היום הבינלאומי למאבק בגזענות

פתיחה: גזענות בישראל

שאלות לדיון:

  • מהי גזענות?
  • כלפי מי מופנית גזענות בישראל?
  • איזה קבוצות סובלות מגזענות?

איך זה נראה?

גזענות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן גלוי ומילולי או באופן סמוי ביחס או בתחושה כפי שמעידים הילדים.

שאלות לדיון:

  • איזה דוגמאות עולות מהסרטון לגזענות גלויה ולגזענות סמויה?
  • מה ההבדל בין שני סוגי הגזענות?

גזענות נגד קבוצות וזהויות בישראל

נצפה כעת בסרטוני “ספוקן וורד” המציגים קבוצות שונות בחברה הישראלית (ניתן לחלק לקבוצות קטנות לצפייה והצגה או להציג במליאה ולענות על שאלות זהות).

נגיד: ספוקן וורד או שירה מדוברת, ידוע גם בשם “הטחת שירה” או “שירת רחוב”. זהו ז’אנר אומנותי של כתיבת טקסט המיועד לביצוע בימתי, שדורש להטוטנות מילים וגם הצגה בימתית שמשלבת משחק ותנועה. השירים מאוד אישיים, נכתבים על-ידי מי שמציג אותם ולרוב לא ניתנים לשחזור על-ידי דובר אחר. השירה המדוברת מצליחה להביא לידי ביטוי בצורה אומנותית מגוון של רגשות, לרבות כאבים של הדוברים והדוברות.

לוסי איוב/ יש לי וידוי

יוסי צברי/ תמיד רציתי להיות אשכנזי

יעל חץ/ יהודי נולד

אורית טשומה/ סליחה אתיופיה

שאלות לדיון:

  • כיצד באה לידי ביטוי גזענות מתוך הדברים?
  • האם זו גזענות גלויה או סמויה?

מה ניתן לעשות נגד גזענות?

צפייה בפרקי “סליחה על השאלה”

תיעוד גזענות במרחב הציבורי

כדורגל נגד גזענות במגרשים

מערכים נוספים באתר

כדורגל נגד גזענות

מערכי שיעור נוספים

מערכי פעילות
ליום הבינלאומי למאבק בגזענות | האגודה לזכויות האזרח

כוחה של מילה- חינוך להגנה על חופש הביטוי ולהתמודדות עם הסתה וגזענות | מדרשת אדם והאגודה לזכויות האזרח

מצפן פורים: תחפושות ומציאות

פתיחה: מנהג התחפושות

התחפושת מאפשרת לנו להזדהות ליום אחד עם דמות אחרת, מי שמאוד שונה מאיתנו, או מי שהיינו רוצים להיות:

שאלות לדיון:

  • מה ניתן ללמוד על פורים מהתבוננות בחברה החרדית?
  • מה ניתן ללמוד על החברה החרדית מהתבוננות במנהגי הפורים?

“נהפוך הוא”?

למרות מצוות החג “ונהפוך הוא”, תחפושות פורים, בכל הגילאים, שונות עבור בנות ובנים:

שאלות לדיון:

  • מה ההבדלים בין תחפושות לבנות ולבנים?
  • מה ניתן ללמוד מכך על הציפיות השונות מבנות ומבנים בחברה?

בעקבות התפקיד המרכזי של נשים במלחמת חרבות ברזל, בחזית הביטחונית והאזרחית, ניתן לראות שינוי חיובי בהזדהות של בנות עם כוחות הביטחון ועם הנשים המשרתות בהם:

שאלות לדיון:

  • מה ניתן ללמוד על המציאות מתוך התחפושת השנה?
  • האם לתחפושות יש יכולת להשפיע על המציאות?

תחפושות כוחות הביטחון ונשקים

הניראות של כוחות הביטחון בתחפושות פורים מביאה עימה השלכות נוספות:

שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של הבולטות של נשקים במרחב הציבורי בישראל?
  • איזו רגישות צריכה להיות לנו סביב חג הפורים ובכלל?

גם בפורים הזה השמחה אינה שלמה עד שנשיב את כל אחינו החטופים מהשבי

להרחבה

פורים ללא רובים | משמר החינוך הממלכתי

מערכי שיעור נוספים

ההיבטים המגדריים של פורים | קדמה

מגילת אסתר ושאלות על מוסר ונקמה | מכון שלום הרטמן

על פורים גורל והשגחה | מכון שלום הרטמן

מצפן: משפחה היא משפחה

יום המשפחה בישראל הוא הזדמנות להתבונן בסוגי משפחה מגוונים, בזכות של משפחות לשוויון ובמאבק לזכויות משפחה של קהילת הלהט”ב.

שאלות לדיון:

  • מה הבקשה של המשפחות הגאות?
  • מה הסכנה ממנה מתריעות?

הדרישה להכרה חברתית

ילדים למשפחות להט”ביות מספרים על החיים הרגילים במשפחה רגילה, ועל חוסר קבלה חברתית:

שאלות לדיון:

  • איזה קשיים יש למשפחות להט”ב?
  • מה כולנו יכולים לעשות למענן?

הישגים של הקהילה הלהט”בית בתחום המשפחה


חוק הפונדקאות, 2021

חוק האימוץ, 2023

רישום בתעודת הזהות, 2024

שאלות לדיון:

  • מה המשמעות של מתן הזכויות להורים להט”בים באמצעות מערכת המשפט?
  • מה ניתן ללמוד מכך על המדינה והשלטון במדינה?

