יוצרים ‘קירות מדברים’: מדפיסים מראש את כל הכותרות, ומפזרים אותן על הקירות או השולחנות ברחבי הכיתה. ליד כל כרזה תולים דף לבן נקי. מחלקים כלי כתיבה, ומנחים את התלמידים להסתובב בכיתה ולרשום על הדף הלבן תחושות ואסוציאציות לכרזה.
פרדס מציע אפשרות נוספת לעיבוד אישי והתכוונות לקראת השנה החדשה, במערך פעילות אשר ניתן להעביר מחטיבת ביניים ומעלה:
המאבק להשבת החטופים
שאלות לדיון
- למה לדעתכם לא קרתה עסקה להשבת החטופים עד עכשיו?
- מה אנחנו יכולים לעשות כדי לסייע בקידום העסקה?
ארגז הכלים של אנשי החינוך
מומלץ לערוך תיאום ציפיות לגבי שיח משותף בנושאים אקטואליים ופוליטיים לאורך השנה ולהניח כללים ועקרונות מנחים לניהול מסוג זה.
בנוסף קבוצת מנהלי בתי ספר ביחד עם משמר החינוך הממלכתי אספו כאן רבות של פעולות ליברליות שאפשר ליישם בבתי הספר, מומלץ לעיין, ולקבל השראה:
תכנים מומלצים נוספים
אבגדמוקרטיה: יוזמה משותפת של כמה ארגונים, מומלץ ביותר גם לגילאי חטיבת הביניים
תת