באתר האגודה למען הלהט”ב ניתן למצוא פירוט של המאבק לשוויון זכויות עבור הקהילה הגאה בישראל.

לסיכום- התשובה לשנאת להט”ב

@lilaodinaev מגיש חדשות 13 מתעמת עם הומופוב ממפלגת נעם #פוליטיקה #אוריקואל #חדשות13 #מצעדהגאווה ♬ original sound – Lila Odinaev

לדיון:

  • מדוע לדעתכם.ן המאבק על דמותה של המשפחה של הקהילה הגאה, של קבוצות אנטי-ליברליות ושל החברה בישראל כולה, הפך להיות מרכזי, משמעותי ויצרי?

להרחבה

מערכים נוספים באתר

מצפן: יום ההבנ”ה ומאבק הלהט”ב

זכות הקהילה הגאה לחיים וביטחון, אל מול איומים ואפלייה.

מצפן: עדן חסון יוצא מהארון

על זכויות להט”ב, תקציב ייעודי והמאבק לשוויון

קרדיט לתמונה בראש העמוד: יוסי זמיר, שתיל סטוק.

מאבק בלאומנות קיצונית

(קרדיט לתמונת קאבר: עודד אנגל Oded Engel, שתיל סטוק)

למנחה

מערך זה מבוסס על “דרכי מלחמתנו בפאשיזם” מאת ברל כצנלסון

מטרות

  1. הבנה כי הקצנה ולאומנות אינן רק נחלת היום יום. אלא בעיה עמוקה שליוותה את היהודים עוד לפני קום המדינה.
  2. חיבור בין מאפייני לאומנות קיצונית לתופעות אקטואליות 
  3. מציאת דרכי ההתמודדות עם לאומנות קיצונית והוקעתה

מהלך השיעור

פתיחה (5 דק’)

נגיד: בשנת 1935 כותב ברל מאמר בשם “דרכנו מלחמתנו בפאשיזם”. בתקופה זו בה היטלר עולה היטלר עולה לשלטון בגרמניה ולצידו עולות עוד תנועות פאשיסטיות ואנטי דמוקרטיות המערערות את הסדר הקיים. ברל מנסה להבין בדבריו איך יכול להיות כי עולם שצעד לעבר קדמה ונאורות נסוג בצורה כל כך משמעותית ומהירה. מעבר לכך ברל מנסה לתאר את דרכיו של הפאשיזם להשיג כוח ושליטה ואיך הכוחות הדמוקרטים בעולם צריכים לעמוד מול אותו כח אנטי דמוקרטי.

כעת נתאר יחד מהו הפאשיזם ואת מרכיביו האידאולוגיים.

חלק א’- מהו פאשיזם (30 דק’)

נקרא על 14 מאפיינים של המשטר הפאשיסטי, מאפיינים אלו נכתבו על ידי אומברטו אקו איטלקי שחי בתקופת שלטונו של מוסוליני (נספח).

נחלק את הקבוצה ל4 קבוצות כל קבוצה מקבלת כ4,3 מרכיבים של הפאשיזם ועונה על השאלות הבאות (אפשר גם לתת מאפיין אחד לקבוצה ביחס לרמת הקבוצה ולבחור את המאפיינים החשובים לכם).

דיון לקבוצות:

  • הסבירו במילותיכם את המרכיב.
  • איך המרכיב חותר נגד הערכים המכוננים של המשטר הדמוקרטי?
  • האם אתם רואים ביטויים למאפיין במציאות בימנו?

חוזרים למליאה, כל קבוצה משתפת במאפיינים שהיא קיבלה.

דיון:

  • למה לדעתכם אנשים מוכנים לוותר על החירויות שלהם וללכת אחרי רעיונות אנטי דמוקרטים?

חלק ב’- עלייתה של התנועה הפאשיסטית (15 דק’)

נקרא חלק מהמאמר “דרכי מלחמתנו בפאשיזם”, שכתב ברל בתגובה למגמות שזיהה בכל העולם של עליית הפאשיזם. בחלק זה ברל מתאר את התהליך ההיסטורי בתוכו צמחה התנועה הפאשיסטית, ברל מציג כי מלחמת העולם הראשונה יצרה קטיעה בהתקדמות העולם למקום נאור ודמוקרטי, ברל מניח את השפעות המלחמה החדרה, חוסר הביטחון , האכזבה מהקידמה את היסודות עליהן התנועה הפאשיסטית ביססה את עצמה.


“בּבָקרה של המאָה העשׂרים האמין האָדם, עוֹד האמין, בּקִדמה, בּהוּמַניוּת, בּמדע, בּנצחוֹן השׂכל, בּערך התרבּוּת, בּיקַר החירוּת, בּהתעלוּת המוֹנים. כּל זה היה כּלוּל, בּלשוֹן פּוֹליטית, בּמוּשׂג: דמוֹקרטיה. מאוֹת בּשנים התפּתּלה האנוֹשוּת עם עוֹלם המוּשׂגים והיחסים של המשטרים הישנים, שקידשוּ את העריצוּת והשעבּוּד והאַדנוּת, וכבשה מהם שעל שעל לקראת תפיסת־עוֹלם הוּמַניסטית.

[…]

בּאָה המלחמה, וּבחרמש־המות שהניפה על דוֹר עלוּמים ניתקה את חוּט־ההתפּתחוּת, גזרה כּלָיה על תחוּשת־העוֹלם ההוּמַניסטית. היא בּיטלה בּתכלית הבּיטוּל את מוּשׂגינוּ על טוֹב ורע, מוּצדק וּמוּשׂכּל. היא שינתה ערכי־חיים וּמידוֹת: שקר החכמה והבל המוּסר; הצלחה בּמלחמה – היא תהוּלל. היא לא השאירה אבן על אבן מכּל וַדָאוּיוֹתינוּ: חוּקי חברה, גוֹרמי התפּתחוּת, הגיוֹן היסטוֹרי, פּרוֹגנוֹזה סוֹציוֹלוֹגית – נתבּדוּ….

אין להבין את המתרחש מסביבנוּ בּשנים אלה, אם לא להניח שעדיין לא יצאנוּ משִלְהֵי מלחמת־העוֹלם.

המלחמה העוֹלמית לא היתה פּוּרענוּת חוֹלפת, אשר עקבוֹתיה נמחים בּמהרה. קטסטרוֹפה היסטוֹרית היא. בּכיה לדוֹרוֹת. לא רק מיליוֹני הנרצחים וּבעלי־המוּם וּטרוּפי־העצבים והמיוּתמים הם נגוּעי המלחמה, כּי אם אנחנוּ כּוּלנוּ. היא פּגעה בּכוּלנוּ, רצחה את אמוּנתנוּ, החריבה את תרבּוּתנוּ, טרפה את עצבינוּ, עשׂתה אוֹתנוּ בּעלי־מוּם וּמיוּתמים. היא עשׂתה שַמוֹת בּנפש האדם, גם בּנפש האָדם שלא השתתף עדיין בּמלחמה, שלא ראָה אוֹתה, גם בּנפש תינוֹק שנוֹלד “לאחר” המלחמה. המלחמה חוֹללה בּקע עמוֹק בּרוּחנוּ. נשתנוּ סדרי החברה, נשתנוּ דרכי המחשבה. הצבא, בּין שניצח בּין שנוּצח, כּבש את העוֹלם.”

דיון:

  • מהו אותו קו התפתחות שברל כצנלסון מתאר שמתקיים בעולם שלפני מלחמת העולם הראשונה? האם אתם גם מרגישים היום שהעולם הוא בציר התפתחות תמידי?
  • למה לדעתו של ברל המלחמה היא סיבה כל כך דרמטית לעלייתו של הפאשיזם מה “הבקע” שהיא עושה בנפש האדם?
  • מה הכוונה במשפט הצבא ניצח את העולם? מה בין הקוד הצבאי לתנועה הפאסישטית כפי שתיארנו את מאפיינה?

חלק ג’- היסודות הנפשיים של התנועה הפאשיסטית (5 דק’)

נקרא חלק נוסף מן המאמר- בחלק זה ברל מאפיין את היסודות הנפשיים עליהן התנועה הפאשסיטית מתבססת:

“בּכל אדם, בּכל אחד מאִתנוּ, רוֹדמים יצרים רעים, אַנטי־חברתיים, אַנטי־תרבּוּתיים, רֶשע, הֶפקרוּת, גסוּת־רוּח, קנטרָנוּת. סביבה חברתית טוֹבה כּוֹבשת אוֹתם. הם זקוּקים ל“הֶכשר”, כּדי שיהיוּ רשאים לצוּף על פּני השטח וּלהתגלע בּאין מפריע”. 

דיון:

  • האם אתם מסכימים עם הטענה כי בכל אדם יש “יצר הרע”?
  • איך חברה מתמודדת עם אותם “יצרים רעים” ? איך מווסתים אותם?
  • מה הכח של הפאשיזם בלתת הכשר לאותם יצרים?
  • איך שני החלקים- ההיסטורי והנפשי – קשורים לדעתכם.ן אחד בשני?

חלק ד’- מגמות מדאיגות במציאות הישראלית (25 דק’)

נציג מספר ידיעות חדשותיות עדכניות ונשאל את המשתתפים האם אנחנו יכולים לזהות מגמות שמהן מזהיר ברל כצנלסון. לאחר מכן נקריא ציטוט של ברל ונסביר. 

עבור כל דוגמא נדון: 

  • כיצד דוגמא זו מאתגרת את הדמוקרטיה? 
  • איך הדמוקרטיה יכולה להיאבק באופן זה?

1. המטרה מקדשת את האמצעים

ציטוט של ברל: 

“אינני מקבּל את ההפרדה בּין “מטרה” ו“אמצעים”. המטרה מקוּפּלת בּתוך ה“אמצעים”, מתגלמת תוֹך כּדי דרך־פּעוּלה.”

הסבר:  המטרה מקדשת את האמצעים–  הגשמת היעד בכל דרך שהיא. כלומר, יש לנקוט את כל האמצעים האפשריים להשגת מטרה – גם אמצעים הנחשבים לרוב פסולים ובלתי-מוסריים.


2. בריונות

ציטוט של ברל:

“הפאשיזם היהוּדי –המיט עלינוּ את אסוֹן השנה האחרוֹנה. אוּלם עוֹד אסוֹן גדוֹל מזה הוּא מביא אתוֹ: סגנוֹן הבּריוֹנוּת בּחיינוּ, – בִּריוּן הלשוֹן והמחשבה, בִּריוּן הרחוֹב והאסיפה, בִּריוּן יחסי עבוֹדה ויחסי מפלגוֹת.

הסבר: בִּרְיוֹנוּת היא התנהגות הכוללת הפגנה קבועה של כוח והשגת יעדים בעיקר בעזרת איומים ובמצבים מסוימים גם בפעילות אלימה. הפעילות מתבטאת בעיקר על ידי הטרדה אגרסיבית מתמשכת וחוזרת במטרה לפגוע, ולמרות סימנים ברורים למצוקת הקורבן.


3. פגיעה באמון הציבור:

ציטוט של ברל:

“אמצעי הראשוֹן להצית את תנוּעת־הפּוֹעלים, אשר מנהיגיה אינם עשׂוּיים להיכּנע, היה: לרצוֹח בּעיני מחנה־העבוֹדה את כּבוֹד אישיו וּשליחיו. כּל פּוּרענוּת וכל שבר, כּל מַשבּר כּלכּלי וּפּוֹליטי, כּל מצוּקת חיים ועלבּוֹנוֹ של הפּוֹעל בּארץ בּימי חוֹסר־עבוֹדה והתישבוּת – הכּל נוּצל בּשביל להבאיש את ריח “מנהיגי החלוּצים”.”

הסבר: מידת האמון שממשל רוכש מצד הציבור והחברה שעליהם הוא מופקד. התפיסה שמעניקה חשיבות לאמון הציבור, גורסת שככל שהציבור מאמין יותר בגופי הממשל, הדבר מעיד שהשלטון תואם יותר את רצונותיו וציפיותיו, והופך יותר לגיטימי דמוקרטית. 


4. מלחמת אזרחים

ציטוט של ברל:

“[הפאשיזם] רוֹצה בּמלחמת אזרחים, משתוֹקק אליה, מחנך לה, חוֹתר אליה בּמעשׂיו. כּל עוֹד לא שלחה לוֹ ההשגחה הרחמניה מלחמת־עוֹלם חדשה אין הוּא מצפּה לנצחוֹן אלא ממלחמת־אזרחים. מכּל הדרכים האחרוֹת נוֹאש מכּבר.”

הסבר: מלחמת אזרחים היא מלחמה שבה הצדדים היריבים משתייכים לאותו עם ו/או לאותה ישות מדינית.


סיכום (20 דק’)

קוראים את הסיכום של ברל כצנלסון למאמר:

“זאת המלחמה. מלחמה כּבּירה על נפש המוֹני ישׂראל, אשר תשחרר אוֹתם מקוּרי השקר וההסתה ואשר תפתח לפניהם את דרך העבודה ודרך תנוּעת העבוֹדה. אין זוֹ מלחמת־ידים, אבל אין זוֹ גם מלחמה מילוּלית.  […]

איני רוֹאה את המלחמה הזאת – על נפש העם, על כּל נפש בּישׂראל – קלה.  […] לפיכך: לא אדישוּת, לא פּאסיביוּת, לא השלָמה, לא פּשרנוּת. אך גם לא אמצעים־בּל־יוֹעילוּ. אַל נהיה משוּלים לאוֹתם הדגים שבּמשל, אשר בּרחוּ מפּני הרשתוֹת אל היבּשה. נילָחם בּשטח הרצוּי לנוּ, בּשטח שבּוֹ כּוֹחנוּ. […]  אבל ממחלה מידבּקת צריך קוֹדם כּל להישמר שלא להידבק בּה. וצריך למנוֹע מזוֹן מאת החידקים מפיצי המחלה. […]  וּכלל גדוֹל בּמלחמתנוּ בּוֹ: להכּיר בּהכּרה שלמה כּי אל מטרתנוּ אָנוּ לא נגיע בּדרכיו שלוֹ. בּין מטרוֹתיו הוּא לבין צרכיו יש התאמה פּנימית. ואנחנוּ, משאחזנוּ בּדרכיו שלוֹ, לא נגיע אל מטרתנוּ, אלא הוֹפכים להיוֹת דוֹמים לוֹ. 

[…]  ואנחנוּ בּאָחזנוּ בּנשקם מאַבּדים כּשמשוֹן את גבוּרתנוּ, מתרחקים ממקוֹר כּוֹחנוּ. אנחנוּ חדלים להיוֹת אנחנוּ.”

דיון:

  • מה לטענתו הבעיה של ברל בלהשתמש בדרכים פאשיסטיות במלחמה בפאשיזם?
  • מהי המשימה המרכזית שברל מניח לפנינו ? מה זה אומר מלחמה על “נפש העם”?
  • ברל מציב בפניו את המשימה להיות יוצרים ובונים, אילו יצירות ומערכות עלינו לבנות על מנת להתמודד עם הפאשיזם? (חינוך לדמוקרטיה, התיישבות בגבולות וכו…).

לסיכום

בעשור האחרון אנו רואים כמגמות אנטי דמוקרטיות תופסות תאוצה, מגמות שהגיעו לשיאם עם הקמתה של הממשלה הקיצונית בתולדות הציונות ועם הובלה של ההפיכה המשפטית. ברל כצנלסון ידע לזהות עוד בתחילתה של הציונות את הסכנות שטומנות בכובן תנועות אנטי דמוקרטיות לציונות. היום אנו יותר מדתמיד מוצאים את עצמנו מול השאלה “כיצד להיאבק בפאשיזם” ברל מנסה במאמרו לחדד לנו את 2 העיקרין החשובים ביותר א.חובה עלינו להיאבק כי אסון מחכה לנו עם לא ב.על מנת להיאבק בפאשיזם מוכרחים אנחנו להמשיך להאמין באדם ולפעול בכלים של עשיה ובניה.


להורדת נספחי המערך

בחזרה לדף הקורס

ברל כצנלסון שער קורס
קרדיט: קלוגר זולטן, לשכת העיתונות הממשלתית – מחלקת הצילומים ירושלים

ציונות שוויונית על-פי ברל כצנלסון

שבעה מערכי שיעור המוקדשים לתפיסת הציונות על-פי ברל כצנסלון, מתוך חיבור לרעיונות היסוד של מנהיגיה.

למערך הקודם – מערך 5

טוהר הנשק

טוהר הנשק

ערכים מוסריים בצה”ל ובציונות, תוך בחינה של עקרונות טוהר הנשק כאתוס מרכזי בציונות

למערך הבא – מערך 7

מערך סיכום

ייחודה של הציונות כתנועה הדורשת מימוש בפועל של הרעיונות והאומנות של החברה והיחידים

ימים של תקווה

חתימה על עסקה לשחרור חטופים מביאה עימה שמחה גדולה ותקווה לעתיד טוב יותר.

זוהי עסקה של שמחה מהולה בחשש, שכן כרגע אינה מבטיחה את השבת כל 98 החטופים בשבי חמאס, וגם לא את הפסקת המלחמה.

קרדיט לתמונה בראש העמוד- מטה משפחות החטופים.

עסקת שחרור החטופים הראשונה בנובמבר 2023:

@n12news שנה לעסקת החטופים: ״החורף מגיע, ו-101 חטופים וחטופות עדיין נמקים במנהרות המוות של החמאס בעזה״. #חדשות12 #n12 #חרבותברזל @אוראל ניסן ♬ צליל מקורי – N12

שאלות:

  • מה זכור לכם.ן מהתקופה הזו בשנה שעברה?
  • מה היו התחושות האישיות בתקופה זו?
  • מה הייתה האווירה בחברה הישראלית בתקופה זו?

מה צפוי לקרות כשהעסקה תצא לפועל?

רק ביום ה-16 לעסקה יחלו המגעים לשלב השני לעסקה, ובו התנאים להשבת חטופים נוספים.
למקור ב-YNET.

עסקה לא שלמה

העובדה שהעסקה שהתגבשה אינה מבטיחה את השבתם של כל החטופים מביאה עימה ביקורת מתוך משפחות החטופים:

פורום “תקווה” מייצג משפחות חטופים אשר דורשות להמשיך את המלחמה בעזה על מנת להשיב את כל החטופים.

אילנה גריצ’בסקי ששוחררה בעצמה בעסקה הראשונה לבן זוגה מתן צנגאוקר:

אילנה לצד משפחות חטופים נוספות ורבים מן הציבור, מייצגת קול הקורא להפסקת הלחימה בעזה בתמורה לשחרור כל החטופים.

מרבית הציבור בעד בעסקה שתביא לסיום המלחמה

על-פי סקר של מרכז אקורד שפורסם בתחילת ינואר 2025, רוב הנשאלים תומכים בעסקת שחרור חטופים כוללת וסיום המלחמה:

לממצאי הסקר מלא.

סוף טוב

לאחרונה התפרסם קליפ לשיר של הזמר והיוצר יוני בלוך, אשר באמצעות טכנולוגיית AI מדמה ומדמיין מציאות אחרת:

שאלות לדיון:

  • מה דעתכם.ן על המציאות שמציג הסרטון?
  • מה צריך לקרות כדי שהמציאות הזאת תתממש?

מילים מעוררות השראה:

רותי שמרון | מילים בשעת ההמתנה לעסקה

רותי שמרון, מנהלת ביה”ס שבילים בפרדס חנה וחברת רשת המגדלור, באגרת לקהילת החינוך בביה”ס.

מוחמד קונדוס | מילים מחבקות

מוחמד קונדוס, מנהל ביה״ס הדו-לשוני בבית-ברל ומשתתף בתכנית מטר של המגדלור, בשיתוף לקהילת הורי ביה”ס.

מערכים נוספים בנושא:

המעורר | אויר לנשימה

קדמה | גלויות לחטופים

מערך שיעור אקטואלי, לגילאי יסודי ועל-יסודי.

מכון הרטמן | ברוך מעביר אפלה

עמוד תפילות, מילים וכוונות מסוגים שונים של מרכז הטקסים במכון הרטמן.

לקראת עסקת חטופים | מאיה פקר רינת

מערך שיעור מאת מאיה פקר רינת מחנכת בתיכון נשר

מערכים נוספים באתר:

מצפן: הם מתווכחים ואנחנו מתים

הדיון סביב עסקת חטופים משקף ויכוח עמוק על דמותה המוסרית של מדינת ישראל, ומהו סדר העדיפויות של ההנהגה שלה.

מצפן: חברה חפצת חיים

#בחירה_בחיים #חברה_מוסרית #השבת_החטופים

מצפן: שנה לעסקת שחרור החטופים

#BRING_THEM_HOME_NOW

שוויון זכויות לא.נשים עם מוגבלויות

היום הבין-לאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מצוין מדי שנה ב-3 בדצמבר ומוקדש לקידום ההבנה כלפי אנשים עם מוגבלות ולעידוד התמיכה בכבודם, בזכויותיהם ובשלומם.

זכויות אנשים עם מוגבלויות:

שאלות לדיון:

  • מה דורשים אנשים ונשים עם מוגבלויות?
  • מה נדרש מאיתנו כחברה על מנת לאפשר  שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות?

בשנת 2006 התקבלה בעצרת הכללית של האו”ם אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות שנכנסה לתוקף בשנת 2008.

התאמת המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלויות:

שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות דורש התאמות על מנת לאפשר לעולם וכולן לממש זכויות באופן שווה.

הנגשת המרחב הציבורי:

פטור מתור:

קצבאות הנכות לא.נשים עם מוגבלויות:

במשך שנים נאלצו א.נשים עם מוגבלויות בישראל להיאבק על גובה קצבאות הנכות.

ח”כ אילן גילאון ז”ל היה מהקולות הבולטים למאבק הפוליטי של א.נשים עם מוגבלויות להשוואת הזכויות והקצבאות.

בשנת 2017 נעשה צדק היסטורי להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום בישראל.

עם זאת, בכל השנים מאז קצבת הנכות נמצאת בסכנת קיצוץ. גם תקציב המדינה לשנת 2025 כלל בתוכו תחילה פגיעה בקצבאות הנכות.

בסופו של דבר בישיבת ממשלה הקיצוץ נמנע.

שאלות לדיון:

  • מה האחריות של המדינה כלפי א.נשים עם מוגבלויות?
  • כיצד האחריות הזו צריכה לבוא לידי ביטוי?

מוגבלויות בשעת חירום:

הסרטון כולל אזעקות מוקלטות.

לסיכום- מגבלה ללא גבולות

נתנאל יהודה הלוי על ההתמודדויות היומיומיות של א.נשים עם מוגבלויות.

נתנאל ז”ל היה אקטיביסט בתחום שוויון לא.נשים עם מוגבלויות ונפטר ממחלת הALS  לפני שנתיים.

קרדיט לתמונה בראש העמוד: כרמן אלמקיאס, שתיל סטוק.

מצפן: שנה לעסקת שחרור החטופים

בסוף נובמבר 2023 החלה העסקה הראשונה והיחידה לשחרור חטופות וחטופים משבי החמאס, במלחמת חרבות
ברזל.

במסגרת העסקה שוחררו 105 חטופות וחטופים.
101 עדיין בשבי חמאס.

מתוך פרויקט של “המקום הכי חם בגיהנום”, מעודכן לחודש יולי 2024. הנתונים מתייחסים לחטופי מלחמת חרבות ברזל.

עד כה צה”ל חילץ בחיים 8 חטופים ועוד 37 גופות חטופים, מתוכם 14 נרצחו ב-7 באוקטובר וגופתם נחטפה. 105 חטופים שוחררו בחיים במסגרת עסקה במהלך חודש נובמבר. 

מערך תקווה”- שנה לעסקת חטופים”

בסוף נובמבר 2023, 105 חטופים וחטופות שוחררו וחזרו לזרועות משפחותיהם ורחובות ישראל התמלאו בשמחה וריקודים על הצלת החיים.

ציון אירוע היסטורי זה הוא עניין בעל חשיבות עליונה מבחינה לאומית וערכית, במיוחד בעת הזו לאור העובדה כי 101 חטופים עוד מוחזקים בעזה ואסור לנו לאבד את התקווה לחזרתם.

בשל כך, התכנסו יחד מספר נציגי משפחות חטופים ומשוחררים ומספר נשות חינוך ותלמידים בכדי לגבש ולהציע מערכי שיעור ופעולות חינוכיות לציון שנה לשחרור תחת הכותרת ‘מערך תקווה’:

סרטון- ימים של תקווה

חן אביגדורי על שובן של ביתו ואישתו משבי חמאס, לפני שנה:

View this post on Instagram

A post shared by חסמבה – צעירי משפחות חטופים (@hasambail)

מערכים נוספים באתר

מצפן: הם מתווכחים ואנחנו מתים

הדיון סביב עסקת ח משקף ויכוח עמוק על דמותה המוסרית של מדינת ישראל, ומהו סדר העדיפויות של ההנהגה שלה.

מצפן: חברה חפצת חיים

#בחירה_בחיים #חברה_מוסרית #השבת_החטופים

מצפן: 400 ימים של שבי והפקרה

אסור להרפות מהמאבק להחזרת החטופים, שהוא מאבק על דמותנו המוסרית כחברה חפצת חיים. 400 ימים בשבי הם לא גזירת גורל, והסבל הנורא של החטופים מחייב את החזרתם המיידית, בכל מחיר.

תרבות של בטיחות ואחריות

נצפה בכתבת תחקיר “המקור” על אסון מכינת בני ציון בנחל צפית ב-2018 (עד דקה 24:30):

הנחיות לצפייה מודרכת:

נחלק למשתתפים תפקידים:

  • ראש המכינה + מנהל המכינה
  • המדריכה
  • החניכים

כל אחד צריך לענות על השאלה הבאה עבור הדמות שקיבל:
מה הנורות האדומות שנגלו לדמות הזאת?

שאלות לדיון במליאה:

  • למי הייתה היכולת לראות את הנורות האדומות?
  • על מי האחריות?
  • מה ההבדל בין אחריות לאשמה? איך אפשר להבדיל בין שניהם?
  • איזו תרבות עולה מן הכתבה? איזה ערכים משתקפים ממנה? מה הקודים בין הא.נשים?

תרבות של בטיחות:

נקרא מתוך מסקנות ועדת אהרונישקי שהוקמה לאחר האסון:

מהי תרבות הבטיחות אליה יש לחתור במכינות הקדם צבאיות ? תרבות בטיחות היא תוצר של ערכים, גישות יכולות ותבנית התנהגות של ההנהלה, המדריכים והחניכים במכינה הקובע את היחס והמחויבות לבטיחות הלכה למעשה . האתגר הוא הטמעת תרבות הבטיחות כערך וכאורח חיים.

בכלל הפעילויות והעיסוקים במכינות הקדם צבאיות משלב התכנון ועד הביצוע והבקרה, באמצעות דוגמא אישית של המנהלים והמדריכים ותוך הדגשת האחריות והמחויבות הכוללת של הסגל והחניכים.

מרכיבים חיוניים בתרבות הבטיחות במכינות:

  1. מנהיגות : היכולת של המנהלים במכינות להוביל לשינוי בתרבות הארגונית כך שהבטיחות .משתלבת בתהליכי העבודה במכינה כערך ולא רק כצורך.
  2. אחריות : האחריות היא כוללת, מתחילה בחינוך החניכים לאחריות ומסתיימת באחריות. המדריכים והמנהלים. יש לשלב את החינוך לאחריות הנלמד במכינה דרך קבע לחיזוק תרבות הבטיחות.
  3. תרבות של למידה : הפקת לקחים מתמשכת היוצרת שיפור באיכות ביצוע המשימות ותוך הפחתה של טעויות החוזרות על עצמן.

שאלות לדיון:
(המסקנות נכתבו עבור מכינות קד”צ אך ניתן להתאים את הדיון לכל מסגרת חינוכית).

  • מהי תרבות של בטיחות?
  • מדוע ועדת אהרונישקי שמה דגש גדול כל-כך על תרבות פנים ארגונית?
  • מהי אותה תרבות כזאת?
  • איזה שינוי נדרש מכל חברי המסגרת החינוכית כדי להיות בתרבות של בטיחות?

“יהיה בסדר”

נקרא יחד טקסט ערוך מתוך נאומו של יצחק רבין מטקס הסיום של בית הספר לפיקוד ומטה של צה”ל ב-1992:

שאלות לדיון:

  • מה רבין דורש מהמפקדים בנאום שלו?
  • מה המשמעות של להיפרד מתפיסת ה”יהיה בסדר”?
  • כשאנחנו שמים את ערך החיים במרכז, כערך החשוב ביותר, מה זה דורש מאיתנו ביום יום?
  • איזו מין חברה אנחנו שואפים להיות?

סיכום:

אסון מכינת בני ציון בנחל צפית אירע ב-2018, ורק ב-2024 הסתיים המשפט (לפני תהליך הערעורים). מאז ועד היום אנו עדים לאסונות נוספים, אסון מירון ב-2021 וה-7 באוקטובר 2023, אשר גם בהם שאלות האחריות לבטיחות אינן מובנות מאליהן.

לדיון:

  • אילו עוד קווי דמיון קיימים, אם בכלל, בין אסון מכינת בני ציון לבין אסון מירון ומחדל ה-7 באוקטובר?

התמונה בראש העמוד צולמה ע”י שמעון (שמקו) אל עמי.

חומרים נוספים:

מערך השיעור המלא מאת מיקה ברקת

מערך השיעור שכתבה מיקה ברקת ראשת מכינת חביבה רייק.

מצגת מאת שמעון (שמקו) אל עמי

מצגת “אורות אדומים” בקבות אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, מאת שמעון (שמקו) אל עמי מנהל מכינות מח”ר הסוכנות היהודית.

מערכים באתר:

מצפן: על אשמה ואחריות

בעקבות מסקנות ועדת חקירת אסון מירון 2021.

מצפן: שלוש שנים לאסון מירון

בעקבות שלוש שנים לאסון מירון- על חיי אדם ופוליטיקה מגזרית.

להרחבה:

מצפן: עדן חסון יוצא מהארון

הזמר עדן חסון פרסום סרטון מרגש בו הוא מבשר בשיר על אהבתו לגבר. הסרטון הגיע לכמעט 4 מיליון צפיות בסוף שבוע אחד והפך לנושא המדובר ביותר ברשת ומחוצה לה.

View this post on Instagram

A post shared by עדן חסון | Eden hason (@edennhason)

שאלות לדיון:

  • מה הוא אותו “ארון” שחברי וחברות קהילת הלהט”ב נאלצים לצאת ממנו?
  • עדן חסון מדבר על מחיר ציבורי שחשש ממנו, מהו אותו מחיר ציבורי?
  • מה יכולים להיות חששות נוספים של חברי וחברות הקהילה בתהליך היציאה מהארון?

זכויות ותקציבים

באותו יום בו התפרסם הסרטון של עדן, התפרסמה גם ידיעה לפיה השרה לשוויון חברתי תקצץ משמעותית את תקציב המשרד המיועד לקהילת הלהט”ב. בתוך כך יקוצץ תקציב רכזי הלהט”ב ברשויות המקומיות שמטרתם לסייע לצעירות וצעירים מהקהילה החווים קשיים מסוגים שונים.

שאלות לדיון:

  • מה ניתן ללמוד מכך שיש תקציב ייעודי עבור קהילת הלהט”ב?
  • מה ניתן ללמוד מכך שהממשלה הנוכחית פוגעת משמעותית בתקציבים המיועדים לקהילת הלהט”ב?

קהילת הלהט”ב בישראל נאבקת על זכויותיה בזירות החיים השונות, על מנת להביא לשוויון זכויות ולמניעת אפליה. במדינה דמוקרטית שוויון וכבוד הן זכויות הכרחיות, ובמקרה של הקהילה הגאה בישראל הן עומדות למבחן פעם אחר פעם.

באתר האגודה למען הלהט”ב ניתן למצוא פירוט של המאבק לשוויון זכויות עבור הקהילה הגאה בישראל.

מערכים נוספים באתר

מצפן: יום ההבנ”ה ומאבק הלהט”ב

זכות הקהילה הגאה לחיים וביטחון, אל מול איומים ואפלייה.

מצפן: שובו של הפונדומנטליסט

תקציב הזהות היהודית בחינוך הממלכתי בפיקוחו של ח”כ אבי מעוז ממפלגת נעם.

קרדיט לתמונה בראש העמוד: יוסי זמיר, שתיל סטוק.
תודה לביונסה.

מצפן: פתיחת שנת הלימודים

פתיחה

עברנו קיץ רווי באירועי מלחמה קשים ואתגרים לדמוקרטיה הישראלית. פתיחת השנה והמפגש המחודש הם הזדמנות לעבד את החוויות האישיות ולעסוק בדברים שקרו בזירה הציבורית. מומלץ בחום להביא זווית אישית על אירועי הקיץ.

כאשר מזמינים תלמידים לספר על החופש שלהם, חשוב לשים לב שזו נקודה רגישה, כי היא חושפת פערים כלכליים בין המשפחות. יש תלמידים שהיו יכולים לנסוע לחו”ל, ואחרים שהיו חייבים לעבוד לפרנסתם. דווקא שיחה על אירועים שקרו במדינה מאפשרת ליצור שיחה שמשותפת לכולם, ויש בה החלפת דעות ורעיונות – ולא רק השוואות מי עשה יותר דברים כיפיים בחופש.

עיבוד החופש הגדול

אפשר להשתמש בקובץ הבא כדי להציף תחושות ומחשבות של התלמידות והתלמידים, ביחס לאירועים שעברו עלינו ביולי-אוגוסט האחרונים. יוצרים ‘קירות מדברים’: מדפיסים מראש את כל הכותרות, ומפזרים אותן על הקירות או השולחנות ברחבי הכיתה. ליד כל כרזה תולים דף לבן נקי. מחלקים כלי כתיבה, ומנחים את התלמידים להסתובב בכיתה ולרשום על הדף הלבן תחושות ואסוציאציות לכרזה.

פרדס מציע אפשרות נוספת לעיבוד אישי והתכוונות לקראת השנה החדשה, במערך פעילות אשר ניתן להעביר מחטיבת ביניים ומעלה:

המאבק להשבת החטופים

שאלות לדיון

  • ⁠למה לדעתכם לא קרתה עסקה להשבת החטופים עד עכשיו?
  • ⁠ ⁠מה אנחנו יכולים לעשות כדי לסייע בקידום העסקה?

ארגז הכלים של אנשי החינוך

מומלץ לערוך תיאום ציפיות לגבי שיח משותף בנושאים אקטואליים ופוליטיים לאורך השנה ולהניח כללים ועקרונות מנחים לניהול מסוג זה.

בנוסף קבוצת מנהלי בתי ספר ביחד עם משמר החינוך הממלכתי אספו כאן רבות של פעולות ליברליות שאפשר ליישם בבתי הספר, מומלץ לעיין, ולקבל השראה:

תכנים מומלצים נוספים

אבגדמוקרטיה: יוזמה משותפת של כמה ארגונים, מומלץ ביותר גם לגילאי חטיבת הביניים

תת

חופש הביטוי של מורות ומורים: מותר להגיד כמעט הכל בכיתה, האגודה לזכויות האזרח עושים סדר בעניין
מ’איזון’ ו’הכלה’ לחינוך הומניסטי: חוה שורץ בטור חשוב לפתיחת השנה, הצעה לסדר יום חינוכי דמוקרטי-ליברלי-הומניסטי
פעילויות לפתיחת שנה של קדמה: פעילויות בעברית ובערבית, סדנה לחדר מורים ותכנית שנתית עם אג’נדה
אותיות הדמוקרטיה: פוסטר אותיות הדמוקרטיה להורדה עם שרשור הצעות להצעות לפעילות והרחבה על המושגים, יצירה משותפת של מספר פעילים וארגונים.
מאגר תכניות מומלצות למערכת החינוך: משמר החינוך הממלכתי מציג מאגר של תכניות חוץ מומלצות המקדמות את ערכי הדמוקרטיה הליברלית.
מדריך כיס לחינוך אקטיביסטי: שרון מיכאלי רמון יצרה ספרון כיס למחנך עם כלים ורעיונות לחינוך אקטיביסטי.
רותם אייזיק, רננה רז ויוצרים נוספים מחזקים את המחנכים והמחנכות בפתיחת השנה ומעודדים אותם לחנך לדמוקרטיה.
‘פורום ההגנה על הדמוקרטיה בחינוך’ עם תוספות והערות בתכנית משרד החינוך “חינוך לכל הדעות” על המהפכה המשפטית
מהי בכלל דמוקרטיה?
ואיך זה קשור לחיי היום-יום שלנו?:
פודקאסט המבהיר עקרון דמוקרטי אחד ומשמעותו המעשית ומציע פעילות חינוך נלווית לכל פרק
פעילות לזיהוי שקר ברשת: פעילויות בעברית ובערבית, בשותפות המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכון מופ״ת ואיגוד האינטרנט הישראלי

מצפנים נבחרים מהשנה החולפת

Skip to content